Hop til indhold

Spørgsmål om nye hvalpe og Netto og sådan

Tine1
 Share

Recommended Posts

Når man sådan får en lille hvalp - Køber I så ind til 14 dage eller..??

Jeg har jo efterhånden fundet ud af, at alene hjemme træning skal gøres med omhu, omtanke og i hvalpens eget tempo... men hvis det tager 1 uge og komme op på 13 minutters alene hjemme - så kommer det jo til at knibe med at få købt ind og sådan...

Må man tage en lille bitte hvalp i en taske med i supermarkeder? Eller skal jeg efterlade ham i bilen (med hensynstagen til varmen selvfølgelig)..?

Hvordan gør I?

De fleste, der køber hund er jo nok par - så kan den ene jo handle mens den anden er hjemme og sådan... Men jeg er alene om tjansen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Findus

Jeg har lidt blandede erfaringer.. Vi havde Duffy med i Kvickly uden problemer, men her forleden dag havde jeg hende med i Netto og der blev vi smidt ud, for hvis levnedsmiddelkontrollen kom forbi, ville de blive lukket med det samme, sagde ham manden...

Hvis jeg var dig, tror jeg at jeg ville handle godt ind til den første uge, og så prøve at tage ham ind i en bæretaske eller lignende... Eller måske en af dine børn kan stå uden for med Otto, mens du handler? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg købte rigeligt ind inden jeg fik Silke hjem...

Og efter et par dage så LØØØØB jeg hen til nærbutikken efter nødkøb og hjem igen.. Det tog 12 minutter.

Silke sov imens.

Efter et par dage sammen lærer man jo hvornår "barnet" sover tungest...;-)

Du kan IKKE regne med at du kab tage din hvalp med ind i et supermarked. Det ER ikke lovligt.

Men hvalpen skal måske også lære at stå udenfor en butik? Så kunne du tage den med og overvåge den fra vinduet af.

Der er måske nogen der vil holde øje med den mens du flår nogle varer til dig..:lol:

Det er IKKE SPOR nemt at være alene med en hvalp... :mrgreen:

Det ER jo som at være alene med en baby.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man handler stort ind inden hvalpen kommer hjem :D :D

Ellers kan du måske få en ven eller nabo til at kigge efter det lille kræ mens du handler ind? De fleste er vilde med hvalpe, og vil gerne hjælpe i en hel eller halv time..

At tage hunden med ind i en butik (i taske eller ej) er ikke bare en ekstremt stor mangel på respekt og pli, det er også hamrende ulovligt, og i mine øjne direkte ulækkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

eller handler ind online.

Det har vi snart gjort i en måned.. Dog ikke pga. lille hvalp, men af andre praktiske årsager.

Jeg elsker at kunne side en mandag aften og handle ind i mit eget tempo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min umiddelbare tanke var også, at det var lidt ulækkert... Og vil bestemt ikke gøre noget ulovligt.. Må lige finde ud af, hvor der er "hunderegler og forbud"..

Vil ikke stille ham alene udenfor en butik... Frygten for at nogen skulle stjæle ham er simpelthen for stor... men kunne nok godt lokke ungerne til at stå udenfor med ham imens. :5up:

Helt alene er jeg jo heller ikke... Min ældste på 17 vil være her meget den første tid og hjælpe til med ham.. men man kan ikke rigtigt tage sådan en størrelse som en selvfølge... Teens.. agtigt:rolleyes:

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Og efter et par dage så LØØØØB jeg hen til nærbutikken efter nødkøb og hjem igen.. Det tog 12 minutter.

Silke sov imens.

Efter et par dage sammen lærer man jo hvornår "barnet" sover tungest...;-)

Er det ikke et af de vigtigste ting ved alene hjemme træningen, at der er 100% tillid og hvalpen altid ved, når man er gået?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Obelix

Ja jeg gjorde mig også mange tanker om hvordan og hvorledes jeg skulle bære mig ad med alle de praktiske gøremål udenfor hjemmet i den første tid med hvalp.

Vi havde godt nok handlet godt ind, og jeg havde 2 måneders barsel tilbage da vi fik Obelix hjem, men jeg har en mand som er på arbejde fra 6-19 hver dag og min datter skulle jo stadig i børnehave selvom mor, hvalp og lillebror var derhjemme. Så allerede efter 3 dage i sit nye hjem måtte Obelix være alene hjemme de 10-15 min det tager at gå i børnehaven og det har aldrig været et problem.

Så efter nogle dage ville jeg altså godt turde løbe et kort smut på tanken eller i Netto efter et par småting :-D.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg var dig - så anskaffede jeg et bur. Et bur er under alle omstændigheder et must når man har hvalp. I sær den første tid.

Du handler ind til de første 3-4 dage og mens du går på toilet, er i køkken og lign. er den lille i sit bur - her får han mad og har sit legetøj så det er rigtig hyggeligt.

Hvalpe sover meget - så når det er sovetid - ind i buret med ham - og så tager du ud og handler.

Vi er 4 her i huset - men jeg kunne/kan ikke altid regne med at mine sønner bare stiller op - så derfor er buret suverræn også fordi du ikke behøver at frygte at han nu render rundt og laver ulykker.

Om natten bruges buret til renligheds træning :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Er det ikke et af de vigtigste ting ved alene hjemme træningen, at der er 100% tillid og hvalpen altid ved, når man er gået?

Jo. Men hvis hvalpen sover tungt og man liiige kan nå et eller andet hurtigt, tæller det ikke som træning - bare som held at den sov så man lynhurtigt kunne hente et eller andet :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hvis jeg var dig - så anskaffede jeg et bur. Et bur er under alle omstændigheder et must når man har hvalp. I sær den første tid.

Du handler ind til de første 3-4 dage og mens du går på toilet, er i køkken og lign. er den lille i sit bur - her får han mad og har sit legetøj så det er rigtig hyggeligt.

Hvalpe sover meget - så når det er sovetid - ind i buret med ham - og så tager du ud og handler.

Vi er 4 her i huset - men jeg kunne/kan ikke altid regne med at mine sønner bare stiller op - så derfor er buret suverræn også fordi du ikke behøver at frygte at han nu render rundt og laver ulykker.

Om natten bruges buret til renligheds træning :5up:

Markeringen: Hvorfor synes du det?

Jeg har kun haft låne bur til en hvalp, og det var kun for at vænne ham til bur "hvis nu"... Han var der aldrig med lågen lukket, men lagde sig til at sove derinde

Link til indlæg
Del på andre sites

Markeringen: Hvorfor synes du det?

Jeg har kun haft låne bur til en hvalp, og det var kun for at vænne ham til bur "hvis nu"... Han var der aldrig med lågen lukket, men lagde sig til at sove derinde

Burtræning er godt (set med mine øjne) for at fremme renlighedstræningen, når man ikke lige kan have øjne på hvalpen, om natten - i sær da vi sover ovenpå og det af sikkerhedsgrunde betyder at vores hvalp ikke dratter ned af trappen. Desuden sover hvalpen ved siden af lige op af sengen - så man hører den med det samme -

Når man starter bur træning fra hvalp - vil det være nemmere når hunden skal med i bil - til dyrlæge - på dyrhospital - eller overnatte hos fremmede, bare for at nævne nogle eksempler.

Vores hunde er kun i buret med lukket låge - når de skal spise eller det er af sikkerhedsmæssige grunde, resten af tiden står lågen åben og de kan gå til og fra - vi har bur i stedet for kurv - og her hos os er det også et hit at ligge ovenpå buret på et tæppe.

Buret er er altså et must her i huset og kan sammenlignes med en kurv og noget vi under ingen omstændigheder vil undvære.

Link til indlæg
Del på andre sites

er nu ikke enig i at et bur er et must, praktisk- ja men der findes nu mange (inkl jeg selv) som klarer hvalpetiden uden bur

Det er jo fint at du kan klare det uden bur - men vi har alle forskellige behov - og jeg vil gerne at mine hunde er vant til bur så de kan køre med i bil - eller hvis de skal indlægges på et dyrhospital - og i sær med renligheds træningen - så derfor er der rigtig mange fordele ved bur ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar...

Otto har en transportkasse, som p.t. står hos opdrætter.. Han sover i det med åben låge i løbet af dagen,

Men uanset hvad, ville jeg aldrig efterlade min hvalp (eller mine børn) uden at sige farvel. Mener at det er spørgsmål om tillid og respekt.

Uden overhovedet at vide noget om hvalpetræning synes jeg at det er ren logik, at hvis man forlader hunden hurtigt mens den sover, vil det indgå i alene hjemme træningen. Hvis hvalpen vågner, mens jeg er væk vil det være et tillidsbrud, som man så skal arbejde sig væk fra, når man kommer til alene hjemme træningen.

Måske lyder jeg lidt naiv i mine holdninger... Men har endnu aldrig nogen sinde forladt mine børn uden at de har været informerede og trygge ved situationen.

Jeg bestemmer. Jeg vil respekteres - og det kræver tillid.

Link til indlæg
Del på andre sites

T

Måske lyder jeg lidt naiv i mine holdninger... Men har endnu aldrig nogen sinde forladt mine børn uden at de har været informerede og trygge ved situationen.

Ok - retter lige mig selv her... Har aldrig gået uden at de har været informerede... men har efterladt et grædende barn i vuggestuen.. Det har vi vist alle..

Hovedsagen er, at de ved, hvad der foregår.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar...

Otto har en transportkasse, som p.t. står hos opdrætter.. Han sover i det med åben låge i løbet af dagen,

Men uanset hvad, ville jeg aldrig efterlade min hvalp (eller mine børn) uden at sige farvel. Mener at det er spørgsmål om tillid og respekt.

Uden overhovedet at vide noget om hvalpetræning synes jeg at det er ren logik, at hvis man forlader hunden hurtigt mens den sover, vil det indgå i alene hjemme træningen. Hvis hvalpen vågner, mens jeg er væk vil det være et tillidsbrud, som man så skal arbejde sig væk fra, når man kommer til alene hjemme træningen.

Jeg bestemmer. Jeg vil respekteres - og det kræver tillid.

Tine - du får det til at lyde som om jeg var en bussemand :hmm: Jeg forlader da heller ingen af mine hunde uden de ser jeg går.

Børnene har jo ikke noget med det her at gøre - da det handler om hvordan du skal kunne handle ind.

Jeg har så sandelig heller aldrig efterladt mine børn da de var mindre - nu er de store 17 og 19 så de burde kunne klare sig selv.

Jeg deler ud af mine erfaringer, dem kan folk bruge eller lade ligge :cool: - og ja med flere hunde bag mig så ved jeg en del efterhånden ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg står jo også selv og får hund, som jeg er alene om, her til august.

Jeg regner bestemt med at handler KÆMPE ind d. 9., som jeg henter hende d. 10. Så jeg kan klare mig mindst en uge.

Jeg har heldigvis Aldi 2 minutter på gåben herfra, så kan hurtigt lynhandle, men ellers er det faktisk min plan at allerede fra 1. uge, skal hun med ud at handle i Superbest/føtex/osv., på de dage, hvor vejret er, så hun kan blive i bilen - som en del af hendes køre- og alenetræning. :-) (naturligvis kun hvis hun er tryg ved det)

og så ved jeg at mine naboer vil stå på hovedet af hinanden for at passe hende, hvis det ikke passer med, at hun kan komme med, eller jeg skal i Bilka og bruge en time på det. :-D

Jeg vil dog ikke bruge bur som en del af hendes alenehjemme træning - hun får hele køkkenet som hendes "bur"... buret bliver en del af hendes køretræning i stedet. Har "kun" 68 kvm, og ikke lige et sted til et bur. En kurv fylder altså bare mindre i en lejlighed. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle sammen

Det er god tråd, en jeg måske godt kunne tænke mig at være faldet over for små 14 dage siden.. :hmm:

Jeg står nemlig i samme situation, alene med lille hvalp, og ingen børn der kan hjælpe..

Jeg havde overhovedet ikke spekuleret på hvordan jeg skulle få mad, havde bare sørget for at alt var der til min lille tøs når hun kom.. Så den har stået på pizza et par gange, og så har jeg heldigvis haft mad i fryseren. Jeg har haft hende med på posthuset i en taske og på apoteket, det var helt i orden (der var i hvert fald ikke nogen der sagde noget til det).

Jeg kan ikke se hvad der er ulækkert i at have sin hund med ind i en butik når den sidder i en taske. Den kan ikke komme ud, og kommer ikke i berøring med nogen af varene, den kan altså ikke fælde ud af tasken, i hvert fald ikke mere end jeg gør, fordi der sidder pels i mit tøj.

Så syntes jeg helt ærligt at det er mere ulækkert at små børn render rundt og piller ved alle varene i butikker. Og det er ikke fordi jeg ikke kan lide børn, for det kan jeg, jeg kan bare ikke se hvad en hund i en taske kan gøre galt i en butik, men vil da meget gerne høre hvorfor I syntes det er ulækkert. :-)

Jeg har snakket med en ven som er butikschef i en Irma, og han har sagt, at hvis der kom en ind i hans butik med sin hund i en taske så var det helt i orden med ham, sålænge den var i en taske.

Men jeg har endnu ikke prøvet at være ude og handle med min endnu, mest fordi jeg er lettere konfliktsky, og ville være rigtig ked af at træde nogen over tærene, hvis nu det rent faktisk ikke ER tilladt.

Så min plan er at bruge en veninde, eller bestille varene online hvis det bliver nødvendigt, det koster ikke så meget at få dem bragt ud. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa
Min umiddelbare tanke var også, at det var lidt ulækkert... Og vil bestemt ikke gøre noget ulovligt.. Må lige finde ud af, hvor der er "hunderegler og forbud"..

Vil ikke stille ham alene udenfor en butik... Frygten for at nogen skulle stjæle ham er simpelthen for stor... men kunne nok godt lokke ungerne til at stå udenfor med ham imens. :5up:

Helt alene er jeg jo heller ikke... Min ældste på 17 vil være her meget den første tid og hjælpe til med ham.. men man kan ikke rigtigt tage sådan en størrelse som en selvfølge... Teens.. agtigt:rolleyes:

Jeg ville heller aldrig nogensinde sætte Mimi uden for en butik - Der findes desværre alt for mange afstumpede mennesker til at jeg turde det. God ide med at lade et af dine børn holde øje med Otto, men det kan de vel også gøre hjemme?

Lige som mange andre i denne her tråd, havde jeg forsynet mig til flere uger da jeg fik Mimi hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa
Hej alle sammen

Det er god tråd, en jeg måske godt kunne tænke mig at være faldet over for små 14 dage siden.. :hmm:

Jeg står nemlig i samme situation, alene med lille hvalp, og ingen børn der kan hjælpe..

Jeg havde overhovedet ikke spekuleret på hvordan jeg skulle få mad, havde bare sørget for at alt var der til min lille tøs når hun kom.. Så den har stået på pizza et par gange, og så har jeg heldigvis haft mad i fryseren. Jeg har haft hende med på posthuset i en taske og på apoteket, det var helt i orden (der var i hvert fald ikke nogen der sagde noget til det).

Jeg kan ikke se hvad der er ulækkert i at have sin hund med ind i en butik når den sidder i en taske. Den kan ikke komme ud, og kommer ikke i berøring med nogen af varene, den kan altså ikke fælde ud af tasken, i hvert fald ikke mere end jeg gør, fordi der sidder pels i mit tøj.

Så syntes jeg helt ærligt at det er mere ulækkert at små børn render rundt og piller ved alle varene i butikker. Og det er ikke fordi jeg ikke kan lide børn, for det kan jeg, jeg kan bare ikke se hvad en hund i en taske kan gøre galt i en butik, men vil da meget gerne høre hvorfor I syntes det er ulækkert. :-)

Jeg har snakket med en ven som er butikschef i en Irma, og han har sagt, at hvis der kom en ind i hans butik med sin hund i en taske så var det helt i orden med ham, sålænge den var i en taske.

Men jeg har endnu ikke prøvet at være ude og handle med min endnu, mest fordi jeg er lettere konfliktsky, og ville være rigtig ked af at træde nogen over tærene, hvis nu det rent faktisk ikke ER tilladt.

Så min plan er at bruge en veninde, eller bestille varene online hvis det bliver nødvendigt, det koster ikke så meget at få dem bragt ud. ;-)

Du må i de fleste butikker, banker, apoteker osv. gerne have en hund i taske med ind - De steder du ikke må er i butikker som sælger fødevarer, der er det simpelthen forbudt af fødevarekontrollen.

Mimi er stort set altid med mig, minus i supermarkedet.

Link til indlæg
Del på andre sites