Hop til indhold

Hunden slikker.


Gæst Animefan
 Share

Recommended Posts

Gæst Animefan

Har prøvet at søge, men der var ikke lige noget.

Min hund, en samojede, hun er meget flink og alting.

Når hun ligger i sofaen eller lignende med os, vil hun gerne slikke hånden og nogle gange ens tæer, endda ansigt.

 

Har hørt det kan være fordi de holder af en, eller pga. vi smager salt? En anden har sagt det også kan være for at sige "jeg gør ikke noget".

 

Er nogle af disse tre rigtigt?

Hun har det så også underligt nok med at ligge og slikke på min hovedpude eller dyne. Den del forstår jeg slet ikke :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1

Umiddelbart vil jeg sige at det er en social flok-adfærd, på lige fod med at vi ae'r, kæler og klapper hunden så slikker hunden os. Når hunden slikker efter dit ansigt, er det en venlig gestus, som for at sige "jeg er venlig, fredelig, og vil ikke have noget ballade"

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Enig med Dogue, og det med tæerne, det gør Motor osse, tror han vasker dem. Han vil også hjertens gerne vaske mine ører og at dømme på hans ansigtsudtryk, er det vist mere fordi det smager interessant :badr:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage
Umiddelbart vil jeg sige at det er en social flok-adfærd, på lige fod med at vi ae'r, kæler og klapper hunden så slikker hunden os. Når hunden slikker efter dit ansigt, er det en venlig gestus, som for at sige "jeg er venlig, fredelig, og vil ikke have noget ballade"

 

Vores 2 flatcoatede har en meget stor social flokadfærd. Og de slikker os rigtig meget, især i hovedet. Mange af vors venner og bekendtebliver er ikke hundemennesker desværre og de bliver tit sure og irreteret på dem når de slikker på feks. deres arme. Og det resultere bare i at de slikker endnu mere og noget voldsomt, for at sige jamen jeg er altså bare venlig :stupid: De slikker også meget hinanden, vasker hinandes øre og omkring halsen samt de slikker meget omkring munden på hinanden, især hvis de har været skilt ad aller den ene har været med os ude at køre uden de andre.

 

De vasker også tit vores øre eller hvis vi har fået et sår eller lign. så slikker de på det meget forsigtigt. Så jeg ser det også bare som en social adfærd (vi passer på hinanden i flokken :hjerte::blink:).

Link til indlæg
Del på andre sites

Coco har altid været meget slikkesyg og det bliver ved, vi prøver at stoppe hende når det bliver for meget. Er sikker på at det viser hendes glæde for os :lun: Men som sagt, så er det ikke alle der bryder sig om det og bliver sure på hende, og så bliver hun endnu mere ivrig for at slikke dem. Hun elsker bare tæer, så det er virkelig et problem om sommeren :-D Mærkelig nok har hun aldrig nogensinde slikket mine tæer :hmm: Qantas gør det ikke så meget, bare lidt når man tager ham op eller hilser på ham. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Animefan

Mange tak for svarene.

Hun har gjort det så længe jeg kan huske i al fald. (Hun er 3 år nu)

Nogen der har oplevet det med at de slikker på ting, såsom ens hovedpude, dyne og lignende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mosgaard

Når min på lidt over et år blir for ivrig i at vise sin kærlighed med at slikke mig i ansigtet, så puster jeg blidt igen... så trækker han sig lige lidt tilbage, og toner lidt ned for kærligheden:hjerte: Har ejer nemlig ikke selv nogen intimsfære, så han kan utrolig godt lide at være i andres (HELT tæt på ansigtet - så har vi det altså bare dejligt!!:lun:)

Min har nogle få gange også slikket på min pude - jeg tror det er fordi den dufter af mig, så det egentlig er det samme som hvis det var mig... (men det er ren gæt:hmm:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Osvald elsker også at kysse og det gør jeg også :lun: Men hans tunge er jo heller ikke så forfærdelig stor, så man bliver ikke helt våd i hovedet :lol:

 

Han slikker også på sofaen, tror også bare, at det er fordi den lugter af os ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FuttesMor

Så slikkeriet er helt normalt kan jeg læse mig til :-)

 

Men er det okay at sige nej til det? For egentlig gør hunden jo ikke noget forkert - men det er bare ikke altid lige lækkert at blive slikket så hjerteligt op og ned ad armen!

 

Tror jeg vil prøve det med at puste forsigtigt i ansigtet, det kan sikkert forvirre Futte tilstrækkeligt til at han lige stopper!

 

Hvor hygiejnisk er deres tunge egentlig???? Jeg er normalt ikke særlig hys med bakterier men jeg kan ikke slippe tanken om at han lige slikker kuglerne - og så mig bagefter :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mosgaard

Det er helt ok at sige fra. Selv hundene sige fra til yngre hunde når det tager overhånd... så det er der bestem intet galt i. Bare pust igen (Frem for "nej"), så gider den ikke det mere. Og så vis den at når den stopper, at du har mere lyst til at være tæt og ae når den er rolig. Så lægger den hurtigt to og to sammen.:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stampe

både den jeg havde før (schæfer) og min nuværende flatter slikker meget - jeg har altid taget det som et tegn på social hygge adfærd....

 

der er meget forskel på den måde flatteren slikker på har jeg lagt mærke til - når vi ha været adskilt er det en lidt mere intens måde en måde at bekræfte tilhørsforholdet - tror jeg....men om aftenen f.eks. kan han godt i forbindelse med han ellers kommer hen og vil hygge nusse/slikke stille og roligt ind imellem han misser med øjnene og gaber....

 

Vi gør det når det bliver for voldsomt at vi ignorere ham - vender ryggen til ham eller siden til - og først giver ham opmærksom igen når der er faldet ro på ham :)

 

Jeg skal lige tilføje at hannibal er klikkertræning med frivillig adfærd så for ham er det ganske naturligt med at man ignorere uønsket adfærd og belønner ønsket adfærd med enten klikker eller med opmærksomhed....

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. bakterier, så ville min nu ekskæreste bevise overfor mig, hvor ulækkert det var, når Sascha sådan slikker mig i ansigtet... :roll:

 

Han var på daværende tidspunkt laborantstuderende, så han tog sådan en petriskål og tog en prøve fra henholdsvis min og Saschas mund og puttede i hver sin side af petriskålen.

 

Efter den tid der nu skulle gå var der en masse bakteriekolonier på min side - og én lille bitte næsten ikke synlig bakterie på Saschas side. :mrgreen:

 

Nellie er meget slikkesyg, og nogle gange må jeg også lige stoppe hende lidt for at "komme op og få luft"... :engel: Gæster er ikke så vilde med det, må jeg indrømme, men hun er jo bare venlig. Meeeget venlig... :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FuttesMor
Mht. bakterier, så ville min nu ekskæreste bevise overfor mig, hvor ulækkert det var, når Sascha sådan slikker mig i ansigtet... :roll:

 

Han var på daværende tidspunkt laborantstuderende, så han tog sådan en petriskål og tog en prøve fra henholdsvis min og Saschas mund og puttede i hver sin side af petriskålen.

 

Efter den tid der nu skulle gå var der en masse bakteriekolonier på min side - og én lille bitte næsten ikke synlig bakterie på Saschas side. :mrgreen:

 

Nellie er meget slikkesyg, og nogle gange må jeg også lige stoppe hende lidt for at "komme op og få luft"... :engel: Gæster er ikke så vilde med det, må jeg indrømme, men hun er jo bare venlig. Meeeget venlig... :blink:

 

Så nu er der dømt fri slikken!! Hvor er det pudsigt at det er sådan... De må jo være selvrensende på en måde.

Futte får nu stadig ikke lov at slikke mig i hovedet - i hvert fald ikke hvis han lige har 'gjort rent' visse steder på kroppen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Paco, vores lab-han, er en ivrig slikker. Specielt manden når vi skal i seng. Både hovedet, brystkassen, ørene og hovedpuden. Når manden ikke gider mere, siger han: "Tak Paco, far er vist ren nok til at sove" og så stopper kræet :lun:

 

Nala, Grand danois, kysser kun folk hun VIRKELIG godt kan lide. Og det er enten på næsetippen eller på munden. Hun slikker ikke på arme, ben, osv. Gæster i huset synes ikke alle at det er suuuper hyggeligt at et hundehovede større end ens eget, kommer HELT tæt på og snuser. Men hvis jeg så fortæller dem, at hvis hun giver et mys, er det fordi de er yndlings i Nala-verdenen. Så bliver gæsterne tit mere overbærende og nærmest håber på et lille slik :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så nu er der dømt fri slikken!! Hvor er det pudsigt at det er sådan... De må jo være selvrensende på en måde.

Futte får nu stadig ikke lov at slikke mig i hovedet - i hvert fald ikke hvis han lige har 'gjort rent' visse steder på kroppen.

Sådan har jeg det også - hvis jeg har været vidne til, at hunden lige har rengjort sig selv, så er jeg altså helst fri. :roll:

 

Men jeg tror, jeg har vænnet mig for meget til Nellies slikkeri. Her den anden dag havde hun kastet (meget!) op, og jeg fjernede det og satte mig i sofaen. Så kom Nellie hen og slikkede mig i hovedet - det var først da jeg bemærkede bræklugten, at jeg ligesom kom i tanke om hendes opkastningsepisode... :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 8 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...