Hop til indhold

Hvalpe eller voksenfoder?


Siri
 Share

Recommended Posts

Jeg har en border på 4 måneder som pt. får Kingsmoor Puppy. Jeg overvejer dog lidt at blande det med voksenfoder da jeg synes væksten går lige lovlig stærkt pt. Jeg spurgte så i butikken, hvor jeg normalt køber foder og hun mente nærmest at det var mishandling at give andet end hvalpefoder. Hun mente desuden også at der i alt hvalpefoder er tilsat en form for væksthæmmer, så væksten går langsomt. Ja, jeg behøver ikke at udpensle hvad min mening om hendes "viden" er:hmm:

 

Hvad ville I gøre? Der er tre muligheder:

-Fortsætte som hidtil og satse på at væksten retter sig

- Skifte foder - eventuelt til et large breed puppy foder

- Blande voksen og hvalpefoder

 

Hvad er jeres erfaring?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Siri og velkommen til :vinken:

 

Personligt synes jeg ikke mange af de der i en dyrehandel, ved ret meget andet end hvad der står på deres produkter :hmm:

 

Jeg har hørt om mange som giver voksen foder til deres hvalp/e, netop for at de ikke skal vokse for hurtigt.

 

Buster fik ikke og han voksede alt for hurtigt og fik knogle problemer (OCD), Misja fik heller ikke før hun var nogle måneder, såvidt jeg husker, men hun voksede også pænt og langsomt.

 

Hvis jeg igen stod med en hvalp der voksede for hurtigt, ville jeg putte voksen foder på og være endnu mere OBS på, at den ikke rørte sig for meget da det også kan booste væksten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MissLuna
Hej Siri og velkommen til :vinken:

 

Personligt synes jeg ikke mange af de der i en dyrehandel, ved ret meget andet end hvad der står på deres produkter :hmm:

 

Jeg har hørt om mange som giver voksen foder til deres hvalp/e, netop for at de ikke skal vokse for hurtigt.

 

Buster fik ikke og han voksede alt for hurtigt og fik knogle problemer (OCD), Misja fik heller ikke før hun var nogle måneder, såvidt jeg husker, men hun voksede også pænt og langsomt.

 

Hvis jeg igen stod med en hvalp der voksede for hurtigt, ville jeg putte voksen foder på og være endnu mere OBS på, at den ikke rørte sig for meget da det også kan booste væksten.

 

Hvordan ved man om ens hvalp vokser for hurtig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan ved man om ens hvalp vokser for hurtig?

Jeg vidste det fordi han tog mere på end han skulle i følge mine dyrelæger, uden at han var fed eller dællet.

 

Der var nu egentlig heller ikke så meget at være i tvivl om, inden han var 4 mdr. fik han vokseværk, så ledmus og så ocd. inden han var 6 måneder....... Og inden han var 4 måneder, lignede han en som var 1-2 måneder ældre/større...

 

Der er vist nogle tommel-finger regler for de forskellige racer/størrelser, det er snart 10 år siden med Buster så jeg husker ikke alle detaljer længere, desværre..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Siri og velkommen til :vinken:

 

Personligt synes jeg ikke mange af de der i en dyrehandel, ved ret meget andet end hvad der står på deres produkter :hmm:

 

Jeg har hørt om mange som giver voksen foder til deres hvalp/e, netop for at de ikke skal vokse for hurtigt.

 

Buster fik ikke og han voksede alt for hurtigt og fik knogle problemer (OCD), Misja fik heller ikke før hun var nogle måneder, såvidt jeg husker, men hun voksede også pænt og langsomt.

 

Hvis jeg igen stod med en hvalp der voksede for hurtigt, ville jeg putte voksen foder på og være endnu mere OBS på, at den ikke rørte sig for meget da det også kan booste væksten.

 

Tak for velkomsten - hyggeligt at finde dig herinde:-D

 

Jeg har nemlig også hørt om flere der bruger voksenfoder til at blande i, for at undgå for hurtig vækst. Jeg er allerede meget obs på at han ikke er for aktiv, men det er godt nok svært med en border.

 

Jeg er på ingen måde enig med hende den "klåååge" ekspedient, men man kan stadig godt komme lidt i tvivl når man hører en som hende. For foder er ikke kun en videnskab - det er altså også lidt en religion.

 

Tror jeg vil prøve at blande lidt voksenfoder i måske 1/3 og se hvordan han trives på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MissLuna
Netop som Karina beskriver. Hos en del hunde kan man også se det på selve knoglestrukturen. Det er eks. ikke ualmindeligt at se fransk fodstilling som følge af for hurtig vækst/for meget protein.

 

blev bare i tvivl om vores hvalp kunne vokse forhurtig...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Jeg ville ikke bruge voksenfoder; der er en grund til at der laves hvalpe og voksenfoder og ikke kun én variant.

Hvalpe har brug for flere vitaminer og mineraler - og de har brug for mere fedt fordi de gerne er mere aktive og mere protein til at danne muskler mv.

 

Hvis man synes ens hund vokser for hurtigt så kan det skyldes en arvelig faktor og man kan komme det til "livs" ved at trappe hunden ned i hvalpefoderet; ved at tilsætte voksen foder ændre man balancen i foderet. Man kan også tilsætte kosttilskud som hokamix som regulere væksten og Vitalanimin som sørger for tilstrækkelig med sporelementer.

... man kan også prøve at skifte til et andet hvalpefoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger/har ikke brugt hvalpefoder til mine hvalpe. Jeg har valgt et all stage life foder. Mine hunde har ikke trives på hvalpefoderet og ideen med at stoppe forhøjet protein/fedt i hvalpefoder tiltaler mig ikke.

 

Mine hunde er mellemstørrelse - desuden er de jagthunde og kan som følge af forhøjet protein stresse for meget.

 

Jeg syntes sagtens du kan suplere med voksen foder - det gør jeg også med min hvalp pt. Han er lige blevet vurderet af dyrlægen som har sagt han er i absolut perfekt tilstand:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke bruge voksenfoder; der er en grund til at der laves hvalpe og voksenfoder og ikke kun én variant.

Hvalpe har brug for flere vitaminer og mineraler - og de har brug for mere fedt fordi de gerne er mere aktive og mere protein til at danne muskler mv.

 

Hvis man synes ens hund vokser for hurtigt så kan det skyldes en arvelig faktor og man kan komme det til "livs" ved at trappe hunden ned i hvalpefoderet; ved at tilsætte voksen foder ændre man balancen i foderet. Man kan også tilsætte kosttilskud som hokamix som regulere væksten og Vitalanimin som sørger for tilstrækkelig med sporelementer.

... man kan også prøve at skifte til et andet hvalpefoder.

 

Jeg ved godt at der er forskel på voksen og hvalpefoder - og at et voksenfoder naturligvis ikke er tilstrækkeligt. Men spørgsmålet er om nogle typer hvalpefoder indeholder mere end rigeligt af fedt og protein i forhold til hvalpens behov. Og hvis det gør - kan man så blande det med voksenfoder for at få niveauet længere ned. Reelt set er det - i hvert tilfælde i mit foder - meget af det samme der er i voksen og hvalpefoder, sammensætningen er bare en anden. Så ønsker man en sammensætning der ligger et sted imellem de to varianter - så burde man vel kunne blande. Altså teoretisk set.

 

Hvordan skulle hokamix kunne regulere væksten?

Link til indlæg
Del på andre sites

Den vejlendende energi fordeling til hvalpe er:

 

27% optageligt protein

41% optageligt fedt

32% optageligt kulhydrat

 

Bliver lige nød til at korrigere lidt i tidligere indlæg fra "Aussies forever" - Der findes ikke KOSTtilskud til hunde - det findes kun til mennesker.

 

Til hunde hedder det kun tilskud :blink: - jeg er lidt et pernittengryn - i Know - sorry :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Arkiveringsalf
Den vejlendende energi fordeling til hvalpe er:

 

27% optageligt protein

41% optageligt fedt

32% optageligt kulhydrat

Umiddelbart er største problem vel at voksenfoderet ikke har nok fedt - kunne man evt. give tilskud i form af Kronch Pemmikan (må indrømme at jeg ikke aner om det virker efter hensigten, men ideen virker god).

Jeg ved ikke meget om foder, men i råværdier ligger det meste hvalpefoder på 17-20% fedt, men ved ikke hvordan det translateres til optagelighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Bliver lige nød til at korrigere lidt i tidligere indlæg fra "Aussies forever" - Der findes ikke KOSTtilskud til hunde - det findes kun til mennesker.

 

Til hunde hedder det kun tilskud :blink: - jeg er lidt et pernittengryn - i Know - sorry :oops:

 

Det er jo som man tager det :blink:

 

Mine hunde får kun noget jeg selv kan, vil, må (ifølge dansk lovgivning) spise - altså fødevare godkendt til KOST - human ernæring :mrgreen:

 

Fiskeolie får de f.eks. som Eskimo kapser idet kvaliteten af tilskud fremstillet til dyr ikke er godt nok

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Jeg ved godt at der er forskel på voksen og hvalpefoder - og at et voksenfoder naturligvis ikke er tilstrækkeligt. Men spørgsmålet er om nogle typer hvalpefoder indeholder mere end rigeligt af fedt og protein i forhold til hvalpens behov. Og hvis det gør - kan man så blande det med voksenfoder for at få niveauet længere ned. Reelt set er det - i hvert tilfælde i mit foder - meget af det samme der er i voksen og hvalpefoder, sammensætningen er bare en anden. Så ønsker man en sammensætning der ligger et sted imellem de to varianter - så burde man vel kunne blande. Altså teoretisk set.

 

Hvordan skulle hokamix kunne regulere væksten?

 

Der er hvalpefoder jeg ikke ville fodre en hvalp med, så ja der er vi enige.

 

Orien f.eks. er for mig det klart bedste tørkost mærke på markedet pt., men jeg ville være nervøs ved at opfodre en hvalp på det pga. det meget høje proteinindhold, synes også mineral sammensætningen kunne være bedre.

Sammen med et andet hvalpefoder ville det derimod være :5up:

 

Et all-life-stages foder kan man også sagtens bruge da det er tilpasset til alle - bruger selv et som tilskud til min egen hvapse. Jeg ville dog tilsætte vitalanimin for at være helt sikker på at den virkelig fik hvad den skulle; det kan ikke overdoseres.

 

Mht. hokamix så prøv at google det. Bruger det ikke selv da det simpelthen er for ALT for dyrt i indkøb når man har så mange hunde.

Flere hunde (og også rigtig mange tørkost hunde) bruger en variant som hedder noget med gele... et-et-eller andet til at stabilisere væksten, særligt hos hurtig voksnede hunde.

Brugte det også selv på min første hund, som voksede så hurtigt at benene blev skæve. Det hjælp :5up:

Mange hunde er dog ikke udpræget begejstreret for smagen og de første uge skal de have mere end normal dosis - deres foder bliver helt grønt og skider totalt grønt! :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Siri :vinken:

 

Velkommen herinde!

 

Tror det er lidt religion - jeg ved, hvad jeg selv har gjort, men om det er rigtigt eller ej, vil jeg ikke udtale mig om :mrgreen: Men i hvert fald er ingen af mine vokset for meget eller for hurtigt.

 

De vokser dog i nogle voldsomme ryk ind i mellem - det er helt normalt! Pludselig bliver benene 1½ meter lange natten over :mrgreen:

 

Går det godt med ham?

 

-Trine

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er hvalpefoder jeg ikke ville fodre en hvalp med, så ja der er vi enige.

 

Orien f.eks. er for mig det klart bedste tørkost mærke på markedet pt., men jeg ville være nervøs ved at opfodre en hvalp på det pga. det meget høje proteinindhold, synes også mineral sammensætningen kunne være bedre.

Sammen med et andet hvalpefoder ville det derimod være :5up:

 

Et all-life-stages foder kan man også sagtens bruge da det er tilpasset til alle - bruger selv et som tilskud til min egen hvapse. Jeg ville dog tilsætte vitalanimin for at være helt sikker på at den virkelig fik hvad den skulle; det kan ikke overdoseres.

 

Mht. hokamix så prøv at google det. Bruger det ikke selv da det simpelthen er for ALT for dyrt i indkøb når man har så mange hunde.

Flere hunde (og også rigtig mange tørkost hunde) bruger en variant som hedder noget med gele... et-et-eller andet til at stabilisere væksten, særligt hos hurtig voksnede hunde.

Brugte det også selv på min første hund, som voksede så hurtigt at benene blev skæve. Det hjælp :5up:

Mange hunde er dog ikke udpræget begejstreret for smagen og de første uge skal de have mere end normal dosis - deres foder bliver helt grønt og skider totalt grønt! :shock:

 

Jeg er også voldsomt begejstret for Orijen - men ville aldrig lade mine hunde få deres hvalpefoder - netop pga. proteinindholdet.

 

Tror lige jeg vil kigge lidt på hokamix - nu har jeg jo kun 2 hunde, så det er til at overkomme ift. prisen. Har også overvejet at skifte foder til easybarf - men der kommer økonomien altså til kort. Super lækkert foder, men hold nu op det er dyrt!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Siri :vinken:

 

Velkommen herinde!

 

Tror det er lidt religion - jeg ved, hvad jeg selv har gjort, men om det er rigtigt eller ej, vil jeg ikke udtale mig om :mrgreen: Men i hvert fald er ingen af mine vokset for meget eller for hurtigt.

 

De vokser dog i nogle voldsomme ryk ind i mellem - det er helt normalt! Pludselig bliver benene 1½ meter lange natten over :mrgreen:

 

Går det godt med ham?

 

-Trine

 

 

Hej Trine:vinken:

 

Fodring er fandme en religion og det er et mareridt at finde ud af. I sidste ende handler det jo om hvad der virker for ens egen hund, men lige ift. vækst og hvalpe er jeg lidt hysterisk! MEn du har helt ret - nogle gange tager de bare et ordentligt ryk (og ender i en mystisk hundemodel, med alt for lange ben og snude og alt for kort krop - som Otto ser ud nu)!

 

Det går bar super godt med ham. Jeg synes jo virkelig at Carla er lærenem og hurtig til at indlære nye ting.... meeen det var altså kun indtil jeg fik Otto. Hold nu helt op hvor går det stærkt med at lære nye ting - jeg kan næsten ikke følge med!

Har meldt os til vores første prøve i marts næste år - så nu må vi se om han bliver klar:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også voldsomt begejstret for Orijen - men ville aldrig lade mine hunde få deres hvalpefoder - netop pga. proteinindholdet.

 

Tror lige jeg vil kigge lidt på hokamix - nu har jeg jo kun 2 hunde, så det er til at overkomme ift. prisen. Har også overvejet at skifte foder til easybarf - men der kommer økonomien altså til kort. Super lækkert foder, men hold nu op det er dyrt!!

 

 

Har en lille hund på 9 kg. og det koster 4 kr. om dagen, når jeg kigger på den der regner pris ud for mig

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...