Hop til indhold

Hvorfor spiser hunde græs???


Hoppebolden
 Share

Recommended Posts

Gæst Sarah

Det gør vores hund også... især når det er helt nyt græs, eller hvis det lige har regnet.

 

Jeg tror på ingen måde det er skadeligt, mener jeg har hørt at det faktisk renser deres mave?!? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle mine hunde er/har været græs-spisere, min Golden Max kaldte jeg en græs-feinchmaker for han kunne om nogen udvælge de særligt lækre og mest saftige græsstrå og så bare nyyyde-tygge dem som en anden ko :lol:

Nogle ejere fortæller at deres hund spiser græs for at få orden på maven (vel lige som katte) og andre fortæller at deres hund/e, ligesom mine, bare ser ud til at nyde smagen af græs.

 

Misja elsker græs i særlig grad, når det er helt friske skud og lige efter det har regnet.

 

Mht. orme vil jeg ikke være bekymret men de kan få små snegle der sidder i græsset med ned og er der fx. Hjerte/lungeorm i området, kan de ad den vej blive smittet af disse parasitter.

 

Misja har lige været i sådan en behandling mod H/L orm, men hun spiser stadig græs og det får hun lov til! Så må jeg tage risikoen for en gen-smitte, som det kommer - hun skal imø også have lov at være hund og i øvrigt aner jeg ikke hvordan jeg skulle forhindre hende i at græsse når hun er løs ude på engene, uden at skulle give hende mundkurv på :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også mht. lunge/hjerte orm at jeg er lidt bekymret... Hvad er symptomerne på det??

 

Den har faktisk tendens til sart mave, så håber at det hjælper!

 

Men jeg har heller ikke gjort noget ved det ellers. Den gjorde det også lidt sidste år da den var lille hvalp, samme årstid..

 

Tak for svarene :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sakset herfra: Hjerte-lungeorm hos Hund og kat - Fransk hjerteord, rævens lungeorm

 

Symptomer på hjerte-lungeorm

Symptomer på infektion er typisk hoste og stakåndethed. Det er dog ikke altid at hunden viser symptomer på infektion. Men ormene laver alligevel skader på lungevævet som så kan få betydning senere i livet. Erfaring viser at disse orm kan være bagvedliggende årsag til mange forskellige sygdomme, bliv derfor ikke overrasket over at blive bedt om afføringsprøver ved andre lidelser end umiddelbare hjerte/lunge problemer. Ormene påvirker nemlig blodets sammensætning, og det kan give symptomer i hele kroppen.

Flere links og artikler her: fransk hjerte lungeorm hund - Google-søgning

 

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak, det er også det som jeg har læst om det tidligere.. :blink:

 

Jeg synes bare at det er svært at afgøre om Duffy har symptomer på det eller ej - eller jeg bare er møg hysterisk!

 

Men fx. har jeg haft hende med til ridestævne i weekenden, hvor den løber rundt en hel dag med tungen ud af munden.. Den er generelt i fin form, men lige pludselig kan den begynde at hoste helt vildt.. Lyder lidt som den er ved at blive kvalt eller som den skal kaste op!

 

:hmm::hmm::hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det dejligt at læse denne tråd :-D Jeg troede nemlig kun, at hunde spiste græs for at kaste op, og de få gange Elvis har gjort det, har jeg så været lidt bekymret og har ventet på, at han ville kaste op. Det har han dog ikke vist tegn på at ville og derfor har jeg egentlig glemt min bekymring igen - så sååå bekymret har jeg heller ikke været :blink: Kun en enkelt gang havde han fået noget i halsen, som vist irriterende ham lidt og der spiste han græs og endte også med at kaste lidt op en times tid efter (i mellemtiden havde han dog været vældig frisk, så mere syg var han heller ikke).

 

Iøvrigt virker det mest som om han bare sutter på græsset. Jeg synes nemlig ikke rigtig, jeg kan se at han tygger :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det dejligt at læse denne tråd :-D Jeg troede nemlig kun, at hunde spiste græs for at kaste op, og de få gange Elvis har gjort det, har jeg så været lidt bekymret og har ventet på, at han ville kaste op. Det har han dog ikke vist tegn på at ville og derfor har jeg egentlig glemt min bekymring igen - så sååå bekymret har jeg heller ikke været :blink: Kun en enkelt gang havde han fået noget i halsen, som vist irriterende ham lidt og der spiste han græs og endte også med at kaste lidt op en times tid efter (i mellemtiden havde han dog været vældig frisk, så mere syg var han heller ikke).

 

Iøvrigt virker det mest som om han bare sutter på græsset. Jeg synes nemlig ikke rigtig, jeg kan se at han tygger :vedikke:

Måske han sutter saften ?

 

Hvor kært, kan lige se ham stå der og sutte-sutte med halv-lukket øjne og et saligt udtryk i hele hovedet :lun:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jeg tænker, at hunde spiser græs af forskellige årsager.

 

De spiser det stride græs når de trænger til at kaste op, f.eks. hvis de i

fældesæsonen får meget hår i maven, når de vasker sig.

 

De spiser en anden type græs som kosttilskud.

 

Det er interessant at iagttage hvordan de kan lede efter den helt bestemte græstype.

 

Min Rasmus spiste også mælkebøtter, men kun stænglerne!

 

Han bed en stængel over og tyggede den i sig til han nåede blomsten. Den rørte han aldrig og heller ikke bladene.

 

Desværre fik jeg aldrig fotos af det, det så sjovt ud, når han sad der med en gul blomst strittende ud af munden imens han tyggede stænglen i sig sig i små bidder nippet over af fortænderne :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jeanett

Der er delte meninger om det...

 

Mickey spiser det både for hyggens skyld og når maven driller lidt. Han ser virkelig sjov ud, når det er for hyggens skyld. Står ligesom en ko og gnasker på det, stille og roligt - ingen hastværk :P

 

Laddie spiste faktisk noget græs i dag, hvor han kastede op bagefter, så han spiser det vist kun, når maven driller.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...