Hop til indhold

Beagle uden snor?


Gæst Chillimaya
 Share

Recommended Posts

Gæst Chillimaya

Ja nu får jeg jo måske en skøn beagle hjem om nogle uger.. Han er 2 år..

 

Er det helt umuligt at lære en beagle at gå uden snor? Vil ikke gå midt i byen og ved befærdede veje etc... Men vil gerne kunne have ham løs når vi f.eks. er oppe ved gåsetårnet hvor der er et stort areal med græs...

 

Det er vel kun fugle og små dyr man skal være nervøs ved med beagler? Tænker at de er ligesom så mange andre hunde når det gælder om at lære dem ikke at fare over til andre hunde før de får lov..?

 

Er det helt umuligt, så han altid altid skal være i snor?

 

Tak:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det ikke kun fordi den vil gå på jagt, den er svær at have løs. Det er lige så meget, fordi den er meget egenrådig og stædig..

 

En bruger på et andet forum har 2 beagler. De tog begge på tur uden ejer, den ene blev fanget hurtigt, den anden var på fri fod i 1 måned eller mere..

 

JEG ville ikke turde have den løs.. Slet ikke når du først får den som voksen. Men man kan altså komme langt med en flexi-line eller et 25 meter langt reb f.eks..

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine svigerforældre har en beagle, og trods svigerfar er total god til alt sådan noget, så kan han ikke komme igennem til hende. Så snart snoren af af, er hun i sin helt egen verden så snart snuden er i jorden.

 

 

Men om det er individuelt, eller for racen generalt, ved jeg ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chillimaya

Hm.. Det er lidt trist... Vidste det selvfølgelig godt fra start at beagler kunne være svære på det punkt... Men som jeg tænker mere over det vil jeg gerne have en hund der kan gå uden snor indimellem...

 

Nu vil jeg selvfølgelig ikk afskrive Bertram af den ene grund.. Tager over og ser på ham og finder ud af noget derfra.. Kan jo være han er for dejlig at sige nej til:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Stjernetosse her :mrgreen:

 

Generelt kan beagler ikke gå uden snor. Det er ikke fordi du ikke kan lære dem et super indkald, det er mere fordi at de virkelig godt ved at de er drivende jagthunde og støvere. Og når du slipper din hund i skoven så er der en stor sandsynlighed for at han/hun "falder" over en lækker fært, som er totalt uimodståelig. Og en beagle, der driver efter vildt, driver langt! Det nytter ikke noget at løbe efter hunden og det hjælper overhovedet ikke at kalde. Det eneste hunden er fokuseret på er det vildt den nu er ved at drive...

 

Jeg har selv to beagler og har haft dem begge fra de var 8 uger. Oscar tør jeg ikke slippe medmindre der er en ordentlig indhegning. Han er meget selvbevidst og har en eminent snude. Jeg ville blive valgt fra med det samme hvis han fik færten af vildt. Jeg vil så gerne have ham med hjem fra gåturen, så han er altid i snor.

Svea kan rende løs i to bestemte skove lige her hvor vi bor. Der er ikke vildt i dem, men den ene ligger ved en mose hvor der er harer - og tja sådan nogle skal man da også fange hvis man får mulighed for det. Så hun har en gang været smuttet fra mig. Min kæreste fik dog fat i hende... Jeg slipper hende stadig i de skove, men er meget opmærksom på hendes signaler - Hun er let at læse, men det kan også være fordi jeg træner schweiss med hende.

 

Du får en beagle der er to år, og jeg er ked af at sige det, men nej, du skal nok ikke slippe ham løs... Svea har rendt løs siden hun var 9 uger, men havde hun haft snor på altid ville jeg ikke kunne lære hende at gå løs nu...

 

Som Sonja skriver så aktiverer jeg mine hunde med andet end at løbe løs og de lider ingen nød. Men så ofte som vi kan smutter vi omkring træningsbanen så Oscar også kan få lov til at rende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Der er mange steder du forsvarligt kan have din hund uden snor :-D Hundeskove som er hegnet inde, f.eks.

 

På stranden kan du have en laaaang tynd line på, og måske et par handsker så du ikke brænder fingrene hvis snoren pludselig blev strammet ud, og ellers hvis han kan lide at lege med andre, kan du jo også tage snoren af når han leger - så løber de som regel ikke så langt.

 

Prøv dig lidt frem, men selvfølgelig vent til i har fået et forhold og du kan se hvilke ting han reagerer på (vil løbe hen til, efter osv).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har 3 beagler hvoraf den ene kun er en hvalp på 10 uger!

 

Ingen af mine hunde kan løbe løs - der er alt for meget jagt i dem og da vi bor tæt på grønne områder hvor der er vildt ville det være totalt tåbeligt at lade dem løbe løs af hensyn til vildtet!

 

Jeg lufter mine i en 15 meter lang snor det er mere end rigeligt - nogle gange har de kun 6 meteren på. Beaglen er ikke som sådan en løbene hund - men en spor hund som har behov for at snuse, snuse og atter snuse.

 

For mere info omkring beaglen kan jeg henvise til min hjemmeside www.beaglepack.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chillimaya

Tusind tak for svar... Det er nu heller ikk fordi jeg er bange for han kommer til at lide nød... Det er mere for min egne romantiske lyserøde pony verden pige side:oops:... Kan godt lide tanke om a tage et sted hen og sidde og lade hunden rende lidt rundt..

 

Men som der blev nævnt kan det vel reddes med et langt reb... Uanset hvad ville jeg heller ikk slippe ham det første stykke tid før vi har lært hinanden at kende... Men det skal ihvertfald ikke være det der afgør om jeg skal have ham...

 

Apropos så er der nu kun en uge til jeg skal over og se ham:klap:

 

Men endnu engang tak for svarene.. Rart med nogle guldkorn:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men som der blev nævnt kan det vel reddes med et langt reb...

 

Jeg synes en lang line er guld værd. Jeg har selv en 15 m. lang line, og den bliver brugt rigtig, rigtig meget. Især i skoven, på stranden og på (næsten) øde naturstier er det en hel fantatisk opfindelse :-D Jeg synes næsten det er ligeså godt, som at lade ham løbe helt fri - og uden den lille nervøsitet, der altid er, når han løber løs, for hvis nu ... :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst Triiine

Hej hej..

 

Vi har en dejlig beagle på 6 år, vi overtog ham for et års tid siden..

Han kan fint gå løs hjemme hos mine forældre, de bor på villavej, og kan sagtes "Gå tur" uden snor, hvis vi fx. skal over til nogle venner som bor på 100 m væk.. Han går også ude i deres have, hvor han nemt kan løbe gennem hækken, men gør det ikke, selvom der er fristelser på den anden side..

 

Jeg ville aldrig slippe ham løs i en skov, da der ville være alt for spændende, men han går hverdag fri i en hundeskov, som er en fantastisk ting, eller på en stor boldbane som er i nærheden af hvor vi bor.. :)

 

Han er klart styret af snuden, men så længe der er godbid hver eneste gang vi siger "på plads", er han virkelig god til at komme.. Men han er også meget trykhedssøgende, og ved godt hvor han høre til... Men jeg ville klart kun slippe en "ny" hund løs, i hundeskov, eller på lukkede arealer.. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...