Hop til indhold

FT-spaniel - energibundt


cs-dumle
 Share

Recommended Posts

Så har vi da fundet lidt en kilde til alt Dumles energi.

 

Det viser sig at hans farfar har stambog i DJU og er FT-spaniel mens hans mormor er standard cocker.

Avleren havde godt nok ikke meget styr på det da jeg endelig fik kontakt med ham igen, men han fandt da frem til det, og fra mormor-en og ned efter er de avlet med henblik på jagt.

 

Pyha. Lige hvad han har haft gang i ved jeg ikke, men jeg burde nok overveje at få næste hund med stambog :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi da fundet lidt en kilde til alt Dumles energi.

 

Det viser sig at hans farfar har stambog i DJU og er FT-spaniel mens hans mormor er standard cocker.

Avleren havde godt nok ikke meget styr på det da jeg endelig fik kontakt med ham igen, men han fandt da frem til det, og fra mormor-en og ned efter er de avlet med henblik på jagt.

 

Pyha. Lige hvad han har haft gang i ved jeg ikke, men jeg burde nok overveje at få næste hund med stambog :lol:

 

Ja ja - gener fornægter sig ikke ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa - velkommen her a010.gif Vi er her næsten allesammen ;)

 

Det må være dejligt for Jer at få en delforklaring på Dumles energiniveau - nu har I noget at arbejde udfra, og det er en god start :)

 

Takker :)

 

Ja, det er det egentligt også, men jeg rådede ham nu også til at fortælle nye hvalpekøbere det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, på tirsdag er det ti dage sidan han sidst hostede og så må han endelig komme ud mellem andre hunde igen :mrgreen:

Det tror jeg bestemt Dumle bliver glad for :-D

Det var godt:klap:Jeg tror jeg kender en som bliver glad for at se dumle igen:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Nu kommer det sure opstød lige....

 

Hvor er det skønt med de opdrættere der bruger f.t. i avlen og glemmer at advisere hvalpekøbere om hvad de kan forvente for et energiniveau.

 

Mange f. t. spaniels egner sig slet ikke som familiehunde pga. de lever i så højt gear.

 

 

Men godt i har fået styr på Dumles ophav.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kommer det sure opstød lige....

 

Hvor er det skønt med de opdrættere der bruger f.t. i avlen og glemmer at advisere hvalpekøbere om hvad de kan forvente for et energiniveau.

 

Mange f. t. spaniels egner sig slet ikke som familiehunde pga. de lever i så højt gear.

 

 

Men godt i har fået styr på Dumles ophav.

 

ja, jeg er også møgtræt af de ikke "advarede" os. Var også derfor jeg rådede ham til at informere kommende købere om det.

 

Nu syntes jeg heldigvis vi har lært at håndtere Dumles energi nogenlunde, men tænker så lidt på en dame med 3børn der købte to cockere derfra som familiehunde :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, jeg er også møgtræt af de ikke "advarede" os. Var også derfor jeg rådede ham til at informere kommende købere om det.

 

Nu syntes jeg heldigvis vi har lært at håndtere Dumles energi nogenlunde, men tænker så lidt på en dame med 3børn der købte to cockere derfra som familiehunde :stupid:

 

Oh my gosh... Det er simpelthen for meget, når opdrættere ikke kan leve op til deres ansvar... Får sådan associationer til to ting, nemlig Chihuahua-fordoms-tråden og min venindes forældres labrador F1. De købte Naja (labradoren) som værende den alminelig udgave, selv om den godt nok så vidt de ved, ikke havde nogen stamtavle. Først da de havde købt den, fandt de ud af at hun er en F1'er... Og så lige en handicapppet familie :( Men Naja har det da heldigvis godt, taget alt i betragtning. Hun er rolig og velafbalanceret og kærlig som ingen anden, på trods af at hun kun kommer ud og gå, når de har gæster. Men hun er så heller ikke til at skyde igennem, når der kommer gæster, især ikke når det er nogen af dem, som plejer at gå en tur eller to med hende. Men nøj, jeg har ondt af hende, for det var ikke det liv, de havde regnet med, at deres hund skulle have - og så absolut heller ikke tilstrækkeligt for hende i bund og grund... Men hendes energi er simpelthen for overvældende, når hun kommer ud at gå, så hun vil vælte dem om kuld på grund af sin iver :( Men de sørger til gengæld for at hun få en masse mental aktivering.

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, jeg er også møgtræt af de ikke "advarede" os. Var også derfor jeg rådede ham til at informere kommende købere om det.

 

Nu syntes jeg heldigvis vi har lært at håndtere Dumles energi nogenlunde, men tænker så lidt på en dame med 3børn der købte to cockere derfra som familiehunde :stupid:

 

Åh nej. Det er da dømt til at gå galt, for det første 2 søskende og for det andet så to højaktive hunde....:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst mk101

Kan heller ikke lade være med at hyle lidt med nu her. For jeg bliver simpelthen så forarget over de folk, der åbenbart er så opsatte på at komme af med deres hvalpe, at de ikke gør sig tanker om hvorvidt hundene passer til den familie de skal til (jvf. kvinden med de tre børn).

 

Det er desværre et stort problem for hvalpekøbere af de racer, hvor man har opdelt linjerne. Ser tit folk der har ft'ere, som de fortæller mig er engelske springere. Problemet er bare, at der ikke kunne være større forskel på mentaliteten hos de to. Så hvis man har siddet derhjemme og læst bøger og racebeskrivelser, og syntes det er en springer man vil have, så må det være noget af et chok at få en ft ind ad døren.

 

Hvilket jeg kan forstå det også må have været i denne sag. Både hos familien med lab'en og hos trådstarter. Håber virkelig at klarheden omkring hundens ophav har givet lidt forståelse. Og ikke mindst ro i maven, nu man ved, at det handler om en hund, der har et noget større aktivitetsbehov end det man i sin tid fik "solgt".

 

Har selv en bekendt, der købte en welsh, men nok burde have haft en cavalier. Da det endelig gik op for hende hvor stort et aktivitetsniveau den race har (det siges det er på højde med en ft), hev hun sig selv op i nakkeskinnet, og går troligt tur med den to timer hver eftermiddag (udover den time der ligger henholdsvis om morgenen og aftenen). Hun har fået en helt anden hund ud af det. Og så hjælper det nok også, at den snart er 18 måneder gammel :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan heller ikke lade være med at hyle lidt med nu her. For jeg bliver simpelthen så forarget over de folk, der åbenbart er så opsatte på at komme af med deres hvalpe, at de ikke gør sig tanker om hvorvidt hundene passer til den familie de skal til (jvf. kvinden med de tre børn).

 

Det er desværre et stort problem for hvalpekøbere af de racer, hvor man har opdelt linjerne. Ser tit folk der har ft'ere, som de fortæller mig er engelske springere. Problemet er bare, at der ikke kunne være større forskel på mentaliteten hos de to. Så hvis man har siddet derhjemme og læst bøger og racebeskrivelser, og syntes det er en springer man vil have, så må det være noget af et chok at få en ft ind ad døren.

 

Hvilket jeg kan forstå det også må have været i denne sag. Både hos familien med lab'en og hos trådstarter. Håber virkelig at klarheden omkring hundens ophav har givet lidt forståelse. Og ikke mindst ro i maven, nu man ved, at det handler om en hund, der har et noget større aktivitetsbehov end det man i sin tid fik "solgt".

 

Har selv en bekendt, der købte en welsh, men nok burde have haft en cavalier. Da det endelig gik op for hende hvor stort et aktivitetsniveau den race har (det siges det er på højde med en ft), hev hun sig selv op i nakkeskinnet, og går troligt tur med den to timer hver eftermiddag (udover den time der ligger henholdsvis om morgenen og aftenen). Hun har fået en helt anden hund ud af det. Og så hjælper det nok også, at den snart er 18 måneder gammel :blink:

 

Giver dig helt ret :blink:

 

Og ja, det var et stor "schok" for os i starten. Vi brugte meget tid på at forstå vores hund. Vi kunne ikke forstå han ikke ville sove om natten, at han stressede helt op i det røde felt over intet.

Han var intet som de cockere vi havde mødt rundt omkring. Han var utroligt svær at tage med steder hen for han slappede aldrig af.

 

Heldigvis havde vi debatten hvor der var folk der kunne forklare os at det var understimulering. Så vi begyndte at arbejde med søg, spor og tricks til hjernen.

Det har hjulpet en hel del. Han køre stadig meget let op, men vi har lært at leve med at sådan er vores hund nu engang, men det har taget ufatteligt lang tid for os at finde hans balance mellem under og overstimulering, for han stresser også nemt hvis han bliver overstimuleret.

 

Først inden for de sidste 3-4mdr er jeg begyndt at kunne arbejde ordentligt sammen med min hund, få ordentligt kontakt til ham og lære stadig mere og mere at kontrolere hans stress situationer.

 

Men damen med 3børn og 2 hvalpe fra samme hund. Puh det må ikke være nemt :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...