Hop til indhold

At opdrage på sine naboer

Gæst Leffe
 Share

Recommended Posts

Gæst Leffe

Jeg har verdens bedste naboer, som vi er meget glade for:banan:

Jeg har bare et lille problem:hmm:.

De er så begejstrede for min hvalp, at når de ser jeg kommer gående med ham, kalder de på ham og klapper sig på lårende.

Når jeg er 25 meter væk kan det godt være et problem, da han springer helt fjollet rundt i snoren for at komme derhen.....jeg tænker hans lille hals:cry:.

Det er en del søde, velmenende naboer der er tale om og jeg hader at "opdrage" på dem. Føler mig som en gnavpot, når jeg gang på gang må bede folk om ikke at kalde på ham, ikke lade ham springe op, ikke lege vildt, ikke holde ham fast i halsbåndet for at ungerne kan klappe:evil:

Desværre lider jeg lidt af hensynsbetændelse og syntes det er svært at få sagt ordenligt fra.

Hvad gør i andre, er i også skrappe, eller har i slet ikke de problemer??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Leffe

Jeg beder også folk om at vente med at kalde, men jeg er måske ikke tydelig nok:hmm:.

Har også overvejet bryst selen....men han vokser og vokser for tiden, så det vil koste nogle seler.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har også svært ved at sige fra nogle gange :genert: jeg ville måske gå så langt at vende om eller gå en anden vej :oops::oops:

men ville så også overveje hvis jeg var dig at stoppe op og vente på at gå frem til snoren var slap, så han ikke for eftertiden trækker når han ser dem, uanset deres reaktion.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Leffe

Jeg er også begyndt at gå ud af baghaven en gang i mellem:oops:

Jeg har selv begået den store fejl til at starte med, at lade ham løbe over for at hilse. Det giver lidt bagslag nu da han næsten vejer 10 kg.

Men da han bliver en rimelig stor hund, er han nød til at lære ikke at trække af sted med mig.

....går ellers, i alle andre situationer, pænt og roligt uden at trække.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg beder også folk om at vente med at kalde, men jeg er måske ikke tydelig nok:hmm:.

Har også overvejet bryst selen....men han vokser og vokser for tiden, så det vil koste nogle seler.

Det behøver nu ikke koste alverden i seler. Bare sørg for at købe ind, der kan spændes meget ud.

Liva er på sin tredje sele; hun har haft en baby-sele og en lidt større sele og er nu i sin voksensele. De to små seler "gik i arv" til min søster, da hun fik en Fransk Bulldog.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fundet brystseler til 162 kr stykket på avifauna's hjemmeside

Så det behøver ikke være så dyrt.

Så kan du købe en lækker en når han er vokset færdig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillian53

Jeg ved ikke om du kan bruge min løsning, men det jeg gjorde var at besøge naboerne alene og så bad jeg dem om at være med til at træne mine hunde. Det gør de med glæde og det er supper godt. Jeg får dem til at ringe på og komme ind og gå igen o.s.v. Desuden forklarede jeg dem at jeg meget gerne ville have hunde der ikke sprang op og bad dem derfor om at vende sig om og ikke snakke med hundene hvis de ville hoppe op ad dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Leffe

Jeg vil straks investerer i en sele...

Nogle af naboerne har jeg allerede været ovre hos og de var heldigvis meget forstående.

Jeg skal nok bare, ikke være så bange for at sige fra:stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan købe nogen der kan stilles efterhånden som hunden vokser. Når han er vokset ud af en sele kan de prøve at sælge den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Obelix

Det lyder som en rigtig god ide med selen :5up:.

Jeg har heldigvis endnu ikke haft nogle problemer med naboer eller andre som kalder på min hund. Men jeg kan udemærket forestille mig hvor irriterende det må være og samtidig hvor svært det er at få sagt ordentligt fra uden at man virker som en sur mokke :hmm:.

Jeg ville nok tage en snak med dem og forklare dem at du gerne vil undgå at have en stor hund som trækker afsted med dig og som hopper op af folk. Det kan de fleste normale mennesker vel sagtens se det fornuftige i. Du kan jo sige de meget gerne må hilse på ham når i ER kommet helt over til dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er der købt en brystsele, lavet aftale med naboerne og nykogt kylling i lommen:-D. Den der med kyllingen virker, han veg ikke fra min side på sidste tur:klap:. Er såååååå glad for vores nye sele:blink:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krusty

Det er en rigtig god idé det der med at "inkludere" naboerne i træningen.

I stedet for at være skrap og sige: "Gider I ikke godt snart lade være med at kalde på ham, for det får ham til at trække!!"

Så vende den om og sige: "Ja vovsen og jeg træner jo rigtig meget lige øjeblikket, og det ville være super hvis I gad hjælpe mig. Fx med at ignorere ham helt indtil vi kommer hen til jer, så han lærer ikke at trække? Det ville være sådan en stor hjælp for hans træning!"

Hvis de i forvejen er interesserede i din nuttede hvalp, vil de da bare være glade (måske endda beærede:slem:) for at "være en del" af hans opdragelse, og hjælpe dig.

Så bliver oplevelsen positiv i stedet for negativ brok :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinne og Hugo

Hvor er det en god slutning på et problem og skøn start på et forhåbentligt godt "samarbejde".

Mange af os har nok svært ved at få sagt fra af skræk for at være skrappe, men når det så er gjort på en god måde, er det så befriende.:hjerte:

Tillykke med selen. Det er en god investering - også selvom den skal skiftes på et tidspunkt. Vi skal ud og prøve K9-seler i morgen. Det er den 3. Hugo er på. Den første er for lille, den anden sidder ikke godt. Så må de jo gå i arv til nogle andre hunde.:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites