Hop til indhold

Nellie er en strid mokke! (dominans?)


vinhou
 Share

Recommended Posts

... og det har naturligvis sin charme. :rolleyes:

 

Når Nellie fx ligger ved siden af mig i sofaen og sover kan hun finde på at knurre af Sascha, hvis hun kommer i nærheden. Sascha er jo en utroligt venlig hund - hun står bare og kigger på hende som om hun tænker "hvad har du gang i?!", hvorefter hun går sin vej.

 

Er det mon fordi hun ikke vil forstyrres i sin søvn? Eller fordi hun "vil have mig for sig selv"? Hun har ikke gjort det når hun har ligget alene, så vidt jeg husker.

 

Jeg skælder hende ikke ud når hun gør det, for jeg tror det kan forværre situationen med en hård stemme. Jeg taler heller ikke "beroligende" til hende, for her er jeg bange for at det vil gøre at hun bliver ved med det, fordi hun får positiv opmærksomhed.

 

Nogle gange flytter jeg Sascha lidt væk og nusser lidt med hende, hvor Nellie så sover videre.

 

Er der andre og bedre måder at håndtere det på? De kan jo også godt ligge og sove sammen på andre tidspunkter. Jeg er bare bange for at det skal eskalere og udvikle sig til noget ubehageligt. Nellie er meget mere skarp i det end Sascha, som jo elsker alt hun møder på sin vej - Nellie er mere forbeholden og reserveret.

 

Derudover er Nellie også begyndt at "humpe" Sascha, hun ligger nogle gange direkte ovenpå hende og sover, og hun bruger hende nogle gange som stol - altså sidder på hende. Ret tydelig dominansadfærd? Hun er 5 måneder gammel så det er vel også ved at være tiden hvor hun skal finde sin plads herhjemme mht. hende og Sascha. Hun udviser ingen dominerende adfærd overfor mig - ikke som jeg kan sætte en finger på ihvertfald.

 

Sascha ignorerer Nellie når hun ligger/sidder på hende/humper hende, og det er stadig Sascha der bestemmer af de to i de daglige situationer.

 

Gode råd til, hvordan jeg bedst kan håndtere hende? Det er faktisk intet problem nu, men jeg er som sagt bange for at det måske kan udvikle sig i en uheldig retning, så derfor vil jeg gerne tage det i forkøbet (medmindre I herinde kan overbevise mig om at det er harmløst). :rolleyes:

 

Lige et billede af Nellies yndlingssiddeplads... :roll:

 

(Jeg ved ikke om jeg måske skulle have erstattet ordet dominans i min tekst med et andet - jeg tror ikke, at en hund fx søger at "dominere" sin ejer - håber I forstår meningen alligevel)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
... og det har naturligvis sin charme. :rolleyes:

 

Når Nellie fx ligger ved siden af mig i sofaen og sover kan hun finde på at knurre af Sascha, hvis hun kommer i nærheden. Sascha er jo en utroligt venlig hund - hun står bare og kigger på hende som om hun tænker "hvad har du gang i?!", hvorefter hun går sin vej.

 

Er det mon fordi hun ikke vil forstyrres i sin søvn? Eller fordi hun "vil have mig for sig selv"? Hun har ikke gjort det når hun har ligget alene, så vidt jeg husker.

 

Jeg skælder hende ikke ud når hun gør det, for jeg tror det kan forværre situationen med en hård stemme. Jeg taler heller ikke "beroligende" til hende, for her er jeg bange for at det vil gøre at hun bliver ved med det, fordi hun får positiv opmærksomhed.

 

Nogle gange flytter jeg Sascha lidt væk og nusser lidt med hende, hvor Nellie så sover videre.

 

Er der andre og bedre måder at håndtere det på? De kan jo også godt ligge og sove sammen på andre tidspunkter. Jeg er bare bange for at det skal eskalere og udvikle sig til noget ubehageligt. Nellie er meget mere skarp i det end Sascha, som jo elsker alt hun møder på sin vej - Nellie er mere forbeholden og reserveret.

 

Derudover er Nellie også begyndt at "humpe" Sascha, hun ligger nogle gange direkte ovenpå hende og sover, og hun bruger hende nogle gange som stol - altså sidder på hende. Ret tydelig dominansadfærd? Hun er 5 måneder gammel så det er vel også ved at være tiden hvor hun skal finde sin plads herhjemme mht. hende og Sascha. Hun udviser ingen dominerende adfærd overfor mig - ikke som jeg kan sætte en finger på ihvertfald.

 

Sascha ignorerer Nellie når hun ligger/sidder på hende/humper hende, og det er stadig Sascha der bestemmer af de to i de daglige situationer.

 

Gode råd til, hvordan jeg bedst kan håndtere hende? Det er faktisk intet problem nu, men jeg er som sagt bange for at det måske kan udvikle sig i en uheldig retning, så derfor vil jeg gerne tage det i forkøbet (medmindre I herinde kan overbevise mig om at det er harmløst). :rolleyes:

 

Lige et billede af Nellies yndlingssiddeplads... :roll:

 

(Jeg ved ikke om jeg måske skulle have erstattet ordet dominans i min tekst med et andet - jeg tror ikke, at en hund fx søger at "dominere" sin ejer - håber I forstår meningen alligevel)

 

Om du skal blande dig eller ej, er din afgørelse alt efter hvilket resultat du ønsker:-D

 

Jeg blandede mig - ret upædagogisk:mrgreen: - fordi jeg ikke ville være en ressource der skulle være kamp om og fordi jeg ønskede at sætte dagsordnen i mit hundehold:-D

 

Jeg lærte simpelthen pigerne at de begge havde lige stor ret til mig, og at der var plads til begge.

 

Sad jeg i sofaen med en hund på den ene side, sørgede jeg for at der var plads til hund nummer 2 på den anden side af mig, så begge hunde kunne være der samtidig.

Accepterede hund nummer 1 ikke dette, blev den sendt væk ( sagde jo jeg var upædagogisk) men meget hurtigt blev dette accepteret.

 

Jeg blandede mig dog kun når jeg var en ressource, hundenes indbyrdes forhold har jeg aldrig blandet mig i, og i dag har jeg et par tøser som begge accepterer at have lige meget ret til mig:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
...

og det har naturligvis sin charme. :rolleyes:

 

Når Nellie fx ligger ved siden af mig i sofaen og sover kan hun finde på at knurre af Sascha, hvis hun kommer i nærheden. Sascha er jo en utroligt venlig hund - hun står bare og kigger på hende som om hun tænker "hvad har du gang i?!", hvorefter hun går sin vej.

 

Er det mon fordi hun ikke vil forstyrres i sin søvn? Eller fordi hun "vil have mig for sig selv"? Hun har ikke gjort det når hun har ligget alene, så vidt jeg husker.

 

Hvor tæt på er "i nærheden"?

 

Du kan du finde ud af hvad Nellies knurren gælder ved at flytte dig straks hun knurrer.

Hvis hun lægger sig til at sove med det samme er det nok fordi hun ikke vil forstyrres.

Flytter hun sig med dig, er der sandsynlighed for at det er dig som ressource hun beskytter.

 

Jeg skælder hende ikke ud når hun gør det, for jeg tror det kan forværre situationen med en hård stemme. Jeg taler heller ikke "beroligende" til hende, for her er jeg bange for at det vil gøre at hun bliver ved med det, fordi hun får positiv opmærksomhed.

 

Nogle gange flytter jeg Sascha lidt væk og nusser lidt med hende, hvor Nellie så sover videre.

 

Jeg kunne godt finde på at sige i en overbærende tone: "Årh hold da op med det pjat, sådan noget bruger vi ikke her" og så ville jeg nusse min anden hund videre og tage den derfra.

 

Er der andre og bedre måder at håndtere det på? De kan jo også godt ligge og sove sammen på andre tidspunkter. Jeg er bare bange for at det skal eskalere og udvikle sig til noget ubehageligt. Nellie er meget mere skarp i det end Sascha, som jo elsker alt hun møder på sin vej - Nellie er mere forbeholden og reserveret.

 

Nellie kan opfatte det at du flytter Sascha som en støtte til sin knurren, så det ville jeg ikke gøre.

"Vi skal alle være her" er budskabet og risikoen for at Nellies knurregrænse flyttes længere og længere væk fra hende selv er til stede.

 

Derudover er Nellie også begyndt at "humpe" Sascha, hun ligger nogle gange direkte ovenpå hende og sover, og hun bruger hende nogle gange som stol - altså sidder på hende. Ret tydelig dominansadfærd? Hun er 5 måneder gammel så det er vel også ved at være tiden hvor hun skal finde sin plads herhjemme mht. hende og Sascha. Hun udviser ingen dominerende adfærd overfor mig - ikke som jeg kan sætte en finger på ihvertfald.

 

Tydelig forhøjet kønshormon adfærd. Så længe Sascha tager det roligt ville jeg også gøre det.

 

Pladsen burde være fundet hvis Sascha har haft opdraget Nellie.

 

Herligt billede :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar. :-D

 

Ninjamor:

"I nærheden" er i dette tilfælde hvis Sascha er 30-50 cm. væk. Så ret tæt på. Faktisk lige ved siden af.

 

Jeg vil prøve det med at flytte mig når hun gør det. Jeg plejer også at sige sådan "Ej Nellie altså, Sascha må også godt være her, hun er så sød!", i et relativt neutralt tonefald, måske med lidt bebrejdelse i. :blink: Tit har jeg også bare nusset Sascha lidt der hvor hun står, men hun vader ret hurtigt væk igen - og det er vel godt at hun respekterer, at Nellie siger fra?

 

Jeg blander mig ikke, når de er sammen - der observerer jeg, medmindre de bliver alt for vilde og der kommer en del lyd på; hvilket er sjældent. De er ret gode til at finde ud af det sammen. Sascha er en meget overbærende hund, og jeg har aldrig set hende være negativ eller at sige fra overfor en anden hund (undtagen i fodersituationer) - jeg tror ikke der har været nogen der har overskredet hendes grænse, hun tror at alle hunde er hendes bedste venner. :genert:

 

Nellie er en lille bølle, men især i fodersituationer er det let at se, at Sascha bestemmer. Og de kommer nu godt ud af det med hinanden; det er godt at de er så forskellige, for var de begge to ligesom Nellie tror jeg der ville blive problemer når Nellie bliver ældre.:rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ninjamor:

"I nærheden" er i dette tilfælde hvis Sascha er 30-50 cm. væk. Så ret tæt på. Faktisk lige ved siden af.

 

Jeg vil prøve det med at flytte mig når hun gør det. Jeg plejer også at sige sådan "Ej Nellie altså, Sascha må også godt være her, hun er så sød!", i et relativt neutralt tonefald, måske med lidt bebrejdelse i. :blink: Tit har jeg også bare nusset Sascha lidt der hvor hun står, men hun vader ret hurtigt væk igen - og det er vel godt at hun respekterer, at Nellie siger fra?

 

 

Det er pænt tæt på, så.

 

Ja, det synes jeg, sådan overordnet set ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan noget lader jeg bare mine tøser selv finde ud af, i hvertfald hvis de bare handler om at man vil have fred til at sove. Er det mig der vogtes, så rejser jeg mig og fjerner mig fra den hund der "vil have mig", så den så at sige får det modsatte ud af det.

 

Er det mig de skulle finde på at knurre af over at jeg aer dem mens de sover (det er kun sheila der en sjælden gang, kan være så træt at hun brummer lidt) så siger jeg lidt bebrejdende, ti da stille, jeg aer dig jo bare, eller noget lignende. Og aer hende lidt mere, før jeg lader hende være i fred. Hun logrer som regel straks jeg siger noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan noget lader jeg bare mine tøser selv finde ud af, i hvertfald hvis de bare handler om at man vil have fred til at sove. Er det mig der vogtes, så rejser jeg mig og fjerner mig fra den hund der "vil have mig", så den så at sige får det modsatte ud af det.

 

Er det mig de skulle finde på at knurre af over at jeg aer dem mens de sover (det er kun sheila der en sjælden gang, kan være så træt at hun brummer lidt) så siger jeg lidt bebrejdende, ti da stille, jeg aer dig jo bare, eller noget lignende. Og aer hende lidt mere, før jeg lader hende være i fred. Hun logrer som regel straks jeg siger noget.

Det er også min plan, det med at fjerne mig - for at tjekke, om det er det, eller om hun bare er træt. Situationen er dog ikke opstået igen siden jeg oprettede indlægget her. :blink:

 

Hun har det sådan, at hvis hun knurrer, så holder hun op hvis jeg lige ligger en hånd på hende. Hun knurrer aldrig af mig, hvis jeg aer hende mens hun sover. Eneste tidspunkt hun kan finde på at knurre af mig er hvis hun har et tyggeben som hun tror jeg vil tage. :genert: Så jeg er holdt op med at forstyrre hende når hun har sådan et - jeg er vant til med Sascha at jeg kan gøre hvad som helst ved hende selvom hun har et tyggeben. Men den går ikke med Nellie. Jeg kan dog godt ae hende imens, det kunne jeg ikke da jeg fik hende. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...