Hop til indhold

Ny hvalp!


Gæst Maise
 Share

Recommended Posts

Min kæreste og jeg skal om en månede have en lille (han) hvalp, og glæder os utrolig meget. Efter megen overvejelse og konsultation med diverse bøger og hjemmesider, valgte vi at det skulle være en cocker spaniel, da vi ikke har super meget plads, men stadig gerne vil have en "rigtig" hund, der er klog og fuld af energi :blink:

Men sådan en lille fyr har jo brug for at blive aktiveret dagligt, så ville lige hører, om nogen havde nogle gode øvelser ol. vi kan bruge til at holde ham beskæftiget og glad?

 

Håber I kan hjælpe os:?:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fodersøg er altid en god måde :) Spred maden ud på græsset i stedet for at give det i en madskål. Der er næsten ikke noget, der trætter en hund mere, end at bruge næsen ;)

Man kan også købe en masse aktivitetslegetøj, hvor hunden skal tænke, for at udløse godbidden :)

 

Hvad angår træning hund og ejer imellem, så kan jeg anbefale dig at læse bogen "Klikkertræning for din Hund". Den forklarer på en letlæselig måde, hvordan du kan træne din hund uden brug af korrigering, skæld ud eller lokning. Og den forklarer det, så man har let ved at finde ud af at træne hunden til andre ting, som ikke er beskrevet i bogen :) Og så er den absolut ikke skrevet, så man keder sig, som fagbøger kan have en tendens til ;) Det er virkelig en super bog, jeg tror den er kommet i de fleste boghandlere nu, men ellers kan du købe den her: http://dogtraining.dk/shop/product_info.php?cPath=62&products_id=55

Eller her: http://www.canis.dk/nettbutikk/omtale.php?id=850d

 

Spørg mig ikke om man kan låne den på biblo endnu ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst am.kjaer

hvad med evt at tage et hvalpekursus og laere lidt foerst? og derefter findes der masser af gode boeger som forklarer.

 

Og saa haaber jeg i bliver bedre til at skrive svar tilbage til dem som giver jer raad herinde end i var til alle de opdraettere som brugte tid paa at svare paa jeres mails da i ledte efter hvalp ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Dejligt med en lille hvalp :lun:

 

Jeg vil gerne anbefale dig nogle gode bøger :-D

 

I disse bøger står en mase gode ting som vil være en hjælp :-D

 

Fx Lone Grevas Hvalpen og hendes Familiehunden

Christina Bruuns Hundeliv og hverdagstræning

Anders Hallgrens Forstår du din hund?

 

Det er gode bøger!

 

Du kan også gå ind her og læse www.hundeliv.dk

 

Jeg vil gerne anbefale dig en kong, den er rigtig god, og man kan fx fylde den med noget lækkert, selv bruger jeg hjemmelavet hundemad i den :-D

 

http://shop.netdyredoktor.dk/pi/R%c3%b8d_kong_medium_1930_138.aspx

 

Og leoen er også rigtig god og meget populær her i huset :-D

 

http://www.dollardog.dk/shop/leo-mini-573p.html

 

Søg er anbefalet, det bruger jeg dagligt til mine hunde :-)

 

Også gerne om aftenen når jeg kommer hjem fra arbejde, så spreder jeg lige noget kogt kød til pigerne, så kan man høre næserne arbejde :lol:

 

 

Og cuben :-D

http://shop.netdyredoktor.dk/pi/Buster_cube_r%c3%b8d_lille_1919_137.aspx

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maise

Tusind tak for alle jeres gode råd!

 

Flere af bøgerne har vi haft lånt i forvejen, og lige pt er vores bibel før den lille ny kommer hjem, af Gwen Bailey - Hvalpebogen - nogen, som har erfaringer med den?

 

I må undskylde at jeg ikke har svaret før, men vidste ikke at det var praksis :oops:

 

Og bare rolig - vi har skam tænkt os at gå til hvalpetræning med ham - andet ville da være synd.

 

Vi har også fået købt, ikke en kong, men noget a la den :5up:

 

Ellers tænkte jeg, at madsøgning på græs var en idé - men er der nogle der kan fortælle, hvornår, man kan begynde at lære ham det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for alle jeres gode råd!

 

Flere af bøgerne har vi haft lånt i forvejen, og lige pt er vores bibel før den lille ny kommer hjem, af Gwen Bailey - Hvalpebogen - nogen, som har erfaringer med den?

 

I må undskylde at jeg ikke har svaret før, men vidste ikke at det var praksis :oops:

 

Og bare rolig - vi har skam tænkt os at gå til hvalpetræning med ham - andet ville da være synd.

 

Vi har også fået købt, ikke en kong, men noget a la den :5up:

 

Ellers tænkte jeg, at madsøgning på græs var en idé - men er der nogle der kan fortælle, hvornår, man kan begynde at lære ham det?

 

Rigtig god idé :5up:

 

Det tror jeg såmænd den lille vil have et medfødt talent for :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for alle jeres gode råd!

 

Flere af bøgerne har vi haft lånt i forvejen, og lige pt er vores bibel før den lille ny kommer hjem, af Gwen Bailey - Hvalpebogen - nogen, som har erfaringer med den?

 

I må undskylde at jeg ikke har svaret før, men vidste ikke at det var praksis :oops:

 

Og bare rolig - vi har skam tænkt os at gå til hvalpetræning med ham - andet ville da være synd.

 

Vi har også fået købt, ikke en kong, men noget a la den :5up:

 

Ellers tænkte jeg, at madsøgning på græs var en idé - men er der nogle der kan fortælle, hvornår, man kan begynde at lære ham det?

 

Har den bog af Gwen Bailey, synes på mange måder den er god. Der er mange gode billeder i.

Jeg vil også anbefale " forstår du din hund", skrevet af Anders Hallgren.

hvor i landet bor du?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har den bog af Gwen Bailey, synes på mange måder den er god. Der er mange gode billeder i.

Jeg vil også anbefale " forstår du din hund", skrevet af Anders Hallgren.

hvor i landet bor du?

 

:5up: Det er super bog :5up: Læs denne og Alfasymdromet og du har den grundlæggende "værktøjskasse" om hunde i orden.

 

Harmonerer dit andet litteratur med grundholdningerne fra disse 2 bøger, og du er på rette vej :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Det bedste råd jeg nok kan give dig er at tænke på at det er en dyrebaby du får hjem og at træning altid kan introduceres.

Vigtigere end decideret træning er god aktivering gennem dig, og gode småture :)

 

Fodersøg: Start med at vis vapsen at du dropper 3 - 5 gode "madder" lige foran den.

Mens den er i gang med at søge disse, spreder du flere i yderkredsen af de første og så videre ud og ud og ud.

Så din hvalp ser de første blive kastet, men ikke flere.

 

Det er næsen den skal bruge og ikke øjnene, derfor er det vigtigt, at den kun lige ser de første for at motivere den til søget.

 

En cocker vil sagtens med tiden kunne søge i op til 3 kvarter, hvilket kan være en god måde at kanalisere dens snuselyst ud på, så de herefter ikke konstant går med næsen i jorden.

Dette er jo et af cockerens - eller rettere ejerens - problemer :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maise

Jo vil vi da meget gerne! Vi har kigget og ringet lidt rundt men har ikke bestemt os for noget endnu - bla. fordi vi ikke har fundet nogle anbefalinger :-) Så alle erfaringer vil være velkomne.

Vi bor omkring Rosengårdscenteret, og skal cykle til og fra træning, så skal helst ikke ligge alt for langt væk. Da jeg var lille, gik min far og jeg til noget træning på Pårupvej, som vi synes virkede rigtigt godt, men det er bare lidt for langt væk!

Så ville være fedt, hvis nogen kendte til noget god hvalpetræning ikke alt for langt væk

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
:5up: Det er super bog :5up: Læs denne og Alfasymdromet og du har den grundlæggende "værktøjskasse" om hunde i orden.

 

Harmonerer dit andet litteratur med grundholdningerne fra disse 2 bøger, og du er på rette vej :-D

 

Ja, de andre bøger jeg har anbefaldet er med samme grundholdning :-D

 

Så synes jeg man er godt på vej :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst am.kjaer
Det bedste råd jeg nok kan give dig er at tænke på at det er en dyrebaby du får hjem og at træning altid kan introduceres.

Vigtigere end decideret træning er god aktivering gennem dig, og gode småture :)

 

Fodersøg: Start med at vis vapsen at du dropper 3 - 5 gode "madder" lige foran den.

Mens den er i gang med at søge disse, spreder du flere i yderkredsen af de første og så videre ud og ud og ud.

Så din hvalp ser de første blive kastet, men ikke flere.

 

Det er næsen den skal bruge og ikke øjnene, derfor er det vigtigt, at den kun lige ser de første for at motivere den til søget.

 

En cocker vil sagtens med tiden kunne søge i op til 3 kvarter, hvilket kan være en god måde at kanalisere dens snuselyst ud på, så de herefter ikke konstant går med næsen i jorden.

Dette er jo et af cockerens - eller rettere ejerens - problemer :)

 

Ja soeg er rigtig godt, men jeg synes nu dit indlaeg er lidt misvisende, jeg har ALDRIG kendt en cocker som ikke gik med naesen i jorden helt naturlig paa trods af 45mins soeg.

 

Jo de kan sagtens laere god kontakt til foeren men jeg mener bestemt ikke du kan holde en cocker naese fra jorden ved hjaelp af soeg, saa er det i hvert fald en cocker som ikke lever op til standarten!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja soeg er rigtig godt, men jeg synes nu dit indlaeg er lidt misvisende, jeg har ALDRIG kendt en cocker som ikke gik med naesen i jorden helt naturlig paa trods af 45mins soeg.

 

Jo de kan sagtens laere god kontakt til foeren men jeg mener bestemt ikke du kan holde en cocker naese fra jorden ved hjaelp af soeg, saa er det i hvert fald en cocker som ikke lever op til standarten!

 

Det kan jeg kun melde mig enig i.

 

Derfor syntes jeg også kontaktøvelser med den nye vil være en rigtig god idé også for at skabe en god kontakt til hverdag. Det har jeg ihvert fald erfaret betyder meget når man er ejer af en hund der gerne render med snuden i jorden 24/7 :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...