Hop til indhold

Hvorfor gør de nu det??? :-(


Gæst Balto og Alfi
 Share

Recommended Posts

Gæst Balto og Alfi

Så har jeg igen et spørgsmål, angående mine ellers så skønne labrador hvalpe.

 

Vi har jo gået til hvalpe træning og færdes meget i hundeskoven, det har fra dag 1 været vigtigt for mig, at mine hunde kan med andre, vi bor langt fra min familie, så vi har hver især vores hunde med i det ene eller andet hjem, til fødselsdage og lignende, det går fuldstændigt problemfrit.

 

Tingene har dog ændret sig indenfor de sidste par uger, hundetræning er stoppet for denne gang, så vores kontakt med andre hunde har været begrænset.

Sidst vi var i hundeskoven, kunne vi på lang afstand se et par med 2 hunde kommer imod os, jeg nåede at tænke, åh skønt at møde nogen, det er jo en vigtig grund til at gå i hundeskov, men Alfi reagerede noget uventet..??

 

Han løb frem, ca 10 meter fra mig, hvor han stillede sig op, spredte benene en smule, halen stod som et spyd op i luften og pelsen lavede en høj lige kam fra mellem ørerne til haleroden og så kan jeg da love for han kunne gø, dybt og truende men uden at flytte sig, jeg forsøgte at kalde ham til mig, men han ignorere mig fuldstændigt, hvilket ikke ligner ham.

Inden jeg nåede hen til ham, havde det par med de 2 hunde jo af logiske grunde drejet af, så jeg ved egentlig ikke hvad der ville være sket hvis de havde fået mulighed for at hilse på hinanden..

I aftes gik jeg så en tur med dem, bare rundt i byen for hyggens skyld, ca 30 meter foran os kommer der et ældre ægtepar ud fra en sidevej med deres hund, igen reagere mine hunde voldsomt, de stiller sig tæt op af hinanden, stopper, rejser børster og gør igen meget truende, ægteparret smutter, igen forståeligt, tilbage af sidevejen og jeg fortsætter min tur, da hundene falder til ro hurtigt igen, tydeligt tilfredse over at få den anden hund "jaget" væk.

 

Men hvorfor gør de det??

 

De har ingen problemer med at være sammen med hunde de kender og eftersom de er vant til mange hunde ved træning, forstår jeg ikke hvorfor de pludselig ikke vil hilse på andre hunde mere..

Jeg er jo også bekymret for hvordan det skal gå, når træningen starter op igen til august..

De er født den 29 november, så de er jo næsten 7 måneder, kan det være et tegn på at jeg burde få dem kastreret??

 

I har hjulpet mig før, så jeg håber på gode råd igen og undskyld jeg ikke har kunnet fatte mig i korthed :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Jeg tror din hund er på vej i sin kønsmodning :-D

 

Der raser en HEL masse hormoner, og de gør nogle skøre ting, og mener det ofte er noget med at de enten finder "kamp gejsten" eller "panik bange" siden frem i sig selv, Motor fandt i hvert fald jeg er ikke bange for noget, jeg skal i hvert fald nok... (hvad han skal har jeg ikke fundet ud af endnu ;-)).

 

Du skal selvfølgelig ikke bare lade stå til, men flyt dig væk fra det han nu end står og truer af, han skal ikke lære at det er ok at gøre sådan. Men lad være med at skælde ud, for han kan på sin vis ikke gøre for det.. Det hele kører i kroppen og i hovedet.

 

Motor har gø-truet af mange mærkelige ting, også lyde som faktisk ikke fandtes. Han har flere gange været umulig at komme i kontakt med før vi var sådan ok langt væk fra stedet. De gange det var muligt, fik jeg ham til at falde ned på stedet ved at lave godbids søg, men hvis han var opgearet nok, ville han ikke spise og så måtte jeg bare flytte ham længere væk.

 

Han har også gøet af et par hunde men stoppet hurtigt, jeg har sagt nej og haft ham tæt på mig, men han er stoppet hurtigt igen for han ville jo gerne hilse. Men ved ikke om det er en god ide med din hund, jeg kender den jo ikke, Motor har ikke rejst børster og sådan.

Også for din hunds egen skyld, det er ikke sikkert den anden hund synes det er ok...

 

Synes ikke du skal kastrere, bestemt ikke, det er en fase (altså hvis det ér det). Kan ikke lige huske hvor længe den varer :hmm:

 

Gør han ikke andre ting? Bliver bange for ting han har set 1000 gange før eller andet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Balto og Alfi

Tak for svar :-)

 

Ja det lyder meget sandsynligt at han/de er ved at blive kønsmodne..

 

Jeg er dog i tvivl om hvordan det er i orden at reagere..

Jeg vil bestemt ikke sige jeg skælder ud, men jeg siger nej i en bestemt tone og roser dem når de stopper, men de stopper jo først når der ikke længere er en hund foran dem, så det er næppe til ære for mig :-(

Jeg har da også tænkt den tanke, at der en dag står en hund foran, der tager det som en invitation at blive gøet af, og det er en meget skræmmende tanke..

Jeg vil prøve at tage godbidder med på vores næste gåtur og se om jeg kan flytte fokus over på mig og måske være heldig at komme til at hilse på andre hunde igen :-)

Jeg tror på de skal opleve det at passere andre hunde som en enten ligegyldig eller positiv ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Hvis du kan få fokus på dig med godbidder vil det være det aller bedste :5up:

 

Det er svært at forklare, altså selve fasen går over igen og dine hunde bliver normale igen - men selvfølgelig lærer de stadig både unoder og gode vaner selvom de er i kønsmodning.

De kan virkelig godt blive oprigtigt skræmt af noget de har set/prøvet/snuset til tusindvis af gange, ud af det blå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Balto og Alfi

Jeg er jo bare bange for at det er starten på noget aggressivt og ikke bare en forbigående fase :-(

Vi har ikke oplevet det du nævner med at blive bange for velkendte ting, men det har vi jo muligvis i sigte.. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Ja og det er rigtig godt at du tager dig af det, det er det jeg mener med, at de lærer af det de gør nu - men de gør nogle af disse ting fordi hormonerne og testosteronet raser rundt. Så det er ofte ret overdrevne reaktioner..

 

Synes du skal forsøge at aflede med godbidder. Hvis det ikke virker, så sig nej og gå modsat vej, lad vær med at overtal hunden til at komme med, bare gå, så længe hunden er i snor kan den ikke gøre andet end at følge med. Når i er længere væk, så se om du kan få kontakt igen. Og så videre, indtil du finder en radius der virker.

 

Men de skal selvfølgelig møde andre hunde i den her tid, men måske havde din hund ikke set at det var andre hunde i skoven, de kan altså godt se lidt spøgelser, Motor har set op til flere - altså han gøede også lige pludselig voldsomt af en stakkels mand der kom gående i mod os, i højt solskin. Det er ellers overhovedet ikke noget han gør. Da han så opdagede det var et menneske ville han så super gerne hilse...

 

Og den næste hund i så mødte, der var din hund måske stadig oppe i det røde felt og så kørte den bare videre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skal jeg ikke gøre mig klog på noget som helst... :blink:

 

Men Nellie kan sagtens finde på at gøre det samme. Meget "rejst" stilling, halen oppe, rejser børster, gøer. Vi har så været heldige (?) at hunden + ejer ikke er drejet af en sidevej, og når de kommer tættere på går Nellie straks over i underdanigheds-kropssprog; lægger sig på ryggen, slikker hundens mundvig mv.

 

Jeg tror det er fordi Nellies selvtillid ikke ligger på det største sted pt. - hun prøver at være stor og sej, men når det kommer til stykket er hun stadig "bare en lille hvalp"... :roll: Det bedste forsvar er et "angreb", som man siger.

 

Det er nok ikke helt sammenlignelsesværdigt da Nellie er en tæve - jeg har ingen nævneværdig erfaring med hanhunde i den alder.

 

Jeg tænker dog, at det at begge dine hunde er med på samme tid, måske kan gøre, at de "gejler hinanden op" i den slags situationer. Du ved, flokdyr og den slags. Bare en tanke. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville personligt også passe på med at hvile i forvished om at dette bare er en fase, og jeg ville ligesom dig nok være meget obs, især fordi du har to hunde.

 

I og med de er to, så får de kørt hinanden op og de får bekræftet hinanden i at det er rigtigt det de gør, og dette modarbejder dig.

 

Jeg tror Buddhas råd er gode nok, men jeg er ikke sikker på om du kan trænge igennem når de er to der står og hidser hinanden op? Måske bør du overveje kun at gå med én ad gangen det næste stykke tid, bare indtil du har fået styr på denne her opførsel? Du skal huske at jo flere gange de gentager en adfærd, og jo flere gange de får succes (hvilket de gør fordi modparten forsvinder), jo mere rodfæstet vil denne opførsel blive.

 

Så personligt ville jeg nok droppe fælles gåture et stykke tid, og så arbejde med dem hver især.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så ville jeg nok holde dem i snor, så du kan tage dem væk fra situationen. Det kan du ikke rigtig når den/de er løs/e.

 

Betyder det, at du ikke kan gå i hundeskov for en periode, so be it.

 

Du har ikke en jordisk chance for at få fat i hunden, hvis den beslutter sig for at gøre noget mere ved den reaktion du fik sidst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Du skal hele tiden være opmærksom på nogle ting og det er at hundenes adfærd ikke kun er et signal til de fremmede hunde men også til hinanden "se hvad jeg kan!".

 

De føler, de jager andre hunde væk ved deres adfærd (de andre bliver jo fjernet) og dermed oplever de ikke kun succes med deres handlemåde, men succesen øger testosteronproduktionen som igen giver selvtillid i disse situationer og adfærden vil danne præferencer som senere bruges til at motivere hundene til netop denne adfærd i lignende situationer

Blandt andet derfor er det så utrolig vigtigt at kunne styre sin hunds adfærd og følelser i positiv retning.

Ovenstående er ikke noget godt udgangspunkt for en 7 måneders "snothvalp" at møde andre hunde fra.

 

Som andre har været inde på, bør du i denne periode gå med basserne hver for sig, så de uafhængig af hinanden danner deres individuelle præferencer.

 

Ved at gå med begge to i sådanne opdragelsessituationer vil du ikke kunne forstærke begge optimalt, idet de ikke reagerer nøjagtigt ens timingsmæssigt og i intensitet og dermed får du forstærket noget uhensigtsmæssigt hos den ene af dem.

 

Til dit spørgsmål om hvorfor de opfører sig sådan: De er under kønsmodning hvor al social adfærd intensiveres, de prøver sig ad med hvad der lykkes og hvad der ikke lykkes, deres lunte er kort og så ser de muligvis "spøgelser" overalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Balto og Alfi

At gå med dem hver for sig er jo nemt nok, men jeg vil være ked af at undvære hundeskoven :-(

Jeg kan godt se det nemt kan opfattes som, ja i er dygtig i fik jaget den grimme hund væk, og det er jeg selvfølgelig ikke interesseret i, men jeg har bare læst i en tråd herinde, at så snart hunden stopper den uønsket adfærd skal man rose den, så det er lidt svært at finde ud af..

Jeg er 100 på at ingen af mine hunde bevist vil starte et slagsmål, men jeg er jo også klar over at deres opførsel kan invitere til det, jeg vil starte med at følge rådet om de særskilte gåture :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig med Lonny og ninjamor i at de skal gå hver for sig - ihvertfald i en periode... der er uden tvivl ingen af de to unge brushoveder der vil starte noget alene.... men sammen ville jeg ikke være helt så sikker!

 

Der er 'safety in numbers' og en 'flok' kan finde på ting, som ingen enehund nogensinde ville overveje...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
At gå med dem hver for sig er jo nemt nok, men jeg vil være ked af at undvære hundeskoven :-(

 

Behøver du det? Kan de ikke komme i skoven hver for sig?

 

Jeg kan godt se det nemt kan opfattes som, ja i er dygtig i fik jaget den grimme hund væk, og det er jeg selvfølgelig ikke interesseret i, men jeg har bare læst i en tråd herinde, at så snart hunden stopper den uønsket adfærd skal man rose den, så det er lidt svært at finde ud af..

 

Det er timingen der er vigtig her samt hvilken følelse hunden har. Selvom den stopper med f.eks. at gø ad en anden hund, har den stadig lige "jaget den væk" og den følelse, samt spændingen i situationen, er der stadig og det er det du forstærker ved at rose.

 

Det virker bedre at dreje 180 grader om straks hunden begynder at vise aversion/spænding, så den dels ikke belønnes for dette dels kommer ud af situationen ved at hundeejeren viser situationskontrol.

 

Jeg er 100 på at ingen af mine hunde bevist vil starte et slagsmål, men jeg er jo også klar over at deres opførsel kan invitere til det, jeg vil starte med at følge rådet om de særskilte gåture :-)

 

Med to hunde som forstærker hinanden kan man ikke være sikker på noget, de vil kunne finde på at gå for hårdt til en hund som kommer hen til dem, når de er ophidsede.

 

Uanset, så har du meget mere kontrol med en af gangen :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Balto og Alfi

Et besøg i hundeskoven er jo lidt en tidsrøver, vi har noget transport derud og plejer jo gerne at være der mindst 1 time, gerne 2, det vil kræve en del planlægning at skulle nå det 2 gange :-(

 

Jeg har vendt og drejet alle jeres svar, og har bestemt mig for at få hundene vurderet hver for sig og finde ud af om kastration vil være en fordel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...