Hop til indhold

Hvor mange har hørt om hundeloven?


Umulia
 Share

Recommended Posts

Jeg synes der har været forsvindende lidt i medierne om den nye hundelov, især efter vedtagelsen, og jeg tænker på at der sikkert er mange, som måske ikke er brugere af hundesider på nettet, der slet ikke har hørt om den, for udover steder som her, har der tilsyneladende ikke været meget information. Ikke engang butikker, der lever af at sælge hundeudstyr, har vidst at det ville være smart at tage mundkurve hjem, før folk begyndte at efterspørge dem. Og vejledningen til loven er udkommet meget sent, og tilsyneladende kun på nettet. Jeg har i hvert fald ikke set den ligge fremme på biblioteker el. lign.

 

Hvis nu der blev indført en ny lov, der betød at man skulle hen og montere et eller andet ekstraudstyr på sin bil, så er jeg ret sikker på at der ville være TV-spots i OBS! om det flere måneder før, og at biludstyrsbutikkerne ville være informeret og klar til at sælge dimsen i god tid før lovens ikrafttræden.

 

Jeg ved godt at det er den enkeltes pligt selv at orientere sig om landets lovgivning, og jeg har heller ikke ret meget til overs for dem, der bruger "jamen jeg interesserer mig ikke for politik" som undskyldning for at være uvidende. Men vi er jo lidt forvænte med at få alle slags informationer blæst i hovedet af medierne, så der er vel egentlig ikke noget at sige til at mange bare går og stoler på at de nok skal få besked, hvis der sker noget der vedkommer dem.

 

Gad vide om DR og TV2 omtaler lovens detaljer i overmorgen, hvor den træder i kraft, og hvis de gør, hvor mange sidder mon så og får aftenkaffen galt i halsen, fordi de pludselig opdager at de skulle have været ude og købe mundkurv eller have aflivet deres hvalpe? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Estrid

Jeg tror de ansvarlige hundeejere som er berørt af punktet er klar over at det er nu. De uansvarlige..... dem loven er lavet pga. lader nok det hele flyde ind igennem det ene øre og ud igennem det andet.

 

Men jeg tror at loven for den alm. hundeejer som ikke er på div. forum ikke er klar over at loven faktisk også berører dem. fx. kravet om at hunden altid skulle være i snor på offentlige steder.... den del hørte jeg faktisk først om da der i præsentationen af blindeførerhunde blev fortalt at når førerhunden havde frikvarter og havde selen af så skulle den nu have en "vest" på hvorpå der stod at det var en førerhund (som bevis på at den havde fået dispensation for kravet) ellers ville den fx. ikke have lov til at gå uden snor i en park inde i byerne..... hid til har de vist kun haft en klokke i halsbåndet for at den blinde kunne høre hvor hunden var.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg tror at loven for den alm. hundeejer som ikke er på div. forum ikke er klar over at loven faktisk også berører dem. fx. kravet om at hunden altid skulle være i snor på offentlige steder....

Det er der heller ikke krav til i den hundelov jeg har læst på, der er det op til de enkelte kommuner at bestemme om hunde skal føres i snor på veje, stier, pladser osv..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

Jeg tror de fleste i grove træk er klar over der er kommet en ny hundelov, men jeg er bange for at kendskabet ofte begræser sig til "det er vist noget med at de har forbudt de dersens dræberhunde" - spørger man f.eks. ind til specifikke racer, tror jeg mange er helt blanke.

 

Endnu værre bliver det dog, når det kommer til lovens mange detaljer/finesser i praksis. Vi (internatet) har jo også hundepension og vi har ikke modtaget instrukser af nogen art, hvilket betyder at man nu står med en bunke ubesvarede spørgsmål - f.eks. har vi en del 'listehunde' som stamgæster i pensionen, men må vi overhovedet det mere? Lonny skrev om det i en anden tråd, det med at 'overdrage hunden', for hvad forstås egentlig ved det?

 

Spørgmålet er vist, om der overhovedet findes et eneste menneske der med fuld sikkerhed i stemmen kan besvare ethvert spørgsmål ang. den nye lov, for en ting er selve den basale lov, noget helt andet er de mange mærkværdige tillæg/tilføjelser, undtagelser, indskærpelser osv.

 

Tag nu f.eks. det med 'overdragelse' - jeg tror den oprindelige tekst er blevet lavet, fordi mange Connie/Brian-typer har haft for vane at få alverdens mystiske 'kammirater' til at passe deres hunde... hvilket de ikke har kunnet magte og hundene er så stukket af og har overfaldet andre. Det er jo fint nok, at man prøver at forhindre 'hovedløs parkering' af hunde hos inkompetente passere, men i praksis er det bare kommet til at lyde som om, at en listehund ikke længere må passes/luftes af nogensomhelst anden end den registrerede ejer... ups!

 

Og så har man lige lavet diverse kryptiske tilføjelser/tillæg, "for det var jo ikke sådan det skulle forstås"... eller hvad? Jeg mener f.eks. der stod noget et sted med 'særligt udpegede' personer der godt måtte passe hunden, men hvem er de? Kan ejeren selv udpege dem? Er det noget man skal søge om (at blive udpeget)?

 

Så for igen lige at runde af med trådens hovedspørgsmål, så tror jeg de fleste har 'hørt om' hundeloven, men de færreste ved ret meget om, hvad den går ud på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror de fleste i grove træk er klar over der er kommet en ny hundelov, men jeg er bange for at kendskabet ofte begræser sig til "det er vist noget med at de har forbudt de dersens dræberhunde"

 

Jeps, den var oppe at vende flere gange ved udstillingen i Herning, og den udbredte opfattelse er at det er slemme hunde og dumme ejere det går ud over, blandt udlandske gæster var der en del (med slemme hunde), som intet anede om en ny lov.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Tror generelt der er meget tvivl om den nye hundelov...der er flere der med næsten våde øjne har fortalt mig at de er kede af at Victoria og Pablo nu skal aflives...hvor jeg så har måttet fortælle dem at et forbud altså ikke indebærer at mine hunde skal dø...:engel:...jeg kunne sige meget grimt om hundeloven og tilhængerne af den, og selvom der er lagt op til at der skal myrdes hunde i vildskab nu, så er jeg ret sikker på at mine nok skal overleve...:lol:

 

Ang. det der med at overdrage osv. så kan jeg forstå på det hele, at nu må min bror på 16 så ikke længere gå ud og tisse med Victoria...:shock:...come on mand, nu har han gjort det så mange gange uden problemer før...de må lige spænde hjelmen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Har også læst på GiPote, at der i den nye hundelov var tvungen neturalisering af alle kamphunde :stupid:

 

Det med at "overdrage" - er med i vejledningen fra Justitsministeriet - kan ikke lige huske, hvor linket er henne. Men man må gerne få sin hund passet :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst marina29

Vi har oplevet meget blandet reaktioner fra folk. Fremmede på gaden (og ved sankt hans) var meget obs på Kenzo, og hvad han nu var for en hund, og hvad vi ville gøre nu. Hundeejere vi kender og venner, er alle sammen overraskede over at loven gælder vores lille vuffer, for sådan en hund er han jo ikke i deres øjne :lun:

 

Ja, og så har der da været den "gode" kommentar om "ja, jeg forstår heller ikke at I absolut skulle have den slags hund..." :evil:

Det blev så sagt af en veninde, der er evigt bange for at hendes hund der ikke bryder sig om andre hunde eller mennesker en dag bider nogen, men hun mener ikke den skal bære snor :damn:

 

Men jeg er meget spændt på hvordan reaktionerne bliver de næste par dage. Men nu må vi se...

Vi er desværre en af de uansvarlige ejere, der endnu ikke har fundet en mundkurv til Kenzo, vi havde bestilt en hjem, men størrelsen passede overhovedet ikke, og det gjorde produktet heller ikke ifht. beskrivelsen, så den røg ud igen, og vi har nu bestilt en ny hjem, der kommer i næste uge, for ja, dyrehandleren bestilte ikke flere hjem før igår :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har oplevet meget blandet reaktioner fra folk. Fremmede på gaden (og ved sankt hans) var meget obs på Kenzo, og hvad han nu var for en hund, og hvad vi ville gøre nu. Hundeejere vi kender og venner, er alle sammen overraskede over at loven gælder vores lille vuffer, for sådan en hund er han jo ikke i deres øjne :lun:

 

Ja, og så har der da været den "gode" kommentar om "ja, jeg forstår heller ikke at I absolut skulle have den slags hund..." :evil:

Det blev så sagt af en veninde, der er evigt bange for at hendes hund der ikke bryder sig om andre hunde eller mennesker en dag bider nogen, men hun mener ikke den skal bære snor :damn:

 

Men jeg er meget spændt på hvordan reaktionerne bliver de næste par dage. Men nu må vi se...

Vi er desværre en af de uansvarlige ejere, der endnu ikke har fundet en mundkurv til Kenzo, vi havde bestilt en hjem, men størrelsen passede overhovedet ikke, og det gjorde produktet heller ikke ifht. beskrivelsen, så den røg ud igen, og vi har nu bestilt en ny hjem, der kommer i næste uge, for ja, dyrehandleren bestilte ikke flere hjem før igår :shock:

Vi fandt denne her og den sidder godt men er samtidig pænt meget åben ...

Vores lokale bestilte dem hjem, men ikke i stor nok størrelse, men den her side at den rigtige størrelse.

Mundkurve - Avifauna - Alt til dyrene

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Vi fandt denne her og den sidder godt men er samtidig pænt meget åben ...

Vores lokale bestilte dem hjem, men ikke i stor nok størrelse, men den her side at den rigtige størrelse.

Mundkurve - Avifauna - Alt til dyrene

 

Tak for linket, jeg ved ikke om jeg er den eneste der har det sådan, at når jeg ser hunde der er udstyret med mundkurv så er det en meget bidsk og farlig hund?

 

Det er måske fordi det er sjældent man ser det i dag, og det kan jo være det ændrer sig nu hvor det bliver almindeligt forekommende, men jeg føler altså ubehag ved synet!

 

Jeg er måske ene om ubehag, ved synet?:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for linket, jeg ved ikke om jeg er den eneste der har det sådan, at når jeg ser hunde der er udstyret med mundkurv så er det en meget bidsk og farlig hund?

 

Det er måske fordi det er sjældent man ser det i dag, og det kan jo være det ændrer sig nu hvor det bliver almindeligt forekommende, men jeg føler altså ubehag ved synet!

 

Jeg er måske ene om ubehag, ved synet?:vedikke:

 

Nej du er ikke ene om det. Det piner mig, at dem der har styr på deres hunde skal bære mundkurv, mens dem der er ligeglade med loven garanteret ikke køber mundkurv - og så er loven jo lige vidt :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Tak for linket, jeg ved ikke om jeg er den eneste der har det sådan, at når jeg ser hunde der er udstyret med mundkurv så er det en meget bidsk og farlig hund?

 

Det er måske fordi det er sjældent man ser det i dag, og det kan jo være det ændrer sig nu hvor det bliver almindeligt forekommende, men jeg føler altså ubehag ved synet!

 

Jeg er måske ene om ubehag, ved synet?:vedikke:

Tror nu ikke du er den eneste. Men jeg ser kun en hund iført mundkurv og det er der nu ikke noget farligt i:hmm::vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Nej du er ikke ene om det. Det piner mig, at dem der har styr på deres hunde skal bære mundkurv, mens dem der er ligeglade med loven garanteret ikke køber mundkurv - og så er loven jo lige vidt :confused:

 

Det sidste tror jeg du har ret i, desverre!:damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hørte om hundeloven i TV, og omkring hvad den indeholder, fik jeg på mail fra Gipote.

 

Jeg er meget "spændt" på hvordan det hele kommer til at fungere i praksis, det virker temmeligt rodet. Jeg synes i hvert fald ikke det virker som om den er lavet af folk med styr på tingene. Ind imellem når jeg har hørt diverse politikere udtale sig om denne lov, har jeg siddet og tænk at de må have en IQ omtrent på højde med et dørhåndtag.

 

Men det der med at skulle aflive alle de hvalpe der er på vej efter listehunde, det har jeg da hørt er ved at blive lavet om?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Jeg hørte om hundeloven i TV, og omkring hvad den indeholder, fik jeg på mail fra Gipote.

 

Jeg er meget "spændt" på hvordan det hele kommer til at fungere i praksis, det virker temmeligt rodet. Jeg synes i hvert fald ikke det virker som om den er lavet af folk med styr på tingene. Ind imellem når jeg har hørt diverse politikere udtale sig om denne lov, har jeg siddet og tænk at de må have en IQ omtrent på højde med et dørhåndtag.

 

Men det der med at skulle aflive alle de hvalpe der er på vej efter listehunde, det har jeg da hørt er ved at blive lavet om?

 

Så er der nogen der har meget travlt, 1. juli er det ikke imorgen!:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, men jeg har bare hørt at man alligevel hellere ville lave en overgangsperiode end en masse-aflivning. Også for at undgå et ramaskrig fra store dele af befolkningen. Men jeg ved det ikke med sikkerhed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Jo, men jeg har bare hørt at man alligevel hellere ville lave en overgangsperiode end en masse-aflivning. Også for at undgå et ramaskrig fra store dele af befolkningen. Men jeg ved det ikke med sikkerhed.

 

Jeg er bange for, men ret sikker på, at 1. juli 2o1o, bliver dommens dag, der bliver husket, men ikke for det gode!:slem::hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Jeg har for nylig spurgt en dyrlæge om han havde modtaget nogle henvendelser ang. aflivning af hvalpekuld eller voksne listehunde, og det havde han ikke.

 

Jeg må indrømme at hvis det var mig, der havde et kuld hvalpe, så blev de heller ikke aflivet, lov eller ingen lov... :genert:

 

Nu er jeg jo også fra Fyn, og jeg er ikke sikker på at hundelov, er noget man hænger sig meget i, på de kanter, eller rettere her kan man selv tage stilling til hvad lov er!:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Det er også dem de får hjem her i næste uge, så skal vi se på dem :)

I næste uge?:shock: Jamen loven træder i kraft i nat kl 00:00

 

Bliver i stoppet med en for lang line eller manglende mundkurv vil i. i bedste fald få en bøde. Politiet har ingen mulighed for at se igennem med overtrædelser overhovedet.

 

Sakset fra hundeloven

Det er således ikke muligt for politiet eller Justitsministeriet at meddele tilladelse til besiddelse mv. af en forbudt hund, der ikke er omfattet af overgangsordningen, eller til, at hunde, der er omfattet af overgangsordningen, luftes uden snor eller mundkurv,

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...