Gæst fairlady Skrevet Juli 22, 2010 Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2010 Luna startede med en morgen temperatur på 37,1, så jeg tog den igen til middag og der var den 36,8. Kl. ca. 12.30 kom der en ordentligt gang klart slim der hang og blævrede ud fra hendes skedeåbning. Dyrlægen siger det er slimproppen der er gået. Her kl. 14.30 er hendes temperatur oppe på de normale 37,7 igen. Dyrlægen siger at hvis hun føder idag, føder hun alt for tidligt, da hun kun er 58 dage idag fra første parring (hun er parret to gange med en dags mellemrum dag 10 og dag 12, de hang sammen længst tid første parring og ved anden parring røg der rigtig meget sæd ud igen, det gjorde der ikke ved første parring). Dyrlægen siger at hun må føde tidligst om 3 dage, men jeg har fået at vide af en anden dyrlæge at hun ikke må gå for lang tid efter slimproppen er gået, max. 24 timer efter skal fødslen starte. Hva pokker skal jeg lytte til? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BlackGSD Besvaret Juli 22, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 22, 2010 Hvis fødslen ikke går igang af sig selv i løbet af i dag/aften, så ville jeg selv tage afsted til dyrlægen... Det kan jo være at hvalpene er nødsaget til at blive taget ved kejsersnit. Drikker hun??? og hvordan virker hun ellers??? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst fairlady Besvaret Juli 22, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 22, 2010 Hvis fødslen ikke går igang af sig selv i løbet af i dag/aften, så ville jeg selv tage afsted til dyrlægen... Det kan jo være at hvalpene er nødsaget til at blive taget ved kejsersnit. Drikker hun??? og hvordan virker hun ellers??? Nej hun drikker ikke så meget og hun virker helt normal, ikke urolig, skrabber ikke. Det er netop dyrlægen der lige har fortalt mig at hun gerne må vente 3 dage endnu med at føde, samt en anden dyrlæge der sagde fødslen skal igang om senest 24 timer. To forskellige udtalelser fra to dyrlæger på samme klinik, den ene ung og den anden gammel. Hvem lytter man til? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tine1 Besvaret Juli 22, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 22, 2010 Aner ikke hvordan det fungerer med hunde.. men hos mennesker sidder slimproppen foran fosterhinden. Dvs, at fordi den "ryger ud" er det ikke ensbetydende med, at der er åbent for infektion. Hos mennesker kan slimproppen gå optil en måned før fødsel og den kan gendanne sig igen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tine1 Besvaret Juli 22, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 22, 2010 Aner ikke hvordan det fungerer med hunde.. men hos mennesker sidder slimproppen foran fosterhinden. Dvs, at fordi den "ryger ud" er det ikke ensbetydende med, at der er åbent for infektion. Hos mennesker kan slimproppen gå optil en måned før fødsel og den kan gendanne sig igen. Tilføjelse: Det er hvis fostervandet går, at man skal føde inden for 24 timer (eller 48 timer afhængig af doktoren) pga. risiko for infektion. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juli 22, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 22, 2010 Min venindes hund fødte uden problemer 57 dage efter parring.. Og vi har osse her på HF haft en tragisk fortælling om en nedkomst, der gik i stå efter de første veer, så hvalpene døde og mor var tæt på at dø også. Så jeg holder med den dyrlæge der siger at fødslen skal i gang nu. Hvis ikke der sker noget i løbet af i dag, så er det indlæggelse. ---Men lad os nu se... Mon ikke hun føder helt normalt i løbet af natten? HUSK billeder!!!:klap: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst fairlady Besvaret Juli 22, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 22, 2010 Jep, masser af billeder:blink: Det røntgenbillede jeg fik taget hos dyrlægen i forgårs, har jeg betalt 1061kr for og så må jeg ikke få billedet, er det normalt? Vil da vildt gerne have det... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juli 22, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 22, 2010 Jep, masser af billeder:blink:Det røntgenbillede jeg fik taget hos dyrlægen i forgårs, har jeg betalt 1061kr for og så må jeg ikke få billedet, er det normalt? Vil da vildt gerne have det... Hvis det er gammeldaws røngtenbilleder, så er det nok bedst at de bliver hos den dyrlæge, der måske skal assistere ved fødslen, ---hvis der bliver brug for det. Måske kan du få billederne efter fødslen. :hmm: Det ER altså smartere, hvis klinikken har det moderne digitale udstyr, ligesom de har hos tandlæger og på hospitaler. Så kan man jo så nemt som ingenting lægge billederne over på en cd-rom.. --Men jeg kan egentlig godt forstå hvis de ikke vil levere billeder som du kan tage med til en anden dyrlæge. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst fairlady Besvaret Juli 22, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 22, 2010 Hvis det er gammeldaws røngtenbilleder, så er det nok bedst at de bliver hos den dyrlæge, der måske skal assistere ved fødslen, ---hvis der bliver brug for det. Måske kan du få billederne efter fødslen. :hmm: Det ER altså smartere, hvis klinikken har det moderne digitale udstyr, ligesom de har hos tandlæger og på hospitaler. Så kan man jo så nemt som ingenting lægge billederne over på en cd-rom.. --Men jeg kan egentlig godt forstå hvis de ikke vil levere billeder som du kan tage med til en anden dyrlæge. :mrgreen:Ja det er de gammeldags billeder, må se om jeg kan få dem overtalt efter fødslen, det er da et rart minde at have:engel: Luna viser stadig ingen tegn på opblokning eller noget, hun er bare rolig og hviler sig. En enkelt gang har hun skrabbet i sin kurv, det varede ca. 10sek. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juli 22, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 22, 2010 --Luna venter nok med at føde til der er blevet lidt nattekøligt... Hvis der ikke sker noget i nat, så må du kontakte dyrlægen i morgen..... Jeg kan da godt forstå, hvis det var den unge dyrlæge, der sagde, at Luna godt måtte knibe sammen tre dage endnu........... Hvem ønsker overarbejde i sin week-end... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Juli 22, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 22, 2010 Når de fleste normale fødsler foregår på 62-64 dagen fra 1 ste parringsdag, kan jeg da godt forstå at en Dr Dyr gerne ser, hun venter. Jeg kender ikke betydningen af dette med slimproppen, men i ældre bøger vedr fødsel er der stor tab af hvalpe, født på 58 dagen.Så hver døgn kan tælle. Jeg mener at Birgitte Schøth skriver at fødslen skal igang mindst 24 timer efter nederste temperaturkurvetemperatur er foretaget. Hvis intet så sker, kan det være vesvækkelse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst fairlady Besvaret Juli 23, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 23, 2010 Lunas fødsel er stadig ikke gået igang. Hun viser ingen tegn på opblokning og har normal appetit samt normal adfærd. Men kl. 7 imorges havde hun en ordentlig slimafgang mere. Der hang i en lang slaver ud af skeden på hende, denne gang var det lidt gulligt. Her ved 10 tiden sad der så en mærkelig ting i enden på hende, der mere eller mindre lignede et slimet stykke hud, med en smule blod på (ikke meget) stykket var ca. ½x½ cm. Jeg har ringet til en helt anden dyrlæge en jeg plejer (den dyrlæge hanhundens ejer bruger) som sagde jeg skal tage det roligt så længe hun ikke har ændret adfærd.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juli 23, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 23, 2010 Hm... Jeg har ikke tiltro til dyrlæger på en fredag... Har du ikke forbindelse til en opdrætter? Din tæves opdrætter ville jo være den helt rigtige til at rådføre sig med i den situation, men en anden opdrætter med forstand på fødsel hos småhunde kunne sikkert osse sige fornuftige ting.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst fairlady Besvaret Juli 23, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 23, 2010 Hm... Jeg har ikke tiltro til dyrlæger på en fredag... Har du ikke forbindelse til en opdrætter? Din tæves opdrætter ville jo være den helt rigtige til at rådføre sig med i den situation, men en anden opdrætter med forstand på fødsel hos småhunde kunne sikkert osse sige fornuftige ting.. Min mormor er opdrætter gennem 35 år med yorkshire terrier, hun mener ting foregår normalt. Hun mener ikke det varer længe til Luna skal føde, men det har hun sagt en uge nu... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juli 23, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 23, 2010 Min mormor er opdrætter gennem 35 år med yorkshire terrier, hun mener ting foregår normalt. Hun mener ikke det varer længe til Luna skal føde, men det har hun sagt en uge nu... -Er du så heldig at din mormor bor i nærheden? Jeg synes altså, at det er rarest at have nogen med erfaring med til sin første fødsel.. Jeg går ud fra, at det er din første fødsel... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juli 23, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 23, 2010 Du får lige linket til den forfærdeligt tragiske Chi-fødsel for et par år siden... Det er ikke for at skræmme dig. Det vil jeg nødig uden grund. Men jeg ville have det rigtig dårligt med at det skulle gå lige så galt igen, -KUN fordi jeg ikke havde lyst til at vise dig den tråd... Man skal altså ikke vente for længe..... http://www.hunde-forum.dk/hvalpe/952-hvalpe-pa-vej.html ---Hvis alt går vel så er du velkommen til at skælde mig ud og hade mig for den tråd... --Den er ikke særlig rar læsning når man har en højgravid tæve.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst fairlady Besvaret Juli 23, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 23, 2010 -Er du så heldig at din mormor bor i nærheden? Jeg synes altså, at det er rarest at have nogen med erfaring med til sin første fødsel.. Jeg går ud fra, at det er din første fødsel... Ja hun bor heldigvis kun 4 km væk:) Hun kommer også og skal give Luna kalcium når hun føder. Det har du ret i, der er min første fødsel. Jeg har overværet mange fødsler og hjulpet til hos min mormor, men det er pludselig noget andet når de gælder ens egen og man selv står med det:lol: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst fairlady Besvaret Juli 23, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 23, 2010 Morgentemperatur 38,0 Aftenstemperatur 36,7 Håber virkelig det er et tegn på at der snart skal ske noget... Nu er der jo også gået en ordentlig omgang slim to gange... Luna har sladret til mig idag, da jeg sad og nussede hende og snakkede rigtig sødt til hende, så fik jeg lige en klagesang;) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juli 23, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 23, 2010 Nårh... bare der snart sker noget.... :ae: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst fairlady Besvaret Juli 24, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 24, 2010 Kl. 05.12 vækkede min mand mig fordi Luna gravede intenst inden under vores seng samtidig med hun kom med pruste lyde, han havde lagt lidt tid og lyttet til det, men da Luna fandt ud af at jeg var vågen stoppede hun med det:damn: Vi har ikke have, men en lille gårdhave hvor jeg gik ud for at ryge min morgensmøg, og da jeg lige var gået ud kom Luna ud og skulle bare af med noget bummelum, og satte sig til at lave lige foran mig. Hun plejer aldrig at lave ude i gårdhaven, altid kun på gåtur og hun kunne under normale omstændigheder aldrig finde på at sætte sig og lave der lige foran mig. Hendes temperatur er stadig nede på 36,8 og en gang imellem kommer hun med en lyd der er lidt en blanding af prust og klynk, men ellers viser hun ikke tegn på noget, andet end hun kun vil ligge på min nederste tøjhylde og kigge på mig, hun ligger stille, graver ikke mere eller noget. Prøvede at give hende morgenmad og det spiste hun fint, men hun spiser kun hvis jeg giver hende lækkerier på dåse, sådan har det været i en uge. Tørfoder har hun ikke rørt siden igår morges. Er der en måde jeg kan finde ud af om hun opblokker måske om man kan mærke spændninger på maven eller noget?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Juli 24, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 24, 2010 Jeg tror, hun er igang nu. Men på min ene tæve med 4 fødsler er det foregået meget forskelligt fra gang til gang. Lige fra at starte med graven og prust en lørdag ,fortsat søndag , mandag og først natten mandag /tirsdag startede fødslen for alvor. En anden gang viste hun ikke tegn om aftenen og sov i sengen med andre hunde. Jeg vågnede op ved uro kl 02.30 og hun var igang , de andre hunde ud og 10 min efter kom 1 ste hvalp. Ved 1 ste fødsel pressede hun i over en time, med en meget stor hvalp. Vent med at fodre hende nu- man ved jo ikke, om de ryger ind i et kejsersnit. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst fairlady Besvaret Juli 24, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 24, 2010 Hendes temperatur har lagt omkring de 36,7-36,8 fra igår aftes ved 20 tiden og så til imorges da jeg tog den sidst ved halv syv tiden var den 36,8, nu er den kravlet op på 37,2. Hun har som sagt gravet meget kraftigt meget tidligt imorges, men ikke siden. Her for godt en time siden skulle vi over på hendes tissested der ligger omkring 150m fra vores hus. Hun gik meget modvilligt med, gik bag mig hele tiden og stoppede nogle gange og ville ikke gå, men vi kom derhen og hun tissede en smule, men da vi skulle hjem havde hun travlt med at komme hjem. Ellers viser hun ikke rigtig nogle tegn på opblokning, hun ligger meget inde på tøjhylden, en gang imellem kommer hun ud og går rundt og så går hun ind på den igen. Hun pruster eller halser ikke og graver ikke. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Juli 24, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 24, 2010 Jeg mener at fødslen skal igang max 24 timer fra temperaturfald, ellers må en Dr dyr ind over til vurdering. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst fairlady Besvaret Juli 24, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 24, 2010 Luna har skrabet et par gange mere, ellers ligger hun mest inde i mit tøj, engang imellem kommer hun ud og går rundt og går så ind i mit tøj igen, hun vil helst ligge der stille og roligt og passe sig selv. Jeg har talt med vores dyrlæge som mener det er ved at gå igang og siger jeg kan gå nogle små ture med hende for at sætte gang i veer, men Luna vil stadig ikke med ud og gå. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juli 24, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 24, 2010 Har du en ide om hvad Lunas normaltemperatur er? Hunde har jo almindeligvis en temperatur på omkring 38-39 grader.. Hvis du VED at hendes normaltemperatur kun er på lidt over 37, så har temperaturen jo endnu ikke været stabilt lav, altså omkring 36 grader ved flere målinger... Men hvis du ikke ved hvad hendes temperatur er når hun ikke er gravid, så kan temperaturen have været lav i de sidste dage.. Tror du ikke at din mormor kunne tænke sig at komme forbi til en kop kaffe her i eftermiddag? Selvfølgelig er det da sjovest hvis du og Luna kan klare det selv....... Mennøøø... Ikke på bekostning af en hvalp, vel:oops:? En anden gang går det sikkert mere efter bogen, og så er du selv mere sikker på, hvad der sker.. Ooog... Et mormorbesøg ville dæmpe en masse nerver... I hvert fald hos mig.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts