Hop til indhold

max alder for første gangs drægtighed


Gæst Sus87
 Share

Recommended Posts

Gæst Sus87

Hvor gammel må en tæve max være når hun parres første gang? Og hvis fx en 8 år gammel tæve bliver drægtig ved et uheld, bør man så lade hende abortere ..?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er svært at sige, men har hørt at en tæve helst skal have sit første kuld hvalpe, inden den bliver tre år. Det sidste kuld skal være inden hunden er 6-7 år gammel. Tæven kan få problemer med bækkenet når den bliver ældre, fordi det bliver stift.

 

Hvis det var mig der stod i et tilfælde med en førstegangsdrægtig tæve på 8 år, tror jeg at jeg ville vælge abort. Men det er jo så min mening :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes 8 år er for høj en alder for en tæve at få hvalpe. I hvert fald for racer på størrelse med min (schæfer). Måske det er okay for de små racer, hvis, hunden har fået hvalpe før men som førstegangsfødende synes jeg også at 8 lyder for sent for dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Jeg ville ikke lade min tæve under to år få hvalpe, den psykiske modenhed betyder en del :)

 

 

 

Hvis Susi på 8 blev parret med en hanhund i næste løbetid og hvor han var på størrelse med eller mindre end hende, så tror jeg jeg ville lade hende gennemføre det, Gudrun mener at hun er i fin form også til det, hvis det skulle være :)

Men hun har født før og er en lille hund, for tæver der ikke har født før eller er af stor race ville jeg mene det er alt for sent.

 

Mange tæver får alt for mange kuld efter min mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus87

Ok :-) Det var noget jeg tænkte over sidst jeg havde en tæve...og hun var gammel allerede da jeg fik hende, nu har jeg jo så fået en tæve igen..hun er 5 år gammel...ikke at jeg på nogen måde påtænker at skulle have hvalpe i hende, men der er bare rigtig mange løse hanhunde i område...

 

Men mon ikke jeg kan styre hende ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Ok :-) Det var noget jeg tænkte over sidst jeg havde en tæve...og hun var gammel allerede da jeg fik hende, nu har jeg jo så fået en tæve igen..hun er 5 år gammel...ikke at jeg på nogen måde påtænker at skulle have hvalpe i hende, men der er bare rigtig mange løse hanhunde i område...

 

Men mon ikke jeg kan styre hende ;-)

 

Jeg synes det ville være sent for hende at få hvalpe :-D

 

Er hun ikke en stor hund?

 

Du skal bare ikke overlade hende til sig selv udenfor, og sikre dig at de ikke hopper på hende :-D

 

Er hun i løbetid nu?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det er hun ikke...og går heller aldrig løs uden opsyn...så regner ik med problemer..

 

et godt tip kan være at du tager en ekstra snor med når hun er i løbetid. Så ahr du en snor at sætte på en evt tilkommende hanhund og kan følge ham hjem.

Og så hav din egen hund i snor mens hun er højløbsk. Damehunde kan også godt finde på at stikke af, for at finde bejlere;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
Gæst Hankatten
Jeg ville ikke lade min tæve under to år få hvalpe, den psykiske modenhed betyder en del :)

 

 

 

Hvis Susi på 8 blev parret med en hanhund i næste løbetid og hvor han var på størrelse med eller mindre end hende, så tror jeg jeg ville lade hende gennemføre det, Gudrun mener at hun er i fin form også til det, hvis det skulle være :)

Men hun har født før og er en lille hund, for tæver der ikke har født før eller er af stor race ville jeg mene det er alt for sent.

 

Mange tæver får alt for mange kuld efter min mening.

 

Den der "psykiske modenhed" har for mig altid stået som noget mærkelig udefinerbart noget. Kan man sige noget generelt om det?

Hvordan "måler" man sådan noget.

Lene, som nu ha hvalp er 1 år gammel, og hun passer sin hvalp meget "professionelt". En anden slædehundekollega, som har en tæve på samme alder, der har 4 hvalpe, og hun passer sine hvalpe i et og alt på samme måde.

Til gengæld havde jeg for år tilbage en tæve, der var godt og vel 2 år, da hun fik første kuld. Hun åd dem efter få dage. Ved ny drægtighed et lille års tid efter fik hun 5 hvalpe, og da var der ingen problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den der "psykiske modenhed" har for mig altid stået som noget mærkelig udefinerbart noget. Kan man sige noget generelt om det?

Hvordan "måler" man sådan noget.

Lene, som nu ha hvalp er 1 år gammel, og hun passer sin hvalp meget "professionelt". En anden slædehundekollega, som har en tæve på samme alder, der har 4 hvalpe, og hun passer sine hvalpe i et og alt på samme måde.

Til gengæld havde jeg for år tilbage en tæve, der var godt og vel 2 år, da hun fik første kuld. Hun åd dem efter få dage. Ved ny drægtighed et lille års tid efter fik hun 5 hvalpe, og da var der ingen problemer.

 

 

:shock::shock: klamt at hun åd dem..

 

Jeg vil give dig ret i at det der "psykisk modenhed" er lidt udifinerbart. En 17 årige pige kan passe lige så godt på et barn som en på 28;-)

Men igen er det jo ikke "normalt" at en 17 årige pige får børn. Da en 17 årige pige "normalt" ikke befinder sig et sted hvor hun er klar til børn. Men jeg tror uanset om du er menneske, hund eller whatever så MÅ det vække nogle moderlige instikter når man får unger. Uanset alder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Den der "psykiske modenhed" har for mig altid stået som noget mærkelig udefinerbart noget. Kan man sige noget generelt om det?

Hvordan "måler" man sådan noget.

Lene, som nu ha hvalp er 1 år gammel, og hun passer sin hvalp meget "professionelt". En anden slædehundekollega, som har en tæve på samme alder, der har 4 hvalpe, og hun passer sine hvalpe i et og alt på samme måde.

Til gengæld havde jeg for år tilbage en tæve, der var godt og vel 2 år, da hun fik første kuld. Hun åd dem efter få dage. Ved ny drægtighed et lille års tid efter fik hun 5 hvalpe, og da var der ingen problemer.

 

 

Det er ikke kun den psykiske modenhed som afgør om tæven er en god mor.

Hvis hun bliver stresset pga indre eller ydre omstændigheder, kan hun heller ikke passe afkommet ordentligt og kan finde på at æde hvalpene, som søer også gør.

Det var måske det der skete med din tæve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Den der "psykiske modenhed" har for mig altid stået som noget mærkelig udefinerbart noget. Kan man sige noget generelt om det?

Hvordan "måler" man sådan noget.

Lene, som nu ha hvalp er 1 år gammel, og hun passer sin hvalp meget "professionelt". En anden slædehundekollega, som har en tæve på samme alder, der har 4 hvalpe, og hun passer sine hvalpe i et og alt på samme måde.

Til gengæld havde jeg for år tilbage en tæve, der var godt og vel 2 år, da hun fik første kuld. Hun åd dem efter få dage. Ved ny drægtighed et lille års tid efter fik hun 5 hvalpe, og da var der ingen problemer.

 

Dr kan være mange ting der spiller ind, oppe hos dig på grønland kan ekstreme vejrforhold og andre faktore være stressfaktore end dem vi har her :-)

 

Jeg synes at en stor hund på 1 år er for ung til at få hvalpe, også fysisk!

Derfor kan hun sagtens passe dem fint :-)

 

Men ved vi hvad hun giver dem videre?

 

Jeg har kendt til en del store hunde der har fået hvalpe for tidligt, det går let ud over deres fysiske udvikling og de stresses ofte let.

 

En del af disse tæver blev aflivet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor gammel må en tæve max være når hun parres første gang? Og hvis fx en 8 år gammel tæve bliver drægtig ved et uheld, bør man så lade hende abortere ..?

 

Hunde er meget forskellige.

Hvis din tæve bliver drægtig for første gang ved et uheld når hun er over 5 år, så skal du alligevel en tur til dyrlægen. For om hun skal føde, det må komme an på, om hendes helbred er til det.

 

Du risikerer at miste både moderen og hvalpene, hvis hun ikke kan føde dem selv. Du skal i hvert fald være indstillet på, at det meget let kan ende med kejsersnit. -Det er dyrt. Og ikke ufarligt.

 

Og hvis man ikke liiiige kan få fat i en dyrlæge på det rigtige tidspunkt, så dør hundene.

 

Så det er noget du skal snakke med din dyrlæge om, --hvis uheldet er ude.

 

Hvis jeg havde en 8-årig hund, som jeg var bekymret for ville blive gravid ved et uheld, --så ville jeg lade hende sterilisere. Tæver har ikke nogen fordel ved at beholde deres livmoder op i høj alder. Tværtimod.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...