Hop til indhold

Hvor skal hunden sove


Gæst tito
 Share

Recommended Posts

Gæst tito

Vi har lige fået verdens smukkeste lille miniature gravhund hjem- han er p.t 8 uger og tre dage og vi er usikre på soverutiner. Han er en lille kælepot, meget vant til menneskelig kontakt og søger den hele tiden (når han ikke sover- hvilket han også gør meget)

 

Mit spørgsmål er: Hvordan træner vi ham til at sove alene? Han har et hjørne i studen med sine ting, vores soveværelse er væg i væg. Vu har haft ham i tre netter og har sovet med ham på skift inde i studen, i hans hjørne og en nat på sofaen.

 

Mange siger at han nok ender i sengen ligevel, men vi vil meget gerne at han skal lære hvad der er hans område fra starten af.

 

Har hørt at mange gravhunder "styrer huset", og det kan jeg mærke nemt kan ske-- hvordan lærer vi ham respekt samtidig som han får al den kærlighed han fortjener?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Vi har lige fået verdens smukkeste lille miniature gravhund hjem- han er p.t 8 uger og tre dage og vi er usikre på soverutiner. Han er en lille kælepot, meget vant til menneskelig kontakt og søger den hele tiden (når han ikke sover- hvilket han også gør meget)

 

Mit spørgsmål er: Hvordan træner vi ham til at sove alene? Han har et hjørne i studen med sine ting, vores soveværelse er væg i væg. Vu har haft ham i tre netter og har sovet med ham på skift inde i studen, i hans hjørne og en nat på sofaen.

 

Mange siger at han nok ender i sengen ligevel, men vi vil meget gerne at han skal lære hvad der er hans område fra starten af.

 

Har hørt at mange gravhunder "styrer huset", og det kan jeg mærke nemt kan ske-- hvordan lærer vi ham respekt samtidig som han får al den kærlighed han fortjener?

 

Velkommen :)

 

Det bedste du kan gøre er at starte din egen tråd :)

 

Så vil du få flere besvarelser er jeg sikker på :)

 

Tillykke med den lille, det er skønt at få sådan en lille baby :oops:

 

Hvorfor må hunden ikke sove hos jer?

 

Hvis det er fordi i tror at hunden vil tro at den bestemmer eller andet i den dur, så kan i ligeså godt få hvalpen ind i soveværelset i en fart :-D

 

For det passer ikke!

 

Den lille er en baby og som babyer er, så har den lille brug for voksenkontakt, for tryghed og for tillidsskabende samvær med mennesker :)

I kan evt lade den lille sove i en kurv ved sengen hvis ikke vil have den lille op i sengen, ingen af delene er skadelige :)

 

Det tryggeste for hvalpen er at befinde sig der hvor i er :)

 

Jeg kan anbefale jer at læse nogle af disse bøger, gerne alle, i kan evt bestille dem i en mail til jeres bibliotek :)

Christina Bruun, Hundeliv og hverdagstræning, Anders Hallgren, Forstår du din hund?, Lone Greva, Hvalpen, Irene Jarnved, Fra hvalp til hund :)

 

Har i taget ferie med den lille?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Zarina

Jeg er enig med anne-marie. Det er bedst for hunden at sove sammen med sin flok = jer. Og det der med, at det skulle få den til at tro, at den kan styre hele huset - det er en skrøne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luxdog

Jeg vil anbefale at købe en "børnelåge". De kan købes for omkring 300,- fra ny af. De kan bl.a. købes i forretninger med babyudstyr.

getPic?imageid=16297&template=SilvanProductPageLarge

Den sætter i op i døråbningen ind til soveværelset. Fordi hunden tydeligt kan se jer, ift. hvis i lukkede døren, så vil den føle sig mere tryg. Man skal naturligvis lige træne hunden i den begrænsning i at den ikke bare kan følge efter jer, lige som når man træner alene hjemme. Dvs. start med at holde lågen lukket for små korte periode a la 2-5 minutter og hvis hunden ikke siger noget til det, øger man tiden. I vil snart kunne holde lågen lukket om natten og hunden sover udenfor soveværelset. Det er kun en midlertidig løsning, indtil hunden har lært at der ikke sker noget ved at sove helt alene med lukket dør. Nogle vælger dog at beholde lågen:)

Mine hunde får ikke lov til at sove i soveværelset, og jeg synes bestemt ikke det er noget de tager skade af. Man skal bare huske, som altid, at give sin hund kvalitetstid om dagen:blink: Det er sandt nok, at hunden ikke bliver magtsyg af at sove i sengen, tilgengæld er der mange andre gode grunde til at den ikke skal sove der. Men det er jo en smagssag:-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke rigtig sikker på, at en børnelåge kan holde en minigravhundehvalp ude af soveværelset??? Den smutter da bare mellem tremmerne... :blink:

 

Men hvis I ikke har planer om at få småbørn indenfor den nærmeste årrække, så kan I da lige så godt lade hvalpen sove hos jer i soveværelset. For det er det bedste for hvalpen. Han HAR jo alligevel allerede krammet på jer.. :lol: Man bliver jo dybt forelsket i sådan en lille nuser (billeder, billeder, billeder......) :P

 

Spædbørn skal ikke sove sammen med hunde. Hunde og børn er godt for hinanden, og det ser ud til at en hund i hjemmet kan være med til at forebygge allergiske sygdomme. MEN man mener stadig ikke at spædbørn (børn under 1 år) bør sove sammen med hunde. Hverken om dagen eller om natten.

 

Det ville være skrækkeligt, hvis man blev nødt til at skille sig af med hunden (eller barnet :lol:) inden skolealderen fordi de ikke kan tåle hinanden mere...

Og det vil være skrækkeligt for den lille hund, hvis han røg ud af soveværelset når der kom en baby...

 

--En plexiglas-plade kan bruges i stedet for en børnelåge. Pladen kan sættes fast med stropper i alle 4 hjørner. Altså, hvis han SKAL ud af soveværelset...

 

Og selvfølgelig skal han ikke sove helt alene, så længe han er så lille. Så det er rigtig fint, at I skiftes til at ligge i stuen sammen med ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåhr, en miniaturegravhund, sådan en har vi mødt et par gange, Toffi er helt skudt i den, den er bare så sød!

 

Ind i seng med vuffen, han fylder ikke så meget at der bliver pladsmangel ;-)

 

Alternativt vil jeg sige ind i soveværelset med ham i egen kurv, det er nu det optimale for hunde at være sammen med deres mennesker, de er jo flokdyr, og sover også flokvis med hinanden in natura :)

 

Men det er rigtigt at I så ikke må "smide ham ud" af soveværelset senere.

 

En sidegevinst kan i øvrigt være at han så vil lægge sit sovemønster som jeres er. Jeg tror at I kan undgå at han står op kl 06.00 søndag morgen og begynder at rende rundt, hvis han ser at I bliver i sengen i week-enden :5up:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Zarina

Man skal også huske, at hvis hunden sover alene om natten, så skal det lægges til den alene hjemme tid, den har om dagen, når I er på arbejde. Så det kan løbe op i rigtig mange timer så :( Dyrenes Beskyttelse anbefaler max. 5 timers alenetid, og det er nok en meget god tommelfingerregel. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luxdog
Jeg er ikke rigtig sikker på, at en børnelåge kan holde en minigravhundehvalp ude af soveværelset??? Den smutter da bare mellem tremmerne... :blink:

 

Men hvis I ikke har planer om at få småbørn indenfor den nærmeste årrække, så kan I da lige så godt lade hvalpen sove hos jer i soveværelset. For det er det bedste for hvalpen. Han HAR jo alligevel allerede krammet på jer.. :lol: Man bliver jo dybt forelsket i sådan en lille nuser (billeder, billeder, billeder......) :P

 

Spædbørn skal ikke sove sammen med hunde. Hunde og børn er godt for hinanden, og det ser ud til at en hund i hjemmet kan være med til at forebygge allergiske sygdomme. MEN man mener stadig ikke at spædbørn (børn under 1 år) bør sove sammen med hunde. Hverken om dagen eller om natten.

 

Det ville være skrækkeligt, hvis man blev nødt til at skille sig af med hunden (eller barnet :lol:) inden skolealderen fordi de ikke kan tåle hinanden mere...

Og det vil være skrækkeligt for den lille hund, hvis han røg ud af soveværelset når der kom en baby...

 

--En plexiglas-plade kan bruges i stedet for en børnelåge. Pladen kan sættes fast med stropper i alle 4 hjørner. Altså, hvis han SKAL ud af soveværelset...

 

Og selvfølgelig skal han ikke sove helt alene, så længe han er så lille. Så det er rigtig fint, at I skiftes til at ligge i stuen sammen med ham.

 

Det er da tilladt at være lidt kreativ, og nu findes de også i forskellige størrelser;) Den undersøgelse du åbenbart har hørt om, har Astma og allergiforbundet allerede dementeret;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...