Hop til indhold

Mere kædehalsbånd...


Gæst Ninjamor
 Share

Recommended Posts

Gæst Ninjamor

Farligt halsband

 

© Anders Hallgren

 

Der er kommet et nyt halsbånd til hundetræning frem. Ophavsmanden er Cesar Millan, manden i TV serien fra USA, som for tiden vises i TV4, på TV4+.

Det er et kvælerhalsbånd konstrueret således at det strammer til højt oppe på halsen, lige bag ørene. Meningen med denne placering er at det skal gøre ondt.

Oveni dette er det tyndt, så det skal kunne trænge ordentligt ind.

 

 

Følsomme nerver

Rundt om halsen findes et antal nerver som udgår fra kraniet. Jo højere oppe disse sidder, desto mere yderligt ligger de.

Længere nede på halsen er de beskyttet af muskler, men højere oppe, specielt bag ørene, er de ubeskyttede.

 

En af disse nerver trigeminus, ligger relativt yderligt og forgrener sig til tre steder i hundens ansigt. Ifølge den kendte engelske hundepsykolog Roger Mugford anvender man tryk mod denne nerve i kinesisk tortur, eftersom det medfører stærk smerte ved tryk på den.

 

Læs selv videre her: Anders Hallgren Konsultation men oversæt selv :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver så forarget over den mand. Tænk at han (stadig) er så populær. :scared:. Jeg bliver så gal, når jeg læser/hører folk fosvare ham med at han 'bare' bruger hundens eget sprog.. Nu er jeg ikke ekspert, men det ser jo helt sygt ud, det han laver.

 

/Mette

Link til indlæg
Del på andre sites

Det halsbånd... Grrr...

 

Det har desværre eksisteret længe og jeg fatter fatter fatter ikke, at folk bruger det! :evil:

 

Hvis de bare så videoen, hvor CM forklarer, hvordan det bruges, kan man tydeligt se, at hunden faktisk ikke er glad ved situationen... Men igen, den opfører sig jo, som CM vil have, den skal. Roligt, ører lagt tilbage, "anspændt"/sammenkrøbet stilling...

 

Jeg væmmes ved det :badr: Og bare tanken om det :evil:

 

"hunden er ekstra øm der + det er der svageste sted på halsen" :roll:

 

Heldigvis har jeg endnu aldrig set det i brug i DK...! *pyha*

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan kan man finde på det...?!

 

Er det ikke i princippet det samme man ser på udstillinger. Jeg får det dårligt når jeg ser hvordan hunde nærmest bliver stranguleret for at "se godt ud". Hvis man synes at en hund ser bedst ud når den er hængt op på den måde, er der da gået noget galt et sted :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke i princippet det samme man ser på udstillinger. Jeg får det dårligt når jeg ser hvordan hunde nærmest bliver stranguleret for at "se godt ud". Hvis man synes at en hund ser bedst ud når den er hængt op på den måde, er der da gået noget galt et sted :shock:

 

Helt klart, nogle få udstillere overdriver og kan ikke finde ud af at træne deres hunde!

 

Men synes heldigvis at det er de færreste! I hvert fald blandt bernerne.

 

At man så tilgengæld holder linen, så den ser stram ud, er jo noget helt andet. Så den ikke hænger og dingler. Hvis bare hunden har lært, at det er ok og fedt inden.

 

Men det ændrer nu ikke på det negative i at bruge det til de daglige gåture :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MissLuna
Er det ikke i princippet det samme man ser på udstillinger. Jeg får det dårligt når jeg ser hvordan hunde nærmest bliver stranguleret for at "se godt ud". Hvis man synes at en hund ser bedst ud når den er hængt op på den måde, er der da gået noget galt et sted :shock:

 

Ja og det er nok ikke med hunden..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Er det ikke i princippet det samme man ser på udstillinger. Jeg får det dårligt når jeg ser hvordan hunde nærmest bliver stranguleret for at "se godt ud". Hvis man synes at en hund ser bedst ud når den er hængt op på den måde, er der da gået noget galt et sted :shock:

 

Jep.

 

For år tilbage var jeg på kursus som instruktør i DcH, der lærte vi at sætte kæden helt op bag hundens øren og bruge det det. Så ku' de lære det, ku' de...

Så måske har Millan i virkeligheden lært det af en dansker :oops:

Næppe, men vi har kunnet følge godt med!

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke i princippet det samme man ser på udstillinger. Jeg får det dårligt når jeg ser hvordan hunde nærmest bliver stranguleret for at "se godt ud". Hvis man synes at en hund ser bedst ud når den er hængt op på den måde, er der da gået noget galt et sted :shock:

 

 

Aaahhh, det er en tilsnigelse. Nu har jeg selv en race, hvor hundens hoved holdes højt i linen, og hvor linen sidder helt oppe under hagen. Men blot fordi linen synes stram, er det altså ikke ensbetydende med, at hunden er ved at blive kvalt.

 

Nu ved vi vel alle, at skal man klare sig på udstilling, skal hunden performe. Og det gør den altså ikke, hvis det er ubehageligt for den at deltage. Hvor tit går du egentlig på udstilling og tjekker forholdene ud?

 

Nu skal jeg ikke påstå, at det aldrig er set at der for hårdhændet behandling af hunde på en hundeudstilling, men det er et sjældent syn, og noget der vil blive påtalt. Både af dommer, ringpersonale og andre udstillere.

 

I forhold til hvad stramt er; så kan du jo også holde en nøgle "stramt" vandret i en sytråd, uden at få mærker i den finger du holder snoren med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep.

 

For år tilbage var jeg på kursus som instruktør i DcH, der lærte vi at sætte kæden helt op bag hundens øren og bruge det det. Så ku' de lære det, ku' de...

Så måske har Millan i virkeligheden lært det af en dansker :oops:

Næppe, men vi har kunnet følge godt med!

 

Du forsømmer ingen lejlighed til at nedgøre DcH. Hvad du har oplevet for år tilbage, kan ingen bruge til noget.

Ligeledes at Dch-træning keder dig, det kan heller ingen bruge til noget.

 

Man kunne jo få den tanke, at det er en slags brødnid, men det kan selvfølgelig ikke passe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Du forsømmer ingen lejlighed til at nedgøre DcH. Hvad du har oplevet for år tilbage, kan ingen bruge til noget.

Ligeledes at Dch-træning keder dig, det kan heller ingen bruge til noget.

 

Man kunne jo få den tanke, at det er en slags brødnid, men det kan selvfølgelig ikke passe.

 

Vauww, jeg er faktisk medlem af DcH og laver et stort stykke frivilligt arbejde der! Jeg er medlem udelukkende for at få lov til at lave gratis arbejde.

 

Hvis du læser DcH Bladet vil du også vide, at jeg leverer gratis artikler til bladet selvom jeg er professionel og andre blade betaler for mine artikler.

 

Jeg arbejder, som mange andre, på at få DcH med "op i tiden" mht. metodevalg og holdning til hund, dette betyder naturligvis at fortidens metoder bliver anvendt som skrækeksempler og holdes op mod bedre resultater opnået på meget mere human vis.

 

For eksempel er der sikkert ikke mange DcH'ere der længere anvender den lange line til på afstand at hugge hunden ned hvis den rejser sig fra en dækøvelse? Dette har jeg såmænd også været på kursus i at kunne bruge som læringsmetode.

 

Heldigvis er man i lokalafdelingerne efterhånden godt med med hensyn til bedre læringsmetoder.

 

Det er relevant hvordan DcH har udviklet sig til det bedre med tiden og hvis du føler, at det er at negøre DcH at jeg nævner metoder anvendt for lang tid siden, så må du om det, det kan jeg ikke bruge til noget.

 

Jep, jeg kedede mig til den DcH træning jeg har deltaget i med Pelle - og hvad så?

At jeg kedede mig har med at gøre at Pelle og jeg er længere end det der blev tilbudt. Er det så slemt?

 

Mht. brødnid, så er DcH en forening hvor der ydes frivilligt arbejde, hvor jeg er professionel instruktør og adfærdsbehandler, dermed er vi ikke konkurrenter.

Jeg kan og vil ikke konkurrere på prisen og DcH kan ikke konkurrere på kvaliteten. Dermed er brødnid ikke til stede.

 

Jeg beklager, at du føler din forening nedgjort, men det er din følelse, ikke min hensigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Inden jeg stoppede i DcH (96)var kravet om kædehalsbånd til konkurrencer væk

 

Derudover har jeg ikke oplevet det med halsbånd oppe bag ørerne.. Kun til udstillinger, og der var/er det udstillingsliner....

 

Mit startindlæg gik ikke på DcH eller andre, men jeg håbede at folk ville læse mere i linket.

 

Vi har ofte debatteret kædehalsbånd her og jeg finder Anders Hallgrens artikel relevant :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Aaahhh, det er en tilsnigelse. Nu har jeg selv en race, hvor hundens hoved holdes højt i linen, og hvor linen sidder helt oppe under hagen. Men blot fordi linen synes stram, er det altså ikke ensbetydende med, at hunden er ved at blive kvalt.

 

Nu ved vi vel alle, at skal man klare sig på udstilling, skal hunden performe. Og det gør den altså ikke, hvis det er ubehageligt for den at deltage. Hvor tit går du egentlig på udstilling og tjekker forholdene ud?

 

Nu skal jeg ikke påstå, at det aldrig er set at der for hårdhændet behandling af hunde på en hundeudstilling, men det er et sjældent syn, og noget der vil blive påtalt. Både af dommer, ringpersonale og andre udstillere.

 

I forhold til hvad stramt er; så kan du jo også holde en nøgle "stramt" vandret i en sytråd, uden at få mærker i den finger du holder snoren med.

 

Jeg må så indrømme at dette er noget jeg ser ofte til udstilling, dog primært under opstilling af hunde, f.eks. ved at hundens forpart lige løftes i kæden og/eller når dommerne ser væk :cry:

 

God performence i ringen er desværre ikke lig hunden bliver behandlet ordentlig. Hunde er på dette område et dumt dyr.

 

Rigtig mange showhunde må tåle en knap så pæn behandling, fordi ejerens/handlerens ambitioner (nerver) ikke er til at opfører sig utidigt, f.eks. har jeg set en topudstiller sparke til sin hund inden den skulle ind, fordi den ikke gik godt nok :cry:

 

- og se f.eks. på de amerikanske showhunde, mange af dem bliver ikke behandlet ordentlig.

Jeg har f.eks. fået det råd at ligge mig på hunden indtil den ligger stille, hvis den ikke vil gøre det på trimmebordet: så kan de lære det :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vauww, jeg er faktisk medlem af DcH og laver et stort stykke frivilligt arbejde der! Jeg er medlem udelukkende for at få lov til at lave gratis arbejde.

 

Hvis du læser DcH Bladet vil du også vide, at jeg leverer gratis artikler til bladet selvom jeg er professionel og andre blade betaler for mine artikler.

 

Jeg arbejder, som mange andre, på at få DcH med "op i tiden" mht. metodevalg og holdning til hund, dette betyder naturligvis at fortidens metoder bliver anvendt som skrækeksempler og holdes op mod bedre resultater opnået på meget mere human vis.

 

For eksempel er der sikkert ikke mange DcH'ere der længere anvender den lange line til på afstand at hugge hunden ned hvis den rejser sig fra en dækøvelse? Dette har jeg såmænd også været på kursus i at kunne bruge som læringsmetode.

 

Heldigvis er man i lokalafdelingerne efterhånden godt med med hensyn til bedre læringsmetoder.

 

Det er relevant hvordan DcH har udviklet sig til det bedre med tiden og hvis du føler, at det er at negøre DcH at jeg nævner metoder anvendt for lang tid siden, så må du om det, det kan jeg ikke bruge til noget.

 

Jep, jeg kedede mig til den DcH træning jeg har deltaget i med Pelle - og hvad så?

At jeg kedede mig har med at gøre at Pelle og jeg er længere end det der blev tilbudt. Er det så slemt?

 

Mht. brødnid, så er DcH en forening hvor der ydes frivilligt arbejde, hvor jeg er professionel instruktør og adfærdsbehandler, dermed er vi ikke konkurrenter.

Jeg kan og vil ikke konkurrere på prisen og DcH kan ikke konkurrere på kvaliteten. Dermed er brødnid ikke til stede.

 

Jeg beklager, at du føler din forening nedgjort, men det er din følelse, ikke min hensigt.

 

Netop fordi du kalder dig professionel, burde du afholde dig fra de nedladende bemærkninger om DcH. De er unødvendige.

 

At DcH ikke kan konkurrere på kvaliteten er din påstand. Men det er vist kun dig, der føler konkurrencen. DcH er ligeglad.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er dig selv, der bringer DcH ind i sagen, selv om det ikke er relevant.

Uden at ville blande mig i diskussionen mellem Ninjamor og dig (jeg er selv i en rigtig god afdeling af DcH), så er man vel nødt til at referere til det man kender. Jeg kender til nogle rigtig beskidte metoder indenfor Retrieverklubben, og det er altså ikke fra gamle dage. Det ville jeg kunne udtale mig om, men jeg kunne da ikke så godt kloge i, hvad de laver i f.eks. Terrierklubben:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Netop fordi du kalder dig professionel, burde du afholde dig fra de nedladende bemærkninger om DcH. De er unødvendige.

 

At DcH ikke kan konkurrere på kvaliteten er din påstand. Men det er vist kun dig, der føler konkurrencen. DcH er ligeglad.

 

Nej hør nu!

Jeg har lov til at skrive hvad jeg vil uanset jeg er proffessionel eller ej!

 

Det er dig som tager mine henvisninger til DcH som værende nedladende, dette er for din egen regning. Du tolker som du vil og forsøger som regel at finde noget negativt i det jeg skriver. Det har vi set før.

Jeg har åbenbart trådt på en øm tå, hvilket jeg beklager, men den ømme tå er din - og ikke mit ansvar

 

Hvsi vi skal vende den om, inden jeg stopper med at deltage i dette personfnidder, er det så i orden at du, som privatperson, beskylder mig for at være nedladende og hvad har vi her mens jeg som professionel ikke må tage til genmæle eller forklare hvad jeg mener?

Ej heller må jeg skrive det mindste som af overfølsomme personer kan tolkes som nedladende. Den holder ikke du!

 

Når du nu på vegne af hele DcH (og dermed også mig :shock:) skriver at vi er ligeglade, hvorfor kan du så ikke også være det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst topsytop

Det er relevant hvordan DcH har udviklet sig til det bedre med tiden og hvis du føler, at det er at negøre DcH at jeg nævner metoder anvendt for lang tid siden, så må du om det, det kan jeg ikke bruge til noget..

 

Hmmmm....... jeg husker da ellers fra en gammel tråd, at jeg blev gjort grundigt opmærksom på at man sandelig ikke kunne bruge eksempler fra dine kurser afholdt et år tidligere til noget, det var ikke relevant for: " tingene kunne have udviklet sig, og blive gjort anderledes i dag". Så når det gælder dig selv, så er gamle eksempler altså ikke relevant, men de er det åbenbart i DCH sammen hæng:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hmmmm....... jeg husker da ellers fra en gammel tråd, at jeg blev gjort grundigt opmærksom på at man sandelig ikke kunne bruge eksempler fra dine kurser afholdt et år tidligere til noget, det var ikke relevant for: " tingene kunne have udviklet sig, og blive gjort anderledes i dag". Så når det gælder dig selv, så er gamle eksempler altså ikke relevant, men de er det åbenbart i DCH sammen hæng:hmm:

 

Prøv at læse igen.

 

Nu vi åbenbart SKAL beskæftige os med min person (sikke da en opmærksomhed) det er åbenbart agurketid, så skrev jeg ikke at DcH bruger metoder nu, som dem jeg hentydede til med halsbånd bag ørene og langlinehug ved dæk, jeg skrev jo netop at det var for år tilbage.

 

I stedet for at forsøge at finde noget at tage mig på, så læs dog det der er skrevet.

 

De eksempler fra mine kurser du nævner vil jeg da egentlig gerne have gentaget i en pb, så skal jeg med glæde tage den med dig der eller du kan oprette en tråd til emnet, hvis du synes det er relevant, jeg har rent mel i posen.

 

Så kan denne tråd handle om artiklen jeg linkede til.

 

Hvad synes du i øvrigt om artiklen jeg linker til? Trådens emne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...