Hop til indhold

Pharaoh Hounds! Jeg er nyserrig!


Adele
 Share

Recommended Posts

Det engelske kongehus har ved flere lejligheder foranlediget indkrydset borzoi i collieracen. Sammenligher du racernes ansigt kan du genkende visse fælles træk i ansigtet.

Men collierne har også arvet noget borzoivæsen hvilket ikke har gavnet racen som det den oprindelig var, nemlig hyrdehund. Man siger at collier kan være reserverede eller sky, og det kan borzoier så sandelig også. Lassiefilmene har nu heller ikke været så gode for racen.

 

Det er sandt, der har været nogle problemer med racen, da "Lassie" blev kendt... Sherlock er dog hverken reserveret eller sky, så der har vi været meget heldige. Men om der er en smule Borzoi i ham, det kunne faktisk godt være. Når han spurter så er der virkelig fart på, og så er han jo også ret langsnudet. Desuden har vi jo ikke papirer på ham, og vi har mistænk ham for at have noget mynde i sig, langt langt ude :-D Han er jo også meget spinkel

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, lige indkaldet er jeg næsten også helt stolt af selv. Men det er også arbejdet med hver dag, og i starten udelukkende, når jeg næsten var helt sikker på succesen. Og det har så givet pote!

Tilgengæld er al andet lydighed næsten en by i Rusland :lol: Men som Kim også så fint beskriver, så er det bare ikke en hund man lydighedsmæssigt kan forlange meget af.

 

Men så har jeg i stedet en hund der vil gøre alt for at ligge i ske under dynen hele natten. Det kan de færreste da prale med :mrgreen:

 

Det er virkelig også flot!

 

Og ja, det er noget af det jeg savner ved at have sådan en stor, pelset hund. Det bliver for varmt for ham, at være i min seng

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er virkelig også flot!

 

Og ja, det er noget af det jeg savner ved at have sådan en stor, pelset hund. Det bliver for varmt for ham, at være i min seng

 

Altså min borzoi kan godt klare en tur under dynen. Han har også meget pels. Vi deler hovedpude, og han ligger med forpoterne om halsen på mig, og ansigtet trykket mod mit. Det er virkelig hyggeligt. Det kan han ikke klare hele natten. På et tidspunkt rejser han sig op, øjnene ser noget beløjede ud og tungen hænger som et slapt stykke roastbeef ud af munden. Så hopper han ned, og går ud for at få noget at drikke.

 

Forøvrigt er det helt officielt at der i tidens løb er indkrydset borzoi i collier, de "ædle" gener findes også i dem med stamtavle.

Borzoier har som de fleste andre mynder rosenører der oftest ligger bagud ind til hovedet. Men de kan også indstilles så de næsten ligner kipører, eller endda rejses helt op.

Når de står som kipører, eller så tæt på som de nu kan, på billedet, kan man godt se ligheden med collier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså min borzoi kan godt klare en tur under dynen. Han har også meget pels. Vi deler hovedpude, og han ligger med forpoterne om halsen på mig, og ansigtet trykket mod mit. Det er virkelig hyggeligt. Det kan han ikke klare hele natten. På et tidspunkt rejser han sig op, øjnene ser noget beløjede ud og tungen hænger som et slapt stykke roastbeef ud af munden. Så hopper han ned, og går ud for at få noget at drikke.

 

Forøvrigt er det helt officielt at der i tidens løb er indkrydset borzoi i collier, de "ædle" gener findes også i dem med stamtavle.

Borzoier har som de fleste andre mynder rosenører der oftest ligger bagud ind til hovedet. Men de kan også indstilles så de næsten ligner kipører, eller endda rejses helt op.

Når de står som kipører, eller så tæt på som de nu kan, på billedet, kan man godt se ligheden med collier.

 

Spændende læsning :5up:

 

Men der er noget jeg ikke forstår. Du har en borzoi, men vi ser ingen billeder af ham? Er der en fornuftig forklaring? :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende læsning :5up:

 

Men der er noget jeg ikke forstår. Du har en borzoi, men vi ser ingen billeder af ham? Er der en fornuftig forklaring? :blink:

 

Ææææh, hvad er det jeg kan se liiige oven over dit indlæg som jeg citerer her?

 

Kig også lige i tråden med hundeis, der nyder skønheden sin is, som desværre ikke indeholder noget hundellort. Det ville han ellers gerne have haft...:scared:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ææææh, hvad er det jeg kan se liiige oven over dit indlæg som jeg citerer her?

 

Kig også lige i tråden med hundeis, der nyder skønheden sin is, som desværre ikke indeholder noget hundellort. Det ville han ellers gerne have haft...:scared:

 

Næææ, er det ham? Gud han er smuk!

 

Tjekker lige hundeis-tråden!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
Gæst Arkiveringsalf

Jeg bliver altså lige nød til at pointere at pharaoh hunde ikke er mynder, men spidshunde som bliver grupperet med mynder, fordi de minder om på nogen måder - ikke at det er vildt vigtigt, bare inden vi går helt i "mynde-natur" (må regelmæssigt tage mig i at gøre det med min podenco:D) de er heller ikke helt så synsfikserede som mange af mynderne, men bruger også næsen og ørerne:)

 

Mht. jagtinstinkt kan man ikke helt regne med det - vi fik også at vide at podencoer er helt umulige med bytte og hvis vi slap ham nogensinde ville han løbe efter noget lige ud foran en bil og dø (det var det overordnede budskab - formuleret pænere, men sagt så meget at det var følelsen man sad tilbage med). Faktum er at med bare en smule træning (vi har haft ham i 4mnd og han kunne INTET da vi fik ham) kan vi have ham i gården og han vil ikke forsøge at løbe ud, selv om han jager (eller ser yndlingsveninden lige uden for). Som flere siger, de er nok ikke super velegnede til højniveaus lydighed, men hvis du kan motivere dem er de betydeligt lettere at træne end en "rigtig" mynde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver altså lige nød til at pointere at pharaoh hunde ikke er mynder, men spidshunde som bliver grupperet med mynder, fordi de minder om på nogen måder - ikke at det er vildt vigtigt, bare inden vi går helt i "mynde-natur" (må regelmæssigt tage mig i at gøre det med min podenco:D) de er heller ikke helt så synsfikserede som mange af mynderne, men bruger også næsen og ørerne:)

 

Mht. jagtinstinkt kan man ikke helt regne med det - vi fik også at vide at podencoer er helt umulige med bytte og hvis vi slap ham nogensinde ville han løbe efter noget lige ud foran en bil og dø (det var det overordnede budskab - formuleret pænere, men sagt så meget at det var følelsen man sad tilbage med). Faktum er at med bare en smule træning (vi har haft ham i 4mnd og han kunne INTET da vi fik ham) kan vi have ham i gården og han vil ikke forsøge at løbe ud, selv om han jager (eller ser yndlingsveninden lige uden for). Som flere siger, de er nok ikke super velegnede til højniveaus lydighed, men hvis du kan motivere dem er de betydeligt lettere at træne end en "rigtig" mynde.

 

Super, tak for et godt indlæg! Anede ikke at de var spidshunde! Men suger al den viden til mig, jeg kan komme i nærheden af :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Arkiveringsalf
Jeg bliver lige nødt til at sige at en pharaoh ikke er en spidshund..

 

Det er ganske vidst en gruppe 5 hund, men tilhører sektionen: hunde af oprindelig type!

 

http://dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/PHARAOH.pdf

 

Jeg læste kun til gruppe 5, det gælder forøvrigt også min egen han er bare en sektion 6 og ikke 7. Det er det der med at læse hele beskrivelsen :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...