Hop til indhold

Jeg har et flovt problemt mht. klikkertræning

Gæst Aussies for ever
 Share

Recommended Posts

Gæst Aussies for ever

Jeg er jo omvendt (canis) klikker freak ... men jeg har et flovt problem mht. specielt denne bestemte måde at klikkertræner på - og den ene øvelse som er del af vores eksamens opgave:oops:

Man skal jo give mange godbidder under indlæringen - optil 30 i min.

Det betyder at hunden skal tage en godbid fra min hånd op til 30 gange i min.

Jeg elsker at kysse og kramme mine hunde, men (som jeg har snakket med blandt andet Lonny om - så kan jeg slet ikke have at de "kysser" tilbage.

Jeg har derfor svært ved at klare at de kommer med deres savlindsmurte mund og slasker mig på hånden for at få en guffer så tit :oops:- specielt min hanhund synes jeg er så ulækker når han skal have godbidder, så der har jeg før kastet dem til ham, men det er lidt svært når han skal holde positionen eller lokkes ud af den ønskede position (for at være klar til en ny repitition).

Den øvelse som jeg har et problem med er således også relateret til mund-hånd kontakt: Vi skal lære hunden at fryse i vores hånd og kunne fører den rundt på denne måde.

Jeg har skrevet til instruktøren at jeg synes det er ulækkert!

Har I nogle gode råd til hvordan jeg mentalt overkommer dette?

Eller kan jeg rose på afstand, f.eks. ved at kaste godbidden på jorden - også bare indse at jeg må droppe de antal repititioner vil skal op på i følge vores eksamenstræning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan nogle engangs-plastichandsker?

Ej, seriøst synes jo det er lidt sjovt... og sart, men det kan du jo ikke bruge til noget! Og jeg er sikker på, at hundene fornemmer, at du ikke bryder dig om det - så hellere bryde problemet og gå på kompromis med principperne. Du KAN jo stadig droppe godbidderne til dem - kræver måske lidt træning i, at hunden kan gribe - og måske du ikke kan lave helt så mange repetitioner pr. minut, men mon ikke det går alligevel?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med at bruge tunguf på tube ? Så kan du bare give et lille tryk på tuben, når hunden skal belønnes. Så er der ca 5-15 cm afstand fra hundens mund til din hånd.

Men ellers må du jo have nogle våd servietter i lommen og så tørre hænderne efter hver øvelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

he he nu har jeg jo 2 MEGERT møsseglade flatcoated og de møsser ved hver en given lejlighed, så jeg ser mig bestemt ikke som sart, på trods af at jeg godt kunne være alt det møsserri foruden.

Men da jeg gik på et klikkerhold med Diesel, blev jeg bare alt for fedtet ind på den time træningen tog. Jeg var så klistret ind at jeg hverken kunne holde på klikker eller taget stick uden at det gled i håndne på mig :lol: Diesels spyt bliver enormt klistret og sejt når han stresser bare det mindste og det gjorde han i starten da vi begyndte til træningen.

Som sagt syntes jeg ellers ikke jeg er sart, men det var bare lidt for meget og løsninge var (som en anden også foreslår) at købe tunguf på tube. På den måde kunne jeg belønne hurtigt og uden at han oversavlede mine hænder :blink:

Nu går jeg jo på samme klikkerkursus som dig (bare det andet hold) og Mickey som jeg har med, fedter mig ikke så voldsomt ind, så ham bruger jeg bare alm. guffer til og så har jeg altid et lille håndklæde liggende oven på buret, så når han er inde til en lille pause, kan jeg tørre hænderne imens :lol: Jeg har også tit vådserviettert med, men det er mere hvis jeg har brugt nogle fedtede guffer. Måske du kunne have sådan nogle liggende og så som en af de andre siger bide det i dig mens det står på, med viden om at du kan tørre finger så snart hunden har pause.

Tunguffen er jo en smart løsning, men meget dyr i længden når man skal bruge så mange guffer, og så kan du ikke varigere det.

Så mit bedste råd vil nok være det med vådservietterne.

Link til indlæg
Del på andre sites

,Jeg var så klistret ind at jeg hverken kunne holde på klikker eller taget stick uden at det gled i håndne på mig :lol: Diesels spyt bliver enormt klistret og sejt når han stresser bare det mindste og det gjorde han i starten da vi begyndte til træningen.

Ok, efter den beskrivelse begynder jeg at forstå, hvad problemet er. :lol: Priser mig lige nu lykkelig for, at jeg har en lille, ikke-savlende hund. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Hvis du nu siger til dig selv, at du kan vaske hænder, så snart I er færdige med at træne, kan du så måske bedre holde det ud?

Jamen det er ikke fordi jeg finder det uhygiejnisk eller sådan noget; det fornemmelsen af slasket (tro mig min hanhund slasker kolloenormt meget - bare prøv at spørge Aussie Aslan her inde :mrgreen:).

Så vaske hænder og tørre hænder er ligesom ikke en løsning.

Tror så bare jeg vil fortsætte med at kaste godbidder som Trine forslår og så stille hunden op til nu repitition hver gang.

Jeg ved godt det er flovt - og jeg er temmelig sart som Trine skriver :genert:

Tror også Lonny var lidt uforstående over for min afsky for at blive slikket på (jeg har lavet et "aftale" med mine hunde, de kan slikke mig på fødderne hvor jeg ikke kan mærke så meget, men mine hænder og hovedet skal de holde sig fra - især Sirius!!! :shock:).

... men er jeg virkelig den eneste som ikke kan have at hundene slikker??? :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jamen det er fordi jeg finder det uhygiejnisk eller sådan noget; det fornemmelsen af slasket (tro mig min hanhund slasker kolloenormt meget - bare prøv at spørge Aussie Aslan her inde :mrgreen:).

Så vaske hænder og tørre hænder er ligesom ikke en løsning.

Tror så bare jeg vil fortsætte med at kaste godbidder som Trine forslår og så stille hunden op til nu repitition hver gang.

Jeg ved godt det er flovt - og jeg er temmelig sart som Trine skriver :genert:

Tror også Lonny var lidt uforstående over for min afsky for at blive slikket på (jeg har lavet et "aftale" med mine hunde, de kan slikke mig på fødderne hvor jeg ikke kan mærke så meget, men mine hænder og hovedet skal de holde sig fra - især Sirius!!! :shock:).

... men er jeg virkelig den eneste som ikke kan have at hundene slikker??? :confused:

Nej, du er ikke alene om at have den indstillling. Jeg har pænt mange kursister som synes det er ulækkert at deres hund bare giver dem et slik på hånden.

Noget andet er, at hundens slik ikke bør føles slimet, men bare våd. naturligvis vil det blive slimet/snasket ifm. indtag af mange guffer, men ellers skal spytter bare være vådt. Ellers er der noget der skal justeres ifølge min dyrlæge.

Du har fået tip om tubeguf og jeg vil tilføje at du kan købe genopfyldelige tuber, så du kan variere godbidderne - eller bruge engangsflødesprøjter som er nemmere at bruge i en fart.

Jeg synes du er sippet, men du vil garanteret kunne finde et punkt jeg er mere sipppet på end du, sådan er vi så forskelige ,så jeg synes ikke det er noget du skal være flov over :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage
Ok, efter den beskrivelse begynder jeg at forstå, hvad problemet er. :lol: Priser mig lige nu lykkelig for, at jeg har en lille, ikke-savlende hund. :mrgreen:

he he ja lidt ulækket :lol: Vil dog skynde mig at sige at ingen af vores hunde savler overhovedet, det kan jeg nemlig slet slet ikke have og her er jeg MEGET sart. Men som sagt bliver hans spyt meget sejt når bare han stresser det mindste og bare det at han slikker gufferen i sig fra min hånd hver gang, (han skal åbenbart tage den med tungen :stupid:) ja det er nok til at jeg bliver så klistret.

Kan så komme med en endu mere ulækker ting, det er ikke sikkert du lige skal læse med her Aussie for ever hvis du er så møssesart, for det er pænt ulækket :lol: Når Diesel er til dyrlægen , så stresse han meget hurtigt op, ikke fordi han ikke kan lide det, men fordi han simpelthen bliver så overlykkelig over at han er 100 % i centrum, han elsker at være ved dyrlæge og hopper op på bordet med det samme han kommer ind af døren, for det er jo her der deles guffer og kæl og klap ud :blink: Så han bliver så overstadig og så er den straks "gal" med hans spyt. Han står jo og vimser og logre på bordet og jeg plejer at stå ved siden af og holde ham, og her deler han endu flere møsser ud end ellers hvis det kan lade sig gøre, og da bordet jo er i den højde det er, ja så er det mit hovede det går ud over og efter sådan et dyrlæge besøg er jeg så klistret i hovedet at der skal vand og sæbe til for at få "laget" af (eller et par gode vådservietter)....he he se det er ski pænt ulækkert :blink:

Når undskyld for lidt spam i tråden :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Caia kan godt savle en del når jeg klikkertræner med hende, men det er ikke noget jeg som sådan tænker er direkte ulækkert, for når vi træner så træner vi, og så tænker jeg ikke så meget over savl :-)

Men udover træningen og den savl der måtte komme, får hverken Chili eller Caia lov til at slikke på mine hænder, hovedet eller andre steder.

Vi er alle er vel sarte omkring nogen ting... :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

Noget andet er, at hundens slik ikke bør føles slimet, men bare våd. naturligvis vil det blive slimet/snasket ifm. indtag af mange guffer, men ellers skal spytter bare være vådt. Ellers er der noget der skal justeres ifølge min dyrlæge.

hmmm det vidste jeg faktisk ikke. Min søster som har arbejdet ved en tandlæge, siger at deres patienter nogen gange har så sejt spyt at det nærmest skal klippes over. Det er kun ved tandlægen deres spyt er sådan og er fordi de stresser over det eller er bange. Så jeg har egentlig altid tænkt at det var derfor Diesels spyt blivere så sejt, for det er oftest i situationer hvor han køre meget op (som regel af glæde).

Men måske der er en anden årsag til det :hmm:Min dyrlæge har dog aldrig påpeget det og han har da om nogen "oplevet" Diesel spyt når det er værst, men vil da prøve at høre ham næste gang vi er deroppe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Jeg har lidt haft den omvendte, jeg hader at have tørre hænder og har altid haft lotion i min taske - selv på en overlevelsestur da jeg var 15 hvor militær-folk ompakkede vores tasker insisterede jeg så kraftigt, at jeg fik lov at beholde min creme.

Det er sjovt nok gået over nu hvor jeg er flyttet på båd og begyndt at spise kød!

Ved godt at din så lige er stik modsat (og vil gerne pointere, jeg har IKKE brugt min hunds savl som lotion ;-)), men er det en generel ting ved dig, at du ikke bryder dig om klistrede ting på hænderne?

Udover det, så nej, har ikke problemer med at Motor slikker mine hænder og møsser mig i hovedet, men nu er det heller ikke noget han gør flere gange dagligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Rugård

Jeg tænker på: kan du ikke bruge en tynd engangshandske, dem kan man købe på apoteket?

Du vil egentlig stadig kunne mærke noget, men der er alligevel afstand mellem hud og savl.

Mvh Lone

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg HADER skinke... men skinketern er bare den mest fantastiske opfindelse til hundetræning, hundene elsker det, de er nemme at håndtere og man slipper for at stå og skære ud selv i små bider... :genert:

Men konsistensen og især lugten... jeg HADER det :genert:

Jeg bider det dog i mig, da jeg er så fokuseret på træningen så jeg imidlertidigt glemmer det... men bagefter :badr: Mine fingre STINKER og er helt klistrede...

Så her er det kæmpe HURRAAAA for det der hånd-desinficerende-gel + vådservietter - kan kun anbefales at have i bilen.

Måske du kunne have sådan nogle servietter med i lommen, dem jeg har fylder næsten ikke noget. Og så kunne du tøre fingrene af indimellem træningspassene???

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Jeg har lidt haft den omvendte, jeg hader at have tørre hænder og har altid haft lotion i min taske - selv på en overlevelsestur da jeg var 15 hvor militær-folk ompakkede vores tasker insisterede jeg så kraftigt, at jeg fik lov at beholde min creme.

Det er sjovt nok gået over nu hvor jeg er flyttet på båd og begyndt at spise kød!

Ved godt at din så lige er stik modsat (og vil gerne pointere, jeg har IKKE brugt min hunds savl som lotion ;-)), men er det en generel ting ved dig, at du ikke bryder dig om klistrede ting på hænderne?

Jeg har så også altid en creme med mig - til hænder, ansigt og fødder :blink:

Men ja jeg bryder mig ikke om klistrende ting - heller ikke bolledej mv.

Er glad for at læse at det ikke kun er mig der er "sart", "sippet" mv. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nixen, du er bestemt ikke alene :blink: Mine hunde må heller ikke slikke på mig -nogen steder overhovdet, hvilket Joya ikke helt har fattet endnu når det kommer til mine fødder, og nej, jeg kan heller ikke have det selvom det er på fødderne :badr: Jeg kan ikke engang lide at de rammer mig med en våd næse :oops: Og jeg syntes også at det er lidt ækelt at give Flica godbidder, også selvom det bare er én og Cody er også ækel når han skal have flere i træk :genert:

Jeg kan bare ikke lide våde, klistrede ting, at forme frikadeller fx. syntes jeg også er noget ækelt snask at rode i -men de smager jo meget godt når det ækle er overstået :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
hmmm det vidste jeg faktisk ikke. Min søster som har arbejdet ved en tandlæge, siger at deres patienter nogen gange har så sejt spyt at det nærmest skal klippes over. Det er kun ved tandlægen deres spyt er sådan og er fordi de stresser over det eller er bange. Så jeg har egentlig altid tænkt at det var derfor Diesels spyt blivere så sejt, for det er oftest i situationer hvor han køre meget op (som regel af glæde).

Stress kan give meget sejt eller meget store mængder vandet spyt, det er korrekt.

Hvis hundens spyt generelt er, så man efter nogle slik føler sig klistret, så er det tegn på en ubalance. Hvis jeg ikke husker forkert har det noget med miltbalancen at gøre. Det er alternativ dyrlæge Gudrun F. som fortalte mig det da jeg nævnte "det klistrede slik" fra en hund jeg kender.

Den hund er ikke stresset og hendes slik er altid ulækkert.

Men måske der er en anden årsag til det :hmm:Min dyrlæge har dog aldrig påpeget det og han har da om nogen "oplevet" Diesel spyt når det er værst, men vil da prøve at høre ham næste gang vi er deroppe.

Prøv det.

Mine "almindelige" dyrlæger ved intet om emnet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Mine hunde må gerne slikke på mig, så længe det bare er hygge og plejeadfærd de viser. Dette er jo en del af den tætte relation.

Vi har som regel et "omsorgstidspunkt" hen under aftenen, hvor Pelle gerne vil sørge for mine fødder og hænder.

Om formiddagen har jeg sørget for hans kløer, øjne, øren mm.

Han vil egentlig også gerne slikke lotion og solcreme af og det får han ikke lov til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde må gerne slikke på mig, så længe det bare er hygge og plejeadfærd de viser. Dette er jo en del af den tætte relation.

Vi har som regel et "omsorgstidspunkt" hen under aftenen, hvor Pelle gerne vil sørge for mine fødder og hænder.

Om formiddagen har jeg sørget for hans kløer, øjne, øren mm.

Han vil egentlig også gerne slikke lotion og solcreme af og det får han ikke lov til.

Sådan foregår det også herhjemme :-D

Og jeg synes at det er ren kærlighed, det med at de slikker ens hånd :lun: -

vi to hører sammen, agtigt :-D

Jeg bryder mig ikke om at blive slikket direkte i ansigtet - jeg løfter så bare hagen og så slikker de mig på hagen/halsen. Det er nu ikke noget der sker så tit ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes, at det er hyggeligt. :genert: Jeg elsker, når Tyson morgenmøsser mig i ansigtet, fordi det er så dejligt, at jeg er vågnet. :lun: Og når kan slikker på mine ben, når jeg lige kommer ud af badet, som om han vil hjælpe med at tørre mig. :hjerte:

Men det skal så også siges, at han overhovedet ikke savler, og hans spyt er hverken slimet, klistret, sejt eller noget som helst andet :blink: - jeg mærker det nærmest ikke engang, så lidt er der. Derfor får jeg heller aldrig fedtede fingre, når vi træner (altså udover hvis godbidderne er fedtede, selvfølgelig).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Sådan foregår det også herhjemme :-D

Og jeg synes at det er ren kærlighed, det med at de slikker ens hånd :lun: -

vi to hører sammen, agtigt :-D

Jeg bryder mig ikke om at blive slikket direkte i ansigtet - jeg løfter så bare hagen og så slikker de mig på hagen/halsen. Det er nu ikke noget der sker så tit ;-)

Jeg er enig...

Efter et Pelleslik er huden faktisk tør

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg synes, at det er hyggeligt. :genert: Jeg elsker, når Tyson morgenmøsser mig i ansigtet, fordi det er så dejligt, at jeg er vågnet. :lun: Og når kan slikker på mine ben, når jeg lige kommer ud af badet, som om han vil hjælpe med at tørre mig. :hjerte:

Men det skal så også siges, at han overhovedet ikke savler, og hans spyt er hverken slimet, klistret, sejt eller noget som helst andet :blink: - jeg mærker det nærmest ikke engang, så lidt er der. Derfor får jeg heller aldrig fedtede fingre, når vi træner (altså udover hvis godbidderne er fedtede, selvfølgelig).

Jamen altså... Godbidsfedtede fingre imprægnerer bukserne SÅ godt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites