Hop til indhold

Den bedste aktivering/træning af labrador


Gæst Loke
 Share

Recommended Posts

Hvis man nu skal få "det bedste ud af sin lab" - hvad laver man så med den?

 

Jeg tænker at søg er en af de ting de er super til, men er der andre ting man "skal" lave med sin lab?

 

Vi gør ikke så meget i søg, men vi træner lydighed og tricks, samvær med andre hunde, både på afstand og tæt på.

 

Mener det hedder rundering(?) der hvor man får hunden til at løbe hen og gø ad en person - er det noget for labbere?

 

Er agility noget super?

 

Hvad laver I?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikke labrador - men blander mig lige alligevel :oops:

 

En labrador er jo en retriever, så al slags apportering er super :5up: Spor er oplagt :5up: Dirigering er også godt - det kræver også lydighed ;-)

 

Kort sagt mange af de elementer der indgår i jagttræning ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Ja næse og mund - søg og bær, så er en labrador lykkeligst.

Tilføjer man så noget vand vil lykken ingen ende tage.

 

Da labben har tendens til stress, skal man tænke i ikke at tilbyde aktiviteter som involverer hidsig "jagt". Eller er i gang over for lang tid af gangen.

 

Så agility indlært med meget løb, synes jeg absolut ikke er noget for labradoren.

 

Men agility indlært for at hunden skal koncentrere sig om sin krop på forhindringerne i roligt tempo synes jeg er fænomenalt.

 

Rundering bygget korrekt op vil en labrador finde sjovt.

 

Sporsøg og feltsøg er dog det som involverer mest næsearbejde idet hunden her skal koncentrere sig meget mere end ved rundering, hvor hunden tager vindfærten.

Spor og felt (felt indebærer også apportering) synes jeg er et "must" for labradoren, det er hvad der ligner jagt mest.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mollie-vuffer

Jeg synes engang at have hørt at retrieverer elsker at bære på ting. Så måske det var en ide at lære den at komme med ting.

 

Men det kan være ninja - mor har svaret om det er korrekt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes engang at have hørt at retrieverer elsker at bære på ting. Så måske det var en ide at lære den at komme med ting.

 

Men det kan være ninja - mor har svaret om det er korrekt?

 

Jeg blander mig også lige, selvom jeg ikke har lab :oops: Det har jeg også hørt mange gange. Måske vil din lab kunne lide, at bære avisen eller lignende for dig hvis den har været med på handletur. Eller bære en kurv med et par småting for dig som I alligevel skal have med. Det kan også være den vil synes om at få sådan en "vest" på til at bære vandflasker eller lign. så den hjælper dig på en tur i sommervarmen, hvor man jo skal have vand med til hunden og sig selv alligevel.

 

Ret mig endelig hvis jeg tager fejl :cool: Jeg brainstormer bare over det, som jeg har hørt :rolleyes:

 

Mvh. Eva

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mollie-vuffer
Jeg blander mig også lige, selvom jeg ikke har lab :oops: Det har jeg også hørt mange gange. Måske vil din lab kunne lide, at bære avisen eller lignende for dig hvis den har været med på handletur. Eller bære en kurv med et par småting for dig som I alligevel skal have med. Det kan også være den vil synes om at få sådan en "vest" på til at bære vandflasker eller lign. så den hjælper dig på en tur i sommervarmen, hvor man jo skal have vand med til hunden og sig selv alligevel.

 

Ret mig endelig hvis jeg tager fejl :cool: Jeg brainstormer bare over det, som jeg har hørt :rolleyes:

 

Mvh. Eva

 

Nu når du siger det, jeg har en lille taske til Mollie. Bailey synes jeg er for lille endnu. Og hun elsker bare at gå med den. Det er som om hun lige retter ryggen - Her kommer jeg - agtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov, glemte at skrive at vi også apporterer - på land og i vand - det er totalt yndlings :mrgreen: + at han hjælper mig herhjemme med at samle ting op til mig, hente og bære.

 

- Hvad er "felt"?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg synes engang at have hørt at retrieverer elsker at bære på ting. Så måske det var en ide at lære den at komme med ting.

 

Men det kan være ninja - mor har svaret om det er korrekt?

 

 

 

Jeg skrev sådan:

Ja næse og mund - søg og bær, så er en labrador lykkeligst
. :-)
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg blander mig også lige, selvom jeg ikke har lab :oops: Det har jeg også hørt mange gange. Måske vil din lab kunne lide, at bære avisen eller lignende for dig hvis den har været med på handletur. Eller bære en kurv med et par småting for dig som I alligevel skal have med. Det kan også være den vil synes om at få sådan en "vest" på til at bære vandflasker eller lign. så den hjælper dig på en tur i sommervarmen, hvor man jo skal have vand med til hunden og sig selv alligevel.

 

Ret mig endelig hvis jeg tager fejl :cool: Jeg brainstormer bare over det, som jeg har hørt :rolleyes:

 

Mvh. Eva

 

God ide med brainstorming eller som svenskerne siger en "bra instorming" :-P

 

Retrievere vil bære i munden, så derfor er en vest ikke det mest oplagte

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hov, glemte at skrive at vi også apporterer - på land og i vand - det er totalt yndlings :mrgreen: + at han hjælper mig herhjemme med at samle ting op til mig, hente og bære.

 

Total federen :-P

 

 

-

Hvad er "felt"?

 

Et afgrænset område med "natur", gerne markeret med flag, hvor der er gemt nogle genstande, som vapper skal finde.

 

Man kan øge sværhedsgraden til at omfatte at hunden skal grave efter nedgravede genstande også.

Typsik kan man begynde med et felt på 10 x 10 m hvor man har trasket rundt og sat en masse fært til at lede hunden rundt og så lægger man en enkelt gestand mens hunden ser på. Den må dog ikke se nøjagtigt HVOR genstanden lægges. Herefter sættes hunden på søget

 

En rigtig god aktivitet

Link til indlæg
Del på andre sites

Total federen :-P

 

 

-

 

Et afgrænset område med "natur", gerne markeret med flag, hvor der er gemt nogle genstande, som vapper skal finde.

 

Man kan øge sværhedsgraden til at omfatte at hunden skal grave efter nedgravede genstande også.

Typsik kan man begynde med et felt på 10 x 10 m hvor man har trasket rundt og sat en masse fært til at lede hunden rundt og så lægger man en enkelt gestand mens hunden ser på. Den må dog ikke se nøjagtigt HVOR genstanden lægges. Herefter sættes hunden på søget

 

En rigtig god aktivitet

Det lyder super!

Så står man uden for firkanten mens hunden søger, og så kommer den og afleverer det? Hvordan ved hunden hvor "feltet" er?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det lyder super!

Så står man uden for firkanten mens hunden søger, og så kommer den og afleverer det? Hvordan ved hunden hvor "feltet" er?

 

 

Ja.

Man kan se afgrænsningen af feltet fordi man markerer med 4 hjørneflag eller stænger

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg laver også feltsøgning med Oskar.

 

I starten må du godt gå med ind i feltet og opmuntre Loke til at finde genstanden.

 

Når han er sikker i at finde 1 genstand, så gemmer du 2 genstande, derefter 3 og så fremdeles.

 

Meningen er at han skal komme med den første genstand han finder og aflevere den til dig, inden du sender ham ind i feltet igen for at finde den næste. Han må ikke bytte den ene genstand med den anden.

 

Det er en rigtig sjov sport og retriever elsker det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mollie-vuffer
Jeg skrev sådan: . :-)

 

Ha ha ha... når jeg nu ikke kan læse rigtigt, så er jeg glad for du hjælper mig lidt. :lol:

Havde ellers læst dit indslag, men ikke ret godt åbenbart.. hvor blind kan man (jeg) være..

 

Tak for hjælpen. :-)

 

Det der felt søg noget, det vil jeg huske til engang jeg ikke hvad vi skal lave. så lyder det sjovt at begynde på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg laver også feltsøgning med Oskar.

 

I starten må du godt gå med ind i feltet og opmuntre Loke til at finde genstanden.

 

Når han er sikker i at finde 1 genstand, så gemmer du 2 genstande, derefter 3 og så fremdeles.

 

Meningen er at han skal komme med den første genstand han finder og aflevere den til dig, inden du sender ham ind i feltet igen for at finde den næste. Han må ikke bytte den ene genstand med den anden.

 

Det er en rigtig sjov sport og retriever elsker det.

 

Men hvordan ved hunden hvor feltet er? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvordan ved hunden hvor feltet er? :-D

 

Meningen er at hunden skal bruge sin næse til at følge den fært du har sat, da du trampede rundt inde i feltet. Flagende er en hjælp til dig, så du kan opmuntre din hund til at blive inden for feltet.

 

Det er med en glad stemme du opmuntre din hund til at søge. Som sagt hvis han er i tvivl om hvad det er du vil have ham til, så gå med ind i feltet og hjælp ham med en glad stemme . Jah kom så søg Loke. Støt ham. Ros ham når han finder genstanden. Lok ham hen til dig og overros ham så. Ha en hånd klar til at gribe genstanden når han naturligt slipper.

 

Jeg gjorde det med Oskar at jeg satte mig ned i græsset og når han glad og ivrig på mine tilråb kom, så nærmest overroste jeg ham og først efter lidt tid fik jeg ham til at slippe. Slap han genstanden inden han kom hen til mig, så opmuntrede jeg ham til at tage den i munden igen.

 

Jeg har ved øvelser af denne art aldrig brugt godbidder, da timingen skal være så perfekt og du nemt får en hund der slipper genstanden for tidligt for at få godbidden. Jeg bruger her i stedet min stemme og kropsprog meget.

 

I denne øvelse er der ikke noget der hedder nej eller anden irettesætelse af hunden i indlæringen. Kun støtte og opmuntring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vist altid en god regel at have med sig, uanset hvilken øvelse man laver :blink:

 

Det har du helt ret i. :blink:

 

Jeg skrev det også kun fordi jeg har set flere irettesætte deres hund i denne øvelse og det forvirrer hunden. Meningen er jo at hunden skal bevare glæden ved at søge og apportere. Det betyder så langt mindre at øvelsen ikke er perfekt. Det skal såmænd nok komme hvis man bare er tålmodig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har du helt ret i. :blink:

 

Jeg skrev det også kun fordi jeg har set flere irettesætte deres hund i denne øvelse og det forvirrer hunden. Meningen er jo at hunden skal bevare glæden ved at søge og apportere. Det betyder så langt mindre at øvelsen ikke er perfekt. Det skal såmænd nok komme hvis man bare er tålmodig.

 

Det tror jeg du har ret i, og som du siger, så er der jo ikke meget sjov ved øvelsen for hunden, hvis den gør det pga. frygten for at blive irerresat, og måske bliver tilbageholdende pga frygten for at lave fejl. Det er så synd :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Men hvordan ved hunden hvor feltet er? :-D

 

 

Undskyld jeg læste forkert.

HUNDEN lærer at feltet er der, hvor der er afsat fært, det som du gør ved at traske rundt i feltet forud for at hunden sættes på.

 

Den erfarer på sigt, at når den er ude af feltfærten finder den ingen genstande og efterfølgende holder den sig til selve feltet.

 

Jeg ser du har fået svar fra anden side også :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...
Gæst Fenris

Vi træner ikke struktureret med Fenris, dvs. vi går ikke ud og 'træner' så bevidst, men vi indlægger gerne aktiviteter på gåturene. Det kan fx være at smide den flade fodbold i vandet, som han så henter - eller andre kast-noget-ind-i-græsset-og-lad-hunden-finde-det lege. Fenris finder meget gerne selv gamle sodavandsflasker, pinde, mælkekartoner, sokker, cykelkurve, tabte vanter og andet, som han samler op og bærer på i et stykke tid. "Hvor er bolden/pinden/bamsen?" spørgsmålet (sagt med kæk og optimistisk røst) resulterer som regel osse i en glad og logrende hund.

 

Men det ville egentlig være godt at øve det lidt mere målrettet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Vi træner ikke struktureret med Fenris, dvs. vi går ikke ud og 'træner' så bevidst, men vi indlægger gerne aktiviteter på gåturene. Det kan fx være at smide den flade fodbold i vandet, som han så henter - eller andre kast-noget-ind-i-græsset-og-lad-hunden-finde-det lege. Fenris finder meget gerne selv gamle sodavandsflasker, pinde, mælkekartoner, sokker, cykelkurve, tabte vanter og andet, som han samler op og bærer på i et stykke tid. "Hvor er bolden/pinden/bamsen?" spørgsmålet (sagt med kæk og optimistisk røst) resulterer som regel osse i en glad og logrende hund.

 

Men det ville egentlig være godt at øve det lidt mere målrettet.

 

 

Det er oftest godt at træne mere målrettet. Alene fordi et mål med træningen også giver struktur og dermed falder man ikke så nemt af på den og bliver ved med at gøre det samme og det samme uden forhøjelse af sværhedsgraden.

 

Uden struktur og mål KAN den daglige træning blive lige så triviel for hunden som uinspireret aktivering.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Fenris
Det er oftest godt at træne mere målrettet. Alene fordi et mål med træningen også giver struktur og dermed falder man ikke så nemt af på den og bliver ved med at gøre det samme og det samme uden forhøjelse af sværhedsgraden.

 

Uden struktur og mål KAN den daglige træning blive lige så triviel for hunden som uinspireret aktivering.

Det kunne være skægt at træne mere spor med ham - altså lægge et spor og få ham til at søge fx.

 

Egentlig synes jeg osse, vi burde gå til lydighedstræning og/eller noget brugstræning (jagtrelateret), men det kniber med tid + umiddelbart er der vist ikke noget i nærheden, og vi har ikke nogen bil (men det får vi + jeg skal i gang med kørekort snart).

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan man lære en hund, at være glad for at apportere?

 

Luna gider ikke.. Hun er MEGET doven anlagt..

 

Hun kan godt, hvis det SKAL være.. Vi gik i DcH i Køge i 3 år.. Og har da været til et par konkurrencer og endte med at blive B hunde (med en 3. plads i Nivå og som en yderligere bonus en 2. plads i klubmesterskabet i Køge)

 

Vi nåede ikke at træne som B-hunde, før jeg valgte at stoppe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...