Gæst Syfongse Skrevet Maj 19, 2010 Rapporter Share Skrevet Maj 19, 2010 jeg har egentlig forelsker mig i Astralian shepherd-racen, fordi jeg elsker hyrdehundes sindelag og iver efter at arbejde.. Men jeg prøver at undersøge hvilke andre, måske lidt mindre hunderacer der findes, som samtidig passer til mig og mine ønsker til en hund. det er ikke særlig givtigt at taste "lille hund" eller "mellem hund" ind på google.. det får man ikke meget hjælp af. :hmm: jeg er lidt bange for at en Aussie måske er lige stor nok til min lejlighed, selv om jeg bor i stuen, så i stedet for bare at være stædig og låse mig fast, så prøver jeg at finde en hunderace som er lidt mindre, men med nogenlunde samme kvaliteter som hyrdehundene :hjerte: jeg har kigget på Shiba'er, men har en fornemmelse af, at de måske er for selvstændige og stædige til mig. har hørt at de skulle være lidt svære at lave meget lydighedstræning o.l. med, på grund af deres stædighed. så har folk nogle forslag til hunde jeg bør overveje? Jeg er ikke så vild med de helt små racer, fordi jeg gerne vil have en pøle-hund, eller.. en pøle-hund som kan holde til lidt længere tids leg og træning ad gangen elsker agility og har brug for at hunden kan løbe med mig på mine løbeture (når den er udvokset) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Maj 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2010 hvad med en sheetland sheepdog? det er jo også en hyrdehund, og de er vist super til agility. og så er de måske lidt mere spiselige i størrelsen for dine naboer. selvom jeg altså som udgangspunkt ikke synes, at størrelsen på din lejlighed behøver at være afgørende. en shiba kender jeg ikke så meget til, men det er da i hvert fald en ret anden boldgade. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
kennel-lowchen Besvaret Maj 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2010 Löwchen!! Jeg har lige solgt en hvalp til en familie som havde haft en Aussie.Men den blev totalt stresset da de fik børn (hyrdeinstinktet, og børn bliver ikke på samme sted ret længe af gangen). De vil løbe agility med deres løve Og løven er eminent til lydighed og agility Her er et link, scroll lidt ned så kommer der flere sider med Pistils agility karriere Lowchens of Australia presents the AGILITY LOWCHEN - "Pistil"! Han er løveklippet, men man kan jo vælge fuld pels eller hvalpeklip. Det kan du se her: http://www.hunde-forum.dk/lowchen/15773-sa-skellige-dedikeret-guanomo.html Løverne fælder ikke Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Syfongse Besvaret Maj 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2010 hvad med en sheetland sheepdog? det er jo også en hyrdehund, og de er vist super til agility. og så er de måske lidt mere spiselige i størrelsen for dine naboer. selvom jeg altså som udgangspunkt ikke synes, at størrelsen på din lejlighed behøver at være afgørende. en shiba kender jeg ikke så meget til, men det er da i hvert fald en ret anden boldgade. jow, har kigget lidt på den, men er bange for at den måske er for spinkel.. ellers må jeg bare fidne en avler der har brugt store Sheltier Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Syfongse Besvaret Maj 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2010 Löwchen!! Jeg har lige solgt en hvalp til en familie som havde haft en Aussie.Men den blev totalt stresset da de fik børn (hyrdeinstinktet, og børn bliver ikke på samme sted ret længe af gangen). De vil løbe agility med deres løve Og løven er eminent til lydighed og agility Jeg så faktisk en Löwchen sidst jeg var ude og løbe, som var hvalpe-klippet! Super kær! Stoppede ejeren og snakkede med hende om racen Men den koster vel en del at få klippet hele tiden? den er nemlig skide-god, ud fra hvad jeg har læst om den den er selskabelig og samtidig klog (og nuttet!) og når den er hvalpeklippet har den bare den lækreste pels og form I shall look ino it some more! Men hvad med klipning? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
kennel-lowchen Besvaret Maj 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2010 Jeg så faktisk en Löwchen sidst jeg var ude og løbe, som var hvalpe-klippet! Super kær! Stoppede ejeren og snakkede med hende om racen Men den koster vel en del at få klippet hele tiden? den er nemlig skide-god, ud fra hvad jeg har læst om den den er selskabelig og samtidig klog (og nuttet!) og når den er hvalpeklippet har den bare den lækreste pels og form I shall look ino it some more! Men hvad med klipning? Det kan du da selv gøre..Altså klippe den Det kan jeg lære dig... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst PPP-Pero Besvaret Maj 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2010 (rettet) Du skulle have en mini-Aussie Miniature Australian Shepherd Information and Pictures, Miniature Australian Shepherds Tror dog ikke de kan fås i Danmark og er også lidt betænkelig ved amerikanske miniature-udgaver.. Kom bare lige i tanke om racen da jeg læste dit indlæg.. Hvad med en Tibetansk Terrier? Eller en Pyrenæisk hyrdehund? Tror slet ikke en shiba vil passe dig, hvis du normalt er til hyrdehundene... Redigeret Maj 19, 2010 af PPP-Pero Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Syfongse Besvaret Maj 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2010 Det kan du da selv gøre..Altså klippe den Det kan jeg lære dig... haha, awesome :klap: jeg vil da klart skrive mig løven bag øret! Den er faktisk et rigtig godt forslag! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Syfongse Besvaret Maj 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2010 Du skulle have en mini-Aussie Miniature Australian Shepherd Information and Pictures, Miniature Australian Shepherds Tror dog ikke de kan fås i Danmark og er også lidt betænkelig ved amerikanske miniature-udgaver.. Kom bare lige i tanke om racen da jeg læste dit indlæg.. Hvad med en Tibetansk Terrier? Eller en Pyrenæisk hyrdehund? Tror slet ikke en shiba vil passe dig, hvis du normalt er til hyrdehundene... mini-Aussien er et godt forslag! Læste lige lidt om den nu.. der er vist kun 1-2 stk. i danmark! de to andre er også gode bud, men jeg vil så vidt muligt holde mig fra langhårede hunde, eller hunde der kræver megen pels-pleje.. hos mig ville de bare blive holdt karseklippede! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Syfongse Besvaret Maj 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2010 forresten: Löwchen, gør de meget i hjemmet? for det ville jo ikke være så smart i en lejlighed.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
kennel-lowchen Besvaret Maj 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2010 forresten: Löwchen, gør de meget i hjemmet? for det ville jo ikke være så smart i en lejlighed..Næ.. Det er jo ikke en alarmhund som mange af de små racer ellers er. Vores gør når der kommer nogen men ellers ikke. og da vi kun havde få gøede de slet ikke.nu tror jeg det er fordi de hidser sig op og allesammen vil være den der bliver klappet NU Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Syfongse Besvaret Maj 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2010 Næ.. Det er jo ikke en alarmhund som mange af de små racer ellers er. Vores gør når der kommer nogen men ellers ikke. og da vi kun havde få gøede de slet ikke.nu tror jeg det er fordi de hidser sig op og allesammen vil være den der bliver klappet NU super, endnu et point "for"! tror helt klart det er en race der vil falde i god jord hos naboerne! Kan man også selv klippe dem helt kort, eller må man holde sig til at studse dem? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Maj 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2010 jeg aner intet om den såkaldte "mini aussie" - men vær opmærksom på, at rigtigt mange af amerikanernes "mini'er" på INGEN måde minder om de oprindelige racer i sind, temperament og egenskaber... de er blandet af revl og krat for at få noget der ligner noget bestemt og intet andet.... Så selvom den ligner en aussie i mini-format, skal du ikke nødvendigvis forvente, at den opfører sig som en aussie.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Syfongse Besvaret Maj 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2010 jeg aner intet om den såkaldte "mini aussie" - men vær opmærksom på, at rigtigt mange af amerikanernes "mini'er" på INGEN måde minder om de oprindelige racer i sind, temperament og egenskaber... de er blandet af revl og krat for at få noget der ligner noget bestemt og intet andet.... Så selvom den ligner en aussie i mini-format, skal du ikke nødvendigvis forvente, at den opfører sig som en aussie.... tror også jeg holder mig fra det.. hvis jeg bliver enig med mig selv om at det skal være en aussie, så blir det i naturlig størrelse Det er også et svært spørgsmål at stille folk... jeg vil jo allerhelst have en mellemstor hund, da jeg ser mig selv som et mellemstor hund-menneske jeg er slet ikke typn der normalt ville have selskabshunde jeg er vokset op i en skav, med en border collie, i et hjem hvor der fnises lidt af vennernes små selskabshunde (i know, dårlig stil), men det er den bagage jeg har med mig...! er åben for små racer som Løven, men er bange for at de måske kommer til at kede mig på lang sigt.. men hvis de ER så gode til agility og lydighed, så er de jo et oplagt valgt.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Maj 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2010 ellers er der jo den dansk/svenske gårdhund, krohmforlænder eller kooikerhondje du kunne se nærmere på... alle 3 rigtigt fine agility-racer, som også kan gøre det fint lydighedsmæssigt... dog er de alle 3 lidt skarpere i det - temperamentmæssigt - end løverne er... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst PPP-Pero Besvaret Maj 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2010 jeg aner intet om den såkaldte "mini aussie" - men vær opmærksom på, at rigtigt mange af amerikanernes "mini'er" på INGEN måde minder om de oprindelige racer i sind, temperament og egenskaber... de er blandet af revl og krat for at få noget der ligner noget bestemt og intet andet.... Så selvom den ligner en aussie i mini-format, skal du ikke nødvendigvis forvente, at den opfører sig som en aussie.... Netop - ligesom helbredet sandsynligvis ikke har været vægtet synderligt i avlen. Nævnte den derfor kun "for sjov" Jeg tænker også koikerhondje eller kromförlænder :hmm: De er i hvert fald lige en tand større end selskabshundene.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Maj 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2010 Hmm, hvad med en border collie, nu du er til hyrdehundene? Du har jo også erfaring med dem hjemmefra, kan jeg forstå. Og de findes i MANGE størrelse! Troede altid at de var sådan nogenlunde store (altså, ikke som en labrador, men tæt på), for det er dem, jeg har mødt her i området - det var så indtil jeg mødte Splinten, mor og migs (bruger herinde) Vilya... Damn, hun var (er) mini! Lidt over 11kg tror jeg og lidt over et år. Så der findes et bredt spektra Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Maj 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 19, 2010 du får lige billeder Kromfohrlænder [media]http://www.ralfs-hundelexikon.de/foto/kromfohr/kromfohrlaender1.jpg[/media] dansk/svensk gårdhund [media]http://tiptail.com/wp-content/uploads/2009/02/fullscreen-capture-252009-32944-pm-300x214.jpg[/media] kooikerhondje [media]http://retrieverman.files.wordpress.com/2009/02/kooikerhondje.jpg[/media] Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Syfongse Besvaret Maj 20, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 20, 2010 jeg har også tænkt på border collie, fordi de netop fås i så mange størrelser Vores egen var enorm! som en labrador.. kender allerede kromfohrlænderen, min nabo opdrættede dem en årgang, de er rigtig søde, men synes ikke nogen af dem var specielt lærenemme kooikerhondje er da bare en super lækker hund! den har jeg ikke lige set på før det vil jeg lige dykke ned i Dansk svensk gårdhund er ikke lige mig.. ved ikke hvorfor. min veninde har to, som er søde nok, med de er nok bare for ruhårede for mig føler mine hænder bliver "olierede" når jeg rører ved dem.. og så er de lidt for små og temperamentsfulde men tak for de gode forslag! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
kennel-lowchen Besvaret Maj 20, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 20, 2010 super, endnu et point "for"! tror helt klart det er en race der vil falde i god jord hos naboerne! Kan man også selv klippe dem helt kort, eller må man holde sig til at studse dem? Man kan klippe dem i den længde man har lyst til..Enten med maskine eller i hånden.. Du må jo møde et par løver. Jeg tro ikek du kommer til at kede dig med en..i USA lavede de på et tidspunkt nogle test der viste at de var næsten lige så kloge som borderen. i USA bruger man dem til alt mulig:. agility, flyball, backpacking, dogdance,lydighed..Jeg har endda set nogen der trak med dem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Syfongse Besvaret Maj 20, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 20, 2010 Man kan klippe dem i den længde man har lyst til..Enten med maskine eller i hånden.. Du må jo møde et par løver. Jeg tro ikek du kommer til at kede dig med en..i USA lavede de på et tidspunkt nogle test der viste at de var næsten lige så kloge som borderen. i USA bruger man dem til alt mulig:. agility, flyball, backpacking, dogdance,lydighed..Jeg har endda set nogen der trak med dem. ja, må lige bruge lidt tid sammen med dem.. den ene hund jeg hilste på i parken fik jeg ikke meget ud af hun var vist uinteresseret i mig ^^ Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret Maj 20, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 20, 2010 Dansk svensk gårdhund er ikke lige mig.. ved ikke hvorfor. min veninde har to, som er søde nok, med de er nok bare for ruhårede for mig føler mine hænder bliver "olierede" når jeg rører ved dem.. og så er de lidt for små og temperamentsfulde Er du så sikker på at det er Dansk Svensk Gårdhunde hun har - og ikke Foxterrier eller Jack Russel Terrier? For en Dansk Svensk Gårdhund har bestemt ikke ruhåret pels - de har en helt glat og blød pels Også lige meget - bare en lille rettelse.. Men synes også Løven lyder som et god bud. Er selv en race jeg har meget kig på, når jeg skal have hund - og så skal det selvfølgelig også være fra Lions of Denmark! :5up: Jeg har skrevet en del med Janni, og jeg vil også gerne have en hund som man kan bruge til noget - især agility. Som er klog og lærenem, som gerne vil lære - og som ikke gør ret meget. Løven opfylder alle de kriterier! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Syfongse Besvaret Maj 20, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 20, 2010 ja, ikke ruhåret, men korthåret! det var det jeg mente Altså, lige nu tror jeg det er snævret ind til enten en løve eller en kooikerhondje. Kan godt se at kooikerhondjen er lidt mindre end Aussie'en, og det er et plus der er en avler her i Århus hvor jeg kan komme ud og kigge på kooikerhondje Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Maj 20, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 20, 2010 ja, ikke ruhåret, men korthåret! det var det jeg mente Altså, lige nu tror jeg det er snævret ind til enten en løve eller en kooikerhondje. Kan godt se at kooikerhondjen er lidt mindre end Aussie'en, og det er et plus der er en avler her i Århus hvor jeg kan komme ud og kigge på kooikerhondje Ellers træner Ida Asta herindefra med sin Pajko ude hos os I Sabro - så der har du også mulighed for at møde og snakke med en kooiker Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ida_Asta Besvaret Maj 20, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 20, 2010 Jeg så lige du overvejer en Kooikerhonjde Du må meget gerne møde Pajko, min kooiker på 6 måneder. :mrgreen: Så skal jeg nok fortælle alt det gode ved denne smukke, smukke hund :hjerte: Jeg træner hos DKK i Sabro hver torsdag kl. 20, så du kan bare komme forbi, hvis du har tid og lyst. Lige kort. så er kooikeren en dejlig hund. Meget adræt, ikke særligt gøende og vil helt sikkert gøre sig godt i agility samt lydighed. Hvis du vil vide mere, må du endeligt sige til Elsker at fortælle om min race Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts