Gæst fairlady Skrevet Juli 16, 2010 Rapporter Share Skrevet Juli 16, 2010 I starten af Lunas drægtighed voksede hun støt, da hun var 4 uger henne var der ingen tvivl om at hun var gravid, hendes mave blev hurtigt tyk. Vi troede alle, inklusive dyrlægen at der var mange hvalpe i hende. Da hun var 6 uger henne blev hun vejet og havde taget 700 gram på. Hold da op tænkte vi alle sammen, hun er jo en lille hund (chinese crested). Nu er hun 52 dage henne og jeg sys ikke hun er vokset , ja faktisk siden hun sidst blev vejet. Tog hende så til dyrlægen idag, var bekymret over at hun ikke længere ser så stor ud i siderne, men maven mest hænger, og sys hun er blevet mere spinkel. Luna har tabt sig 500 gram og i starten mente dyrlægen at hun har mistet hvalpene, det nægtede jeg hårdnakket, én ting kan jeg slå fast, jeg ligger mærke til alt ved Luna, intet går mine øjne forbi og jeg kan med sikkerhed sige hun ikke har aborteret, desuden kan jeg mærke liv derinde. Dyrlægen måtte konstatere at hun også kunne mærke hvalpe, dog mener hun ikke Luna får andet end et par stykker. Men dyrlægen kan ikke forklare hvorfor hun i starten blev så hurtigt stor og siden har tabt sig. Hele drægtigheden har hun spist samme mængde foder som hun altid har gjort. Så ja jeg kom ikke meget klogere ud fra dyrlægen idag. Har nogle af jer erfaringer omkring noget lignende eller forslag til hvad det kan skyldes?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sigurd Besvaret Juli 17, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 17, 2010 Det lyder godt nok mærkeligt. Hvor langt er din hund henne i drægtigheden ?? Har du fået hende scannet ?? Jeg har prøvet, at en tæve viste alle tegn på drægtighed i første halvdel af perioden, hvorefter hun "svandt ind" og der kom aldrig nogen hvalpe. Jeg læste mig dengang til, at hunde kan absorbere fostrene, så derfor kan fostre godt forsvinde, uden at der er tale om en egentlig abort. Men hvis din hund ellers virker sund og rask, er der vel ikke andet for end at vente og se hvad der kommer ud. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Aussies for ever Besvaret Juli 17, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 17, 2010 Lyder som en temmelig dårlig dyrlæge for mig - undskyld mig, jeg har ikke særlig stor tiltro til dyrlæger efterhånden Vægt tab er tegn på der er noget galt, så se at få en second oppinion hos en anden dyrlæge i en fart. Du skulle nu gerne være helt klar over om hun er drægtig - hvalpene er klar til at blive født om en uge. Hun skulle gerne have udviklet patter nu, maven skulle være tydelig forstørret selv ved et lille kuld og en skulle så småt begynde at hæve op bag i. Så se at komme afsted til en anden dyrlæge og få hende skannet - røngtenfotograferet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Juli 17, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 17, 2010 Jeg har kun haft 2 drægtige tæver.Og som 1 stegangs drægtige har der ikke været mærkbart forøget mave/bugomfang før efter 4de uge. Jeg kender mange avlere og har aldrig før hørt om at så hurtig vægtforøgelse . Hun kan ikke altid se om en tæve fortsat er drægtig, absorbering af kuldet er velkendt- desværre. Kender tæver der har været ultralydsscannet med fostre 3 gange, uden at føde. En blodprøve er vist lidt usikker og skal npok til Tyskland for bedste analyse, så røntgen må være mit bud. Evt hvalpes knogletæthed kan normalt ses nu eller en uge før termin. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst TineL Besvaret Juli 17, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 17, 2010 Det lyder altså en smule underligt. Min tæve tabte sig de første uger af drægtigheden, men har nu taget 2 kg. på fra før parring (mops). Hun er på dag 57 og den sidste uge, har hun været afsindigt besværet. Jeg havde en veninde, hvor tæven aborterede (og ikke bare reabsorberede) 5 hvalpe- der blev 1 tilbage, som blev født velskabt uden problemer. Hvis jeg var dig havde jeg fået taget røngten hos en erfaren dyrlæge, med en ordentlig røngtenmaskine. Så er du færdig med gætterier og ved helt sikkert hvor mange der er/om der er nogen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst fairlady Besvaret Juli 17, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 17, 2010 Jeg har fået hende undersøgt et andetsted, måtte komme ind akut. Der ligger to velskabte hvalpe i hver side, men stadig ingen forklaring på hvorfor hun har tabt sig. Luna er ikke besværet af sin mave og kan hoppe op og ned som hun altid har kunnet, samt løbe. Men hun har altid været en adræt og veltrimmet tæve. Inden jeg fik hende parret fik jeg lavet sundhedsundersøgelser på hende og fik enormt meget ros for hendes stand og hun har altid været meget adræt. Dyrlægen sagde også hun kan have absorberet et par stykker, hun lagde godt ud i starten, så hurtigt gravid ud, men har undret mig hun så ikke ha vokset så meget mere. Dyrlægen sagde hvalpene er gået ned og derfor hænger hendes mave mere nu, der er en chance for hun føder et par dage før. Ellers er hun en sund og rask tæve og har jeg ikke mærket nogle forandringer på hende ret adfærdsmæssigt ( og det har jeg ikke) så er der ikke noget galt. Vægttabet kan skyldes at Luna altid har været småt spisende og derfor tærer hvalpene mere på hende, hun har heller ingen øget appetit. Men hun har altid været lidt speciel når det kommer til mad. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Juli 17, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 17, 2010 Måske du skulle starte med at give hende hvalpefoder nu, så hun får lidt mere energi indenbords hvis hun ikke psiser så meget? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Juli 17, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 17, 2010 Hvalpefoder og små , men flere måltider burde hun have haft tilbudt fra 5 ugers drægtighed.Så det får hun nok også. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Juli 17, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 17, 2010 Jeg læste første indlæg "spist samme mængde foder hun hele tiden har gjort" som at hun havde spist det samme foder hun hele tiden havde gjort. My bad Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aussiepower! Besvaret Juli 17, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 17, 2010 Jeg læste første indlæg "spist samme mængde foder hun hele tiden har gjort" som at hun havde spist det samme foder hun hele tiden havde gjort. My bad Jeg læser altså start indlægget på samme måde som dig Og syntes derfor at det nok ikke er så underligt endda at tæven har tabt sig, hvis hun ikke har fået hvalpefodder og øget mængde... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst fairlady Besvaret Juli 17, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 17, 2010 Jeg læser altså start indlægget på samme måde som dig Og syntes derfor at det nok ikke er så underligt endda at tæven har tabt sig, hvis hun ikke har fået hvalpefodder og øget mængde... Min tæve har altid fået hvalpefoder. Hun er en lille hunderace og små hunde kan godt spise hvalpefoder hele deres liv pga. små hunde har en højere energi forbrænding. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst fairlady Besvaret Juli 20, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 20, 2010 Der er iøvrigt styr på Lunas vægt igen. Jeg vejede hende mandag til 7,2 og hun har en normalvægt på 6 kg, så det virker mere rigtigt. Jeg sagde til dyrlægen at der måtte have været noget galt med deres vægt i fredags da jeg var ovre og veje hende og hun da vejede 500 gram mindre end hun gjorde da hun var 6 uger henne. De mener ikke deres vægt fejler noget:hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts