skipper-odense Skrevet Juli 19, 2010 Rapporter Share Skrevet Juli 19, 2010 Skipper har desværre fået en lidt dum vane med at ligge og slikke på tapetet i soveværelset og også gnave i det hvis ikke vi når at stoppe ham. Det sker KUN om morgenen når han vågner før os og altså ikke mens han er alene hjemme eller på andre tidspunkter af døgnet. Vi siger selvfølgelig nej når vi opdager det og så stopper han også men da vi jo ligger og sover har han nået at gnave et par huller i tapetet :stupid: Som jeg ser det har vi 3 muligheder: 1) At han sover i bur, vi har prøvet at lære ham det, men han kan slet ikke affinde sig med det og hyler højlydt selvom han er burtrænet til bilen og det går fint der. Vi kunne selvfølgelig prøve igen men jeg er lige ved hellere at ville leve med lidt huller i tapetet da han ellers sover rigtig fint under sengen indtil ved 6-7 tiden. 2) At han kommer op i sengen til os, men det bliver han altså for stor til på et tidspunkt og orker ikke at aflære dårlige vaner 3) Mener jeg har læst om noget man kan smøre på væggen så hunden synes det smager dårligt :hmm:men det skal naturligvis være noget der ikke skader hunden på nogen måde! Vi tager meget gerne imod gode råd og forslag! Det er selvfølgelig en dårlig adfærd og det optimale ville være at træne det væk men det er lidt svært når det primært foregår mens vi sover Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Juli 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 19, 2010 Hvor gammel er Skipper? Jeg ville klart aflære adfærden i stedet for lappeløsninger. Bur er også en fremragende løsning, men når han er så ked af at sove i det, ville jeg ikke gøre det. Når han vågner skal han så ud? Hvis han skal, så synes jeg I skal lufte og gå på hovedet i seng. Når i har luftet (selvfølgelig kun hvis han skal luftes) så tag ham i snor og gå i seng igen. Hvis han sover ved siden af jeres seng er det klart det letteste - så kan I nemlig ligge i sengen, men han ligger i kurven med snor på. Sørg for at han ikke har stimuli som legetøj og tyggeting - han skal sove eller hvile - ikke underholde sig selv. Hvis han forsøger at tygge i tapetet, så korter i bare snoren op, så han kun kan være omkring kurven. Har han en god forståelse af nej, så ville det være fint at korrigere ham med den kommando. Bottom line er at han skal lære at der er ro frem til i står op (inden for rimelighedens grænser naturligvis). Han skal ændre sit hvile/sovemønster og det kan I hjælpe ham ved, ved at tage ham i snor og "tvinge" ham til at forholde sig roligt. Jeg har jævnligt plejehunde fra Grækenland og bruger rigtig meget at have dem i snor den første periode. Det er en hjælp for at få dem til at forhold sig roligt og lære gode indendørs vaner. Jeg ved godt at det kræver et par morgener hvor i måske ikke får 8 timers søvn - men det er klart det værd. Og man kan altså sagtens blunde en times tid, selvom man har snoren i hånden:genert: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret Juli 19, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 19, 2010 Tak for svar Han er 17 uger. Han skal tisse når han vågner og der kommer han også hurtigt ud og så på hovedet i seng igen som du skriver. 50% af gangene lægger han sig så til at sove igen, men nogle gange er han bare lysvågen og så skal der ske noget. Vi ignorerer ham og han har kun en bamse som han altid sover med men aldrig leger med. Vi kan prøve den med snoren :5up: i princippet er det jo også et tidsbegrænset problem for lige så snart jeg finder mig et arbejde vil jeg sikkert alligevel skulle op omkring 6.30 når han vågner. Lige nu går jeg bare hjemme og min kæreste har sommerferie så vi ville gerne bare kunne sove til kl 8 Men tusind tak for løsningsforslag for du har selvfølgelig ret i at lappeløsninger ikke fungerer, og det med at miste et par timers søvn går nok Hvis du svarer eller andre har gode ideer så undskylder jeg på forhånd for eventuel lang svartid... Jeg rejser til Norge i morgen tidlig og bruger nok ikke alt for megen tid på hf Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaO Besvaret Juli 20, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 20, 2010 Jeg synes heller ikke I skal prøve at putte ham i bur, når han nu bliver ked af det. Når han ellers sover hele natten, er det også at gå nogle skridt tilbage. Men hvad med at sprjte noget klar eddike på tapetet? Det burde smage grimt, men hvis han alligevel skulle finde på at pille i det, gør det ikke så meget. Du kan også sprøjte med "Get off" til hund og kat. Det afskrækker i hvert fald mine katte for at ligge i sofaen og på naboens dørmåtte. Jeg ved dog ikke hvor meget han kan tåle af det, hvis han alligevel beygynder at slikke på det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Juli 20, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 20, 2010 Tak for svar Han er 17 uger. Han skal tisse når han vågner og der kommer han også hurtigt ud og så på hovedet i seng igen som du skriver. 50% af gangene lægger han sig så til at sove igen, men nogle gange er han bare lysvågen og så skal der ske noget. Vi ignorerer ham og han har kun en bamse som han altid sover med men aldrig leger med. Vi kan prøve den med snoren :5up: i princippet er det jo også et tidsbegrænset problem for lige så snart jeg finder mig et arbejde vil jeg sikkert alligevel skulle op omkring 6.30 når han vågner. Lige nu går jeg bare hjemme og min kæreste har sommerferie så vi ville gerne bare kunne sove til kl 8 Men tusind tak for løsningsforslag for du har selvfølgelig ret i at lappeløsninger ikke fungerer, og det med at miste et par timers søvn går nok Hvis du svarer eller andre har gode ideer så undskylder jeg på forhånd for eventuel lang svartid... Jeg rejser til Norge i morgen tidlig og bruger nok ikke alt for megen tid på hf Selvom det er et tidsbegrænset problem, så er det alligevel rart at lære ham gode sovevaner. Det er bare guld værd på lang sigt. Håber I får løst gnaveriet:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts