Hop til indhold

Nervekrig – når hunden ikke gider sit foder

Gæst Frigga
 Share

Recommended Posts

Gæst Frigga

Laki er ikke synderlig vild med hans Acanafoder (Grassland og Pacifica). Vi har også købt 6-7 forskellige typer godbidder til ham, men det er kun Frolic og leverpostej, der falder i hans smag. I det hele taget er han ikke synderlig madsyg. Det gør træningen lidt svær, men det er også lidt frustrerende med en hund, der er tydeligvis sulten, men som synes Acana er lidt en hån mod ham og som hellere vil vente på noget bedre. Han har skam spist en lillebitte smule af det de fleste af dagene, så jeg ved, at han godt kan få det ned.

Dyrlægen sagde i dag, at når han blev sulten nok, ville han begynde at spise det, så vi skulle ikke give efter. Men det har stået på siden i torsdags, hvor vi fik ham. Jeg er stoppet med at træne med ham i dag (med Frolic og leverpostej) og dropper det også de næste par dage, så han kun har Acana som foderkilde.

Personligt ville jeg da også være ret ked af det, hvis jeg blev tvunget til at leve af oliven og selleri, så jeg forstår da godt, hvis det er sådan han har det med Acana.

Hvor lang tid ville I give det før I købte noget nyt foder?

EDIT: og fordi jeg ikke får lagt billeder ind af ham, får I lige link til Röskvas album med Laki og den afsindig kære lillebitte Röskva sammen:

http://www.hunde-forum.dk/members/5724-albums1832.html

Link til indlæg
Del på andre sites

hvad med at blande noget i foderet?

jeg blander det tit med lidt torskerogn, leverpostej og hvad jeg ellers lige kan falde over... ikke fordi Flipsedyret ikke vil spise, men måske er foderpiller bare lidt kedelige i længden?

- der er ikke altid blandet noget ekstra med, lige bortset fra revet gulerod og madolie....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Personligt ville jeg da også være ret ked af det, hvis jeg blev tvunget til at leve af oliven og selleri, så jeg forstår da godt, hvis det er sådan han har det med Acana.

:lol:

Hm, tjah, tjoh.. Det ved jeg ikke? Har han fået andet foder? Altså er i sikre på at det er selve acana-mærket og ikke fordi han ikke "forstår" at tørkost er bomben?

Ved du hvad han fik i Grækenland?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga

Ideen var, at han kun skulle have sit foder via fodersøg og det gjorde dyrlægen også meget ud af at sige, men så kan vi jo ikke blande det op :hmm:

Men det er da et forsøg værd her i starten selvfølgelig. Men han er vildt kræsen. Gulerødder spytter han ud igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga
:lol:

Hm, tjah, tjoh.. Det ved jeg ikke? Har han fået andet foder? Altså er i sikre på at det er selve acana-mærket og ikke fordi han ikke "forstår" at tørkost er bomben?

Ved du hvad han fik i Grækenland?

Altså han gider ikke spise alle de fine godbidder, vi har købt til ham, af forskellige typer, og han var også meget forbeholden over for frikadeller først, så han er generel kræsen. Men han er som sagt helt vild med Frolic, og i dag har han fået noget af Röskva's foder (tror måske det var Hills?), og det kan han rigtig godt lide.

Men nu vil jeg jo gerne have, at han spiser noget uden korn, så jeg ville gerne, at han blev glad for sit Acana.

Så vidt jeg ved, så fik han vist ris og kylling i Grækenland. Vi har overvejet om det mon skyldes, at han ikke er så glad for at tygge og bare skal vænnes til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ideen var, at han kun skulle have sit foder via fodersøg og det gjorde dyrlægen også meget ud af at sige, men så kan vi jo ikke blande det op :hmm:

Men det er da et forsøg værd her i starten selvfølgelig. Men han er vildt kræsen. Gulerødder spytter han ud igen.

man kunne måske dele det op, så noget bliver blandet med noget guf i skålen og noget andet bliver brugt til fodersøg?

- Flipsedyret skal jo også vente længe på at maden bliver lavet synes han selv :stupid: :rolleyes:

og det tror jeg også er med til at piske en stemning op omkring maden :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Da mine grækere kom til Danmark, nægtede de også at spise tørfoder. Det var som om de ikke vidste hvad de skulle stille op med det. Så jeg fandt bare på noget andet, synes ikke jeg ville tvinge det i dem.

De får nu hjemmelavet, lidt råt, og et par kugler tørfoder ind imellem. Det har de levet af i 4 år, og de lever godt. :lol:

Godbidder laver jeg af kogt kød. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Du kan putte hans tørfoder i en frysepose og så hælde tun eller makrel deri, lade det ligge og søbe i nogle timer og så smide det på græsset (eller i stuen hvis du er glad for at vaske gulv.. tit).

Så bliver tørkosten blødere og smager jo af tun, makral, hvad end.

Har han pæne tænder? Og vil han ellers spise sådan ting han skal tygge?

Er Hills måske mindre størrelse piller end Acana? Ellers måske giv ham noget af det og så forsøg at bland noget Acana i, når han har vænnet sig til tørkost?

Link til indlæg
Del på andre sites

mine forældres græker fik ris og kylling til at starte med. hun nægtede at røre foderpiller. efterhånden blandede de lidt i, der var helt opblødte. og så løbende flere og flere, og mindre og mindre opblødte.

nu æder hun sine foderpiller med største fornøjelse, og hun er blevet usædvanligt bredrygget på det sidste (det er bare pels! siger min mor :stupid:), så det kan altså godt vende :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga
Du kan putte hans tørfoder i en frysepose og så hælde tun eller makrel deri, lade det ligge og søbe i nogle timer og så smide det på græsset (eller i stuen hvis du er glad for at vaske gulv.. tit).

Så bliver tørkosten blødere og smager jo af tun, makral, hvad end.

Har han pæne tænder? Og vil han ellers spise sådan ting han skal tygge?

Er Hills måske mindre størrelse piller end Acana? Ellers måske giv ham noget af det og så forsøg at bland noget Acana i, når han har vænnet sig til tørkost?

Hills er kattemadsstørrelse, så de er lige til at sluge i modsætning til Acana, som jo skal tygges. Dyrlægen sagde, at hans tænder var ganske fine, så det er ren vanesag/dovenskab/kræsenhed.

I er jo flere der er enige, så jeg tror jeg prøver jeres ideer med at blande hans tørfoder op med andre ting. Det har nok bare været lidt en principsag fra min side af, at han ikke måtte få noget som helst, der kunne defineres som "menneskemad", da det ikke var sundt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf

I starten, da vi var nye hundeejere, afprøvede vi en masse forskelligt tørfoder, både det elendigt fra Netto og det helt dyre og fine med kød som hoved energikilde, hvor vi tog et nyt mærke eller smag, hver gang en pose var tom. Af det lærter vi, at hundene synes at være glade for forandringen i deres kost og at de bedst kunne lide Royal Canin. Vi giver dem derfor nu, hovedsageligt det tørfoder, som de bedst kan lide og giver engang i mellem variation ved at putte lidt forskelligt enten i deres tørfoder eller giver dem lidt hjemmelavet mad et par gange om måneden. Alligevel har vi også episoder, hvor der er en hund, der beslutter sig for at faste. Når det sker, så fjerner vi maden og lader dem faste.

Vi havde en lille jack russel der på tidspunker nægtede at spise tørfoder. Her var han den mest stædige, for på 5 dagen var vi som reglen så urolig for hans manglende mad indtag, at vi selv gav efter og puttede leverpostej i hans tørfoder, hvorefter vi gik ind i en ny periode, hvor han igen bare spiste sin tørfoder i et par dage. Og så startede det forefra med at faste lidt :stupid: Og selvom han fastede, var han lidt for tyk hele sit liv.

Der er da en mulighed for, at Laki ikke kan lide Acana, så hvis jeg var dig, tror jeg, at jeg måske også ville afprøve et andet kvalitetsfoder. Men han har jo også lige gået igennem lidt af en omvæltning i sit liv, hvor han flytter hjem til jer, hvilket sagtens kan tage noget af appetitten fra en hund, Så hvis det kun er fra i torsdags, at han ikke spiste og han ellers drikker og virker glad og tilfreds, så ville jeg prøve at holde stand i et par dage og se om tørfoderet skulle vokse på ham. Du kan jo eventuelt også droppe alt pædagorisk korrekthed for en periode, ved at droppe fodersøg osv, og så bare servere maden for ham i en madskål, en gang dagligt ved aftenstide, indtil han er begyndt at spise tørfoderet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Jeg synes bare ikke det virker mærkeligt at han ikke bare lige vil spise tørkost, hvis han aldrig har fået det før. Ris og kylling er der jo ikke rigtigt noget at tygge i.

Vi fodrer Motor med diverse menneskemad, makrel i tomat er godt for tissemanden, A38 er godt for maven, havregryn er godt for musklerne :mrgreen:, torskerogn er godt som godbidder osv.

Han fik osse det meste af det bøf der var i min burger den anden aften, jeg kunne alligevel ikke lige overskue den. Han bliver så glad, og han spiser faktisk ikke mindre af den grund.

Jo Motor har også spist sin mad tilsidst fordi han var sulten NOK (da vi gjorde det med at fjerne det efter et vist stykke tid og ikke gav andet), men han spiste ikke op af den grund. Han spiste det nødvendige. Men nu hvor han får råt, tørkost og menneskemad i en pærevælling, så spiser han faktisk rigtig tit det hele.

Men selvfølgelig er det ikke sikkert det er det samme med Laki. Synes bare at hvis han ligefrem skulle tilvænnes lidt til frikadelle, så lyder det i mine ører som om han ikke helt er sikker nok på det hele endnu? Hvis i forstår hvad jeg mener - altså modsat Motor som (når det drejer sig om hvad som helst der bliver serveret som en godbid) sluger det uden at smage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MariePylaia

Vil lige tilføje at Laki faktisk har fået tørfoder - det blev suppleret op med ris&kylling, store pølser, brød og hvad der ellers lige var - men der har altid været tørfoder tilgængeligt og jeg har set ham spise det. I tiden inden han kom til DK, hvor han jo boede sammen med mig, spise han også gladeligt sit tørfoder hver dag.

Tænker om det måske bare er Acana-smagen han skal vænne sig til?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga
Vil lige tilføje at Laki faktisk har fået tørfoder - det blev suppleret op med ris&kylling, store pølser, brød og hvad der ellers lige var - men der har altid været tørfoder tilgængeligt og jeg har set ham spise det. I tiden inden han kom til DK, hvor han jo boede sammen med mig, spise han også gladeligt sit tørfoder hver dag.

Tænker om det måske bare er Acana-smagen han skal vænne sig til?

Ja, så må du bare komme herover og fodre ham, hvis du har mere held! :mrgreen:

Ej, vi kørte jo nervekrigen i går, og her til morgen har han skam gladeligt gide lave søgeøvelser med sit foder. Ingen problemer overhovedet, faktisk spiste han det med velbehag. Så jeg er forhåbningsfuld. Det er helt sikkert bare en vanesag for den unge mand :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga
Nårrmn det jo godt så! Stakkels hund der skal spise Acana, siger Motor :mrgreen:

Jamen, Motor er også en heldig hund, at hans søde mor og far sådan vil lave rigtig mad til ham. Laki håber også, at vi snart flytter, så vi kan købe en stor fryser, og han kan få lige så god mad som Motor :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf

Ej, vi kørte jo nervekrigen i går, og her til morgen har han skam gladeligt gide lave søgeøvelser med sit foder. Ingen problemer overhovedet, faktisk spiste han det med velbehag. Så jeg er forhåbningsfuld. Det er helt sikkert bare en vanesag for den unge mand :-D

Det er fint, at han er begyndt at spise igen. Man bliver sku så bekymret, når de ikke spiser i et par dage, selv om de i mellemtiden gladeligt indtager rester af det, man selv indtager og slik som frolic, eller bare elementer fra denne liste :

http://www.hunde-forum.dk/bliv-manedens-hund/16484-manedens-vaerste-hundemad.html , så man jo egentligt ikke kan tale om, at de har sultet :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Jamen, Motor er også en heldig hund, at hans søde mor og far sådan vil lave rigtig mad til ham. Laki håber også, at vi snart flytter, så vi kan købe en stor fryser, og han kan få lige så god mad som Motor :engel:

Nejnej, han får også tørkost (wolfsblut - store piller). Led i "nu skal du elske din barf, som du elsker dig selv" og det virker :klap:

Det jo heller ikke sikkert Laki vil spise råt? Nogle af tingene har Motor bare kigget skeptisk på og så ellers bare gået en STOR bue udenom for at komme hen til vandskålen :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf

God mad, er skam en individuel sag. Her hjemme har vi også et par hunde, der kun røre rådt, hvis det er det fine bøf/kortellet kød og nægter at røre indmad, medmindre det er tilberedt. Det var engang den måde, vi vidste at vores tæve var drægtig. Hun hadede rådt lever lige indtil hun blev drægtig, så spiste hun det med stor velbehag, lige indtil hun havde født, så rørte hun det ikke igen. Vi har også en hund, der ikke kan lide fisk og en hund der spiser alt, inklusiv alle former for grønsager, med undtagelse af torskelever på dåse i egen olie. Jo jo hunde har individuel smag. Man skal slet ikke undervudere hundes smagsløg.

Link til indlæg
Del på andre sites