Hop til indhold

Deler ikke


cs-dumle
 Share

Recommended Posts

Den anden dag til træning begyndte Dumle at knurre af en lille goldenhvalp der ville dele vandskål med ham, og derefter af en anden lille hvalp der også ville.

Han er også begyndt at snappe ud efter katten hvis hun vil være med til at dele noget.

Det virker mærkeligt for han har altid været glad for at dele, men regner med det er fordi han er blevet mere "voksen".

Burde jeg ligge noget i det, eller skal jeg bare affinde mig med at sådan er det altså, han deler ikke med andre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1

Personligt ville jeg ikke gøre noget ved det. Det er jo ganske naturligt, hvis altså det er når han står med hovedet i vandskålen han siger smut pomfrit.

 

Men begynder han feks. at sige noget når i snakker med mis ville jeg nok forklare ham hvor den sko skal stå

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt ville jeg ikke gøre noget ved det. Det er jo ganske naturligt, hvis altså det er når han står med hovedet i vandskålen han siger smut pomfrit.

 

Men begynder han feks. at sige noget når i snakker med mis ville jeg nok forklare ham hvor den sko skal stå

 

Okay, ja det er nok meget normalt :lol:

 

Nej, når vi snakker med hende maser han sig bare gerne på for at få lov at "lege" hende væk, men det har han vist snart lært ikke er iorden, for så bliver det altså ham der må gå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jeg har en lidt anden mening.

Cockere har tendens til ressource forsvar og det ville jeg absolut gøre noget ved.

 

Er det Dumles vand eller er det kattens OG Dumles

vand?

 

Hvis Pelle står og spiser er det for mig 100% OK, at han knurrer ad Mille, hvis hun kommer for tæt på, det samme hvis han ligger med et ben eller en tyggeting.

Sin kropszone må han naturligvis også forsvare, men så vil jeg heller ikke have mere forsvar!

 

Det er fint nok med at forsvare sine ting, og hvis det er selve sin kropszone Dumle forsvarede og ikke vandet, er det for mig OK.

Men det kan meget hurtigt eskalere, idet en hund kan opleve hvilken virkning det har at knurre.

 

Noget så lettilgængeligt som vand vil jeg ikke acceptere bliver til en ressourcekamp.

 

Sammenholdt med de problemer med kontakt du ofte har beskrevet der er mellem jer, ville jeg stoppe forsvaret gennem afledning og "sådan gør vi ikke her i flokken" - altså et nej.

 

Afledningen skal til fordi et forbud alene ikke ændrer hans motivation for at forsvare vand m.v.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en lidt anden mening.

Cockere har tendens til ressource forsvar og det ville jeg absolut gøre noget ved.

Det har de nemlig. Vi har været meget obs på at dele ben osv. med ham da han var hvalp for at lære ham det er hyggeligt. Vi kan også stadig bytte hvis vi skal have et ben fra ham, men over for andre hunde eller katten er han blevet meget mere på vagt.

 

Er det Dumles vand eller er det kattens OG Dumles

vand?

Det er begges vand. Dog har katten også sin egen vandskål, men når han har været efter katten ved vandet er jeg gået imellem og nu kan hun få lov at drikke uden problemer. Dog ikke hvis Dumle står og er igang med at drikke.

 

Hvis Pelle står og spiser er det for mig 100% OK, at han knurrer ad Mille, hvis hun kommer for tæt på, det samme hvis han ligger med et ben eller en tyggeting.

Sin kropszone må han naturligvis også forsvare, men så vil jeg heller ikke have mere forsvar!

Selvfølgelig må han det. Vi er også begyndt at fjerne katten når Dumle spiser, for hun går helt hen og stikker hovedet ned ved siden af ham, og det er jo hans mad. Når han ligger med ben er der ikke noget, der må katten godt komme og ligge ved siden af.

 

Det er fint nok med at forsvare sine ting, og hvis det er selve sin kropszone Dumle forsvarede og ikke vandet, er det for mig OK.

Men det kan meget hurtigt eskalere, idet en hund kan opleve hvilken virkning det har at knurre.

Det er lige hvad jeg er nervøs for når han er blevet så meget på vagt.

 

Noget så lettilgængeligt som vand vil jeg ikke acceptere bliver til en ressourcekamp.

 

Sammenholdt med de problemer med kontakt du ofte har beskrevet der er mellem jer, ville jeg stoppe forsvaret gennem afledning og "sådan gør vi ikke her i flokken" - altså et nej.

 

Afledningen skal til fordi et forbud alene ikke ændrer hans motivation for at forsvare vand m.v.

Okay. Hvordan aflede?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Jeg har en lidt anden mening.

Cockere har tendens til ressource forsvar og det ville jeg absolut gøre noget ved.

 

Er det Dumles vand eller er det kattens OG Dumles

vand?

 

Hvis Pelle står og spiser er det for mig 100% OK, at han knurrer ad Mille, hvis hun kommer for tæt på, det samme hvis han ligger med et ben eller en tyggeting.

Sin kropszone må han naturligvis også forsvare, men så vil jeg heller ikke have mere forsvar!

 

Det er fint nok med at forsvare sine ting, og hvis det er selve sin kropszone Dumle forsvarede og ikke vandet, er det for mig OK.

Men det kan meget hurtigt eskalere, idet en hund kan opleve hvilken virkning det har at knurre.

 

Noget så lettilgængeligt som vand vil jeg ikke acceptere bliver til en ressourcekamp.

 

Sammenholdt med de problemer med kontakt du ofte har beskrevet der er mellem jer, ville jeg stoppe forsvaret gennem afledning og "sådan gør vi ikke her i flokken" - altså et nej.

 

Afledningen skal til fordi et forbud alene ikke ændrer hans motivation for at forsvare vand m.v.

Vi har samme mening :) Måske læser vi det ikke på helt samme måde ;)

Jeg mener at, står hundene med hovedet i en eller anden ressource er det hundens, om det er mad i madskålen, vand i vandskålen, ben, pind, legetøj er lige meget, klart nok skal hunden ikke forsvare vandet hvis der er plads nok, og hundene ikke er nød til at overgiven vandet til den anden. Men idet hunden går fra en given ressource er den alles eje.

 

Jeg er ret sikker på at det var dig der engang skrev noget i retning af at den som har en ressource ejer den ind til ressourcen forlades, eller husker jeg forkert?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Vi har samme mening :) Måske læser vi det ikke på helt samme måde ;)

Jeg mener at, står hundene med hovedet i en eller anden ressource er det hundens, om det er mad i madskålen, vand i vandskålen, ben, pind, legetøj er lige meget, klart nok skal hunden ikke forsvare vandet hvis der er plads nok, og hundene ikke er nød til at overgiven vandet til den anden. Men idet hunden går fra en given ressource er den alles eje.

 

Jeg er ret sikker på at det var dig der engang skrev noget i retning af at den som har en ressource ejer den ind til ressourcen forlades, eller husker jeg forkert?

 

Nej, du husker ikke forkert :)

 

Og det mener jeg også, MEN det er uhensigtsmæssigt for alle parter, at en hund f.eks. begynder at forsvare vand, hvis det ER vandet han forsvarer.

Det er så et af de steder hvor jeg mener man må balancere lidt udenom hundens natur og lære den, at den ikke behøver/skal hævde sin ret.

 

Som vi også er nødt til at lære vore hunde, at nogle mennesker bryder reglerne og klapper en ukendt hund på hovedet.

 

Gennem positiv tilvænning og i dette tilfælde afledning fra enspændt situation.

 

Kan du følge mig?

Redigeret af Ninjamor
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det har de nemlig. Vi har været meget obs på at dele ben osv. med ham da han var hvalp for at lære ham det er hyggeligt. Vi kan også stadig bytte hvis vi skal have et ben fra ham, men over for andre hunde eller katten er han blevet meget mere på vagt.

 

 

Det er begges vand. Dog har katten også sin egen vandskål, men når han har været efter katten ved vandet er jeg gået imellem og nu kan hun få lov at drikke uden problemer. Dog ikke hvis Dumle står og er igang med at drikke.

 

 

Selvfølgelig må han det. Vi er også begyndt at fjerne katten når Dumle spiser, for hun går helt hen og stikker hovedet ned ved siden af ham, og det er jo hans mad. Når han ligger med ben er der ikke noget, der må katten godt komme og ligge ved siden af.

 

 

Det er lige hvad jeg er nervøs for når han er blevet så meget på vagt.

 

 

Okay. Hvordan aflede?

 

For eksempel ved at gå imellem eller kalde på ham og ved kontakt droppe en godbid i retning væk fra ressourcen, så han selv vælger at forlade den.

 

Ved virkelige hårdknuder kan løsningen være, i en periode, at fjerne vandskålen og f.eks. have en vandingsmulighed udenfor.

 

Og så inde, "træne" vandskål ved at sidde med den og missekatten og lade Dumle komme til at drikke i tæt kontakt med katten, men hvor den altså var der først.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som vi også er nødt til at lære vore hunde, at nogle mennesker bryder reglerne og klapper en ukendt hund på hovedet.

 

Nej, hvor er jeg bare glad for at du siger det!!! Jeg blev engang rygende uenig med en opdrætter (af belgiere :shock:) om netop samme emne, for min holdning var, at det er hunden nødt til at lære, da det er den måde 90% af Danmarks befolkning hilser på en hund på. Og det kan ikke nytte at hunden er så følsom, at den ikke kan begå sig i det alm. samfund og føler ubehag hver gang fremmede mennesker vil hilse på den. Og måske især for belgiere kan det være en fordel at lære at det er "ok", de er jo temmelig følsomme i forvejen. Men enige, det blev vi ikke...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Perlen88
Nej, hvor er jeg bare glad for at du siger det!!! Jeg blev engang rygende uenig med en opdrætter (af belgiere :shock:) om netop samme emne, for min holdning var, at det er hunden nødt til at lære, da det er den måde 90% af Danmarks befolkning hilser på en hund på. Og det kan ikke nytte at hunden er så følsom, at den ikke kan begå sig i det alm. samfund og føler ubehag hver gang fremmede mennesker vil hilse på den. Og måske især for belgiere kan det være en fordel at lære at det er "ok", de er jo temmelig følsomme i forvejen. Men enige, det blev vi ikke...

Hvad var hans argument så for at de ikke skulle lære det? Jeg er fuldstænidg enig med dig, men undrer mig lidt over, hvorfor han ikke kunne se fornuften i det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Nej, du husker ikke forkert :)

 

Og det mener jeg også, MEN det er uhensigtsmæssigt for alle parter, at en hund f.eks. begynder at forsvare vand, hvis det ER vandet han forsvarer.

Det er vi ikke uenige om. Men er det vandet eller safe zone hunden reager på? Er det ikke lige meget om det er en madskål eller en vandskål? uanset,så lider vi ikke jo ikke ligefrem af ressource mangel, der er jo mere hvor det kommer fra:) Kunne det ikke lige så godt være safe zonene da de ville stå meget tæt hovede til hovede?

Det er så et ad de steder hvor jeg mener man må balancere lidt udenom hundens natur og lære den, at den ikke behøver/skal hævde sin ret.

Er det ikke afhæningig af situationen. For lige at holde fast i den med vandet. Er det en almindlig vandskål mener jeg det er ok hunden siger "vent til jeg er færdig og det bliver din tur" Men er det feks. en stor vandbalje er der plads nok...Igen et spørgsmål om ressource mængde ;)

 

Som vi også er nødt til at lære vore hunde, at nogle mennesker bryder reglerne og klapper en ukendt hund på hovedet.

:hmm: Det er en jo truende adfærd at "overfalde" en fremmed hund på den måde! Undskyld mig;) Men det ville jeg aldrig kunne tillade, der er alt for mange faktorer der ville spille ind. Enten går folk til min hund som jeg siger de skal eller også kan de holde fingeren væk. Better safe then sorry ;)

Gennem positiv tilvænning og i dette tilfælde afledning fra enspændt situation.

 

Kan du følge mig?

Jeg er helt ening, og ja jeg kan sagtens følge dig

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Nej, hvor er jeg bare glad for at du siger det!!! Jeg blev engang rygende uenig med en opdrætter (af belgiere :shock:) om netop samme emne, for min holdning var, at det er hunden nødt til at lære, da det er den måde 90% af Danmarks befolkning hilser på en hund på. Og det kan ikke nytte at hunden er så følsom, at den ikke kan begå sig i det alm. samfund og føler ubehag hver gang fremmede mennesker vil hilse på den. Og måske især for belgiere kan det være en fordel at lære at det er "ok", de er jo temmelig følsomme i forvejen. Men enige, det blev vi ikke...

 

Min vinkel til det er, at vi kan ikke kontrollere vore omgivelser, så for hundens bedste bør vi lære den, at det er OK at få overskredet nogle regler.

Og med LÆRE mener jeg LÆRE, ikke at man bare gør det uhæmmet. Gradvis tilvænning med positivt udfald.

 

Som vi er nødt til at lære hundene at de i f.eks. behandlingsøjemed må finde sig i at få overskredet deres personlige grænser væsentligt.

Dette når vi oftest ikke at øve nok før første dyrlægebesøg. Alligevel må hundene bare finde sig i det for "det er de jo nødt til".

 

Ved at lære hundene, at vi kan komme til at træde dem over poterne, nive dem lidt osv. uden at deres verden falder sammen, gør vi dem dels sikrere at have med "ud i samfundet" dels bliver de meget stærkere af det og tolererer mere uden at få et nervøst sammenbrud :)

Jeg plejer at sige, at hunden skal "hærdes" :)

 

Vi kan ikke forvente at vore medmennesker kan "hundsk" og vi kan ikke kræve, at de skal lære det.

 

Som hvalpen skal lære at zikahjortene hører til i dens nærmiljø, hvis den bor i Vordingborg, hvalpen skal lære at der er mange underlige mennesker (berusede personer) hvis man bor i sådan et miljø, bør de også lære at kunne tage en ureglementeret kontakt.

For deres egen skyld.

 

Og dermed ikke være sagt, at jeg tillader hvem som helst at hilse på Pelle.

Men jeg vil hellere styrke ham end holde strengt på "reglerne".

Ligesom jeg også lader hunde hilse og smålege med line på, selv om "fy det må man ikke". For derved er der langt større mulighed for lidt "småsnak" med hunde vi møder end hvis de kun kan være fri sammen :)

 

Og bortset fra det, så vil en "hånd til hoved" kontakt for de fleste store hundes vedkommende munde ud i at hunden løfter hovedet og snuser til hånden, som ofte slet ikke når at blive placeret på hundens hoved pga. snuseriet :)

Link til indlæg
Del på andre sites

For eksempel ved at gå imellem eller kalde på ham og ved kontakt droppe en godbid i retning væk fra ressourcen, så han selv vælger at forlade den.

 

Ved virkelige hårdknuder kan løsningen være, i en periode, at fjerne vandskålen og f.eks. have en vandingsmulighed udenfor.

 

Og så inde, "træne" vandskål ved at sidde med den og missekatten og lade Dumle komme til at drikke i tæt kontakt med katten, men hvor den altså var der først.

 

Okay. Vil jeg prøve næste gang.

 

Egentligt syntes jeg det er ok katten ikke bare må komme og stikke hovedet i vandskålen når Dumle står og drikker. Hun ved jo også hun har andre muligheder.

Men når hun bare går hen er det selvfølgelig ikke ok, men der plejer jeg at gå imellem og så er det også helt ok.

 

Jeg burde måske sige at han "advarede" da hvalpen ville hen og drikke af samme vandskål som Dumle (der er ikke plads nok til to ved den og det er "pladsens" vandskål"). Her sagde jeg ikke noget, men da hvalpen gik hen til vandskålen ved siden af ville Dumle heller ikke den gik i den. Her gik jeg imellem og viste Dumle hen til den vandskål han først var ved.

 

Med Dumle's og min kontakt går det egentligt meget bedre. Jeg er begyndt at fokusere mere på kontakt end på træning. Når vi er til træning laver vi lidt sjove øvelser og kontakt på afstand, og når vi går tur tager han meget mere kontakt til mig end førhen.

Det har hjulpet så meget at jeg nu kan få kontakt til ham når han ser en anden hund på afstand og jeg kan få ham til at slappe lidt af :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Med Dumle's og min kontakt går det egentligt meget bedre. Jeg er begyndt at fokusere mere på kontakt end på træning. Når vi er til træning laver vi lidt sjove øvelser og kontakt på afstand, og når vi går tur tager han meget mere kontakt til mig end førhen.

Det har hjulpet så meget at jeg nu kan få kontakt til ham når han ser en anden hund på afstand og jeg kan få ham til at slappe lidt af :-D

 

Det lyder vel nok godt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...