Gæst Rasm Skrevet Maj 30, 2010 Rapporter Share Skrevet Maj 30, 2010 Jeg går og overvejer om jeg skal tilmelde Max til D-dag i DRK. For at prøve noget, og vænne sig til stemningen omkring sådan nogle "prøver", både for min og Maxs skyld . Men da der intet regelsæt er for hvad der kræves af hunden - er jeg sjovt nok i tvivl om hvad der vil blive krævet af Max og jeg. Han er 6 måneder. Nogle der ved hvad jeg kan forvente at vi skal prøves i? Som har prøvet at være til D-dag? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
noerby Besvaret Maj 30, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2010 Hmmm hvad er D-dag? Duel dag? Jeg synes det ville være en rigtig god idé at tage ham med til de forskellige arrangementer. Så kan han mærke stemningen og kigge på hvad der foregår, og træne ro. Har fortrudt, at jeg ikke tog min med da han var hvalp. Skal snart afsted til brugsprøve og er lidt spændt på hvordan an reagere på aktiviteterne. Har du set, at der kommer en lab weekend i starten af juli, der kan han allerede være med. Det er 2 dages træning, som tilrettelægges efter hundenes alder og niveau. Det er markprøvetræning og lydighed Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Rasm Besvaret Maj 30, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2010 Hmmm hvad er D-dag? Duel dag? Jo - Duel dag Jeg synes det ville være en rigtig god idé at tage ham med til de forskellige arrangementer. Så kan han mærke stemningen og kigge på hvad der foregår, og træne ro. Har fortrudt, at jeg ikke tog min med da han var hvalp. Det var også lige min tanke. Der er jo en helt del anden stemning, end den man møder på den alm. træningsplads. Og så kan vi begge vænne os til det. Skal snart afsted til brugsprøve og er lidt spændt på hvordan an reagere på aktiviteterne. Held og lykke :5up: Har du set, at der kommer en lab weekend i starten af juli, der kan han allerede være med. Det er 2 dages træning, som tilrettelægges efter hundenes alder og niveau. Det er markprøvetræning og lydighed Nææh :hmm:, det har jeg ikke hørt om. Hvor er det henne i landet? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
noerby Besvaret Maj 30, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2010 Tak for det, glæder mig til det er overstået Labrador Retriever - Danmarks populæreste jagt og familie hund under aktiviteter, og så scroll ned til under sommer. Det er ved Randers, så der er vist lidt langt for dig, men er sikker på det bliver nogle super dage, jeg glæder mig i hvertfald :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Rasm Besvaret Maj 30, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2010 Har du set, at der kommer en lab weekend i starten af juli, der kan han allerede være med. Det er 2 dages træning, som tilrettelægges efter hundenes alder og niveau. Det er markprøvetræning og lydighed Jeg fandt det i Retrieveren - Men Fussingsø ligger desværre tre timers kørsel herfra, plus jeg har eksamen både d. 9 og d. 11 Det lyder ellers som rigtig godt tilbud! :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Rasm Besvaret Maj 30, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2010 Kan godt forstå du glæder dig - bliver en anelse misundelig Hvornår kommer det til sjælland, og gerne lige i min baghave? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
noerby Besvaret Maj 30, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2010 Ja der er godt nok et stykke vej Det ser ud til de kun holder i Jylland, wuuhuu :klap:Ej det er da træls, at der er så langt, så må I bare med næste år:engel: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Rasm Besvaret Maj 30, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2010 Jamen så når du har været på træningsophold- så kommer du bare til Sjælland og videre giver rådene til mig :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Maj 30, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2010 Ikke duel-dag men duAl-dag. Uofficielt arrangement der består af både skue og markprøver. (c-prøver) 2 ting, deraf navnet: dual-dag SOm regel vil der blive afholdt brugsprøve også. Din hund er 6 måneder. Den kan dermed, i princippet, ikke stilles til hverken markprøver eller brugsprøve. Til skuet kan du stille den, hvis du har de lyster. Hvad der forventes af din 6 måneders hund til en dual-dag... tja... intet... udover at den kan holde sin mund, lade være med at rende ud i markprøveområderne, og lade være med at strinte andre steder end i lufteområdet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
noerby Besvaret Maj 30, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2010 Dennis, man kan nu godt stille sin hund i f.eks. begynderklassen ved en C-prøve, selvom den endnu ikke er fyldt 8 mdr. og har bestået brugsprøven. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Rasm Besvaret Maj 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2010 Ikke duel-dag men duAl-dag. Uofficielt arrangement der består af både skue og markprøver. (c-prøver) 2 ting, deraf navnet: dual-dag SOm regel vil der blive afholdt brugsprøve også. Din hund er 6 måneder. Den kan dermed, i princippet, ikke stilles til hverken markprøver eller brugsprøve. Til skuet kan du stille den, hvis du har de lyster. Hvad der forventes af din 6 måneders hund til en dual-dag... tja... intet... udover at den kan holde sin mund, lade være med at rende ud i markprøveområderne, og lade være med at strinte andre steder end i lufteområdet. Som jeg forstår det på dig, mener du at jeg ikke kan stille op til "markprøve"-delen? Sakset fra DRK: ... Inde i skoven ved siden af plænen finder man et frit søg, en markeringspost og en dirigeringspost. På alle poster tages der hensyn til hundens udviklingstrin, d.v.s. at det naturligvis ikke forventes, man kan dirigere med en 3. mdr. gammel hvalp, det vil være hvalpens apporteringsiver og kontakt til føreren, der blive lagt vægt på. Ved vandet vil der være endnu en post, således at der i alt er 5 poster, og på alle poster bliver bedømmelsen udtrykt i point, som bliver noteret på bagsiden af startnummeret... Man kan stille op med en hund i alle aldre. Markprøve-delen bliver gjort til det niveau der nu passer til alderen på hunden. - Men jeg er i tvivl om hvad der så forventes af en 6 mdr. hvalp. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Maj 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2010 Dennis, man kan nu godt stille sin hund i f.eks. begynderklassen ved en C-prøve, selvom den endnu ikke er fyldt 8 mdr. og har bestået brugsprøven. I know. Også derfor jeg skrev at hunden, i princippet, ikke kan stilles på hverken brugsprøve eller til markprøver. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Maj 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2010 Som jeg forstår det på dig, mener du at jeg ikke kan stille op til "markprøve"-delen? Du kan stille den, som noerby skrev, i en begynderklasse, hvis du har de lyster. Jeg vil påstå det ville være at modarbejde dig selv og din træning med hunden, hvis du gør det med en 6 måneders hund. Man kan stille op med en hund i alle aldre. Markprøve-delen bliver gjort til det niveau der nu passer til alderen på hunden. Ahhhh... sådan fungerer det nu ikke. Bedømmelsen bliver tilpasset.... sådan da, ikraft af at det kun er c-prøver. c-prøver bruges til at få testet om det man har lært hunden, nu også fungerer, INDEN man stiller hunden i de officielle stambogsførende prøver. De bruges til rutinering af hunden, og så videre i dén dur. Af samme årsag vil man kunne se hunde der kun liiige er klar til tingene, og hunde der har prøvet det 100 gange før. Bedømmelserne bliver også derefter, da man vil give lidt længere line til en ung og uerfaren hund. Men indholdet ændres altså ikke. - Men jeg er i tvivl om hvad der så forventes af en 6 mdr. hvalp. Intet. Det er en hvalp. Hvis du har gjort tingene ordentligt, så er den snart klar til en brugsprøve. (tidligst om 2 måneder. Opad ingen begrænsninger) Men nu og hér er det altså en hvalp. Der forventes ikke noget af sådan én. Man kan håbe på at den kan huske tingene, og gøre tingene osv. Men der er næppe ret meget der "sidder i skabet" endnu. Som jeg har skrevet mange gange, så brug de arrangementer til at lære hunden at kede sig. Lær den "ro". Når hunden er gammel nok, og du har fået trænet den ordentligt, så skal du nok få rigeligt at se til. Indtil da er det eneste du kan bruge de arrangementer til, at lære andre folk at kende, at se hvad der sker på prøver, hvordan det fungerer osv, og så at lære din hvalp at kede sig og forholde sig rolig. Og netop "ro" er så enormt vigtigt at lære sin hund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Rasm Besvaret Maj 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2010 ...Men indholdet ændres altså ikke. Tak for svaret Havde troet, og håbet på at indholdet blev ændret. Så tror jeg ikke jeg vil stille op - men tager et kig forbi med hunden. For at vi kan få fornemmelsen af det. Evt. øve lidt sit, samt gå ved fod og få ro på ham. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lab-lover Besvaret Maj 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2010 Så tror jeg ikke jeg vil stille op - men tager et kig forbi med hunden. For at vi kan få fornemmelsen af det. Evt. øve lidt sit, samt gå ved fod og få ro på ham. Jeg ville da melde til dernede. Går ud fra det er dual-dagen ved vintersbølle strand. I bliver ikke smidt ud i en begynderklasse eller værre. Det er IKKE en C-prøve.. En c-prøve ville foregå på lige vilkår for alle, uden hensyn til hvalpens alder. D-dag står for dual eller dobbelt, fordi dagens tema er at fokusere på både hundens evner og udseende, men egentlig har dagen også andre formål. Jeg kan nævne i flæng: 1. at introducere nye retriever ejere til nogle af de tilbud vores klub kan tilbyde, for her vil være udfordringer både til nye hvalpe ejere såvel som garvede prøve folk. 2. at have en hyggelig dag i naturskønne omgivelser. 3. give inspiration til fremtidig træning, og måske finde træningspartnere, som har hund på samme niveau som ens egen. Dagen er bygget op på den måde, at der på den store plæne er sat en ring op (som pudsigt nok er firkantet) her foregår skuedelen, dog ikke som på et almindeligt skue, idet der ikke bliver givet skriftlig kritik, men dommeren ser hunden i trav og stillet op, der vil blive tjekket tandstilling og hundens ydre fremtoning vil blive bedømt, og man får her ud fra et antal point. Inde i skoven ved siden af plænen finder man et frit søg, en markeringspost og en dirigeringspost. På alle poster tages der hensyn til hundens udviklingstrin, d.v.s. at det naturligvis ikke forventes, man kan dirigere med en 3. mdr. gammel hvalp, det vil være hvalpens apporteringsiver og kontakt til føreren, der blive lagt vægt på. Ved vandet vil der være endnu en post, således at der i alt er 5 poster, og på alle poster bliver bedømmelsen udtrykt i point, som bliver noteret på bagsiden af startnummeret. Ved dagens begyndelse vil man få at vide, hvor man skal starte, således at deltagerne bliver fordelt bedst muligt, alligevel må man indstille sig på en del ventetid. Når man har forsøgt sig på alle poster, afleveres startnummeret. Pointene bliver så overført til et diplom som ved dagens slutning uddeles til alle, der vil endvidere være en præmiegenstand til de som har opnået point nok til en 1. præmie. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Rasm Besvaret Maj 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2010 Jeg ville da melde til dernede. Går ud fra det er dual-dagen ved vintersbølle strand. I bliver ikke smidt ud i en begynderklasse eller værre. Det er IKKE en C-prøve.. En c-prøve ville foregå på lige vilkår for alle, uden hensyn til hvalpens alder. Yeps, det er ved Vintersbølle strand Ved du hvad jeg kan blive kastet ud i? Jeg vil nemlig ikke stille op, hvis det er noget jeg ikke har lavet med ham. Da jeg er sikker på det ville ødelægge træningen lidt. Så hellere tage derud uden at stille op, men stadig suge stemning til sig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lab-lover Besvaret Maj 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2010 Yeps, det er ved Vintersbølle strand Ved du hvad jeg kan blive kastet ud i? Jeg vil nemlig ikke stille op, hvis det er noget jeg ikke har lavet med ham. Da jeg er sikker på det ville ødelægge træningen lidt. Så hellere tage derud uden at stille op, men stadig suge stemning til sig. Jeg har ingen idé om, hvad de laver til hvalpe. Men de ville helt sikkert være forståelige hvis man siger, at det er noget man ikke har prøvet. Og det burde ikke være sværere end en brugsprøve, eftersom at man i DRK ikke kan træne på højere sværhedsgrad med den alder. Jeg ville ringe og spørge den ansvarlige.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Rikke Bruun Besvaret Juni 8, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2010 Er det alle retrievere som kan melde til eller kun labber???? Mvh Rikke Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lab-lover Besvaret Juni 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2010 Er det alle retrievere som kan melde til eller kun labber???? Mvh Rikke Det er alle retrievere.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Rikke Bruun Besvaret Juni 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2010 Det lyder rigtig spændende - ved du evt. også hvor unge hvalpe der kan få noget ud af at deltage??? Med venlig hilsen Rikke Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts