Hop til indhold

Den fælles agility-tråd

Aina B
 Share

Recommended Posts

Gæst Malene Nielsen
Gider du ikke sendee mig en PB medd Dinesen's priser?

På A, hjul og balance, gerne mere.. :-)

Så er den sendt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 610
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Aussies for ever
Fedt med en god træner :5up: og ja, agility bliver man bidt af :mrgreen:

Det er kun 4. gang vi har prøvet det og kors hvor jeg ærger mig over at jeg ikke har prøvet det før :mrgreen: Men det er sikkert også fordi Røvertøsen er helt vild med det, tror ikke jeg synes det var sjovt, hvis jeg havde en af belgierne på holdet :???:

husk at blind crosses kun er "tilladt" når hunden er i tunnel ;-)

OK :5up: Det sagde han ikke noget om, bare at det var praktisk i tunnelen fordi den var så lang og man kunne nå det - godt så, hvordan skal jeg nå det med mit korpus og en hund som hørmer afsted :shock:

Tænkte lidt, hvad bruger I af kommandoer til de forskellige ting?

Link til indlæg
Del på andre sites

OK :5up: Det sagde han ikke noget om, bare at det var praktisk i tunnelen fordi den var så lang og man kunne nå det - godt så, hvordan skal jeg nå det med mit korpus og en hund som hørmer afsted :shock:

hehe nah det afhænger jo selvfølgelig af en selv. Men hos Sanne er blind cross kun tilladt når hunden er i tunnel.

Tænkte lidt, hvad bruger I af kommandoer til de forskellige ting?
jeg bruger iiiiii til tunnel :mrgreen: op til a-brædt og balancen (fuldstændigt unødvendigt jeg kan bare ikke lade være :lol: ) og slaaaaaaalom - men jeg bruger det til at geare hende ned, de fleste bruger jo noget der hidser, for at få fart.... Derudover råber jeg frem hvis hun bare skal fremad - fx i mål
Link til indlæg
Del på andre sites

hehe nah det afhænger jo selvfølgelig af en selv. Men hos Sanne er blind cross kun tilladt når hunden er i tunnel.

jeg bruger iiiiii til tunnel :mrgreen: op til a-brædt og balancen (fuldstændigt unødvendigt jeg kan bare ikke lade være :lol: ) og slaaaaaaalom - men jeg bruger det til at geare hende ned, de fleste bruger jo noget der hidser, for at få fart.... Derudover råber jeg frem hvis hun bare skal fremad - fx i mål

Ihh Anna, kan du ikke spørge hende Helle, hvordan hun har lært sin hund 'ud'? Synes det set vildt smart ud. Er det noget med at sætte 4 spring i 'en rundkreds' (højre eller venstrehandling) og så gradvist flytte et af springene længere ud fra resten?... Og når man så kommer til 'det spring', siger man 'ud'? :hmm:

Eller er det ikke noget I bruger hos Sanne/ eller som hun skønner er en fordel? Hvad siger de kloge... ?:engel:

Ikke at jeg skal igang med at lære Smilla det (der er så meget andet) :mrgreen:, er bare nysgerrig... Og vil selvfølgelig også gerne vide, om det er en fordel.. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto
Ihh Anna, kan du ikke spørge hende Helle, hvordan hun har lært sin hund 'ud'? Synes det set vildt smart ud. Er det noget med at sætte 4 spring i 'en rundkreds' (højre eller venstrehandling) og så gradvist flytte et af springene længere ud fra resten?... Og når man så kommer til 'det spring', siger man 'ud'? :hmm:

Jeg lærte Sitto det ved at starte med at sætte to spring op, så satte jeg hende af så hun sprang over første spring hen mod mig - og så næste spring skulle der sættes "ud" på - jeg startede med at løbe med hende på min højre side da det skulle indlæres, da det var her hun var stærkest. Når hun så skulle "ud" sørgede jeg for at gå tæt på springet i starten for at guide hende retningen og så sagde jeg "ud" - jo mere vi trænede, jo mindre "afspærrede" jeg vejen for hende, så hun mere og mere selv valgte at lave "ud" på min komando. Jo længere vi kom, jo længere væk fra springet var jeg - og jo flere spring blev der sat op ved siden af hinanden.

"Ud" er en komando jeg var super glad for at Sitto fik indlært - det er kanon god at kunne! :klap:

Håber du forstod min forklaring - ellers må du lige skrive, hvis det lyder for indviklet :vedikke: for det er det ikke, det er faktisk meget simpelt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto
Kan du tegne opstilling af springene? Tror jeg "næsten" forstår det :lol:

Værsgo' :-D

Og du står på den side af springene hvor der står "UD". Så hunden ved første og sidste spring, springer hen mod dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og du står på den side af springene hvor der står "UD". Så hunden ved første og sidste spring, springer hen mod dig.

Tak for de fine forklaringer og illustrationer. Jeg fatter stadig hat... men måske skal jeg sove lidt på det. :hmm:

Jeg er med på at hunden skal parkeres på den anden side af springet og så springe mod mig.

Men når hun så skal væk fra mig igen synes jeg jo det bliver mere som post-turn. I stedet for 'ud' (til siden). Måske er det fordi jeg ikke er langt nok endnu til at forstå det. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Nu bliver I altså ret avanceret for en totalt nybegynder her :genert:

Hvad er et post-turn?

Mht. "ud":

Jeg er begyndt at lære Ronja "ud" (eller dvs. vi har faktisk kun fået trænet det en gang for et par uger siden :oops:).

Jeg gjorde det at jeg satte et spring op, stille mig ved siden af/lidt bag springet med hende på siden mod springet, kastede en bold over springet og sagde "væk, spring), således at hun sprang over springet væk fra mig :vedikke:

Jeg bruger "væk" da jeg bruger "ud" til noget andet. Træneren synes godt nok at vi skulle bruge "out", men det bruges i hyrdesammenhæng til at få hunden længere væk fra fårene.

Mht. kommandoer så har jeg tænkt på følgende:

Spring - "spring"

Tunnel - "gennem"

Hjul - "hjulet"

A - "Aet"

Balance - "bommen"

Vippe - er endnu ikke prøvet, men må blive "Vippe"

Slalom - er endnu ikke prøvet, men må blive "Slaaalom"

Løb hen mod mig - "her" (ra hyrdning - ikke at vi er noget så langt her :genert:)

Løb væk fra mig - "væk" (ud bruges til at måtte hoppe ud af bilen/udenfor)

Løb ligeud - "fortsæt" (fremad bruges jo i LP)

Stop på feltet - "Stop" (ra hyrdning - ikke at vi er noget så langt her :genert:)

Op på bordet - "op"

Ro på - "Steady" (ra hyrdning - ikke at vi er noget så langt her :genert:)

Fart på - "sshhhddd" (ra hyrdning - ikke at vi er noget så langt her :genert:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto

Man kan også lære "ud" på en anden måde - få hunden på plads og få øjenkontakt, her går i så "lineføring" (gerne uden line hvis man er sikker nok på hunden til det) og så har man et låg til at ligge med en godbid på - når man så går forbi låget med godbidden siger man "Ud" - derved går hunden ud og tager godbidden, altså hunden går ud/væk fra dig.

Så låget skal altså ikke ligge foran dig - men ved siden af - og i det øjeblik i passere låget siges der "ud" - i starten evt sæt dit ben ud, så du viser vejen for hunden ved at den bliver presset tættere på låget ved at du afspærre den lige ud vej med benet.

Måske det giver mere mening? :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det hedder så "back" i min terminologi. :-) Har faktisk engang prøvet at forklare det i en anden tråd, men er ikke sikker på, at det lykkedes for mig, jeg var vist lidt forvirrende. :genert:

http://www.hunde-forum.dk/lowchen/14541-shabi-da-house-37.html#post386175

Spring - "spring"

Tunnel - "gennem"

Hjul - "hjulet"

A - "Aet"

Balance - "bommen"

Løb hen mod mig - "her" (ra hyrdning - ikke at vi er noget så langt her :genert:)

Stop på feltet - "Stop" (ra hyrdning - ikke at vi er noget så langt her :genert:)

Op på bordet - "op"

Jeg bruger ikke så mange forskellige kommandoer til de forskellige forhindringer, da det jo tit er det samme, hunden skal de forskellige steder. F.eks. hedder både spring, flyv og hjul "spring", A'et, balancen og bommen er "over", posen og tunnellen er "gennem" og slalom er "zig-zag" (vil dog have ændret kommandoen til "slalom"). Derudover bruger jeg "fremad" i fremadsendelser, "videre" i videresendelser, "back" til backspring og "kom", når jeg kalder hunden mod mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto
Det hedder så "back" i min terminologi. :-) Har faktisk engang prøvet at forklare det i en anden tråd, men er ikke sikker på, at det lykkedes for mig, jeg var vist lidt forvirrende. :genert:

Nu du siger det, så brugte jeg da vidst egentlig også komandoen "back" i stedet for - men om det er "ud" eller "back" er vidst ligegyldigt. Det er bare forskelligt fra klub til klub hvad de lærer deres agilityfører :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Det hedder så "back" i min terminologi. :-)

Back bliver så også brugt et andet sted :blink:

Jeg har snart så mange kommandoer, at jeg finder det utroligt at hundene egentlig kan skelne :shock:

Jeg bruger ikke så mange forskellige kommandoer til de forskellige forhindringer, da det jo tit er det samme, hunden skal de forskellige steder. F.eks. hedder både spring, flyv og hjul "spring", A'et, balancen og bommen er "over", posen og tunnellen er "gennem" og slalom er "zig-zag" (vil dog have ændret kommandoen til "slalom"). Derudover bruger jeg "fremad" i fremadsendelser, "videre" i videresendelser, "back" til backspring og "kom", når jeg kalder hunden mod mig.

Jeg synes da det lyder som om du er godt der oppe af :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

http://www.hunde-forum.dk/lowchen/14541-shabi-da-house-37.html#post386175

Hvorfor bruger i "spring"? :vedikke: jeg synes den er ligeså overflødig som "op" - men jeg kan åbenbart ikke stoppe min mund fra at sige "op" :lol:

Jeg bruger aldrig kom - bruger hendes navn "kaaaar-LA", hvis jeg skal have hende vendt midt i et spring fx....

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu bliver I altså ret avanceret for en totalt nybegynder her :genert:

Hvad er et post-turn?

et postturn er at hunden springer forhindringen, fører bliver bag, men vender sig, og hunden vender tilbage til fører omkring "posten" - springstolpen... video her:

Spring - "spring"

Tunnel - "gennem"

Hjul - "hjulet"

A - "Aet"

Balance - "bommen"

Op på bordet - "op"

hjul og spring er nøjagtig det samme når det først er indlært, det samme med flyv. Mit kræ behøver ingen anvisninger, hvis det er foran hende, så springer hun det... så synes at en "spring" signal er overflødig.

En "frem" er tilgengæld "livsnødvendig" - både i forbindelse med fremadsendelse fx mod mål... men også i forbindelse med bagkryds....

Link til indlæg
Del på andre sites

i et bagkryds kommer du fx løbende med hunden på højre side, sender hende fremad og ser dermed hendes "bag" :lol: og krydser løbebanen baghende, så du ender med at løbe med hende på venstre side...

her er videoer, den er ikke helt så god som portturn videoen...

YouTube - spilop1212's Channel

og ellers kan jeg også prale af mit flotte bagkryds 8 sek. inde i denne film. Og i slutningen af filmen 24-25 sek. kan du se et bagkryds der nær går galt, fordi jeg ikke får hende godt nok fremad, så hun tøver...

Et bagkryds kræver meget mere af hunden, fordi den skal selvstændigt arbejde fremad, mens handler krydser bagom... Forkryds kræver mere af handleren, men gør det nemmere for hunden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
i et bagkryds kommer du fx løbende med hunden på højre side, sender hende fremad og ser dermed hendes "bag" :lol: og krydser løbebanen baghende, så du ender med at løbe med hende på venstre side...

her er videoer, den er ikke helt så god som portturn videoen...

og ellers kan jeg også prale af mit flotte bagkryds 8 sek. inde i denne film. Og i slutningen af filmen 24-25 sek. kan du se et bagkryds der nær går galt, fordi jeg ikke får hende godt nok fremad, så hun tøver...

Et bagkryds kræver meget mere af hunden, fordi den skal selvstændigt arbejde fremad, mens handler krydser bagom... Forkryds kræver mere af handleren, men gør det nemmere for hunden...

Så lige engang for prins knud, fordi jeg er temmelig langsom i det og meget dårlig til at se ting når det går stækt:

Bagkryds betyder "simpelthen" at man skifter handler side mens hunden er foran en.

Forkryds må så være mens hunden er bagved ind.

... og hvordan hylen lære man dette?

Hvad er forskel på dette og så det min assistent træner prøver at lære mig sidst - som kun måtte være når hunden var i tunnelen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så lige engang for prins knud, fordi jeg er temmelig langsom i det og meget dårlig til at se ting når det går stækt:

Bagkryds betyder "simpelthen" at man skifter handler side mens hunden er foran en.

Hvad er forskel på dette og så det min assistent træner prøver at lære mig sidst - som kun måtte være når hunden var i tunnelen?

Bagkryds krydser du bagved hunden og forkryds krydser du foran hunden ja. På intet tidspunkt må du slippe hunden af syne - du har ALTID øjnene på / kontakt til hunden.

Et blind cross er et kryds hvor du ikke har kontakt til hunden - du vender simpelthen ryggen til. Det er ok når man er i tunnel, for der kan du ikke se hunden alligevel + den kan ikke se dig.... alle kryds kan i teorien udføres "blind", men vi har strenge ordrer på aldrig at udføre blind crosses - med mindre hunden er i tunnel... Der skal altid være kontakt mellem hund og fører...

Giver det mening?

her er videoer fra en dame der er så flink at lave dem i slow motion ;-)

forkryds

[media]

[/media]

bagkryds

[media]

[/media]

blind cross

[media]

[/media]

læg mærke til, at idet hun vender ryggen til er hunden jo "blind" for hendes signaler, han er en erfaren hund, så han ved godt, at han skal ud og tage forhindringen inden han følger hende rundt... en uerfaren hund ville have løbet i røven på handler og dermed skippet den forhindring...

Link til indlæg
Del på andre sites

... og hvordan hylen lære man dette?

hehe, ja hvordan lærer man det... forkryds var en af de allerførste øvelser vi lavede til hvalpeagility, så vi har fået det ind via "modermælken" så at sige...

alt vores handling er indlært uden forhindringer, ren foundation training, og så er forhindringerne så kommet på senere.... så præcis hvordan man indlærer det samtidig med forhindringerne, tør jeg ikke sige...

her er videoer af for og bagkryds træning med hvalp uden forhindringer

[media]

[/media]

[media]

[/media]

bagkrydset synes jeg var drønsvær... og selv den dag i dag, synes jeg det er svært at se på videoen... men ideen er, at du kaster bolden i en anden retninge, NÅR hunden er løbet forbi dig, og løber du op bag den på den anden side (forstår I hvad jeg skriver? jeg er ikke sikker på, at jeg selv gør :lol: )

Måske en af de garvede agility-hajer kan forklare det bedre :-D

og postturns tilsidst

[media]

[/media]

Greg Derretts videoer: "Agility Foundation Training" + "Great dog - shame about the handler" kan anbefales

Link til indlæg
Del på andre sites