Hop til indhold

At hyrde alt hvad der bevæger sig


Lonny
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige læst denne artikel hvor en labrador er blevet aflivet fordi den jagtede cyklister og knallerter, og i artiklen skrives det at den var aggressiv, men som jeg læser artiklen, så hyrdede denne labrador egentlig bare alt hvad der bevægede sig, og det kender jeg da rigtig mange hunde der gerne ville hvis de fik lov, og disse hunde betragter jeg da ikke som aggressive.

 

Netavisen Nordkysten.nu: DE BIDSKE LABRADORHUNDE: Den ene labrador er aflivet

 

Nu har jeg aldrig oplevet at en hund fik lov at "hyrde" færdig, så jeg ved da ærlig talt ikke hvad der ville ske hvis den fik lov at "fange" byttet, som i dette tilfælde ville være en cyklist, men jeg forestiller mig egentlig at jagten så ville være slut og den ville finde på noget andet at lave, men hvad siger I der måske kender mere til hyrdning end mig?

 

Jeg er selvfølgelig godt klar over at det er dybt uansvarligt at lade sine hunde rende rundt og jagte alt hvad der bevæger sig, jeg er bare lidt forbavset over at opførslen bliver betegnet som værende aggressiv og at man ligefrem finder det nødvendigt at den ene hund aflives?

 

Eller har jeg måske helt misforstået det her med hyrdning, og ville "jagten" blive afsluttet med en nedlæggelse af "byttet"?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo ikke sjovt at have en hund der halser efter evt at fange ens ben, når man cykler. Hvis du stopper, så stopper hunden nok også , men måske vil den holde dig fast med sine tænder.Når du fortsætter, er den igen i aktion.

Min datter prøvede det som ca 10-12 årig og hun var frygelig bange , da hun kom hjem.

Min egen nu 2 årige bordermix begyndte for et par måneder siden også at hyrde cykler og knallerter, og jeg har endnu ikke kunne få indkald til at virke OK, når det kommer op i ham.Folk bliver gale og bange og det er farligt med småbørn i cykelstolen .Og han løber stærkt.

Det er altid folk , der er langt væk???

Så jeg har en opgave, at få det undskyld udtrykket , banket ud af ham, inden en ulykke sker.

Han hyrder også måger, råger, krager , ænder osv i luften. Men der, hvor det sker er der ingen på cykel.

Jeg har læst om disse to hunde og fatter ikke, at ejeren ikke sørger for ordenlig hegn på bopælen. Det er jo ikke noget pludselig opstået hos ham.

Det er næsten altid ??ejeres fejl, når hunde er til gene for andre i trafikken, og jeg ville ikke bryde mig om at skulle forbi et sted entil to gange dagligt, hvor hundene forfulgte mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er helt og aldeles enig i at det er dybt uansvarligt, og meget ubehageligt for dem det går ud over.

 

Men vil du betegne din hund som værende aggressiv når han gør det? I mine øjne er det et meget naturligt instinkt og ikke noget jeg vil betegne som værende aggressivt eller som ville kræve aflivning, derimod ville det kræve en ejer (som dig) der er ansvarsbevidst og forhindrer sin hund i at hyrde alt der bevæger sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Der er forskel på hyrdning og jagt - selvom hyrdning er hæmmet jagtadfærd.

 

En hund hyrder ikke fugle der flyver vil jeg påstå, den jager dem.

 

I avisstykket står der, at hundene sprang ind på de forbipasserende og det er ikke almindelig hyrdeadfærd, det lyder som jagt, der lige er gået skridtet videre mod nedlæggelse af byttet.

 

Hvis det er jagt, er det ikke aggressivitet, da hunde ikke er aggressive under jagt, hvis det er hyrdning er det heller ikke aggresivitet, men resultatet er det samme for den det går ud over og det er blevet et meget brugt ord i forbindelse med hunde - aggressivitet :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror man skal skelne mellem hyrdning og jagt. Hyrdehunde nedlaegger jo ikke deres faar. Og mine hunde hyrder ikke egern :mrgreen:, de jagter dem, og hvis de en dag skulle have held til at fange et, saa ville det uden tvivl blive nedlagt/rystet ihjel.

 

Men der staar jo i artiklen, at den ene hund bed cyklisten i benet, og det synes jeg ikke kan tilgives.

 

Men til spoergsmaalet om, hvorvidt en hund skal betegnes som aggresiv bare fordi den loeber efter noget der bevaeger sig, saa mener jeg absolut nej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er forskel på hyrdning og jagt - selvom hyrdning er hæmmet jagtadfærd.

 

En hund hyrder ikke fugle der flyver vil jeg påstå, den jager dem.

 

I avisstykket står der, at hundene sprang ind på de forbipasserende og det er ikke almindelig hyrdeadfærd, det lyder som jagt, der lige er gået skridtet videre mod nedlæggelse af byttet.

 

Hvis det er jagt, er det ikke aggressivitet, da hunde ikke er aggressive under jagt, hvis det er hyrdning er det heller ikke aggresivitet, men resultatet er det samme for den det går ud over og det er blevet et meget brugt ord i forbindelse med hunde - aggressivitet :cry:

 

Igen, jeg er meget enig i at det er dybt ubehageligt for den der går ud over, de må jo blive enormt forskrækkede :cry:

 

Men som dig, så har jeg det lidt svært med at næsten alt hvad en hund gør, medmindre den logrer med halen, bliver betegnet som værende aggressivt. Jeg føler lidt at vi får skabt et skræmmebillede af hunde som ikke svarer til virkeligheden, og jeg ville i stedet ønske at folk lærte mere om hundes adfærd så de også bedre kunne takle den til tider uønskede adfærd (især ejerne).

 

Jeg tror man skal skelne mellem hyrdning og jagt. Hyrdehunde nedlaegger jo ikke deres faar. Og mine hunde hyrder ikke egern :mrgreen:, de jagter dem, og hvis de en dag skulle have held til at fange et, saa ville det uden tvivl blive nedlagt/rystet ihjel.

 

Men der staar jo i artiklen, at den ene hund bed cyklisten i benet, og det synes jeg ikke kan tilgives.

 

Men til spoergsmaalet om, hvorvidt en hund skal betegnes som aggresiv bare fordi den loeber efter noget der bevaeger sig, saa mener jeg absolut nej.

 

Som jeg læser artiklen, så bed den i buksebenet, jeg ser ingen stedet at nogen er kommet tilskade, og jeg er ret sikker på at hvis det var tilfældet, så ville det også have stået udførligt beskrevet i artiklen.

 

Men hvis vi nu siger at det er jagt og ikke hyrdning, ville denne "jagt" så være farlig for cyklisten i tilfælde af at denne blev "fanget"? Jeg mener, hvis Luna jagter en fasan og har held til at fange den, så vil hun da også ryste den til døde, ville en hund der jagtede en cyklist afslutte "jagten" på samme måde, eller ville den stoppe når den opdagede at det var et menneske?

Link til indlæg
Del på andre sites

Min tossede bordermix er jo en græsk gadehund, men ligner så en border og med samme bevægelser og selvfølgelig bygning og pels.

Han kan sagtens være iblandet noget jagthund dernede fra.

Han har aldrig vist aggresion, kun lidt resursebeskyttelse af sin madskål, når de ældre tævehunde kom for tæt på .

Han er kastreret og kan ikke nyde store flokke hunde med mange hanner. Han er typisk et bløddyr.En der gemmer sig . hvis nogle puster sig op.

Han tror de bedste om alle mennesker, og har ikke været mishandlet dernede, kun da tæveejeren smed hvalpene ud over klipperne i en papkasse som ca 1 mdr gamle. Så kom i gode hænder. Dog med en opvækst med alt for mange hunde.

Kunne aldrig drømme om at f.eks bide en, der trængte ind i have eller hus.

Men pludselig , især hvis en knallert larmer meget, så reagerer han med dette hyrde/jagt og farer efter dem. Der er ikke biler , hvor det foregår.

Det han gør med fugle i luften virker på mig mere som at samle dem end jagt. Men Ninjamor har måske nok ret, at det er jagt.

Men så jagt med synet , hvor de andre bruger primært næse.

Mine andre hunde er jo jagthunde ala Vizhla og 4 cockerer.Typiske næsehunde. Vizhlaen ville selvfølgelig også fise af uden kontrol, hvis der løb flere harer rundt på marken, uden jeg var OBS på hende.Hun bruger meget sit syn.

Men for mig pudsigt at denne hyrde/jagtadfærd??? først slår så meget igennem i 2 års alderen.

Ved godt at kedsomhed kan være en årsag til alt uheldigt adfærd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen, jeg er meget enig i at det er dybt ubehageligt for den der går ud over, de må jo blive enormt forskrækkede :cry:

 

Men som dig, så har jeg det lidt svært med at næsten alt hvad en hund gør, medmindre den logrer med halen, bliver betegnet som værende aggressivt. Jeg føler lidt at vi får skabt et skræmmebillede af hunde som ikke svarer til virkeligheden, og jeg ville i stedet ønske at folk lærte mere om hundes adfærd så de også bedre kunne takle den til tider uønskede adfærd (især ejerne).

 

Som jeg læser artiklen, så bed den i buksebenet, jeg ser ingen stedet at nogen er kommet tilskade, og jeg er ret sikker på at hvis det var tilfældet, så ville det også have stået udførligt beskrevet i artiklen.

 

Men hvis vi nu siger at det er jagt og ikke hyrdning, ville denne "jagt" så være farlig for cyklisten i tilfælde af at denne blev "fanget"? Jeg mener, hvis Luna jagter en fasan og har held til at fange den, så vil hun da også ryste den til døde, ville en hund der jagtede en cyklist afslutte "jagten" på samme måde, eller ville den stoppe når den opdagede at det var et menneske?

Amen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg læser artiklen, så bed den i buksebenet, jeg ser ingen stedet at nogen er kommet tilskade, og jeg er ret sikker på at hvis det var tilfældet, så ville det også have stået udførligt beskrevet i artiklen.

 

Men hvis vi nu siger at det er jagt og ikke hyrdning, ville denne "jagt" så være farlig for cyklisten i tilfælde af at denne blev "fanget"? Jeg mener, hvis Luna jagter en fasan og har held til at fange den, så vil hun da også ryste den til døde, ville en hund der jagtede en cyklist afslutte "jagten" på samme måde, eller ville den stoppe når den opdagede at det var et menneske?

 

Jeg laeste lige igen, og et sted staar der den bed i benene, et andet sted i buksebenet, men som du siger skulle det nok vaere blevet skrevet med store bogstaver hvis nogen rent faktisk var kommet til skade.

Jeg tror ikke, hundene jagtede cykler mm med henblik paa at faa fat i personen, jeg tror de bare fulgte deres jagtinstinkt. Selvfoelgelig kan det paa sin vis godt blive farligt, hvis cyklisten panikker og vaelter eller noget, men at kalde det aggression synes jeg er langt ude. Hvis de hunde virkelig var aggressive, mon de saa ikke ogsaa var gaaet efter fodgaengere?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg laeste lige igen, og et sted staar der den bed i benene, et andet sted i buksebenet, men som du siger skulle det nok vaere blevet skrevet med store bogstaver hvis nogen rent faktisk var kommet til skade.

Jeg tror ikke, hundene jagtede cykler mm med henblik paa at faa fat i personen, jeg tror de bare fulgte deres jagtinstinkt. Selvfoelgelig kan det paa sin vis godt blive farligt, hvis cyklisten panikker og vaelter eller noget, men at kalde det aggression synes jeg er langt ude. Hvis de hunde virkelig var aggressive, mon de saa ikke ogsaa var gaaet efter fodgaengere?

 

Det er netop det jeg mener, jeg ser ingen aggression i det, men derfor kan det jo alligevel godt gå grueligt galt hvis en cyklist vælter, men derfor mener jeg stadig at det er forkert at skrive at hunden er aggressiv

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har f.eks aldrig oplevet at min løb efter de mange kondiløberer og nok fordi vi ofte møder dem tæt på, altså på samme sti. Så er de ikke interessante.

Jeg er i princippet ligeglad med hvorfor de jager, for jeg mener jo, at de som løse skal være under fuld kontrol.Og jeg vil nødig med nu 6 hunde bidrage til at gøre ikke hundekyndige forskrækkede og hundehaderer.

Journalister skriver så meget vrøvl, og sætter billeder ind af hunde, de finder, der slet ikke passer på historiens hund.,

Link til indlæg
Del på andre sites

Dumle jagter ikke cykler, men andre hunde, katte, fugle på jorden osv. det jagter han. Dumle stopper så snart det i bevægelse stopper. Hunde han fanger i fart "kanøfler" han (det er vi så ved at arbejde os væk fra). Hvis han fangede en kat, fugl eller andet mindre dyr i fart ved jeg ikke hvad der ville ske.

 

Nova jagter cykler, fugle, katte, alt der bevæger sig. Ved cykler forsøger hun at spise pedalen mens hun løber og stopper den rusker hun gerne i bukseben og jeg tror hun ville ruske livet ud af alt mindre hun får fat i (undtagen andre hunde).

 

Det er bestemt ikke sjovt at have en hund til at jagte en og jeg syntes helt sikkert at ejere der lader sådan en hund rende løs befærdede steder og omkring på egen hånd burde have sig en ordentlig r*vfuld! :evil:

Da jeg var 9år oplevede jeg at blive jagtet af en venindes schæfer. Da den fik fat i buksebenet rev den mig omkuld, stilte sig over mig og knurrede hver gang jeg forsøgte at rejse mig. Måske en meget normal adfærd, men gad da godt lige der havde været en voksen til at holde øje med kræet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er netop det jeg mener, jeg ser ingen aggression i det, men derfor kan det jo alligevel godt gå grueligt galt hvis en cyklist vælter, men derfor mener jeg stadig at det er forkert at skrive at hunden er aggressiv

 

Det er jeg enig i. Det er normal hundeadfærd, men det er ejerens ansvar at sørge for at hunden lærer hvad den må jagte og hvad den ikke må.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er stadig lidt i tvivl om det for Snoopy er jagt eller hyrdning, men jo alligevel samme adfærd, dog med hyrdning neddæmpet.

Jeg tror, det for ham er dårlig, mangelfuld opdragelse, da jeg slet ikke har været på forkant med, at dette problem kunne dukke op.

Og desværre altid har haft problem med ubetinget indkald vedr. netop ham.

En velafrettet jagthund jager jo aldrig uden en ordre.

Til træningbanen cykler vi ofte derud (i snor), så cyklister er ikke et ukendt syn for ham.

Der lyster han fint verbalt.

Det er kun når han kommer i selvsving= jagtmodem, at han gør dette.Den drift er jo større, måske fraset parringsdriften, men han er kastreret.

Så hvis nogle har gode råd udover snoretvang modtages de gerne.???

Måske hjælper det, nu vejret bliver til at stille agilitybanen op i baghaven og så også bruge den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er stadig lidt i tvivl om det for Snoopy er jagt eller hyrdning, men jo alligevel samme adfærd, dog med hyrdning neddæmpet.

Jeg tror, det for ham er dårlig, mangelfuld opdragelse, da jeg slet ikke har været på forkant med, at dette problem kunne dukke op.

Og desværre altid har haft problem med ubetinget indkald vedr. netop ham.

En velafrettet jagthund jager jo aldrig uden en ordre.

Til træningbanen cykler vi ofte derud (i snor), så cyklister er ikke et ukendt syn for ham.

Der lyster han fint verbalt.

Det er kun når han kommer i selvsving= jagtmodem, at han gør dette.Den drift er jo større, måske fraset parringsdriften, men han er kastreret.

Så hvis nogle har gode råd udover snoretvang modtages de gerne.???

Måske hjælper det, nu vejret bliver til at stille agilitybanen op i baghaven og så også bruge den.

Har du prøvet, midt i den værste cykel-myldretid at sætte dig sammen med ham og så belønne ham for hvergang han forholder sig pænt når en cyklist passere?

 

Altså træne kontakt i den forbindelse og sådanne steder hvor mange køre/jogger.

 

Sådan gjorde jeg med Misja og i dag ser hun slet ikke hverken cyklister eller joggere der kommer tæt forbi på de små stier nede på eng-mosen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke prøvet at stå og kigge cykler, for på vore grønne ture går vi i ca 40 min gennem trafikerede veje med masser af trafik. Og der er han ligeglad med det hele. Kigger dog meget efter en meget larmende knallert eller motorcykel.

Så det er ,når han er gearet op med at løbe -løbe, han kommer i dette humør ligepludselig. Og som regel kun, hvis objektet for jagten er temmelig langt væk, altså flere hundrede meter.

De gange det er sket har de flest været larmende knallerter og en enkelt gang en cykel med lad, der nok så forkert ud.

Det underlige er, at han kom til DK og mig som 5 mdr´s og først er startet dette nu som 2 årig. Mine andre hunde har aldrig fulgt ham i denne jagt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...