Hop til indhold

Min næste hundehvalp

Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Gæst Buddha

Nej, jeg har ikke fået en mere endnu, bare rolig ;-)

Men, hvad synes i? Kan jeg godt drømme om, at Motor engang kan lave et lille kuld hvor vi kan få den ene - eller bør jeg kigge på kenneler og begynde at skrive mig op nu?

Vi vil gerne have en mere, selvfølgelig, om 1 års tid hvis det er fra en kennel, om 1,5-2 års tid hvis det er fra Motor. Skal det være fra en kennel, er det jo som regel fedest at få kontakt med dem i rigtig god tid..

Selvfølgelig, selvfølgelig er avl på Motor ikke noget vi kaster os ud i før han både er voksen og fornuftig, har fået tjekket øjne og hofter, og vi har fundet et helt perfekt match.

Men, vil hellere droppe ideen om Motor nu hvis det er en dårlig ide, så har jeg jo alligevel et godt stykke tid til at sunde mig i :-D Og nu ved mange af jer enormt meget om avl, så vil meget gerne høre jeres meninger.

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 51
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Buddha

Jamen fordi jeg har læst mange af de tråde der er omkring avl herinde, hvor jeg kan se en meget fin pointe i, at man ikke bør avle medmindre ens hund giver noget til sin race - altså at jeg ikke bare skal få en hvalp på ham fordi jeg synes han er det dejligste i verden :genert:

Ved godt at der er lang tid endnu før jeg kan vide hvad han er, men umiddelbart synes jeg jo bare han virker temmelig rigtig af sin race at være.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
jamen det er vel bare om at få Motor meldt til nogle udstillinger, så du kan finde ud af om profesionelle objektive dommere synes at han også er den dejligste i verden ;-)

Det har du jo ret i, havde lykkeligt glemt alt om udstillinger.. Men jeg synes faktisk også, at sundhed er vigtigere. Mener, han ligner en samojed... :mrgreen: Men derudover, har fundet frem til, at jeg ligeså godt kan vente til nomineringen rent faktisk gælder. Har så glemt hvornår det var, men vist snart.

Objektive? Ja, jeg fandt jo ud af, at jeg skal melde ham til de steder hvor dommerne kan lide meget pels, det er altså ikke særlig objektivt :???:

Og sidst, men ikke mindst, så overvejer jeg kraftigt at få en anden til at spæne i ringen med Motor :oops: Jeg tror ikke jeg duer helt vildt godt til sådan noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga

Er der en særlig grund til, at I hellere vi have Motor-hvalp end en hvalp fra en samojedeopdrætter?

Jeg er helt på det rene med, at det kunne være sindssyg dejligt at have en lille familieflok, men jeg tænker bare på om der er andet?

EDIT: Jeg har faktisk lige ændret mit indlæg, da jeg ovenpå min frokost lige kom på andre tanker. I er jo selvfølgelig med til at øge genpuljen hos jeres race, så hvis Motor kan hjælpe lidt til med det, så gør det da, hvis han kommer igennem hele godkendelsesprocessen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Nej, jeg har ikke fået en mere endnu, bare rolig ;-)

Men, hvad synes i? Kan jeg godt drømme om, at Motor engang kan lave et lille kuld hvor vi kan få den ene - eller bør jeg kigge på kenneler og begynde at skrive mig op nu?

Vi vil gerne have en mere, selvfølgelig, om 1 års tid hvis det er fra en kennel, om 1,5-2 års tid hvis det er fra Motor. Skal det være fra en kennel, er det jo som regel fedest at få kontakt med dem i rigtig god tid..

Selvfølgelig, selvfølgelig er avl på Motor ikke noget vi kaster os ud i før han både er voksen og fornuftig, har fået tjekket øjne og hofter, og vi har fundet et helt perfekt match.

Men, vil hellere droppe ideen om Motor nu hvis det er en dårlig ide, så har jeg jo alligevel et godt stykke tid til at sunde mig i :-D Og nu ved mange af jer enormt meget om avl, så vil meget gerne høre jeres meninger.

Selvfølgelig kan du drømme om det - tiden vil jo vise om han har det der skal til mht sundhed og type :5up:

Jeg går selv og drømmer om en hvalp efter Bravo - aldrig før har jeg set eller haft så lækker en hund, både i arbejdet og i hjemmet - han er alt det jeg har drømt om, så det ultimative for mig vil være en hvalp med Bravo som far.

Det er ikke lige til, hvis man er en kræsenpind... og det er jeg :genert: tæven skal jo være lige så lækker også mht sundhed og tæveejeren skal syntes det samme om Bravo, men en umulighed er det absolut ikke :-D

Vi er kommet drømmen et skridt nærmere, da Bravo for et par måneder siden blev hd og albuefotograferet med AA og 00 :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Er der en særlig grund til, at I hellere vi have Motor-hvalp end en hvalp fra en samojedeopdrætter?

Jeg er helt på det rene med, at det kunne være sindssyg dejligt at have en lille familieflok, men jeg tænker bare på om der er andet?

Jeg er selv nok meget atypisk i mit syn på avl i forhold til de fleste dyreejere. Jeg synes, at der er så mange hjemløse/uønskede dyr på internater og til salg på HG, dba osv, at jeg ikke selv har lyst til at øge antallet, og det har også været en af mine tanker omkring det at få en bestillingshvalp og så en internathund. Men der skal jo være opdrættere derude, og jeg støtter deres arbejde fuldt ud. Og vi har selv kig på en race, som der er avlskrav på, så det er altså ikke fordi jeg ikke selv måske ender med det en dag. Men bare mit input :genert:

Altså, vi vil gerne have en samojede mere, fordi vi gerne vil trække. Det vil ikke være optimalt at få en anden race indenfor trækhunde da de ikke løber og trækker på samme niveau (og derfor ikke en eurasier ;-)).

Og jeg ville gerne have en efter Motor fordi han rent tavlemæssigt har nogle super gode odds (her tænker jeg sundhed). Han blev jo tjekket i hoved og røv, af nogle som virkelig har forstand på det.

Jeg har faktisk tænkt det du skriver med at der jo er masser af opdrættere, men i sidste ende, hvis en opdrætter vil lave et kuld, finder de jo en hanhund. Selvom vores Motor ikke blev udbudt (som det vist så fint hedder), så er der jo mange andre hanhunde.. altså vi stopper ingenting, vi starter heller ikke rigtigt noget nyt (i og med han er en hanhund).

Jeg er temmelig enig med dig angående internaterne. Og er helt sikker på jeg en skønne dag også nok skal få en videreformidlet vovse, om det så er fra det ene eller det andet sted. Men jeg synes også at avl er interessant, og skal man så støtte det ene eller det andet?

En hund mindre på et internat er helt klart bedre end ingenting, men hvordan skal det stoppe at der bliver sat en ny ind?

Yderligere, så har jeg selv nogle krav til hvordan mit liv skal være før jeg får en videreformidlet hund, jeg har boet med et par som havde nogle seriøse problemer, og det kræver tid og ro. Jeg gør ikke noget med dyr halvt, og som det er nu, sker der for mange ting til, at jeg kan give en rolig og stabil hverdag. Det synes jeg er nemmere at byde en hundehvalp, på en eller anden måde, mener den vokser op med det og ved ikke det kan være anderledes.

Men, jeg støtter bestemt arbejdet i de forskellige foreninger med herreløse hunde, jeg har så gjort det med penge engang imellem. Støtter også orangutangerne :mrgreen:

Selvfølgelig kan du drømme om det - tiden vil jo vise om han har det der skal til mht sundhed og type :5up:

Jeg går selv og drømmer om en hvalp efter Bravo - aldrig før har jeg set eller haft så lækker en hund, både i arbejdet og i hjemmet - han er alt det jeg har drømt om, så det ultimative for mig vil være en hvalp med Bravo som far.

Det er ikke lige til, hvis man er en kræsenpind... og det er jeg :genert: tæven skal jo være lige så lækker også mht sundhed og tæveejeren skal syntes det samme om Bravo, men en umulighed er det absolut ikke :-D

Vi er kommet drømmen et skridt nærmere, da Bravo for et par måneder siden blev hd og albuefotograferet med AA og 00 :5up:

:-D Kæmpe stort tillykke med de flotte resultater!

Jeg håber jo virkelig også på, at Motor viser sig at være en rigtig god trækhund. Selvfølgelig er hans smukke ydre et kæmpe plus, men helt barberet til benet sætter jeg sundhed, temperament og arbejdsiver først... Jeg forsøger at holde mig til, at han er en trækhund.

Var vi mere interesserede i lydighed, er jeg ikke i tvivl om, at han også kunne lære det.

Hvis det hele går som det skal og han skal lave hvalpe, så er det helt klart min plan at få Bernerazuro, Freya og mk101 til at hjælpe mig med hvem der skal være mor, for nej, det må jo ikke være "dårligere" end det vi selv stillede som krav med Motor.

Redigeret af Buddha
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga

Jeg ændrede mit indlæg mens du har været i gang med at svare vist. Jeg ved godt, Motor er en frisk hanhund, men jeg svarede vist mere på hunhunde, for selvfølgelig skal der jo bruges en hanhund uanset hvad, og jo flere gode hanner, der er at vælge imellem, jo bedre!

Egentlig er det nok også kun det lidt useriøse opdræt, jeg er imod. Det hjalp at få frokost - så blev mit indlæg altså ændret ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Jeg ændrede mit indlæg mens du har været i gang med at svare vist. Jeg ved godt, Motor er en frisk hanhund, men jeg svarede vist mere på hunhunde, for selvfølgelig skal der jo bruges en hanhund uanset hvad, og jo flere gode hanner, der er at vælge imellem, jo bedre!

Egentlig er det nok også kun det lidt useriøse opdræt, jeg er imod. Det hjalp at få frokost - så blev mit indlæg altså ændret ;)

Må ha været en lækker frokost... tænk at du ikke delte :blink:

Men jeg synes dine tanker var fine, jeg har skam været mange af dem igennem i og med jeg er opvokset med både internat, hitte- og omplaceringshunde. Det har jo også taget os nogle ting, at ende med en stamtavle. Jeg sad faktisk i et år og tjekkede internatsider jævnligt, før vi endte på samojeden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Gør du? :klap::banan: Har du adopteret en af "mine" orangutanger hos BOS?

Ja :mrgreen: En gave til min mor, som vi så betaler månedligt. Dine?

Hun får altid sådan noget, hun har også fået geder og bier som jo så boede i Afrika osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga

Min far fik engang et næsehorn i Afrika :D Er sikker på, at han var meget, meget glad hehe. Han fik i hvert fald breve og billeder i ½ år fra organisationen om, hvordan den havde det.

Jeg havde en fjernadopteret hund i Grækenland, men den døde fornyligt, fordi den ikke kom til dyrlægen med en slem sygdom. Så den fik vist ikke selv gavn af de penge, jeg sendte hver måned...

Link til indlæg
Del på andre sites

Først skal jeg altså lige freake ud, sorry :engel:

Weee, jeg vil gerne gå med Motor i ringen, hvis du ikke har lyst :banan: Øvelse gør mester og ku' være sjovt at prøve med en anden race - og samojeder ligger jo altid om lørdagen på DKK udstillinger, hvor bernere ligger om søndagen :engel:

Og så helt ned på jorden igen Rikke... Så synes jeg, du selv skal prøve! Tænk hvis du rent faktisk syntes det var lidt sjovt? Ikke at jeg på nogen som helst måde trækker mit tilbud tilbage :engel:

Vi kan godt finde ud af noget med samkørsel til ringtræning, jeg trænger vist til en ekstra grund til at tage afsted :lol: Ej, svømning har været i vejen de sidste par gange, så den undskyldning er vel ok. Nok bedst, vist du lige kan tage toget herudaf og ellers så tror jeg nok mine forældre ville se mildt på lidt benzinpenge :lol: Hvis du altså har lyst :-D

Jeg har gået i Hørsholm et stykke tid nu, det er ok. Ellers er der Mosede, men ved ikke, om de er startet op endnu: Velkommen til Dansk Kennel Klub for hundeejere

Angående avl, så skal I jo ikke forvente, at Motor nogensinde får hvalpe. Det er jo op til tæveejerne, det er dem, der studerer, udser og kontakter. Hanhundeejeren kan så øge sandsynligheden ved at lave et ordentligt arbejde med hjemmeside (altså, fremlægning af stamtavle-oplysninger - også udover det sædvanlige, som eksempelvis levealder og andre sundhedsoplysninger, som man ikke absolut finder på hundeweb) og dukke op til udstillinger og (for samojeder) trækkonkurrencer, så tæveejerne kan møde, røre, se og opleve.

Men håber da, at Motor bliver far en dag :lun:

Og tak for tilliden til stamtavlegranskning :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Først - må bare sige, at dit tilbud udløste stor morskab herhjemme, det er virkelig sødt af dig! det var bare fordi Anders startede med at spørge om du så osse vaskede ham, og derefter kørte lavinen bare.. :mrgreen:

Ej man skulle nok have været her, det var ikke dig vi grinede af, det var os selv - tanken om at aflevere en møgbeskidt hund som overhovedet ingen ringtræning havde osv osv.

Til det med tæveejerne, ork, det er det mindste jeg bekymrer mig over :engel: Dem skal vi nok møde, nok mere på trækture end på udstillinger. Motors far er ikke særlig "kendt" så vidt jeg forstår, han har selvfølgelig været på udstilling, men mere i udlandet, jeg kan i hvert fald finde ét billede af ham, og derudover ikke særlig meget info (hans ejer på papiret er ikke ham der har ham, osv).

Motors mor har også kun været udstillet få gange, så hun er jo heller ikke specielt kendt i udstillingsringene.

Og hvis Motor levede op til alle de ting der er, så er ingen af os blege for selv at ringe rundt og sende diverse info, så altså, det tror jeg sagtens kan ske.

(Og synes selv min spæde stamtavle forskning er pænt sej :mrgreen:: Stamtavle scroll lidt ned af, det er totalt sjovt)

Nej, tak til dig fordi du gad :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Først - må bare sige, at dit tilbud udløste stor morskab herhjemme, det er virkelig sødt af dig! det var bare fordi Anders startede med at spørge om du så osse vaskede ham, og derefter kørte lavinen bare.. :mrgreen:

Haha, godt I hygger jeg :mrgreen:

Ej man skulle nok have været her, det var ikke dig vi grinede af, det var os selv - tanken om at aflevere en møgbeskidt hund som overhovedet ingen ringtræning havde osv osv.

Det ku' ha' set kønt ud - så ku' I i hvert fald få jer et godt grin, når jeg gik i ringen med Motor :klap:

Til det med tæveejerne, ork, det er det mindste jeg bekymrer mig over :engel: Dem skal vi nok møde, nok mere på trækture end på udstillinger. Motors far er ikke særlig "kendt" så vidt jeg forstår, han har selvfølgelig været på udstilling, men mere i udlandet, jeg kan i hvert fald finde ét billede af ham, og derudover ikke særlig meget info (hans ejer på papiret er ikke ham der har ham, osv).

Motors mor har også kun været udstillet få gange, så hun er jo heller ikke specielt kendt i udstillingsringene.

Og hvis Motor levede op til alle de ting der er, så er ingen af os blege for selv at ringe rundt og sende diverse info, så altså, det tror jeg sagtens kan ske.

Hehe, fnis. Held og lykke med det :lol:

(Og synes selv min spæde stamtavle forskning er pænt sej :mrgreen:: Stamtavle scroll lidt ned af, det er totalt sjovt)

Den er fiiin! Når du har fundet hundene, så kan du måske også finde flere oplysninger tænker jeg? :hmm: Har søgt højt og lavt på Møffes forfædre, han skal så ikke i avl (my bad luck :lol:), men opdrætterne har ofte en "vi mindes" side, hvor der står ting som dødsdato og årsag og ellers kan man nogen gange finde ejere af afkom der kender årsag og har skrevet det :-D Min side :engel:http://molles.dk/Rikke/stamtavle.html

Kan sjovt nok ikke komme ind på min hjemmeside pt dog :confused:

Nej, tak til dig fordi du gad :kys:

What?! Gad?!

:fornaermet:

Gider! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Hehe, fnis. Held og lykke med det :lol:

Du tror det bliver svært?

Kunne godt komme ind på din hjemmeside, sikke et arbejde :-D

Og tak fordi du både gider og gad :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Og hvis BernerRikke er optaget, så smider du ham sgu bare af ved mig, så skal jeg nok stryge i ringen med ham.

Men som det tidligere er sagt, kræver det en del arbejde som hanhundeejer at gøre sin hund interessant til avl. Nemlig resultater. Både på eksteriør, brug og sundhed. Jo mere man er set, jo mere interessant bliver hunden.

Som tæveejer kan man jo kun finde de hanner, der viser sig frem. Ellers aner man ikke at der bor en dejlig hanhund hos Hr. & Fru Frikadelle.

Link til indlæg
Del på andre sites