Hop til indhold

Godbidder og guffere


Imba
 Share

Recommended Posts

Hej

 

Jeg vil meget gerne have et råd vedrørende hvad der er godt at bruge.

 

Derfor vil jeg gerne høre hvad I bruger til:

 

Godbidder ved langvarig træning (eks. klikkerstart og "lette" øvelser)

Godbidder til svære træningsøvelser (aks. det tunge skyts)

Godbidder til leo/cube/bold etc. hvor de skal "falde ud"

Kong

Tyggeben etc.

Guffere eller ben til tandrensning

Ekstra lækkert engang imellem

 

Hvor køber I det (evt. pris, hvis det lige er noget I ligger inde med), og hvorfor bruger I netop dette?

 

Håber I vil hjælpe mig

 

Mvh. Eva

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay....... Hvem er det, du skal bruge godbidder til? Er det Milo? :lol:

 

Der er jo forskel på, om du skal bestikke en 50 kilos 5 år gammel hanhund, eller om det er godter til en 8-ugers hvalp..

 

 

Silke er 6 år.

Hun har først og fremmest fået ros i massevis og med begejstring da hun var baby. Senere var det tørfoderet, der blev brugt til fodersøg og sådan noget.. Til rigtig belønning har hun altid foretrukket at jeg kaster en bold.

 

Når jeg går op til LP-prøver med hende, så må vi ikke have bolden med. Men det er tilladt at bruge godbidder hvis de gives på et bestemt sted i ringen.

Så dagen inden vi skal op, steger jeg cyvette. Sådan en blodig skive, -skåret i små tern- er der ingen hund, der kan stå for. :rolleyes:

 

Og hvis jeg har en rest kød, -koteletter eller steg, så skærer jeg det i tern og fryser ned. Det er også godt til "seriøs" træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåh, ja... Silkes foretrukne lørdagsslik er et griseøre. Okseører bryder hun sig ikke om.

 

Tørret rugbrød er osse godt. Og tørfisk som jeg køber når de er på tilbud i Netto, for det er billigt og af lige så god/dårlig kvalitet som det dyre andre steder fra.

Og lever, stegt og skåret i strimler og frosset ned. Så tøer jeg en enkelt til slikskålen. Strimlerne kan også skæres mere ud og bruges til belønninger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nårh ja, jeg skal jo nok skrive hvem det er til :cool: Det er til Milo, når jeg får ham hjem, og jeg spørger allerede nu, for at kunne planlægge, og ikke mindst lære så meget som muligt inden vi får ham hjem.

 

Til dem der ikke lige "kender" Milo, er han en Løwchen hvalp. Vi får ham hjem når han er omkring 10 uger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hej

 

Jeg vil meget gerne have et råd vedrørende hvad der er godt at bruge.

 

Derfor vil jeg gerne høre hvad I bruger til:

 

Godbidder ved langvarig træning (eks. klikkerstart og "lette" øvelser)

Godbidder til svære træningsøvelser (aks. det tunge skyts)

Godbidder til leo/cube/bold etc. hvor de skal "falde ud"

Kong

Tyggeben etc.

Guffere eller ben til tandrensning

Ekstra lækkert engang imellem

 

Hvor køber I det (evt. pris, hvis det lige er noget I ligger inde med), og hvorfor bruger I netop dette?

 

Håber I vil hjælpe mig

 

Mvh. Eva

 

Jeg er meget kræsen med hvad jeg putter i mine hunde, mad og foder betyder rigtigt meget for hundens trivsel :-D

 

I leoer bruger jeg kogt kød og indmad (kogt kalkunbryst,kyllingebryst (ikke marineret), lever, hjerte, mørbrad m.m. ) i små stykker der passer til at kunne komme ud og ind :mrgreen:

 

Det bruger jeg iøvrigt altid, også til indkald, øvelser, søg m.m..

 

Til bustercupes bruges tørfoder :-)

 

I konger bruger jeg hjemmelavet mad og lidt kogt kød i bunden :-)

 

Som variation kan man tørre kød/indmad, det synes hundene er lækkert :-D

 

Jeg vil fraråde brug af frolic, training bites m.m., der er meget sukker m.m. i dem.

 

Jeg er kræsen omkring tørfisk, jeg køber helst enten de grønlandske eller olivers tørrede fisk, og også olivers fishbites, det er tørret torsk :-)

Det er hvad jeg køber hos olivers, fishbites, tørrede fisk, tørret oksekød og lakseolie :-)

 

Der kan være meget kemi i de billige tørrede fisk og de er mange gange en del mere end døde før de tørres :mrgreen:

 

De tynde tyggeben af tørret oksehud kan være ret gode at have til hvalpe, ellers er klove gode, og en masse af de tørrede ting, fx fra MGhund http://mghund.dk/hundeafdeling_naturprodukter___fisk___tyggeben-c-81_47.html?osCsid=341f25e19ae8174b5a40443a09ca2379

 

Mine hunde lever af hjemmelavet mad og så får de kødben (af kalv eller okse, marvben) ca hver anden dag :-)

 

Der er opskrifter i denne tråd http://www.hunde-forum.dk/foder/453-hjemmelavede-madvarer-og-godbidder-til-hunden.html

 

Jeg vil også anbefale at hvalpen ikke fyldes med saltholdige madvarer og en masse kemi :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er kræsen omkring tørfisk, jeg køber helst enten de grønlandske eller olivers tørrede fisk, og også olivers fishbites, det er tørret torsk :-)

Det er hvad jeg køber hos olivers, fishbites, tørrede fisk, tørret oksekød og lakseolie :-)

 

 

 

 

Altså... Olivers tørfisk er af en forbavsende ringe kvalitet. :shock: --Jeg savner meget de flotte tørrede Ammasatter, man kunne købe i ISO år tilbage... Har du ide om, anne-marie, hvor man kan få dem i dag?

Link til indlæg
Del på andre sites

Godbidder ved langvarig træning (eks. klikkerstart og "lette" øvelser): Når vi er på træningspladsen står den på cocktailpølser (fra dåse, de er bedre end dem i plast mener Oscar) eller andre typer kød stykker. Det er så skåret ud så det har en passende størrelse. Herhjemme bruger jeg lidt forskelligt. Ikke noget der kommer helt op på samme højde som cocktail pølserne... Det er hans foder eller tørret kødstykker.

Godbidder til svære træningsøvelser (aks. det tunge skyts): Jamen jeg bruger igen cocktailpølser. Og det nyeste guf er så vådfoder i en tube eller på teske. Det er helt klart noget han meget gerne vil arbejde for. Jeg er begyndt at købe Nature' Harvest til det formål, da ingredienserne i dette vådfoder klart er bedre end det man ellers kan købe. Jeg overvejer også at lave en portion hjemmelavet til dette formål, efter Anne Marie's opskrift. Men det bliver først når tiden er til det.

Godbidder til leo/cube/bold etc. hvor de skal "falde ud": Hans foder eller tørret kødstykker.

Kong: Meget forskelligt. Vådfoder eller noget hjemmebikset gejl. Blender sommetider hans tørfoder med noget vand og leverpostej/torskerogn/makrel eller andet og putter i. Det er vist kun fantasien der sæter grænser :)

Tyggeben etc.: Oscar er jo kræsen... Og decideret tyggeben får han ikke. Han får istedet tørret kød o.lign. Oscar kan anbefale: Heste-tiller, Tyre-tiller, Kaninører, Griseører, okselunge og hestetarm bla. Alt er købt på mghund.dk

Guffere eller ben til tandrensning: Ben køber vi ved slagteren. Det er ikke altid han gider dem. Så mht tandrensning bliver bisserne børstet en gang om ugen...

Ekstra lækkert engang imellem: Oscar vil hoppe på tungen for Rodeo sticks fra pedigree... De er ikke super sunde, men han er helt tosse' med dem, og derfor har vi altid dem herhjemm :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Altså... Olivers tørfisk er af en forbavsende ringe kvalitet. :shock: --Jeg savner meget de flotte tørrede Ammasatter, man kunne købe i ISO år tilbage... Har du ide om, anne-marie, hvor man kan få dem i dag?

 

Tidligere havde Kvickly dem altid, men nu har de ikke længere grønlandske.

De eneste jeg har fundet der ser rigtige ud på nettet er disse http://loppetjansen.dk/godbidder_og_snack/til_hunde/biosnack/toerret_angmagsatter_400gram_4942_da.html

 

 

Olivers tørrede fisk er små sild fanget i østersøen :-)

 

Jeg synes de er meget fine og tørre :-D

De billige fra fortrinsvis østeuropa er ret ulækre synes jeg :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Altså... Olivers tørfisk er af en forbavsende ringe kvalitet. :shock: --Jeg savner meget de flotte tørrede Ammasatter, man kunne købe i ISO år tilbage... Har du ide om, anne-marie, hvor man kan få dem i dag?

 

Dem har de stadig (herovre i det mørke jylland :mrgreen:) i Super Brugsen og i Super Best.

 

Zooplus i tyskland er også leverings dygtige i nogle der minder om dem, de er dog en anelse større - men yderst lækre, ifølge hundene :-D

 

Sidst jeg bestilte dernede, fik jeg sådan en pose her med: http://www.zooplus.de/shop/hunde/hundesnacks/vom_fisch/1531

 

De er store og flotte (400 gram til 57 kr) de er samme størrelse, som de største Netto har :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Hej

 

Jeg vil meget gerne have et råd vedrørende hvad der er godt at bruge.

 

Derfor vil jeg gerne høre hvad I bruger til:

 

Godbidder ved langvarig træning (eks. klikkerstart og "lette" øvelser)

Kogt hestehjerte eller hestelever (kan købes ved de små gode slagtere, der selv slagter heste, til billige penge)

 

Godbidder til svære træningsøvelser (aks. det tunge skyts)

Råt kallun (kan også købes ved de små slagtere og er næsten gratis) tørrede fisk, lidt ost og så en bold

 

Godbidder til leo/cube/bold etc. hvor de skal "falde ud"

Tørfoder, tørret hestehjerte eller hestelever, tørrede fisk

 

Kong

Tyggeben etc.

Tørret tyrediller, griseøre, tørret oksehud

 

Guffere eller ben til tandrensning

Kødfulde hesteben

 

Ekstra lækkert engang imellem

Æg, kødrester, makrel i tomat, hvad køleskabet har at byde på

 

Hvor køber I det (evt. pris, hvis det lige er noget I ligger inde med), og hvorfor bruger I netop dette?

Min lokale slagter eller zooplus i tyskland

 

Håber I vil hjælpe mig

 

Mvh. Eva

 

www.zooplus.de

Link til indlæg
Del på andre sites

Thailo har det modsatte problem i forhold til mange andre hunde. Bliver gufferne for lækre, bliver han over ivrig (han er kastreret). Til træning af samarbejdsøvelser er tørfoder faktisk rigeligt spændende. Disker jeg op med ret meget andet, laver han 17 ting samtidig, i bare iver.

 

Til indkald i vildtområder (der skal noget ekstra til) bruger jeg frolic, training bites (er ked af det, men Thailo er vild med dem), kogt kylling, kalkunpølse eller lign. Jeg har altid guffer af forskellig størrelse med, da det kan være en fordel at hunden kan se når man kaster med dem. (min hund er ved at være en ældre herre).

 

Klove og oksehudsben har jeg aldrig haft i huset. Mine hunde har ikke gidet dem. Tror egentlig ikke de smager af ret meget. Griseører bruger jeg heller ikke (de feder vist også ret meget). Jeg vil gerne have at der er lidt næring i de ting Thailo skal tygge i.

 

Jeg køber tørrede nakkesener/ kød, kallun, tyretissemænd som han får til morgenkaffen. Jeg køber desuden osso buko eller oksehaler som han får råt, hvis han skal forkæles. Der er lidt kød på og samtidig er det godt for tænderne. Rå marvben får han også jævnligt.

 

At bruge en kong synes jeg næsten, er lidt at tage røven på hunden. Jo mere den slikker, jo længere forsviner maden ind i gummidimsen. Min hund ville blive ved og ved, så længe den lugtede mad, og jeg får da ondt i min tunge hvis jeg strækker den så langt ud som jeg kan, bare et par gange. Jeg vil hellere give ham et Funbone eller en Bustercube. Eller putte lidt mad ind i en en toiletrulle eller en mælkekarton, som han så kan splitte ad men det er nok ikke altid hensigtsmæssigt når man har en hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Thailo har det modsatte problem i forhold til mange andre hunde. Bliver gufferne for lækre, bliver han over ivrig (han er kastreret). Til træning af samarbejdsøvelser er tørfoder faktisk rigeligt spændende. Disker jeg op med ret meget andet, laver han 17 ting samtidig, i bare iver.

 

Til indkald i vildtområder (der skal noget ekstra til) bruger jeg frolic, training bites (er ked af det, men Thailo er vild med dem), kogt kylling, kalkunpølse eller lign. Jeg har altid guffer af forskellig størrelse med, da det kan være en fordel at hunden kan se når man kaster med dem. (min hund er ved at være en ældre herre).

 

Klove og oksehudsben har jeg aldrig haft i huset. Mine hunde har ikke gidet dem. Tror egentlig ikke de smager af ret meget. Griseører bruger jeg heller ikke (de feder vist også ret meget). Jeg vil gerne have at der er lidt næring i de ting Thailo skal tygge i.

 

Jeg køber tørrede nakkesener/ kød, kallun, tyretissemænd som han får til morgenkaffen. Jeg køber desuden osso buko eller oksehaler som han får råt, hvis han skal forkæles. Der er lidt kød på og samtidig er det godt for tænderne. Rå marvben får han også jævnligt.

 

At bruge en kong synes jeg næsten, er lidt at tage røven på hunden. Jo mere den slikker, jo længere forsviner maden ind i gummidimsen. Min hund ville blive ved og ved, så længe den lugtede mad, og jeg får da ondt i min tunge hvis jeg strækker den så langt ud som jeg kan, bare et par gange. Jeg vil hellere give ham et Funbone eller en Bustercube. Eller putte lidt mad ind i en en toiletrulle eller en mælkekarton, som han så kan splitte ad men det er nok ikke altid hensigtsmæssigt når man har en hvalp.

 

Ej hvor vildt!!! Drikker han af kop, eller giver du ham den i skålen??? a025.gif

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
At bruge en kong synes jeg næsten, er lidt at tage røven på hunden. Jo mere den slikker, jo længere forsviner maden ind i gummidimsen. Min hund ville blive ved og ved, så længe den lugtede mad, og jeg får da ondt i min tunge hvis jeg strækker den så langt ud som jeg kan, bare et par gange. Jeg vil hellere give ham et Funbone eller en Bustercube. Eller putte lidt mad ind i en en toiletrulle eller en mælkekarton, som han så kan splitte ad men det er nok ikke altid hensigtsmæssigt når man har en hvalp.

 

Sådan er det ikke her, de kan sagtens tømme en kong, og de elsker det :-D

 

De får dagens sidste måltid i dem om aftenen, og de får to til fire stykker alt efter hvor sultne de er, de har nogle ritualer med at de får mig til at hjælpe i det omfang de den dag ønsker det (jeg tømmer bunden med godbidder ud i deres skåle), her har vi så et samarbejde hvor de kommer og beder om hjælp og får det :-D

Men det er ikke fordi de ikke kan tømme dem, det gør de lige så ofte, og de ved selvfølgelig straks når der ikke er mere i dem :-D

 

De er ved at være så vant til den lækre mad at de selv kan styre hvor meget de er sultne til :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Thailo har det modsatte problem i forhold til mange andre hunde. Bliver gufferne for lækre, bliver han over ivrig (han er kastreret). Til træning af samarbejdsøvelser er tørfoder faktisk rigeligt spændende. Disker jeg op med ret meget andet, laver han 17 ting samtidig, i bare iver.

 

Til indkald i vildtområder (der skal noget ekstra til) bruger jeg frolic, training bites (er ked af det, men Thailo er vild med dem), kogt kylling, kalkunpølse eller lign. Jeg har altid guffer af forskellig størrelse med, da det kan være en fordel at hunden kan se når man kaster med dem. (min hund er ved at være en ældre herre).

 

Klove og oksehudsben har jeg aldrig haft i huset. Mine hunde har ikke gidet dem. Tror egentlig ikke de smager af ret meget. Griseører bruger jeg heller ikke (de feder vist også ret meget). Jeg vil gerne have at der er lidt næring i de ting Thailo skal tygge i.

 

Jeg køber tørrede nakkesener/ kød, kallun, tyretissemænd som han får til morgenkaffen. Jeg køber desuden osso buko eller oksehaler som han får råt, hvis han skal forkæles. Der er lidt kød på og samtidig er det godt for tænderne. Rå marvben får han også jævnligt.

 

At bruge en kong synes jeg næsten, er lidt at tage røven på hunden. Jo mere den slikker, jo længere forsviner maden ind i gummidimsen. Min hund ville blive ved og ved, så længe den lugtede mad, og jeg får da ondt i min tunge hvis jeg strækker den så langt ud som jeg kan, bare et par gange. Jeg vil hellere give ham et Funbone eller en Bustercube. Eller putte lidt mad ind i en en toiletrulle eller en mælkekarton, som han så kan splitte ad men det er nok ikke altid hensigtsmæssigt når man har en hvalp.

 

Oscar kan uden problemer tømme en Kong :) Og når den er tom kommer han og afleverer den... Så vil man altså gerne lige have lidt mere guf fyldt i den :):mums:

Link til indlæg
Del på andre sites

Godbidder ved langvarig træning (eks. klikkerstart og "lette" øvelser): Forskellige slags pølser. Tørret kylling/lever/hjerte/suppekødboller o.lign. Har også altid købe guffer i huset.

 

Godbidder til svære træningsøvelser (aks. det tunge skyts): Samme som ovenfor blot kun kogt - og BOLD

 

Godbidder til leo/cube/bold etc. hvor de skal "falde ud": Tørfoder og tørret guffer.

 

Kong: Meget forskelligt. Typisk opbygget i mange lag men leverpostej som "lim" - kan f.eks. indeholde tørret/kogt indmad, leverpostej, torskerogn, tørfoder, pølse, købe guffer - jeg forsøger at få så mange smagsoplevelser og teksture som muligt med.

 

Tyggeben etc.: Presse tyggeben, tyrediller, Kanin-/Okse-/Griseører. Kyllinge-/kalkunhalse. Okselunge, oksesener. Frossen kyllinge-/kalkunlår, frossen grisehaler etc.

 

Guffere eller ben til tandrensning: Okseben

 

Ekstra lækkert engang imellem: Rå lever

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Oscar kan uden problemer tømme en Kong :) Og når den er tom kommer han og afleverer den... Så vil man altså gerne lige have lidt mere guf fyldt i den :):mums:

 

Det gør mine også indtil de er mætte :lol:

 

Og Susi holder den i munden indtil jeg har fat i den, så ikke noget med at den ryger på gulvet i overleveringen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Ej hvor vildt!!! Drikker han af kop, eller giver du ham den i skålen??? a025.gif

Og dypper han det i kaffen, som nogen gør med småkager. :mrgreen:

 

Ha ha til grin, kan man altid blive. Sooooory Ascha, men ku altså ikke lade være :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Men for at svare på det egentlige spørgsmål, så vil jeg sige, at der ikke er noget endegyldigt svar i, hvad der er det bedste at bruge. Det kommer helt an på hunden. Nogle er til pølser, andre er til training bites, en tredje er til peberfrugter, så er der dem, der helst vil have legetøj.

 

Min egen Buddy er dog til alle af de ovenstående ting. Det er skønt, når man bare kan vælge og vrage, men det er ikke alle hunde, er lige så nemme, så du må forsøge dig lidt frem, og se hvad der virker bedst. Skulle det nu være frolic (som jo ikke er det sundeste og bedste), skal du ikke falde på rumpen over det, det er trods alt kun til at træne med eller som en hyggeguffer, det er ikke noget din hund skal leve af. Jeg selv bruger også training bites, som er noget a'la det samme, og det dør han sgi nok ikke af. Vi andre dør jo heller ikke af lidt godt en gang imellem :-D

 

Som guffer og tyggeting, får Buddy noget af alt det de andre også har skrevet.

 

Og tillykke med den lille Milo :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og dypper han det i kaffen, som nogen gør med småkager. :mrgreen:

 

Ha ha til grin, kan man altid blive. Sooooory Ascha, men ku altså ikke lade være :-P

 

Ja ja. I (dig og Nollike) ved jo ikke hvor civiliseret min hund er, vel?. I skulle bare se når Thailo får sin eftermiddagsthe,... og jo... der er mellemrum mellem de sidste to tæer. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Ja ja. I (dig og Nollike) ved jo ikke hvor civiliseret min hund er, vel?. I skulle bare se når Thailo får sin eftermiddagsthe,... og jo... der er mellemrum mellem de sidste to tæer. :lol:

 

muttley.gif Det håber jeg, at jeg får at se en dag. Og så må jeg vidst hellere huske kameraet ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...