Hop til indhold

Groomingrådgivning ønskes


Tine1
 Share

Recommended Posts

Jeg synes altså, at Otto er møgbeskidt, mat i pelsen og filtret konstant... Reder ham hver dag med en børste (opdrætter "skylder" mig en karte)...

 

Synes bare altid han var så fin, når jeg besøgte ham hos opdrætter... Samme dag (eller dagen før) jeg hentede ham, havde han været i bad - måske for første gang - og hun havde ikke brugt balsam. Tænker om det kan være derfor?? Eller var hundemor bare god til at holde ham ren..??

 

Hvor ofte skal de i bad?

 

Har en skridsikker måtte han kan stå på i badet. Men er det bedre, at de står i en balje?

 

Og så til hønemor-spørgsmålet: Hvor varmt skal vandet være..? Ved at spædbørn reagerer negativt på vand, der bare er en halv grad forkert... Skal jeg bruge et badetermometer??:genert:

 

Vil jo gerne give ham en positiv oplevelse (eller så tæt på som muligt)..

 

Bade-pelspleje råd af alle typer modtages med kyshånd..!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Jeg synes altså, at Otto er møgbeskidt, mat i pelsen og filtret konstant... Reder ham hver dag med en børste (opdrætter "skylder" mig en karte)...

 

Synes bare altid han var så fin, når jeg besøgte ham hos opdrætter... Samme dag (eller dagen før) jeg hentede ham, havde han været i bad - måske for første gang - og hun havde ikke brugt balsam. Tænker om det kan være derfor?? Eller var hundemor bare god til at holde ham ren..??

 

Hvor ofte skal de i bad?

 

Har en skridsikker måtte han kan stå på i badet. Men er det bedre, at de står i en balje?

 

Og så til hønemor-spørgsmålet: Hvor varmt skal vandet være..? Ved at spædbørn reagerer negativt på vand, der bare er en halv grad forkert... Skal jeg bruge et badetermometer??:genert:

 

Vil jo gerne give ham en positiv oplevelse (eller så tæt på som muligt)..

 

Bade-pelspleje råd af alle typer modtages med kyshånd..!!

 

Jeg ville vaske ham i en mild hvalpeshampoo - og være opmærksom på at få det skyllet godt ud. Jeg ville heller ikke vaske ham mere end max. hver 14 dag, med mindre han har rullet sig i noget klamt. En god karte er ESSENTIELT at have - det samme er et godt bord, med en skridsikker overflade. Det skal du bruge både fordi det giver dig en ordentlig arbejdsstilling og mulighed for at se ordentligt, men også fordi du skal lære ham at stå pænt stille når du er igang (du har jo et helt hundeliv foran dig med masser af pelspleje :slem:)

 

Jeg synes en skridsikker måtte lyder som det bedste valg.

 

Brug lunt, fingervarmt vand fra bruseren (ikke for varmt for ikke at risikere at brænde hunden eller fjerne for meget fedt fra pelsen). Og så husk at holde hunden varm til han er tørret helt. Dette er naturligvis ikke så vigtigt om sommeren som om vinteren - men Nura er MEGET lang tid om at tørre og hun fryser rigtig meget når hun er våd.

 

En anden overvejelse kunne måske være at anskaffe en hårtørrer og vænne hvalpen til den.. Men i så fald skal du huske at det skal være en der blæser kold luft. En alm. hårtørrer vil brænde hunden med mindre man er virkelig proff..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Findus

Uh, jeg følger lige med her og kan da lige komme med mine oplevelser med at bade Duffy... Jeg bruger en shampoo og balsam som jeg har fået med fra opdrætter, ved egentlig ikk lige hvad mærke det er, men det kan jeg finde ud af hvis det er :mrgreen: Synes resultatet er rigtig godt og hun får en dejlig blød og filterfri pels bagefter...

 

Jeg plejer at bruge en vaskebalje og sætte hende herop i, så bruger jeg hende forsigtigt med lunken vand og sæber hende ind.. Hun kan absolut ikke lide det, men idag gik det bedre, men nok fordi kæresten stod og proppede hende med kyllingetern imens :rolleyes:

 

Føntørringen bagefter er hun bedre til, men jeg synes dælme det er svært både at føntørre og børste samtidigt :vedikke: Så indtil nu har jeg kun føntørret og brugt hænderne imens og resultatet bliver rigtig godt...

 

Apropos børstning, så synes jeg også det er svært at undgå at hun bider i børsten osv imens... Indtil nu har jeg gjort mens hun har siddet på skødet og har givet hende et godt ben hun kan hygge sig med imens... Meen synes ikke hun er helt god til det, eller også har jeg ikke lige timet det godt nok...

 

Håber der kommer nogle gode råd :mrgreen:

 

Ps. En våd Löwchenhvalp er ikke det kønneste, Duffy ligner nærmest en våd rotte når hun er våd, puha godt pelsen tørrer igen :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg vil også sige, at karte er vejen frem! det er ret hurtigt og nemt, nu her mens de er små, totalt effektivt. halfdan filter dog ikke endnu, måske er jeg bare heldig med hans pels.

 

jeg har mest ét godt råd: børst hver dag. selv om det ikke er nødvendigt (endnu), er det altså super at vænne sig til det allerede nu. både for dig og otto, for det er vist noget med, at det blir temmelig heftigt med pelsplejen lige når de skifter fra hvalpepelsen. halfdan kartede også rundt i starten, men nu er han blevet super god til at bare ligge og slappe af og lade mig vende rundt på ham og komme til.

 

oh jæs, glæderne ved langhårshund

 

(nåja, og ellers er der jo trimmeren - skulle være ret effektivt, har jeg hørt :mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Findus
jeg vil også sige, at karte er vejen frem! det er ret hurtigt og nemt, nu her mens de er små, totalt effektivt. halfdan filter dog ikke endnu, måske er jeg bare heldig med hans pels.

 

jeg har mest ét godt råd: børst hver dag. selv om det ikke er nødvendigt (endnu), er det altså super at vænne sig til det allerede nu. både for dig og otto, for det er vist noget med, at det blir temmelig heftigt med pelsplejen lige når de skifter fra hvalpepelsen. halfdan kartede også rundt i starten, men nu er han blevet super god til at bare ligge og slappe af og lade mig vende rundt på ham og komme til.

 

oh jæs, glæderne ved langhårshund

 

(nåja, og ellers er der jo trimmeren - skulle være ret effektivt, har jeg hørt :mrgreen:)

 

Gør du det mens han er meget træt eller hvordan undgår du at han bider? :vedikke: Har du ham hos dig eller har du ham på et bord?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gør du det mens han er meget træt eller hvordan undgår du at han bider? :vedikke: Har du ham hos dig eller har du ham på et bord?

 

jeg gør det ikke rigtigt efter et fast mønster. og ikke sådan generelt mens han er døsig. jeg kan simpelthen ikke huske, om han bed i starten, det gjorde han garanteret, men det gør han i hvert fald ikke længere. jeg synes ikke, det er noget jeg har trænet sådan helt vildt bevidst. han har bare vænnet sig til, at jeg lige snupper ham, giver ham en tur over det hele mens han sidder på skødet, og sætter ham ned og giver en godbid. tror måske bare, at han har indset, at passivitet er vejen til at få det hurtigt overstået :genert:

 

ps. og han ELSKER ellers at bide i mig, jo, så det er ikke fordi, at han bare er en lille blid englehund hele tiden :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar...

 

Jeg har shampoo og balsam, som jeg fik med fra opdrætter. Forestiller mig, at det er vigtigt, at det er sådan noget til lang pels, da han jo allerede nu har ret meget pels.. Og håber snart at få den karte der. Bestilte i går noget balsamspray, som måske kan hjælpe lidt til..

 

Føntørreren har jeg introduceret ham for nogle gange... Han er vildt nysgerrig og synes vist, at det er meget fedt at blive pustet i munden (på afstand), men han mener bestemt, at det er ham selv der skal bestemme, hvor der skal pustet...

 

Det skal afprøves i dag - han er bare smurt ind i lort efter det dyrelæge besøg der... Så sidder og venter på at han vågner.. så projekt ren hund kan påbegyndes...

 

Wish me luck:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Findus
Tak for svar...

 

Jeg har shampoo og balsam, som jeg fik med fra opdrætter. Forestiller mig, at det er vigtigt, at det er sådan noget til lang pels, da han jo allerede nu har ret meget pels.. Og håber snart at få den karte der. Bestilte i går noget balsamspray, som måske kan hjælpe lidt til..

 

Føntørreren har jeg introduceret ham for nogle gange... Han er vildt nysgerrig og synes vist, at det er meget fedt at blive pustet i munden (på afstand), men han mener bestemt, at det er ham selv der skal bestemme, hvor der skal pustet...

 

Det skal afprøves i dag - han er bare smurt ind i lort efter det dyrelæge besøg der... Så sidder og venter på at han vågner.. så projekt ren hund kan påbegyndes...

 

Wish me luck:shock:

 

Hvordan fik projekt ren hund? :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan fik projekt ren hund? :genert:

 

Jamen jeg synes, at det gik ok.. Nikolaj blev hjemme og hjalp mig, så vi havde 4 hænder. Han holdt bruseren og jeg holdt/vaskede.. Til sidst stod han faktisk næsten stille - men syntes absolut ikke om situationen..!!

 

Da han var færdig kravlede han praktisk talt helt ind i mig.. Var helt rolig - og meget meget stille og kyssende.. :lun:

 

Føntørreren gik det sådan ok med... Efter samme princip som badet, hvor Nikolaj holdt føntørreren og jeg holdt/børstede...

 

Men altså - for fanden hvor er en våd løwchen ynkelig...!!!! Selvom I havde advaret mig, så var jeg godt nok imponeret over hvor lidt hund jeg har fået for pengene..!!!:lol:

 

- og så den der "PUUF" makeover, da føntørreren havde været forbi... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Findus
Jamen jeg synes, at det gik ok.. Nikolaj blev hjemme og hjalp mig, så vi havde 4 hænder. Han holdt bruseren og jeg holdt/vaskede.. Til sidst stod han faktisk næsten stille - men syntes absolut ikke om situationen..!!

 

Da han var færdig kravlede han praktisk talt helt ind i mig.. Var helt rolig - og meget meget stille og kyssende.. :lun:

 

Føntørreren gik det sådan ok med... Efter samme princip som badet, hvor Nikolaj holdt føntørreren og jeg holdt/børstede...

 

Men altså - for fanden hvor er en våd løwchen ynkelig...!!!! Selvom I havde advaret mig, så var jeg godt nok imponeret over hvor lidt hund jeg har fået for pengene..!!!:lol:

 

- og så den der "PUUF" makeover, da føntørreren havde været forbi... :lol:

 

Ja kønne er de ikke ligefrem som våde :lol: Hehe, hvor skægt, Duffy gør præcis det samme med at krybe heeelt ind til mig... Det lyder da til at det gik ret godt :mrgreen: Apropos det med regnjakker, så har jeg slet ikk tænkt i de baner, men har heller ikke luftet hende mens det har stået ned i stænger endnu...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Bruger I egentlig regnjakker til jeres hunde??

 

Umiddelbart ville jeg finde det ret pinligt at rende rundt med en hund med tøj på - men synes så også at en langhåret våd hund er ret ufedt...

 

Nura har to dækkener - et tyndt vandtæt et og et tykkere termodækken til de længere ture i frostgrader.

 

Det er MEGET tydeligt at det ikke er "hundetøj" men det derimod er "brugs-tilbehør"... Jeg synes bestemt ikke det er pinligt at lufte offentligt - og jeg er ellers absolut allergisk overfor pink ballerinakjoler til småhunde..! :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nura har to dækkener - et tyndt vandtæt et og et tykkere termodækken til de længere ture i frostgrader.

 

Det er MEGET tydeligt at det ikke er "hundetøj" men det derimod er "brugs-tilbehør"... Jeg synes bestemt ikke det er pinligt at lufte offentligt - og jeg er ellers absolut allergisk overfor pink ballerinakjoler til småhunde..! :stupid:

 

Jeg vil heller ikke synes, at det er pinligt, hvis det er det, der er det bedste for min hund... Synes han virker så forfrossen, når han bliver lidt regnvejrsvåd. Sendte ham nu ikke ud, da det stod ned i meget voldsomme stænger - men det var altså mest, fordi jeg ikke selv orkedde at skulle igennem en føntørring:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gør du det mens han er meget træt eller hvordan undgår du at han bider? :vedikke: Har du ham hos dig eller har du ham på et bord?

 

Sad i går på min fars plejehjem og så det der program om hundeopdragelse... Der var der en lille hund, der bed i børsten.

 

Hun viste hunden børsten og en godbid samtidig. Og lod kun hunden slikke på godbidden. Når hun begyndte at børste, fik hunden godbidden...

 

Og hunden fandt sig i det..!!

 

Forsøgte tricket med Otto i dag - og det virkede... men dertil skal også siges, at han faktisk nyder at blive børstet over ryggen, når han er heeeeelt slatten og hygger på skødet...:-) - men kun med børsten... Den billige karte jeg har købt kan han ikke lide.. Den river vist også i huden..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Troglodyt

Ja, vi har jo to store hundehvalpe, og det er meget forskelligt at børste dem! :hmm:Jeg sidder med dem på skødet, mens jeg gør det. Og jeg forsøger at gøre det jævnligt, dvs. 2-3 gange om ugen. Nogle gange endda dagligt. Dels for at vænne dem til det - og så også fordi de ikke når at filtre, når man gør det ofte.

 

Zorro han eeelsker at blive børstet og bliver helt døsig og afslappet af det. Når han skal børstes på maven, vender jeg ham bare om, og så ligger han heelt stille på ryggen, mens det foregår. Det eneste han ikke er helt vild med er poterne og til dels halen.

 

Heika - ja, det er en helt anden historie. Hun har bestemt sig for, at hun altså ikke har lyst til det pjat. Så hun gør alt hvad hun kan for at undgå at blive børstet. Så der er jeg altså nødt til at snakke pænt til hende hele tiden mens det foregår. Og ja, så er jeg også nødt til at holde lidt fast i nakkeskindet (lige som katte gør med killinger), så hun ikke kan stikke af. Og så er det ellers med at prøve at nå så meget som muligt. Og måske gøre det over et par gange. Hun finder sig i det.

 

Men rundt regnet, så synes jeg faktisk børstningen er en rigtig hyggestund, hvor jeg koncentrerer mig om kun én hund. Og jeg synes egentlig, at det går ret hurtigt at børste hundene. Max 5-10 minutter. Jo kortere tid, der er gået siden sidst, jo kortere tid tager det at børste dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Findus
Sad i går på min fars plejehjem og så det der program om hundeopdragelse... Der var der en lille hund, der bed i børsten.

 

Hun viste hunden børsten og en godbid samtidig. Og lod kun hunden slikke på godbidden. Når hun begyndte at børste, fik hunden godbidden...

 

Og hunden fandt sig i det..!!

 

Forsøgte tricket med Otto i dag - og det virkede... men dertil skal også siges, at han faktisk nyder at blive børstet over ryggen, når han er heeeeelt slatten og hygger på skødet...:-) - men kun med børsten... Den billige karte jeg har købt kan han ikke lide.. Den river vist også i huden..

 

Ja det program så jeg også, elsker at se det og synes hun er så dygtig :mrgreen: Duffy og jeg har fundet en god teknik, hvor hun får sådan en stang hun kan spise imens og så kører det bare :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil heller ikke synes, at det er pinligt, hvis det er det, der er det bedste for min hund... Synes han virker så forfrossen, når han bliver lidt regnvejrsvåd. Sendte ham nu ikke ud, da det stod ned i meget voldsomme stænger - men det var altså mest, fordi jeg ikke selv orkedde at skulle igennem en føntørring:genert:

 

Så giver jeg også lige mit besyv med:vinken:

 

Tja, min hund, Dexter, er helt vild med regnvejr, så selvom han ser lidt ynkelig ud, kan jeg simpelthen ikke nænne, ikke at lade ham få en god gåtur i regnvejr..

Han bliver helt ustyrlig, når det regner..!:banan: Ret skægt at se på! Han ligefrem stamper i vandpytterne og løber efter de små vandløb, som dannes i vejkanten. :mrgreen:

 

Igår lod jeg ham sådan set bare tørre i gangen efter,at han havde været ude. Det tog ikke andet end max 20 min, før han var tør og til gengæld fik han nogle rigtig flotte bølger i pelsen af det, frem for at ligne en virkelig puffet candyfloss :oops:(som han gør, når han bliver føntørret)!!

 

Det regnvejrsdækken, jeg så hos dyrehandleren igår, dækkede sådan set ikke hoved og bagkrop, så jeg tænker bare, at hvis man bruger det.. Så har man jo stadig et meget vådt hoved, så man slipper jo ikke for at hunden skal tørre efter en gåtur alligevel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fryser han slet ikke, når han er våd...?

 

Måske er jeg også bare lidt hønet:genert:

 

Otto er absolut ikke bange for vand - hvis han kan komme afsted med det, hopper han ind under bruseren, når jeg eller drengene er i bad (mens kan skaber sig højlydt) - hvilket resulterer i en pibende forfrossen hvalp liggende sammenkrøllet i et hjørne...

Link til indlæg
Del på andre sites

Fryser han slet ikke, når han er våd...?

 

Måske er jeg også bare lidt hønet:genert:

 

Otto er absolut ikke bange for vand - hvis han kan komme afsted med det, hopper han ind under bruseren, når jeg eller drengene er i bad (mens kan skaber sig højlydt) - hvilket resulterer i en pibende forfrossen hvalp liggende sammenkrøllet i et hjørne...

 

 

Næ, for mens han er udenfor, er der så meget gang i ham, at han snildt holder varmen.. Og når han kommer ind, giver jeg ham en god gnubbetur med et håndklæde og så lagde han sig på gulvarmen eller i sin kurv, så det var ikke noget problem.

Det kan selvfølgelig være, at det bliver det til vinter. Men Janni (fra Lions of Denmark) fortalte mig, at når en löwchen er udenfor, er der så meget gang i den i sneen, at hunden ikke kommer til at fryse.

Men jeg vil da nok tænke noget mere over det til vinter.

Link til indlæg
Del på andre sites

tine, jeg håber, at det er ok, at jeg lige hijacker din groomingtråd et kort sekund :genert:

 

jeg er i pandehårs-limbo! halfdans er så langt at han intet kan se, men for kort til at sidde i elastik eller spænde. jeg er SÅ tæt på at studse det lidt - men så blir det jo aldrig langt nok til en elastik. hvad gør i andre?

 

bonusspørgsmål: hvor finder man små elastikker i lidt mere maskumandig stil? synes, at der er hello kitty på det hele!

 

billeddokumentation af problemet:

[ATTACH]30500[/ATTACH]

Link til indlæg
Del på andre sites

tine, jeg håber, at det er ok, at jeg lige hijacker din groomingtråd et kort sekund :genert:

 

jeg er i pandehårs-limbo! halfdans er så langt at han intet kan se, men for kort til at sidde i elastik eller spænde. jeg er SÅ tæt på at studse det lidt - men så blir det jo aldrig langt nok til en elastik. hvad gør i andre?

 

bonusspørgsmål: hvor finder man små elastikker i lidt mere maskumandig stil? synes, at der er hello kitty på det hele!

 

 

Hijacking tilladt:mrgreen:

 

Der er vist nogen på THOLO Hundeartikler.. Det var vist nogen herinde, der anbefalede dem... Der kan man få elastikker i alverdens farver...

 

Tænker lidt at maskumandig stil til hårelastikker... hmm... må være noget enkelt?? evt. i samme farve som pelsen. Tror i hvert fald Otto's elastikker bliver sorte, når vi kommer så langt.

 

Ellers må du give ham bandana på.. i bedste Sidney stil - for han er da noget af en testosteronbombe...

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Findus
tine, jeg håber, at det er ok, at jeg lige hijacker din groomingtråd et kort sekund :genert:

 

jeg er i pandehårs-limbo! halfdans er så langt at han intet kan se, men for kort til at sidde i elastik eller spænde. jeg er SÅ tæt på at studse det lidt - men så blir det jo aldrig langt nok til en elastik. hvad gør i andre?

 

bonusspørgsmål: hvor finder man små elastikker i lidt mere maskumandig stil? synes, at der er hello kitty på det hele!

 

billeddokumentation af problemet:

[ATTACH]30500[/ATTACH]

 

Hehe, kan ellers lige se det for mig, Halfdan med HelloKitty elastikker :lol:

Jeg har klippet Duffy lidt ved øjnene, bare sådan lige det værste, men hun er selvfølgelig heller ikk såå langhåret endnu...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

Hiver lige en gammel tråd frem... Har nemlig gjort noget godt (synes jeg selv). Har investeret i et babybadekarstativ med kurv til Otto.. GENIALT...! Både ham og jeg har en meget mere positiv oplevelse, når han kommer op i en god arbejdshøjde og jeg (højst sandsynligt) har mere styr på det.

 

Så ville bare lige give rådet videre...

 

Jeg købte det for 150 kr på dba - og der medfulgte en kraftig bademåtte til at lægge i kurven, så han står godt og stabilt under seancen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...