Hop til indhold

Ny hundelov vækker harme

Administrator
 Share

Recommended Posts

Artikel fra dr.dk:

Mange hundeejere kan blive tvunget til at aflive deres hvalpe af racen Amstaff og 12 andre racer på grund af en ny lov. Det vækker harme hos Dansk Kennel Klub.

- For de hundeejere vil det være en ganske forfærdelig oplevelse at skulle aflive sunde og raske hunde, siger Vibeke Knudsen, kommunikationskonsulent i Dansk Kennel Klub.

Gråzone for hvalpe fra den mellemliggende periode

Opdrættere af hunderacen Amerikan Staffordshire Terrier, også kaldet Amstaff, står med et svært valg den 1. juli. Her træder den ny hundelov i kraft, som betyder, at bestemte racer ikke må overdrages til andre. Og problemet er, at loven virker tilbage fra 17. marts.

- Der er jo nogle hvalpe i deres mor, eller hvalpe som er blevet født i den mellemliggende periode, der ifølge loven ikke må overdrages her i landet, fortæller Vibeke Knudsen.

Aflivning eller dispensation

I Nordjylland er alene af racen Amstaff 639 registrerede hunde. Og ejerne bliver efterladt med to valg: De kan forsøge at sælge hvalpene i udlandet, hvilket er næsten umuligt, eller også bliver de nødt til at aflive dem.

Vibeke Knudsen mener derfor, at politikerne bør lave en dispensation, der gør det muligt at sælge hvalpe i en periode efter loven træder i kraft.

- De seriøse opdrættere, der har avlet den her slags hunde i 25 år, bør kunne få dispensation til at overdragen dem til danske hvalpekøbere. Man kan jo sikre sig, at de er identitetsmærket. På den måde kommer man også til at kende de nye ejere, så man ved hvor i landet hundene befinder sig, siger Vibeke Knudsen.

Kilde: dr.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 82
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg har en "veninde" der står i den situation. Og jeg er faktisk ret harm over, at hun bare vil aflive hundene hvis hun ikke kommer af med dem inden 1.juli :confused:

HUN vidste at den lov var på vej, så derfor ville hun lige skynde sig at lave et kuld :roll: "fordi sidste år var det jo nemt at komme af med hvalpene" :stupid:

Og nu står hun med 3 hvalpe der højst sandsynligt snart blir aflivet, fordi der ikke er nogen der vil købe dem. Hun burde squ da beholde dem, og tage ansvaret for dem! Man dræber da ikke bare hvalpe, fordi man ikke kan få dem solgt :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga
Jeg har en "veninde" der står i den situation. Og jeg er faktisk ret harm over, at hun bare vil aflive hundene hvis hun ikke kommer af med dem inden 1.juli :confused:

HUN vidste at den lov var på vej, så derfor ville hun lige skynde sig at lave et kuld :roll: "fordi sidste år var det jo nemt at komme af med hvalpene" :stupid:

Og nu står hun med 3 hvalpe der højst sandsynligt snart blir aflivet, fordi der ikke er nogen der vil købe dem. Hun burde squ da beholde dem, og tage ansvaret for dem! Man dræber da ikke bare hvalpe, fordi man ikke kan få dem solgt :confused:

Helt enig.

Jeg synes nu altså også, at det er en meget, meget kort indkøringsfase, hundeejerne får. Et halvt år ville måske have været lidt smartere - og så en hel del information. Jeg er ganske sikker på, at der findes rigtig mange hundeejere, som endnu ikke har hørt om den nye Hundelov.

Jeg synes bare det er træls, at jeg aldrig får mig en smuk amstaff nu - og jeg er ikke lige klar på at lave et panikkøb før lukketid for at nå at få mig én. Men det er der måske nogle, der gør, og dermed så ikke får undersøgt opdrætter, temperament osv. og ender med et mindre fejlkøb i den forbindelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Loven har været diskuteret og ansvarlige opdrætter burde have kendt til den. Det gør det ikke mindre synd for hvalpene, men kan ikke forstå det nogensinde har været nemt at komme af med de hvalpe, jeg synes de har været sværere at 'komme af med' end fx golden, fordi køberne skulle tjekkes og kaseres med hård hånd.

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Uanset hvor hårdt det lyder, kan jeg godt forstå hendes tankegang og at hun overvejer det.

Man skal også tænke på at beholde 3 hvalpe der skal indordnes efter de nye regler, kan være en stor mundfuld, specielt hvis man ikke er vant til "store" hundeflokke ect.

Loven har været diskuteret og ansvarlige opdrætter burde have kendt til den. Det gør det ikke mindre synd for hvalpene, men kan ikke forstå det nogensinde har været nemt at komme af med de hvalpe, jeg synes de har været sværere at 'komme af med' end fx golden, fordi køberne skulle tjekkes og kaseres med hård hånd.

Måske ansvarlige opdrætter ikke troede på den blev gennemført, med tilbage virkende kraft.

Man kan håbe de kan få dem solgt til udlandet snarest.

Og kun godt opdrætter har tjekket køberne ud .

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu var der rigtige mange opdrættere der fulgte sagen nøje, og de hørte først det ene, og så det andet, og det de hørte mest af var, at alle eksperter var imod og alle erfaringer fra udlandet talte imod denne lov, og det medførte så desværre at nogen af dem var så naive og tro at denne lov aldrig ville blive til noget...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig heri.

Selvfølgeligt er det synd for de hvalpe, men man burde som "ansvarlig opdrætter" netop tage de forholdsregler man kan. I denne forbindelse handler ansvar om at afvente den nye lov og se hvilke konsekvenser den kan få og dermed udskyde et eventuelt kuld en enkelt løbetid eller to.

At lave hvalpe i denne usikre periode vidner i min optik om en ud af tre ting;

1. Panik før lukketid

2. Ligegyldighed

3. Blåøjet naivitet

Intet af det ovenstående vidner om ansvar, slet ikke. Det er synd og skam at sunde og raske små hvalpe skal lade livet grundet politikernes populistiske lovgivning, men problemet er 100% selskabt af de opdrættere der nu står med problemet :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun må faktisk ikke sælge dem i Danmark. Reglen om overdragelse gælder tilbage til den 17 marts. Så alle de hunde der er solgt/overdraget tilbage til den dato er i en ubehagelig gråzone.

Grunden til at reglen er dateret tilbage til den 17. marts hvor lovforslaget blev fremlagt, var netop at forhindre panik før lukketid som du skriver i starten af dit indlæg din veninde gjorde.

Der den største problematik er omkring at datere tilbage på den måde,

er der hvor tæven er blevet drægtig den 16 marts fx., eller hvor der er hvalpe er ikke nåede at blive 8 uger inden den 17.

Den mest fair måde at indfører forbudet på ville være, at fra den dag forbudet trådte i kraft, at regne drægtighedperioden plus 8 uger og så stoppe alt salg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uanset hvor hårdt det lyder, kan jeg godt forstå hendes tankegang og at hun overvejer det.

Man skal også tænke på at beholde 3 hvalpe der skal indordnes efter de nye regler, kan være en stor mundfuld, specielt hvis man ikke er vant til "store" hundeflokke ect.

Så kunne man jo bare have ladet været med at få de skide hvalpe :damn: hvorfor skal de gå ud over de stakkels hunde at folk har hovedet oppe i røven?!!! :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun må faktisk ikke sælge dem i Danmark. Reglen om overdragelse gælder tilbage til den 17 marts. Så alle de hunde der er solgt/overdraget tilbage til den dato er i en ubehagelig gråzone.

Grunden til at reglen er dateret tilbage til den 17. marts hvor lovforslaget blev fremlagt, var netop at forhindre panik før lukketid som du skriver i starten af dit indlæg din veninde gjorde.

Der den største problematik er omkring at datere tilbage på den måde,

er der hvor tæven er blevet drægtig den 16 marts fx., eller hvor der er hvalpe er ikke nåede at blive 8 uger inden den 17.

Den mest fair måde at indfører forbudet på ville være, at fra den dag forbudet trådte i kraft, at regne drægtighedperioden plus 8 uger og så stoppe alt salg.

Det ved JEG og det ved HUN også udmærket :???: hvalpene er lige nu 9 uger! :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Obelix

Helt enig :5up:, opdrætterne burde nok ha holdt lidt igen med hvalpekuldene indtil de vidste hvad den nye lov ville indebære.

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt syntes jeg rent faktisk at det er endnu værere, at dem der har købt hvalpe/hunde i perioden fra den 18. marts og frem, rent faktisk også skal aflive deres hunde, da det lige pludseligt alligevel ikke er lovligt at de har købt dem...

Og lige den fatter jeg bare slet ikke, jeg gør noget lovligt og om 14 dage er den handling gjort ulovlig, jeg kan ikke få ind i knolden, hvordan det kan lade sig gøre :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og lige den fatter jeg bare slet ikke, jeg gør noget lovligt og om 14 dage er den handling gjort ulovlig, jeg kan ikke få ind i knolden, hvordan det kan lade sig gøre :hmm:

Nej, og det er vi rigtig mange der ikke kan...

Vi gik selv og overvejede og vi skulle skaffe Luna en legekammerat inden at loven måske blev vedtaget, og hvis vi havde gjort det, så havde vi rent faktisk stået i en situation hvor vi ifølge loven skulle have aflivet denne hund :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf
Personligt syntes jeg rent faktisk at det er endnu værere, at dem der har købt hvalpe/hunde i perioden fra den 18. marts og frem, rent faktisk også skal aflive deres hunde, da det lige pludseligt alligevel ikke er lovligt at de har købt dem...

Helt enig med dig.

Det er i mine øjne, dumt af de opdrættere, der har lavet et kuld hvalpe i denne periode, hvor loven er blevet diskuteret og behandlet i folketinget. Det kan ikke være kommet bag på nogle af de opdrættere, at en sådanne lov kunne blive en realitet, hvor tåbelige nogle af elementerne i loven så måtte være, og at de derfor kunne komme ud i en situation, hvor de skal aflive hvalpe.

Men jeg har dog også lidt ondt af de personer, der har købt en hvalp i god tro og nu kan ricikere at skulle aflive den. Jeg har nu talt med et par hundeejere, der ikke har været klar over, at loven rent faktisk er blevet indført, så jeg tror desværre, at der er et par stykker derude, der nu står i den ulykkelige situation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Artikel fra dr.dk:

Mange hundeejere kan blive tvunget til at aflive deres hvalpe af racen Amstaff og 12 andre racer på grund af en ny lov. Det vækker harme hos Dansk Kennel Klub.

- For de hundeejere vil det være en ganske forfærdelig oplevelse at skulle aflive sunde og raske hunde, siger Vibeke Knudsen, kommunikationskonsulent i Dansk Kennel Klub.

Gråzone for hvalpe fra den mellemliggende periode

Opdrættere af hunderacen Amerikan Staffordshire Terrier, også kaldet Amstaff, står med et svært valg den 1. juli. Her træder den ny hundelov i kraft, som betyder, at bestemte racer ikke må overdrages til andre. Og problemet er, at loven virker tilbage fra 17. marts.

- Der er jo nogle hvalpe i deres mor, eller hvalpe som er blevet født i den mellemliggende periode, der ifølge loven ikke må overdrages her i landet, fortæller Vibeke Knudsen.

Aflivning eller dispensation

I Nordjylland er alene af racen Amstaff 639 registrerede hunde. Og ejerne bliver efterladt med to valg: De kan forsøge at sælge hvalpene i udlandet, hvilket er næsten umuligt, eller også bliver de nødt til at aflive dem.

Vibeke Knudsen mener derfor, at politikerne bør lave en dispensation, der gør det muligt at sælge hvalpe i en periode efter loven træder i kraft.

- De seriøse opdrættere, der har avlet den her slags hunde i 25 år, bør kunne få dispensation til at overdragen dem til danske hvalpekøbere. Man kan jo sikre sig, at de er identitetsmærket. På den måde kommer man også til at kende de nye ejere, så man ved hvor i landet hundene befinder sig, siger Vibeke Knudsen.

Kilde: dr.dk

Nu forstår alle hvad Dyrenes beskyttelse og Dansk Kennel Klub mener når man taler om de seriøse opdrættere og hvad så med de andre, er det de useriøse der kan sejle i deres egen sø (det døde hav)?:megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu forstår alle hvad Dyrenes beskyttelse og Dansk Kennel Klub mener når man taler om de seriøse opdrættere og hvad så med de andre, er det de useriøse der kan sejle i deres egen sø (det døde hav)?:megaked:

De useriøse, der lige har lavet et kuld, fordi hvalpene er nemme at komme af med, er jo netop dem der skal rammes af loven, dem der sælger hvalpene til den første køber der henvender sig, de avlere der har ødelagt ALT for de seriøse (undskyld, er bare .... småhidsig).

Det gør det ikke mindre synd for hvalpene, men det har altid været synd for de hvalpe, den blå avis har været en gru at læse med alle de kamphvalpe, der var til salg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. hvalpekøberne er det nok min tur til at være naiv - for jeg tror ikke et øjeblik på, at de kan slippe afsted med at tvinge folk til at aflive deres nyindkøbte hunde :vedikke:

Men jeg forstår så i øvrigt heller ikke hvalpekøberne. Hvorfor er det man går ud og anskaffer sig en race som man VED med meget stor sandsynlighed bliver ulovlig indenfor den nærmeste fremtid?

Mødte et ungt par i skoven med Amstaff vaps på 14 uger.

Imens den hoppede lidt rundt med Asta, stod de og hældte vand ud af ørerne over at deres hund skulle iføres mundkurv, være i snor og alt muligt andet. Der var faktisk ingen grænser for hvor synd det var for dem, og nu var de faktisk kommet dertil hvor de ikke vidste om de ville beholde hunden. Alle så ned på dem, de kunne ikke finde et træningssted og Asta var nærmest den første hund der havde fået lov til at hilse på deres.

Det er da en træls situation, men allligevel ligger min sympati sgu på et meget lille sted for de to. Havde de brugt bare 15 minutter på at sætte sig ind i hvad det var de fik med hjem for 6 uger siden, så ville de også vide at sandsynligheden for restriktioner i form af linepåbud og mundkurv var en meget sandsynlig realitet, ligesom de ville vide at mediestormen har gjort folk bange for netop den type hunde.

Er det retfærdigt? Muligvis ikke! Men hvorfor pokker går man ud og anskaffer sig en ulovlig-lige-om-lidt race? Og hvis man partout skal have en, hvorfor sætter man sig så ikke ind i de problemer det kan give?

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det retfærdigt? Muligvis ikke! Men hvorfor pokker går man ud og anskaffer sig en ulovlig-lige-om-lidt race? Og hvis man partout skal have en, hvorfor sætter man sig så ikke ind i de problemer det kan give?

Var vi flyttet, så var jeg spurtet ud og havde fået mig en bull terrier, jeg tilstår jeg ER overrasket over folks reaktioner udendørs, alt hvad der ligner 'noget farligt' flygter man skrigende fra, den er helt ude af proportioner (i mine naive øjne), der stod ingen steder at man skulle være paria.

Men mundkurven og snoren havde jeg gennemskuet :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
De useriøse, der lige har lavet et kuld, fordi hvalpene er nemme at komme af med, er jo netop dem der skal rammes af loven, dem der sælger hvalpene til den første køber der henvender sig, de avlere der har ødelagt ALT for de seriøse (undskyld, er bare .... småhidsig).

Det gør det ikke mindre synd for hvalpene, men det har altid været synd for de hvalpe, den blå avis har været en gru at læse med alle de kamphvalpe, der var til salg.

Jamen jeg har også lagt mærke til at de (seriøse hundefolk) er kommet i klemme, derfor er Dyrenes Beskyttelse og DKK også ude og markere sig, fremkomme med deres redningsplan for de seriøse DKK hunde, alle andre hunde er ligegyldige, budskabet går rent ind her!:vinken:

Det uforståelige kan gøres forståeligt, bare man ikke pakker det ind!:damn:

Link til indlæg
Del på andre sites