Hop til indhold

Hjerte/lungeorm uden hoste?


Adele
 Share

Recommended Posts

Man bliver jo lidt pylret, med alle de tilfælde der er blandt folks hunde, for tiden :oops:

 

Tror i at en hund kan have hjerte/lungeorm uden at hoste eller have andre former for problemer med vejrtrækning og lign.? Har jo læst mig til at symptomer tit er hoste, ståkåndethed m.m.

Sherlock har jo det dér bøvl med maven (Vi troede lige det var gået over, det var det så ikke alligevel) Og nogle gange laver han de dér nyse-opkaste lyde. Ligesom hvis han nyser/hoster på sammen tid med at han lyder som om han skal kaste op. Sådan en "Yyddrk" lyd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil ikke umiddelbart mene at det du beskriver er hjerte/lunge orm.

 

Men Baldur havde jo hjerte/lunge orm i 2 år, og de eneste symptomer han viste var en overdreven træthed, udover det intet, han hverken hostede eller havde åndenød. Og derfor er hjerte/lunge orm så lumsk, for ofte opdager du det ikke før at hunden er så syg, at det er forsent at gøre noget :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil ikke umiddelbart mene at det du beskriver er hjerte/lunge orm.

 

Men Baldur havde jo hjerte/lunge orm i 2 år, og de eneste symptomer han viste var en overdreven træthed, udover det intet, han hverken hostede eller havde åndenød. Og derfor er hjerte/lunge orm så lumsk, for ofte opdager du det ikke før at hunden er så syg, at det er forsent at gøre noget :cry:

 

Tak for svaret.

Din historie med Baldur, er én af dem der får mig til at være ekstra opmærksom :ae: Jeg har også læst mig til, at det er meget forskelligt hvad der er af symptomer. Vi må nok hellere få Sherlock tjekket, så.

 

Petrines schnauzer-veninde bliver tjekket 2 gange om året, har netop testet positiv for hjerteorm, den har absolut ingen symptomer af nogen art ;-)

 

:shock: Uf, hvor er det skræmmende. Synes efterhånden ikke at det dyrlæge-tjek kan gå hurtigt nok

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bille

Mille havde hjertelungeorm i en alder af næsten 5 mdr. :cry:

 

Hendes symptomer blev gradvist værre over 1 mdr. Hun blev hurtigt udtrættet, kunne ikke følge med de andre hunde, var stakåndet, nøs flere gange dagligt, ville ikke spise og var bare meget sløv og "uhvalpet" :hmm:

 

Dr. dyr kiggede på hende og kunne se en forværring. Undersøgte for alt muligt og vi afleverede 3 x 1 døgns afføring før man fandt larver og kunne stille diagnosen. Samtidig havde hun urinvejsinfektion, det lille pus.

 

Men men ... 2 uger på penicillin og så var hun frisk igen :banan: og jeg var 8000 kr. fattigere :roll: heldigt der er noget der hedder forsikring.

 

Om Sherlock er ramt af det ved jeg ikke, men du kan jo aflevere en lille pose til dyrlægen og få det tjekket, det ville jeg gøre i din situation, det er måske ikke alle hunde der ændrer adfærd trods evt. sygdom :vedikke:

 

Held og lykke med det

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Dyrehospitalet sagde til os, at vi bør komme med prøver i hvert fald en gang om året, ved at mange andre afleverer dem hvert halve år.

Man samler helst ind fra 3 dage i træk, og så tager du bare til dyrlægen og afleverer dem, her behøver hunden ikke at komme med, kun prøverne.

 

Vi vil bestemt aflevere sådan nogle prøver en gang imellem, mener ikke selve undersøgelsen af prøven er særlig dyr, der er så heller ikke en konsultation når man bare afleverer dem.

 

Motor har fået ormekur som også skulle tage hjerte/lungeorm 3 gange, første gang 2 gange hvor jeg var sikker på at han havde en eller anden form for orm, der blev han ikke undersøgt, jeg fremlagde bare at han havde hostet et par gange og så havde han tabt sig i stedet for at tage på som han skulle.

2. gang i forbindelse med han var syg og på dyrehospitalet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man bliver jo lidt pylret, med alle de tilfælde der er blandt folks hunde, for tiden :oops:

 

Tror i at en hund kan have hjerte/lungeorm uden at hoste eller have andre former for problemer med vejrtrækning og lign.? Har jo læst mig til at symptomer tit er hoste, ståkåndethed m.m.

Sherlock har jo det dér bøvl med maven (Vi troede lige det var gået over, det var det så ikke alligevel) Og nogle gange laver han de dér nyse-opkaste lyde. Ligesom hvis han nyser/hoster på sammen tid med at han lyder som om han skal kaste op. Sådan en "Yyddrk" lyd.

 

Den der "yddrrk" lyd og gylpelyde/nyselyde (godt beskrevet) sagde Vic også, da han havde mavevrøvl, han blev også undersøgt for orm, men dyrlægen nåede frem til den konklusion at det var opstød pga. for meget mavesyre, så vi måtte skifte hans foder, hans fordøjelse gik alt for hurtig.

 

Håber i snart finder ud af, hvad der bugger Sherlocks mave :x: .Håber ikke det er hjerteorm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den der "yddrrk" lyd og gylpelyde/nyselyde (godt beskrevet) sagde Vic også, da han havde mavevrøvl, han blev også undersøgt for orm, men dyrlægen nåede frem til den konklusion at det var opstød pga. for meget mavesyre, så vi måtte skifte hans foder, hans fordøjelse gik alt for hurtig.

 

Håber i snart finder ud af, hvad der bugger Sherlocks mave :x: .Håber ikke det er hjerteorm.

 

Hm, lyder da som om det er den samme lyd. Men vi har jo skiftet foder mange gange, og han gør det stadig :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm, lyder da som om det er den samme lyd. Men vi har jo skiftet foder mange gange, og han gør det stadig :vedikke:

 

Ja det gjorde vi jo også, men det tog jo også rigtig lang tid at finde noget som gav et fornuftigt resultat i begge ender :???:

 

Det var hvis jeg skal beskrive det med menneskelyde, sådan en hikke-agtig lyd, hvor han spærrede munden helt op som om han gabte bagefter, det var grimt at se på. Det holdt først op, da han fik noget mildere foder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det kunne måske være sure opstød pga noget mave problem.. Mavesår, hvad ved jeg.

 

Det lyder ihvertfald ikke som om det kun er foderbetinget.

 

Okay. Vil du mene er det er bedst at starte med en kikkertundersøgelse frem for at teste for Hjerte/lungeorm så? Der er så frygtelig mange ting man kan teste for, jo, det er lige til at blive forvirret over :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay. Vil du mene er det er bedst at starte med en kikkertundersøgelse frem for at teste for Hjerte/lungeorm så? Der er så frygtelig mange ting man kan teste for, jo, det er lige til at blive forvirret over :oops:

 

I og med at der kan være lungeorm, selvom det ikke kan ses i afføringen, ja, så ville jeg tage kikkertundersøgelsen først.

 

Men prøv at vend den med jeres dyrlæge. I kunne samtidig få taget røngtenbillede af lungerne.

 

Men det lyder meget mystisk og det er jo længe han har haft problemer - on og off..

Link til indlæg
Del på andre sites

I og med at der kan være lungeorm, selvom det ikke kan ses i afføringen, ja, så ville jeg tage kikkertundersøgelsen først.

 

Men prøv at vend den med jeres dyrlæge. I kunne samtidig få taget røngtenbillede af lungerne.

 

Men det lyder meget mystisk og det er jo længe han har haft problemer - on og off..

 

Okay, tak for hjælpen.

Og ja, det er efterhånden længe det har stået på. I dag var der absolut intet tynd mave, der havde han nærmere lidt hård mave :???: Det skifter heeele tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Vi har snakket med dyrlægen. Her én af dagene henter vi nogle piller som skulle kunne udrydde alle former for indvoldsorm, bare for en sikkerhedsskyld.

 

Hjerteorm findes kun på sjælland, siger han og lungeorm ville have påvirket ham mere. Men nu må vi se

 

Han kunne ikke rigtig svare på hvad det kunne være. Måske er det bare noget kronisk ikke-farligt :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Pillekuren er ovre, der har ikke været nogen ændring i afføring, så orm er det nok ikke.

Istedet forsøger vi os nu med foderet markus mühle, som jeg har hørt så meget godt om. Han synes, at det smager godt, hvilket jo i sig selv er sensationelt, for Sherlock :-D Nu må vi se hvordan det der kommer ud ser ud de næste par dage, og så håber jeg desuden at han ikke begynder at tabe sig, som nogle hunde gør på MM.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...