Gæst lene andersen Skrevet Maj 28, 2010 Rapporter Share Skrevet Maj 28, 2010 Hej. Jeg har 2 dejlige hunde. Den 1 er dejlig nem. den 2 er også dejlig. jeg har lige købt ham og han skal jo lige ha lov til at falde til. Han er en blandningshund men jeg er sikker på at der er pointer i ham. Problemet er at jeg ikke kan holde ham. Jeg giver ham en lang line på og tager ham ud på græsmarken og så styrter han afsted og jeg "flyver" jo nærmest med og er bange for min arm og skulder for han er stærk. Gode råd modtages med stor tak. Mvh Lene Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Freudika Besvaret Maj 28, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 28, 2010 jeg tror du skal lade vær' med at give ham lang line på inden du har lært ham lidt bedre at kende - og han dig? Det tror jeg umiddelbart er det bedste bud jeg kan komme med ... giv det lidt tid - og træn gå-pænt med ham... jo flere gange du giver ham muligheden for uønsket adfærd - jo større er muligheden for, at det er det han lærer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst lene andersen Besvaret Maj 28, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 28, 2010 ok. jeg troede bare at det var en god ide at han kom på marken og fik løbet lidt energi af sig inden jeg trænede ham. Grunden til at gå på marken er også at de begge kan lege og løbe rundt. Jeg er sikker på at han vil løbe langt væk hvis han var løs.. Han nogen er godt råd ang trædepuderne? Buller som han hedder har slidt hul på trædepuderne ved at løbe og lege i vores have hvor vi har fliser og han selvfølgelig ondt. vh Lene Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Maj 28, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 28, 2010 Jeg kan desværre ikke hjælpe angående trædepuderne. Der skal nok en dyrlæge til. Men det lyder som om det er en meget stresset og muligvis understimuleret hund, du har fået dig. Mit råd ville være at sætte ham i gang med noget hjernearbejde i stedet for at lade ham løbe vildt omkring. Lav f.eks. fodersøg i have eller hus, hvor du gemmer noget af hans foder eller strør lidt ud på græsset. Du kan også købe noget aktivitetslegetøj til ham, eller lave noget selv. Jeg bruger 1 1/2 liters sodavandsflasker med tørfoder i til mine hunde. Andre binder et viskestykke om noget guf, hvor hunden så skal binde knuden op for at få fat i maden. Der er mange muligheder. Han bliver meget mere træt ved at bruge sin hjerne og næse. Fysisk motion stresser ham bare endnu mere op. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Maj 28, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 28, 2010 Jeg kan desværre ikke hjælpe angående trædepuderne. Der skal nok en dyrlæge til.Men det lyder som om det er en meget stresset og muligvis understimuleret hund, du har fået dig. Mit råd ville være at sætte ham i gang med noget hjernearbejde i stedet for at lade ham løbe vildt omkring. Lav f.eks. fodersøg i have eller hus, hvor du gemmer noget af hans foder eller strør lidt ud på græsset. Du kan også købe noget aktivitetslegetøj til ham, eller lave noget selv. Jeg bruger 1 1/2 liters sodavandsflasker med tørfoder i til mine hunde. Andre binder et viskestykke om noget guf, hvor hunden så skal binde knuden op for at få fat i maden. Der er mange muligheder. Han bliver meget mere træt ved at bruge sin hjerne og næse. Fysisk motion stresser ham bare endnu mere op. Som suplement til Umulias forslag til aktivering, så kan du jo kigge lidt i nedenstående tråd om indendørs aktivering http://www.hunde-forum.dk/debat/13325-indendors-aktivering.html Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst timpet Besvaret Maj 28, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 28, 2010 Jeg har hørt man skal stoppe op hver gang de trækker, men det er jo lidt svært i dit tilfælde Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Maj 28, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 28, 2010 Hej.Jeg har 2 dejlige hunde. Den 1 er dejlig nem. den 2 er også dejlig. jeg har lige købt ham og han skal jo lige ha lov til at falde til. Han er en blandningshund men jeg er sikker på at der er pointer i ham. Problemet er at jeg ikke kan holde ham. Jeg giver ham en lang line på og tager ham ud på græsmarken og så styrter han afsted og jeg "flyver" jo nærmest med og er bange for min arm og skulder for han er stærk. Gode råd modtages med stor tak. Mvh Lene Velkommen til Jeg er måske lidt uenig i de andr svar du har fået Hvis der er pointer eller anden stående jagthund i Buller, så skal han ud og drøne igennem. Får han ikke det vil han blive frustreret. Hvor gammel er han? Når du giver ham lang line på, hvordan foregår det så og hvor lang er linen? Giver du ham fuld line og så drøner han derudad til linen bliver stram og får rykket i dig eller er det når han er ude i fuld line du ikke kan holde ham? Hvis der er meger knald på ham kan han få brugt noget af sit krudt ved at søge foder og godbidder i haven. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Klüssendorf Besvaret Maj 28, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 28, 2010 Når du går tur med din nye han, skal du i starten gå med han alene og stopfodre ham med gode bidder, så du bliver hans nye omdrejningspunkt. Mine erfaringer er, at selv hunde, der kan gå pænt i snor, ikke nødvendigvis gør det, når de følges med andre hunde, så vil du lære ham at gå pænt, skal du bruge tiden på, at gå med ham alene. Når han så ser sigselv som en del af jer, skal du begynde at lære ham at gå pænt. Det kan gøres ved at stoppe op, hver gang han trækker og eventuelt gå den anden vej og kald ham med den anden vej, hvis han ikke reagere på, at du stopper op. En anden mulighed er at gå med en godbid i hånden lige foran hans snude til han får indlært, at man går tæt ved dig. En sidste mulighed kunne også være at give ham en grime på, der forhindre ham i at trække. Han skal bare lige have et par dage til at vænne sig til grimen, så kan den fungere som en god trækkestopper, da du får styr over hans hoved fremfor bare, at skulle holde ham tilbage. Når dine hunde skal løbe og lege, for de meget mere ud af at løbe løs begge to, så hvad med at prøve en indhegnet hundeskov en tidlig formiddag for slippe de to løs sammen. Her laver du så indkaldsøvelserfor hver 100 meter i starten af jeres tur. Den nye hund får derved mulighed for at se på den gamle hund, at man kommer til dig, når du kalder, hvis du så samtidigt sørge for, at der er noget at komme efter, når man kommer tilbage til dig, skulle du være godt på vej. Så er det bare at huske på, at en hund bliver mere træt af at bruge hoved end gå et time på en mark, så få ham til at stresse ned med nogle tænkeøvelser. Hos os renser vi sår under fødderne med klorhexidin og smøre puderne med kopattesalve for at gøre huden smidig. Men er det slemt, skal du nok forbi en dyrlæge. Held og lykke med din nye hund Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst lene andersen Besvaret Maj 28, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 28, 2010 mange tak for alle svarene, det har givet meget noget at tænke over. Han er ca 9 mdr og jeg har kun haft ham i 6 dage. Linen er ca 7 meter. Han er ellers en meget kærlig og dygtig hund. og han vil gerne lære og jeg laver "tænkelege" med ham. Fx kaster jeg maden ude i haven så han skal lede efter det. Gemmer godbider under bøtter. den med flaske vil jeg prøve.. Han er kærlig og vil meget gerne være i nærheden af mig når han skal sove osv Måske er jeg bare for utålmodig. Vh Lene Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst lene andersen Besvaret Maj 28, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 28, 2010 hvordan foregår det når han får line på ??? Buller sidder og får sele og line på, så går vi til lågen, Buller sidder ned, jeg åbner og går først ud så kommer Buller, går pænt ca 2 skridt og så tager fanden ved ham og han styrter afsted og jeg "flyver" med. Så kommer Molly og så løber de i en cirkel og leger....Men Buller vil gerne løbe længere væk. Jeg har lige lagt et billed ind på fotoalbum. Tror i også at han er en pointerblandning? Har lige hørt fra tidliger ejer at han faktisk er 11 mdr Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Maj 28, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 28, 2010 hvordan foregår det når han får line på ??? Buller sidder og får sele og line på, så går vi til lågen, Buller sidder ned, jeg åbner og går først ud så kommer Buller, går pænt ca 2 skridt og så tager fanden ved ham og han styrter afsted og jeg "flyver" med. Det var mest den del med om han startede med at løbe stærkt inde ved dig jeg ville vide. Så kommer Molly og så løber de i en cirkel og leger....Men Buller vil gerne løbe længere væk. Det er ikke en god situation for Buller at skulle lege i line med en løs hund, især ike hvis Molly løber længere væk end han kan nå i linen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Maj 28, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 28, 2010 Jeg er en græsk gadehund , der ligner en Vizhla/pointermix. Og hun er nu 5 år, og var ca 3 mdr da kom kom hertil. Hun er som din en løber og snoreture kan hun ikke nyde som med de andre hunde, jeg har. At cykle med hende tør jeg ikke. Men hvis hun ikke kommer ud og krudte den af mindst 4 gange/uge, så vil hun blive trist, indebrændt og småsur. Hendes hele krop er altså lavet til at løbe stærkt.Efter intensiv træning kan hun rende løb langs marker og fløjtes ud på sidestien. Jeg er mere vant til spaniel, der er lettere at føre med træning fra start af. Fordi de genetisk faktisk skal holde kontakt til deres fører indenfor en hvis afstand. Hvis jeg var dig, ville jeg finde en jagtklub med BLIDE metoder og lærer noget om denne hundetype.Helst en med indhegnet grund, så din nye vovse kan komme der og bruge noget krudt, lære indkald ,osv. Og et sted, du kan komme jævnligt efter behov, når arealet ikke bruges af andre. Ved ikke lige med trædepuderne, men poter skal jo gåes til , og hvis den har stået en del på græsbund er de ikke hærdet. Man kan jo hellerikke cykle 6 km på asfalt med en hund , med bløde ubrugte trædepuder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst lene andersen Besvaret Maj 28, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 28, 2010 1 spørgsmål til... hvis han er understimuleret, hjælper det så på det at de nu er 2 hunde ? før var han alenehund Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst lene andersen Besvaret Maj 28, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 28, 2010 Jamen Buller starte jo faktisk med at løbe ad h.. til og er fuldstænding ligeglad med mig.. Molly bliver ved ham, hun løber kun efter ham og ikke andre steder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Maj 28, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 28, 2010 Jamen Buller starte jo faktisk med at løbe ad h.. til og er fuldstænding ligeglad med mig..Molly bliver ved ham, hun løber kun efter ham og ikke andre steder. OK. Som andre skrev er du nødt til at have ham alene med ud for at lære ham "gode manerer", han skal fokusere noget på dig for at lære hvad du ønsker. Hvis han er understimuleret og har en masse ophobet energi skal dette ud før han kan lære at gå roligt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts