Hop til indhold

Pharaoh Hounds! Jeg er nyserrig!


Adele
 Share

Recommended Posts

Hvordan er det egentlig med en Pharaoh Hound og jagtinstinkt? Og hvad med lydigheden? Hvad er det for en hund, i forhold til en whippet?

 

Jeg siger det jo, jeg er nygerrig! :blink:

 

Og så lige et billede, fordi de er så forbandede smukke!

 

pharaohtaratollymerrick.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kender to - meget forskellig afstamning / opvækst / menneske-familie, synes ikke de har særligt meget jagtinstinkt (går løs), er jævnt dovne og ekstremt kælne. Men ved ikke om det så er generelt for racen.

 

Aha, aha. Hvordan er de at træne med? Er de stædige eller forholdsvis nemme, ved du det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Aner det ikke, dem jeg kender går overhovedet ikke op i andet end stå pænt (til udstilling) og det er det eneste alle deres hunde kan :oops:

 

Du må altså til udstilling og snakke med opdrættere og ... tage billeder!!!

 

Ja, men ville jo så gerne have været til myndeustilling her for et par uger siden, men det passede desværre ikke. Verdensudstillingen kan jeg heller ikke komme til :???:

 

Jeg er jo lidt forelsket i den dér whippet, men dens jagtinstinkt afskrækker mig stadig lidt

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, Pharaoh'en skulle være meget værre end Whippeten når det kommer til jagt. De siger de i hvert fald rundt omkring på myndeklubbens udstillinger :mrgreen:

 

Jeg synes selv den er utroligt smuk, men efter at have snakket med en opdrætter, så må jeg sige at jeg ikke er tiltrukket andet end af udseendet. De skulle have en meget speciel personlighed, som bestemt ikke alle kan med.

 

Men for pokker! Kom afsted og se nogle mynder på udstillingerne. Vejen er næste skud i Jydelandet :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, Pharaoh'en skulle være meget værre end Whippeten når det kommer til jagt. De siger de i hvert fald rundt omkring på myndeklubbens udstillinger :mrgreen:

 

Jeg synes selv den er utroligt smuk, men efter at have snakket med en opdrætter, så må jeg sige at jeg ikke er tiltrukket andet end af udseendet. De skulle have en meget speciel personlighed, som bestemt ikke alle kan med.

 

Men for pokker! Kom afsted og se nogle mynder på udstillingerne. Vejen er næste skud i Jydelandet :mrgreen:

 

Nå, så er det jo ikke så meget at komme efter dér. :lol:

 

På en måde synes jeg egentlig at whippets er smukkere, de virker meget mere milde i udtrykket, synes jeg. Nok på grund af ørerne

 

Neeeej, er der flere udstillinger? For søren da! Er det myndeklubben der udstiller i Vejen, og ved du hvornår det er? Kan ikke lige få øje på noget, på deres hjemmeside

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, så er det jo ikke så meget at komme efter dér. :lol:

 

På en måde synes jeg egentlig at whippets er smukkere, de virker meget mere milde i udtrykket, synes jeg. Nok på grund af ørerne

 

Neeeej, er der flere udstillinger? For søren da! Er det myndeklubben der udstiller i Vejen, og ved du hvornår det er? Kan ikke lige få øje på noget, på deres hjemmeside

 

Nej, i Vejen er det DKK, og det er i august (Hvor vi selvfølgelig vinder!). Men der er udstilling i oktober i Års (Hvor end det så ligger :lol:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, i Vejen er det DKK. Men der er udstilling i oktober i Års (Hvor end det så ligger :lol:)

 

Ah, okay. Kunne se at myndeklubben vidst nok udstillinger i Herning, til november. Det er lidt mere overkommeligt, der er desværre bare længe til :genert:

 

Nu vi er ved det, kan man godt bare komme og kigge på, uden at have tilmeldt sig eller noget?

Link til indlæg
Del på andre sites

De skulle have en meget speciel personlighed, som bestemt ikke alle kan med.

 

Dem jeg kender smiler, altså viser HELE tandsættet, men på den venlige måde (rimeligt specielt synes jeg), ikke helt så mynde-reserveret som andre mynder...men eftersom de to jeg kender aldrig ville spilde tid på at løbe efter noget som helst, er de måske atypiske.

 

Der er STOR myndeudstilling den 23. juni, det er vist ved Fredericia, den var måske noget?

Link til indlæg
Del på andre sites

Dem jeg kender smiler, altså viser HELE tandsættet, men på den venlige måde (rimeligt specielt synes jeg), ikke helt så mynde-reserveret som andre mynder...men eftersom de to jeg kender aldrig ville spilde tid på at løbe efter noget som helst, er de måske atypiske.

 

Der er STOR myndeudstilling den 23. juni, det er vist ved Fredericia, den var måske noget?

 

Lidt reserveret gør mig ikke noget, det kan man godt få lyst til når man har en hund der kreperer af glæde, hver gang han ser en artsfælle :oops:

 

Fredericia er desværre for langt væk!

Link til indlæg
Del på andre sites

Normalt er mynder meget lade, men kræver at få lov til at løbe for fuld kraft af og til, og her kan hastighederne godt komme meget højt op.

Man skal være opmærksomme på at mynder jager med øjnene, og små hurtige objekter kan meget nemt blive et jagtmål uanset om det er en kanin, en kat eller en taskehund.

Whippet er en af de mest aktive mynder, de andre er generelt meget afslappede.

Jeg har set pahrao hund enogen gange, og første gang lå der en på et bord og lignede en sfinks, rørte sig ikke overhovedet. Den havde et meget stolt udtryk, og ignorerede alt totalt. Den kunne have været udstoppet mev var det så ikke. Da jeg prøvede at tage kontakt til den tøede den op, og vimsede med kroppen og slikkede mig i ansigtet. Det var noget af det sidste jeg havde ventet af den sfinks.

Der bor en i Ålborg som hedder Bystrup, der ved en masse om Pharaohunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Normalt er mynder meget lade, men kræver at få lov til at løbe for fuld kraft af og til, og her kan hastighederne godt komme meget højt op.

Man skal være opmærksomme på at mynder jager med øjnene, og små hurtige objekter kan meget nemt blive et jagtmål uanset om det er en kanin, en kat eller en taskehund.

Whippet er en af de mest aktive mynder, de andre er generelt meget afslappede.

Jeg har set pahrao hund enogen gange, og første gang lå der en på et bord og lignede en sfinks, rørte sig ikke overhovedet. Den havde et meget stolt udtryk, og ignorerede alt totalt. Den kunne have været udstoppet mev var det så ikke. Da jeg prøvede at tage kontakt til den tøede den op, og vimsede med kroppen og slikkede mig i ansigtet. Det var noget af det sidste jeg havde ventet af den sfinks.

Der bor en i Ålborg som hedder Bystrup, der ved en masse om Pharaohunde.

 

Tak for info :5up:

 

Jeg har læst en del om mynder, og har bare forelsket mig i dem, til trods for at jeg aldrig har mødt én. Er klar over det med at det er både et sofadyr, og en raket på ben :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Normalt er mynder meget lade, men kræver at få lov til at løbe for fuld kraft af og til, og her kan hastighederne godt komme meget højt op.

Man skal være opmærksomme på at mynder jager med øjnene, og små hurtige objekter kan meget nemt blive et jagtmål uanset om det er en kanin, en kat eller en taskehund.

Whippet er en af de mest aktive mynder, de andre er generelt meget afslappede.

Jeg har set pahrao hund enogen gange, og første gang lå der en på et bord og lignede en sfinks, rørte sig ikke overhovedet. Den havde et meget stolt udtryk, og ignorerede alt totalt. Den kunne have været udstoppet mev var det så ikke. Da jeg prøvede at tage kontakt til den tøede den op, og vimsede med kroppen og slikkede mig i ansigtet. Det var noget af det sidste jeg havde ventet af den sfinks.

Der bor en i Ålborg som hedder Bystrup, der ved en masse om Pharaohunde.

 

Jeg synes da både jeg hører at den italienske greyhounden er langt mere aktive? Det er egentlig også mit indtryk, efter at have mødt en god del.

Om alt andet, så synes jeg i hvert fald ikke, at whippeten er synderligt aktiv. Nok nærmere en velbalanceret racerhund der gerne tilbringer 18-20 timer i sofaen :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes da både jeg hører at den italienske greyhounden er langt mere aktive? Det er egentlig også mit indtryk, efter at have mødt en god del.

Om alt andet, så synes jeg i hvert fald ikke, at whippeten er synderligt aktiv. Nok nærmere en velbalanceret racerhund der gerne tilbringer 18-20 timer i sofaen :mrgreen:

 

Lige lidt offtopic, men nu er det min tråd, så jeg må godt :engel::

Hvordan går det med Frej og indkald? Er han stadig artig, og er i stødt ind i noget vildt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg lige haft fornøjelsen af at tilbringe week-enden sammen med Holger, en PH fra kennel Sharqyia www.sharqyia.dk . Han var sød med sød på, og meget rolig og omgængelig. -prøv at spørge Tenna hvordan de er at leve med til daglig. Jeg kan kun svare, at på rejse er de en fornøjelse. Hun har i øvrigt også whippet, så mon ikke hun kan forklare dig forskellen.

 

 

-jeg mener i øvrigt at hun har et brugernavn herinde, men hun bruger det vidst ikke så meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige lidt offtopic, men nu er det min tråd, så jeg må godt :engel::

Hvordan går det med Frej og indkald? Er han stadig artig, og er i stødt ind i noget vildt?

 

På trods af at Frej lige nu leger teenager, så har vi et indkald der er 99% sikkert! Han render løs hver dag, og jeg har faktisk ikke én gang haft problemer med at kalde ham til mig.

Cyklister, andre hunde og sågar et par harer kan ikke holde ham fra at komme til Moooar :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Røntved

En pharaoh hund vil jeg holde mig langt væk fra. Første gang jeg så sådan en var til ringtræning, den stod og logrede og angreb så Zulo så han måtte på dyrehospitalet og syes. Anden gang vi mødte den var til en udstilling, hvor den sprang den ud i sin flexline:evil: for at få fat i Enzo, men han nåede at komme væk. Om det bare er den hund eller racen den er gal med ved jeg ikke, men en hund der opføre sig sådan kan ikke anbefales

Link til indlæg
Del på andre sites

En pharaoh hund vil jeg holde mig langt væk fra. Første gang jeg så sådan en var til ringtræning, den stod og logrede og angreb så Zulo så han måtte på dyrehospitalet og syes. Anden gang vi mødte den var til en udstilling, hvor den sprang den ud i sin flexline:evil: for at få fat i Enzo, men han nåede at komme væk. Om det bare er den hund eller racen den er gal med ved jeg ikke, men en hund der opføre sig sådan kan ikke anbefales

 

Måske lidt voldsomt at fraråde en hel race pga et eksemplar :hmm:

 

Men jeg synes også de har et sært kropssprog, som jeg misfortolker, det har så bare været venlige hunde, som jeg synes ser knap så venlige ud

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes da både jeg hører at den italienske greyhounden er langt mere aktive? Det er egentlig også mit indtryk, efter at have mødt en god del.

Om alt andet, så synes jeg i hvert fald ikke, at whippeten er synderligt aktiv. Nok nærmere en velbalanceret racerhund der gerne tilbringer 18-20 timer i sofaen :mrgreen:

 

Der er også gang i italienerne. En ung whippet er de rogså en masse krudt i, de bliver dog meget mere omgængelige når de har raset ungdommenud af kroppen.

 

 

Psykisk er mynder skruet meget anderledes sammen end andre hunde. Gammeldags hundetræning som statig praktiseres i mange klubber klarer de sig ikke særligt god med.

Men satser man på moderne metoder, og lader være med at gentage en øvelse for tit går det straks meget bedre. Det er ikke præcisionsmaskiner. En myndeejer er tilfreds hvis hunden sætter sig på kommando, at det bliver skævt lærer man at bære over med.

Det er selvstændige hunde der er skabt til at kunne træffe beslutninger under en drivjagt, uden at skulle afvente ordre fra deres fører.

 

Jeg har opnået meget ved at vise hundene at jeg blive rmeget ked af det når de laver noget forkert, og meget glad når de gør det rigtigt. Desuden er ost skåret i tern, og sardelpølse også godt til kontant afregning.

 

Psykisk er de sarte, er man for hård ved dem har man for altid en sky hund.

Jeg har i snart 3 år arbejdet med en nedbrudt hund, normal bliver han aldrig. Beskrivelsen af projektet kan læses her.

Projekthund Jaroff

Jeg ved efterhånden betydeligt mere end der er skrevet i fortællingen, hvad der er sket, etc. Af stratetgiske grunde holder jeg dette for mig selv.

Oplever man et uheldigt eksemplar af mynderace kan det godt være en hund der er ødelagt af for hård behandling.

 

På denne side er der en del information om myndepsyke, dog ikke relateret på pharao hunde men borzoi og galgo. Dog er mange af de grundlæggende principper de samme ved de fleste racer.

Borzoi-living.dk

 

- men ikke alle. En Azawakh f.eks. har i modsætning til de andre mynderacer hyrdeinstinkt, og passe-på egenskaber, dette kombineret med myndeegenskaberne gør dem til lidt af en udfordring.

 

Generelt kan man sige at de orientalske racer - afghaner, saluki, pharao hund, sloughi etc er meget selvstændige og har et stærkt jagtinstinkt, mens de vestlige racer som greyhound, whippet, borzoi, ulvehund, hjortehund etc er noget nemmere at træne, og har knapt så meget jagtinstiknt som de andre, men dog stadig meget.

 

Denne side har også en deel information om myndehold.

http://www.mynder.dk/omMynder.htm

Klikker du videre har siden også noget om Pharao hunde.

 

Her er lidt af min Youtube samling, her får man et indtryk af den fart der er på.

[media]

[/media]

 

Irske ulvehunde er knapt så udprægede mynder i deres adfærd, her er en der kan sit kram i en labyrint.

 

[media]

[/media]

 

Første gang jeg var til træning med ulvehunden fik jeg at vide at han aldrig ville kunne lære at apportere.

Dagen efter havde træneren denne i sin mailbox.

 

[media]

[/media]

 

Afleveringen er ikke perfekt, men det er den slags man skal vænne sig til ikke at hænge sig i som myndeejer.

 

Er man til præcisionslydighed er det ikke en mynde man skal have.

 

Mine egne mynder er irsk ulvehund, skotsk hjortehund og borzoi. Jeg har et par gange haft en galgo på besøg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske lidt voldsomt at fraråde en hel race pga et eksemplar :hmm:

 

Men jeg synes også de har et sært kropssprog, som jeg misfortolker, det har så bare været venlige hunde, som jeg synes ser knap så venlige ud

 

 

en anelse voldsomt måske.....

 

Jeg er blevet bidt uden forvarsel af en basenji og en blandingshund.... -men det får mig ikke til at fraråde hverken basenjis eller blandingshunde.....

Link til indlæg
Del på andre sites

På trods af at Frej lige nu leger teenager, så har vi et indkald der er 99% sikkert! Han render løs hver dag, og jeg har faktisk ikke én gang haft problemer med at kalde ham til mig.

Cyklister, andre hunde og sågar et par harer kan ikke holde ham fra at komme til Moooar :lol:

 

Undskyld sprog, men hold da k*ft det er imponerende :klap: Kigger man på nettet popper den dér med at "Har de først fået øje på en harer er de over alle bjerge" op konstant. Men det handler jo nok bare om at træne på den rigtige måde.

Jeg er også ret bevist omkring det og "når" :engel: jeg får en Whippet, bliver indkald da helt klart noget af det jeg vil træne allermest, tror jeg.

 

Måske lidt voldsomt at fraråde en hel race pga et eksemplar :hmm:

 

Men jeg synes også de har et sært kropssprog, som jeg misfortolker, det har så bare været venlige hunde, som jeg synes ser knap så venlige ud

 

Hm. Hvis andre hunde også mistolker dem, er det jo lidt surt. Det ender jo nemt galt

 

Der er også gang i italienerne. En ung whippet er de rogså en masse krudt i, de bliver dog meget mere omgængelige når de har raset ungdommenud af kroppen.

 

 

Psykisk er mynder skruet meget anderledes sammen end andre hunde. Gammeldags hundetræning som statig praktiseres i mange klubber klarer de sig ikke særligt god med.

Men satser man på moderne metoder, og lader være med at gentage en øvelse for tit går det straks meget bedre. Det er ikke præcisionsmaskiner. En myndeejer er tilfreds hvis hunden sætter sig på kommando, at det bliver skævt lærer man at bære over med.

Det er selvstændige hunde der er skabt til at kunne træffe beslutninger under en drivjagt, uden at skulle afvente ordre fra deres fører.

 

Jeg har opnået meget ved at vise hundene at jeg blive rmeget ked af det når de laver noget forkert, og meget glad når de gør det rigtigt. Desuden er ost skåret i tern, og sardelpølse også godt til kontant afregning.

 

Psykisk er de sarte, er man for hård ved dem har man for altid en sky hund.

Jeg har i snart 3 år arbejdet med en nedbrudt hund, normal bliver han aldrig. Beskrivelsen af projektet kan læses her.

Projekthund Jaroff

Jeg ved efterhånden betydeligt mere end der er skrevet i fortællingen, hvad der er sket, etc. Af stratetgiske grunde holder jeg dette for mig selv.

Oplever man et uheldigt eksemplar af mynderace kan det godt være en hund der er ødelagt af for hård behandling.

 

På denne side er der en del information om myndepsyke, dog ikke relateret på pharao hunde men borzoi og galgo. Dog er mange af de grundlæggende principper de samme ved de fleste racer.

Borzoi-living.dk

 

- men ikke alle. En Azawakh f.eks. har i modsætning til de andre mynderacer hyrdeinstinkt, og passe-på egenskaber, dette kombineret med myndeegenskaberne gør dem til lidt af en udfordring.

 

Generelt kan man sige at de orientalske racer - afghaner, saluki, pharao hund, sloughi etc er meget selvstændige og har et stærkt jagtinstinkt, mens de vestlige racer som greyhound, whippet, borzoi, ulvehund, hjortehund etc er noget nemmere at træne, og har knapt så meget jagtinstiknt som de andre, men dog stadig meget.

 

Denne side har også en deel information om myndehold.

mynder generelt

Klikker du videre har siden også noget om Pharao hunde.

 

Her er lidt af min Youtube samling, her får man et indtryk af den fart der er på.

[media]

[/media]Irske ulvehunde er knapt så udprægede mynder i deres adfærd, her er en der kan sit kram i en labyrint.

 

[media]

[/media]Første gang jeg var til træning med ulvehunden fik jeg at vide at han aldrig ville kunne lære at apportere.

Dagen efter havde træneren denne i sin mailbox.

 

[media]

[/media]Afleveringen er ikke perfekt, men det er den slags man skal vænne sig til ikke at hænge sig i som myndeejer.

 

Er man til præcisionslydighed er det ikke en mynde man skal have.

 

Mine egne mynder er irsk ulvehund, skotsk hjortehund og borzoi. Jeg har et par gange haft en galgo på besøg.

 

Dejligt langt indlæg, tak :mrgreen:

 

Jeg forventer på ingen måder striks lydighed, hvis jeg engang får en whippet. Min collie burde jo være rimelig nem at træne, men jeg synes da til tider han hellere vil gå sine egne veje, og der er ikke super meget pleaser over ham :-D Så det er jeg ikke så afskrækket af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Røntved
Måske lidt voldsomt at fraråde en hel race pga et eksemplar :hmm:

 

Men jeg synes også de har et sært kropssprog, som jeg misfortolker, det har så bare været venlige hunde, som jeg synes ser knap så venlige ud

Prøv at læse igen! Jeg skriver netop "Om det bare er den hund eller racen den er gal med ved jeg ikke":vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld sprog, men hold da k*ft det er imponerende :klap: Kigger man på nettet popper den dér med at "Har de først fået øje på en harer er de over alle bjerge" op konstant. Men det handler jo nok bare om at træne på den rigtige måde.

Jeg er også ret bevist omkring det og "når" :engel: jeg får en Whippet, bliver indkald da helt klart noget af det jeg vil træne allermest, tror jeg.

 

 

 

Hm. Hvis andre hunde også mistolker dem, er det jo lidt surt. Det ender jo nemt galt

 

 

 

Dejligt langt indlæg, tak :mrgreen:

 

Jeg forventer på ingen måder striks lydighed, hvis jeg engang får en whippet. Min collie burde jo være rimelig nem at træne, men jeg synes da til tider han hellere vil gå sine egne veje, og der er ikke super meget pleaser over ham :-D Så det er jeg ikke så afskrækket af.

 

Ja, lige indkaldet er jeg næsten også helt stolt af selv. Men det er også arbejdet med hver dag, og i starten udelukkende, når jeg næsten var helt sikker på succesen. Og det har så givet pote!

Tilgengæld er al andet lydighed næsten en by i Rusland :lol: Men som Kim også så fint beskriver, så er det bare ikke en hund man lydighedsmæssigt kan forlange meget af.

 

Men så har jeg i stedet en hund der vil gøre alt for at ligge i ske under dynen hele natten. Det kan de færreste da prale med :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forventer på ingen måder striks lydighed, hvis jeg engang får en whippet. Min collie burde jo være rimelig nem at træne, men jeg synes da til tider han hellere vil gå sine egne veje, og der er ikke super meget pleaser over ham :-D Så det er jeg ikke så afskrækket af.

 

Det engelske kongehus har ved flere lejligheder foranlediget indkrydset borzoi i collieracen. Sammenligher du racernes ansigt kan du genkende visse fælles træk i ansigtet.

Men collierne har også arvet noget borzoivæsen hvilket ikke har gavnet racen som det den oprindelig var, nemlig hyrdehund. Man siger at collier kan være reserverede eller sky, og det kan borzoier så sandelig også. Lassiefilmene har nu heller ikke været så gode for racen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...