Gæst amandacollie Skrevet Juli 29, 2010 Rapporter Share Skrevet Juli 29, 2010 hej. jeg har kigget på en hvalp som jeg overvejer at købe. det er en blanding mellem border collie, mini collie og en lille smule papillion. det er en lille hund som forventes at blive ca. 38 cm (skulderhøjde). så jeg er begyndt at se efter hvalpefoder. jeg ville høre om nogen har erfaring eller kender nogen der har erfaring med: pronature hvalpefoder. jeg har også kigget på tyggeben som gnawlers tyggeben. jeg vil meget gerne have svar hvis nogen af jer har prøvet foderet eller tyggebenene. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Juli 29, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 29, 2010 jeg har ikke prøvet foderet, men umiddelbart ser det meget tilforladeligt ud i mine øjen www.pronature.dk Jeg er absolut ikke nogen foder / ingrediensliste ekspert (dem har vi heldigvis et par stykker af herinde), men min tommelfingerregel ved foder er, at der skal stå kød som den første ingrediens (det er lovpligtigt at ingredienserne skal være listet alt efter hvad der er mest af i foderet)... det gør det på pronature, så det er jo en god start... Gnawlers har vi prøvet her i huset uden nogen former for success, men det tror jeg ikke du nødvendigvis kan bruge som erfaring, da min hund er meget sær Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Stjernetosse Besvaret Juli 29, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 29, 2010 Gnawlers kender jeg ikke... Og foderet kender jeg sådan set heller ikke, men derfor kan jeg da godt give mit besyv med Som amocca også nævner så har jeg også en "regel" om at kød skal være første ingrediens. Jeg vil dog have at det fremgår at kødet er tørret (kødmel hedder det jo så), da fersk kød indeholder meget vand, som fordamper under tørringsprocessen af foderet. Dvs. bruges der fersk kød - selvom der i første omgang er mest af det, så fjerner man vandet og så er den faktiske mængde af kødet pludselig ikke så stor. Dermed er det reelt set ikke kød der er førsteingrediensen alligevel... Ingredienserne af det foder du har kig på er: Tørret kyllingekød (min. 37%), malet hvede, malet majs, kyllingefedt, roetrævler, soltørrede tomater, tørret lucerne, hele hørfrø (kilde til omega 3-fedtsyrer), tørret gærkultur, naturlige smagsstoffer, lecithin, kolinklorid, mannan oligosaccharider, kalciumproprionat, kaliumklorid, salt, rosmarin ekstrakt, Yucca schidigera ekstrakt, tørret spinat, hel timian, vitaminer og mineraler. Der er flere gode ting i... Og kødet er tørret, så det er super. Jeg ville personligt ikke fodre med det. Det skyldes at 2. ingrediensen er hvede, som både er en allergen og ikke er til voldsom stor nytte for hunden. Jeg ville hellere have set en anden kornsort end hvede - havre for eksempel. Ligeledes er 3. ingrediensen majs. Majs kan være udmærket i foder, men der er nogle stoffer i majs som er med til at bibeholde et øget niveau af stresshormoner, hvis hunden er slem til at stresse. Men derfor skal du selvfølgelig ikke afskrive foderet fordi jeg ikke ville bruge det. Det kan jo sagtens være at din hund kunne fungere rigtig godt på foderet. Og når alt kommer til alt, så er det vigtigste at hunden fungerer optimalt på foderet! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aussiepower! Besvaret Juli 29, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 29, 2010 Af samme grund som stjernetosse, er det heller ikke noget jeg ville fodre med. Foder mærker jeg selv bruger er oliver's www.olivers,dk og acana. Men som stjernetosse er ind på så er det forskelligt fra hund til hund hvad de fungere godt på, og nogle gange må man bøje sine principper fordi det viser sig at ens hund måske falder "uden for katagorien" og ikke fungere så godt på det foder man egentlig selv fortrækker ud fra ingridenslisten Men som udgangspunkt ville jeg personligt, gå efter et foder uden hvede og majs Og så lige en lille bi-ting, som altid vil sidde i en gammel sheltieejer ...der er ikke noget der hedder en mini-collie, det hedder en shetland sheepdog :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret Juli 29, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 29, 2010 Som amocca også nævner så har jeg også en "regel" om at kød skal være første ingrediens. Jeg vil dog have at det fremgår at kødet er tørret (kødmel hedder det jo så), da fersk kød indeholder meget vand, som fordamper under tørringsprocessen af foderet. Dvs. bruges der fersk kød - selvom der i første omgang er mest af det, så fjerner man vandet og så er den faktiske mængde af kødet pludselig ikke så stor. Dermed er det reelt set ikke kød der er førsteingrediensen alligevel... Ja undskyld jeg blander mig, men tak for den forklaring på kødmel! Jeg har set det flere steder i ingredienslister og tænkt at det lød pænt ulækkert og ikke så godt som bare kød :stupid:man skal lære så længe man lever Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frigga Besvaret Juli 29, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 29, 2010 Åh, en evig jungle! Jeg har læst flere steder at kødmel er et biprodukt og noget man skal holde sig fra. Derfor foretrækker jeg foder, hvor det er "rigtig" kød og ikke kødmel, der er hovedingrediens. SUK. Egentlig bør man gøre sig en tjeneste og holde sig fra foder-trådene Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Stjernetosse Besvaret Juli 29, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 29, 2010 Men rigtig kød vil aldrig være den "rigtige" første ingrediens så... pga vandet. Dog er det rigtig at kød og benmel er noget skidt, da det er knust, formalet og tørret, organisk affald fra døde dyr - derfor kan man nemt komme til at læse tørret kylling eller lignende som noget "skidt"... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst TineL Besvaret Juli 29, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 29, 2010 Jeg ville spørge opdrættere til råd; høre hvad hvalpen er opvokset med og hvad deres hunde trives på- og nok forsøge det (hvis der er tale om kvalitetsfoder) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts