Gæst Barney Skrevet Juli 21, 2010 Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2010 Først, godaften og tak for et fantastisk forum, har nu brugt en del tid på at læse diverse indlæg igennem, uden dog rigtig at finde lige det tip vi leder efter Landet ligger sådan at Barney er flyttet ind hos os, 15 uger gammel, og vi er igang med den første periode i vores liv sammen. Vi, som hans nye forældre, har ikke været alt for gode til at overholde hans spisetider den første uges tid, og det er vi så gået igang med nu. Vi fik af opdrætter at vide at vi bare skulle lade maden stå fremme hvis ikke han spiste op, så det gjorde vi.. Det resulterede i en del natteroderi fordi maden bare stod fremme og han spiste når han havde lyst. Så fik vi i mellemtiden læst lidt op på emnet, og vi ved nu at han skal tilbydes mad 3 gange om dagen, og deler hans mad op om morgenen(her tager vi også godbidder/belønninger fra)så vi har lidt overblik over hvad han indtager. Vi ved at maden skal blive stående i ml 10-30 minutter(lidt forskellige meninger omkring det), men hvad gør vi så når han ikke spiser, ikke engang en enkelt lille tør kugle mad? Igår aftes stod han nede for fodenden af sengen og hylede som en gnu der var blevet skamskudt(overdrivelse fremmer forståelsen ), og gik flere gange ud i køkkenet for at se om der var sat mad frem til ham, hvilket der jo ikke var i kraft af "vores" nye madplan.. Det gør jo ondt i fars og mors hjerte når den lille tydeligvis er sulten, men vi udholdt hylene og han faldt til sidst til ro.. Men den var ikke sjov Hvordan gør I andre forældre? Hvad gør I før/efter måltiderne? Leger/træner/går/sover? Hvordan ser jeres skema ud på en ganske normal dag? Vi vil så gerne lære mere, så vi håber der er nogen der kan komme med lidt input, for vi vil så gerne være verdens bedste forældre for ham... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jane Besvaret Juli 21, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 21, 2010 Hej og velkommen. Mit bud er, at indføre faste spisetider og at der i mindst en ½ time inden skal være ro omkring Barney. Hvis der er sket for meget, for Barney inden spisetid, mærker han måske ikke at han er sulten. Når der så er ro, mærker han sulten. Fortæl gerne hvad i laver med Barney, hvilken race er han og så elsker vi billeder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Maustique Besvaret Juli 21, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 21, 2010 Her er faste madtider - morgen og aften.... (med mindre jeg faster hende eller giver rå ben istedet for et måltid). Som hvalp fik hun dog mad op til 5 gange dagligt. Hun kan sagtens være sulten ind imellem - hun er faktisk altid sulten... Og kan også tigge mad ved at grave i sin madskål. Selvom jeg havde en hund der ikke spiste så meget ville jeg stadig have faste spisetider og stadig fjerne maden bagefter. Sådan lidt ala: "Det er nu vi spiser og ikke om en halv time"... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Barney Besvaret Juli 21, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 21, 2010 Hej og velkommen. Mit bud er, at indføre faste spisetider og at der i mindst en ½ time inden skal være ro omkring Barney. Hvis der er sket for meget, for Barney inden spisetid, mærker han måske ikke at han er sulten. Når der så er ro, mærker han sulten. Fortæl gerne hvad i laver med Barney, hvilken race er han og så elsker vi billeder. Tak for det tip, lige sådan noget vi er ude efter :5up: Er det så bare med at være konsekvent og lade maden være "af bordet" selvom den lille pelsbold er sulten f.eks. kl 22 når han har sovet aften lur? Altså, egentlig er vi jo også ved at lære spisetiderne at kende lige så vel som han er.. Som det har set ud de sidste par dage, så spiser han første gang ca. kl 6.30-7.00, og sidste gang kl 19-19.30. Idag har han dog slet ikke spist siden kl 16, men det har også været varmt, og vi har set en flyvemaskine lette Godt nok er farmand opvokset med hunde, og har levet med dem i huset de første 25 år af sit liv, men at tage sig godt af en lille hvalp på egen hånd er godt nok ikke det samme.. Men sjovt og spændende, det er det! Hr. Barney er en Malteser/Bichon Havanais blanding, og er ham der er på profilbilledet. Skal nok smide flere billeder op så snart vores usb-kabel dukker op Til dagligt leger vi med en aktivitetsbold(dem hvor der skal godbidder i), vi har en kurv med; viskestykke med knuder på, en bomuldssnor med knuder på, et okseøre vi fik af farmor, en lille tyggemand(en lille tennisbold med snore igennem hvor der sidder nogle bløde bolde på enderne)og en tandtyggedims fra dyrehandleren. Og så startede vi forresten med et plastik krus lagt ned med et par godbidder i, men den er for nem for ham nu så derfor aktivitetsbolden For det meste prøver vi at holde legen til når vi er ude, og tager gerne et par stykker legetøj med på gåturen som han får lov at lege med hvis der ikke er andre hunde på gaden og er færdig med sine "sager" Han aktiverer sig selv når vi sidder i sofaen og han ellers ikke er træt, hvilket nok resulterer i en ny, større, sofa med tiden.. Han fylder godt hans størrelse taget i betragtning. Vi leger gemmeleg i stuen 1 gang om dagen med 5-6 godbidder, vi træner lidt alene-hjemme som han for i øvrigt klarer helt fantastisk uden piveri/bjæfferi. Vi leger søgeleg på græsplænen når vi ellers når derover, for han orker ikke de lange gåture endnu. Han har også været ude og svømme sidste weekend på Amager Strand, og mødt resten af familiens hunde som alle har taget ham til sig(indtil videre, måske ændrer det sig som han bliver ældre og får lagt hvalpelugten bag sig. Han har været hos farmor, oldemor og kusinen der har en 1-årig datter, ingen problemer der andet end at han eeelsker børn, og det er jo dejligt. Vi kan ikke gå forbi en barnevogn på gaden uden han liiige skal se om der er en at lege med Det sociale klarer han helt fantastisk i vores øjne, selv bilture elsker han(han ligger på sit tæppe og sover det meste af tiden), men kigge lige ud engang imellem. Udover det er vi så heldige at bo i et område FYLDT med andre hunde(tæt på Islands Brygge), så han møder masser af forskellige hunde hver dag og udviser stor nysgerrighed, med en sund portion nervøsitet overfor alle andre hunde. Hans nye bedste ven er en obskurt stor hyrdehund vi mødte forleden som har en kampvægt på 69 kg og er 1.80 høj(næsten da:cool:) Puha, det blev da til lidt af et indlæg, skal nok følge op hvis det viser sig at jeg alligevel har glemt noget, hvilket jeg er helt sikker på jeg har PS: Kritik modtages hellere end gerne Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Barney Besvaret Juli 21, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 21, 2010 Her er faste madtider - morgen og aften.... (med mindre jeg faster hende eller giver rå ben istedet for et måltid). Som hvalp fik hun dog mad op til 5 gange dagligt. Hun kan sagtens være sulten ind imellem - hun er faktisk altid sulten... Og kan også tigge mad ved at grave i sin madskål. Selvom jeg havde en hund der ikke spiste så meget ville jeg stadig have faste spisetider og stadig fjerne maden bagefter. Sådan lidt ala: "Det er nu vi spiser og ikke om en halv time"... Tak for indlægget :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Inkognito Besvaret Juli 22, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 22, 2010 Mine hunde fik i mange år en lille sjat A38 om aftenen efter aftensturen og det hjalp dem til at falde til ro for natten; især som hvalpe. Den dag i dag, hvor Mollie ikke har fået det i nogle år efterhånden, så ved hun stadig hvad ordet "natymer" betyder. Jeg holdt op med det, da min ene hund blev allergiker overfor mælkeprodukter, men nu hvor hun ikke er her længere, så overvejer jeg kraftigt at indføre det igen. Det er ikke halve eller hele decilitre de får - det er bare såden et par spiseske'er. Mine hunde er engelske springer spaniels og derfor en anelse større end din. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jane Besvaret Juli 22, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 22, 2010 Tak for det tip, lige sådan noget vi er ude efter :5up: Er det så bare med at være konsekvent og lade maden være "af bordet" selvom den lille pelsbold er sulten f.eks. kl 22 når han har sovet aften lur? Altså, egentlig er vi jo også ved at lære spisetiderne at kende lige så vel som han er.. Som det har set ud de sidste par dage, så spiser han første gang ca. kl 6.30-7.00, og sidste gang kl 19-19.30. Idag har han dog slet ikke spist siden kl 16, men det har også været varmt, og vi har set en flyvemaskine lette Godt nok er farmand opvokset med hunde, og har levet med dem i huset de første 25 år af sit liv, men at tage sig godt af en lille hvalp på egen hånd er godt nok ikke det samme.. Men sjovt og spændende, det er det! Hr. Barney er en Malteser/Bichon Havanais blanding, og er ham der er på profilbilledet. Skal nok smide flere billeder op så snart vores usb-kabel dukker op Til dagligt leger vi med en aktivitetsbold(dem hvor der skal godbidder i), vi har en kurv med; viskestykke med knuder på, en bomuldssnor med knuder på, et okseøre vi fik af farmor, en lille tyggemand(en lille tennisbold med snore igennem hvor der sidder nogle bløde bolde på enderne)og en tandtyggedims fra dyrehandleren. Og så startede vi forresten med et plastik krus lagt ned med et par godbidder i, men den er for nem for ham nu så derfor aktivitetsbolden For det meste prøver vi at holde legen til når vi er ude, og tager gerne et par stykker legetøj med på gåturen som han får lov at lege med hvis der ikke er andre hunde på gaden og er færdig med sine "sager" Han aktiverer sig selv når vi sidder i sofaen og han ellers ikke er træt, hvilket nok resulterer i en ny, større, sofa med tiden.. Han fylder godt hans størrelse taget i betragtning. Vi leger gemmeleg i stuen 1 gang om dagen med 5-6 godbidder, vi træner lidt alene-hjemme som han for i øvrigt klarer helt fantastisk uden piveri/bjæfferi. Vi leger søgeleg på græsplænen når vi ellers når derover, for han orker ikke de lange gåture endnu. Han har også været ude og svømme sidste weekend på Amager Strand, og mødt resten af familiens hunde som alle har taget ham til sig(indtil videre, måske ændrer det sig som han bliver ældre og får lagt hvalpelugten bag sig. Han har været hos farmor, oldemor og kusinen der har en 1-årig datter, ingen problemer der andet end at han eeelsker børn, og det er jo dejligt. Vi kan ikke gå forbi en barnevogn på gaden uden han liiige skal se om der er en at lege med Det sociale klarer han helt fantastisk i vores øjne, selv bilture elsker han(han ligger på sit tæppe og sover det meste af tiden), men kigge lige ud engang imellem. Udover det er vi så heldige at bo i et område FYLDT med andre hunde(tæt på Islands Brygge), så han møder masser af forskellige hunde hver dag og udviser stor nysgerrighed, med en sund portion nervøsitet overfor alle andre hunde. Hans nye bedste ven er en obskurt stor hyrdehund vi mødte forleden som har en kampvægt på 69 kg og er 1.80 høj(næsten da:cool:) Puha, det blev da til lidt af et indlæg, skal nok følge op hvis det viser sig at jeg alligevel har glemt noget, hvilket jeg er helt sikker på jeg har PS: Kritik modtages hellere end gerne Hvis han tager på som han skal og ikke er for tynd, syntes jeg godt at i kan være konsekvente, for så tyder det på at han får det han skal have af mad. Men er det ikke tilfældet ville jeg vælge at give ham mad, når han er sulten kl 22 og langsom rykke tiden. Hvis han er glad for sin aktivitetsbold, så giv ham alt sin foder i den og i kan også strø foderet ud på græsplænen og lade ham søge efter sit foder. Det trætter ham også mentalt. I laver mange gode ting med Barney syntes jeg det lyder til. Husk at hvalpe har behov for meget søvn og nogle gange mærker de ikke trætheden, hvis der sker for meget. En bog der er meget god at læse er " Hvalpen" Den er skrevet af Lone Greva. Den kan jeg varmt anbefalde jer at læse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ina Besvaret Juli 22, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 22, 2010 Jeg fodre mine 4 gange om dagen. Min erfaring siger de bliver roligere af det :5up: 1. fodring om morgenen 2. ditto ved middagstid 3. ved 16 tiden 4. ved 20 tiden Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jane Besvaret Juli 23, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 23, 2010 Jeg fodre mine 4 gange om dagen. Min erfaring siger de bliver roligere af det :5up: 1. fodring om morgenen 2. ditto ved middagstid 3. ved 16 tiden 4. ved 20 tiden Kan godt se at mit indlæg kan misforståes. Jeg skulle have skrevet det sidste måltid. Jeg ville også foder en hvalp 3 - 4 gange om dagen. :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Barney Besvaret Juli 23, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 23, 2010 Tak for jeres indlæg, virkelig rart at se hvor hurtigt hjælpen egentlig kommer Man går jo hen og bliver lidt fortvivlet og usikker på om man nu gør det rigtige med sin lille vaps, men kan lige opdatere lidt siden sidst med vores skema: *Ikke helt fast med tiderne, da der er lidt improvisation hist og her, men det er sådan cirka en "almindelig" dag for os* 5.30: Den hurtige morgentur, og herefter lidt af morgenmaden i aktivitetsbolden/alternativt søgeleg i stuen. 6.00: Morgenlur på sofaen sammen med far eller mor, et afsnit af Desperate Housewives eller et spil Red Dead Redemption på PS3 alt efter hvem der er oppe 7-8 tiden: Gåtur, enten på græsset 200m væk, eller rundt i kvarteret. Inkluderer som regel en søgeleg med resten af morgenmaden. Så er det hjem og lege lidt med enten cykelkurven eller legetøjet. Her får han lov at lege på egen hånd mens mor og far spiser morgenmad eller tager opvasken. 10-11: Frokost, gerne i bold eller søgeleg. 15-16: Frokost2(eftermiddagsmad?) 19-20: Aftensmad og aftentur i kvarteret. Der er naturligvis et par småture ekstra i skemaet, en enkelt tissetår på gulvet hist og her, men det er meget lidt efterhånden og han er faktisk begyndt at opsøge os og sætte sig på måtten ved døren når han vil ud og besørge :klap: Der er også en del leg med de andre hunde i kvarteret inkluderet, en masse mennesker der skal hilses på og en masse snusen og forsøg på at spise tyggegummi og diverse efterladenskaber efter de mennesker der bevæger sig i kvarteret. PS: Giver I andre mad før eller efter gåturene, før/efter leg eller hvordan? Vil gerne give ham de mest optimale betingelser for en god hverdag, men indtil videre er det bold/søgeleg der virker bedst for os, så tak for det tip Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Barney Besvaret Juli 23, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 23, 2010 Hvis han tager på som han skal og ikke er for tynd, syntes jeg godt at i kan være konsekvente, for så tyder det på at han får det han skal have af mad. Men er det ikke tilfældet ville jeg vælge at give ham mad, når han er sulten kl 22 og langsom rykke tiden. Hvis han er glad for sin aktivitetsbold, så giv ham alt sin foder i den og i kan også strø foderet ud på græsplænen og lade ham søge efter sit foder. Det trætter ham også mentalt. I laver mange gode ting med Barney syntes jeg det lyder til. Husk at hvalpe har behov for meget søvn og nogle gange mærker de ikke trætheden, hvis der sker for meget. En bog der er meget god at læse er " Hvalpen" Den er skrevet af Lone Greva. Den kan jeg varmt anbefalde jer at læse. Tak for tippet mht. at huske hvilen, det var vi vist lidt dårlige til de første par dage for han var jo åååh så nuttet når han ville lege. Men der var farmor hurtigt ude og efter det har vi også fået en meget roligere hvalp når vi er hjemme. Alle i hans omgangskreds får også besked på at lade ham være når han lægger sig ned, så selv når vi er ude får han ofte taget sig en lille lur Havde egentlig købt bl.a. "Hvalpen" i Den Blå Avis, men sælger sendte aldrig sin adresse og har ikke ringet tilbage, så nu skal i lige ud og købe ind imorgen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Barney Besvaret Juli 23, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 23, 2010 Mine hunde fik i mange år en lille sjat A38 om aftenen efter aftensturen og det hjalp dem til at falde til ro for natten; især som hvalpe. Den dag i dag, hvor Mollie ikke har fået det i nogle år efterhånden, så ved hun stadig hvad ordet "natymer" betyder. Jeg holdt op med det, da min ene hund blev allergiker overfor mælkeprodukter, men nu hvor hun ikke er her længere, så overvejer jeg kraftigt at indføre det igen. Det er ikke halve eller hele decilitre de får - det er bare såden et par spiseske'er. Mine hunde er engelske springer spaniels og derfor en anelse større end din. A38 er noteret, og vi prøver det lige af imorgen aften og ser hvad han synes om det Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kvad Besvaret Juli 25, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 25, 2010 Vi lader maden stå så han kan spise når han er sulten. Vi har ikke andre hunde, så der er ingen problemer dér. Vi spiser jo også når vi er sultne, så hvorfor skal den lille ikke det? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts