Hop til indhold

Halsbånd eller sele


Gæst Fjunte
 Share

Recommended Posts

Gæst Fjunte

Jeg prøver på at forberede mig best muligt til Harry kommer hjem til os i weekenden. Vi har købt et halsbånd til ham, men er der ikke noget om, at små hunde har bedst af at gå med sele? :confused:

 

Jeg har egentlig planer om, at tage ham med ud til dyrehospitalet i Horsens, hvor de har en ordning med at man kan låne seler i takt med at hunden vokser (man betaler et lille beløb, hver gang man skal have en ny størrelse). Men når jeg så står derude som ny og uvidende hundeejer, så er jeg jo let at "prakke noget på".

 

Derfor; skal eller skal ikke? :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg prøver på at forberede mig best muligt til Harry kommer hjem til os i weekenden. Vi har købt et halsbånd til ham, men er der ikke noget om, at små hunde har bedst af at gå med sele? :confused:

 

Jeg har egentlig planer om, at tage ham med ud til dyrehospitalet i Horsens, hvor de har en ordning med at man kan låne seler i takt med at hunden vokser (man betaler et lille beløb, hver gang man skal have en ny størrelse). Men når jeg så står derude som ny og uvidende hundeejer, så er jeg jo let at "prakke noget på".

 

Derfor; skal eller skal ikke? :confused:

 

Synes det lyder som en rigtig god ordning- man kan godt forfalde til bare at bruge halsbånd hvis man skal til at købe ny sele hver gang hunden er vokset. Men vær endelig opmærksom på, om den sele de vil leje dig også er noget DU vil bryde dig om at lade din hund gå men- hvordan fordeles trykket? Er der tynde snore, eller er den foret eller på andre måder trykaflastende etc? Slider den pelsen af? Kan din hund "smutte ud af den"? og ikke mindst: Kan din hund naturligt have benene for det stykke, der går mellem forbenene?

 

Det er i hvert fald ting, som jeg synes er vigtige at være opmærksomme på. Vi har forsøgt at købe en sele online, men det er jo svært at vide helt hvordan den er før man får den i hånden. Så hvis jeg vurderer, at den ikke dur til de kriterier jeg har stillet op, må de tage den retur, eller også sælger jeg den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Fjunte
Synes det lyder som en rigtig god ordning- man kan godt forfalde til bare at bruge halsbånd hvis man skal til at købe ny sele hver gang hunden er vokset. Men vær endelig opmærksom på, om den sele de vil leje dig også er noget DU vil bryde dig om at lade din hund gå men- hvordan fordeles trykket? Er der tynde snore, eller er den foret eller på andre måder trykaflastende etc? Slider den pelsen af? Kan din hund "smutte ud af den"? og ikke mindst: Kan din hund naturligt have benene for det stykke, der går mellem forbenene?

 

Det er i hvert fald ting, som jeg synes er vigtige at være opmærksomme på. Vi har forsøgt at købe en sele online, men det er jo svært at vide hele hvordan den er før man får den i hånden. Så hvis jeg vurderer, at den ikke dur til de kriterier jeg har stillet op, må de tage den retur, eller også sælger jeg den.

Tak for det udførlige svar. Det kan jeg helt sikkert bruge til noget :5up:.

 

Det er i øvrigt en sele, der hedder Wolfsong fleecesele, de kører med. Er der nogen af jer, der kender den?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kender den ikke, men har fundet et billede af den på www.Loppetjansen.dk

 

[ATTACH]493[/ATTACH]

 

Jeg kender den heller ikke. Men fandt det samme billede :-) Jeg synes umiddelbart, at den ser okay ud, men det er lidt svært at se, når den bare "ligger der" uden hund "i" :lol: Det er i hvert fald en god ide, at søge folk, der har erfaringer med den, men ved ikke om der er nogen her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Her er lige et billede af Wolfsong selen MED hund i ;-)

 

Den minder meget om trixie selen. En sele jeg selv har anvendt på Buddy, da han var hvalp. Det er en god sele, til den hund der kan bruge dem, men den havde et stort minus, da jeg har fået mig en vandglad hund, og det var at den blev meget tung, når den havde været i vandet. :(

 

Mit råd er at tage Harry med ud og prøve seler, for der findes et hav af seler, og hvad der er godt for den ene hund, er måske ikke godt for den anden, så det er svært at anbefale og rådgive om, hvilken sele der er god.

 

Men sele frem for halsbånd, vil jeg dog godt anbefale dig :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Du får en lille babyhund, som vil synes at mange vting er ret interesante og skal undersøges nærmere - en sommerfugl, en bi, ert blad som flyver hen over jorden osv osv. Disse objekter vil den lille hvalp kaste sig frem efter for at fange/undersøge.

Gør den det i halsbånd er det del subehageligt for den (men det stopper den ikke) dels er der risiko for at forykke nakkehvirvler når det kun er en eller to hvirvler som skal tage belastningen.

Alene ubehaget fra et (tyndt) halsbånd kan få en hvalp til at trække, trække for at komme væk fra ubehaget.

 

Hvis du spørger en hundekiropraktor vil vedkommende anbefale en sele.

Og det vil jeg også :-)

 

Wolfsong selen ser god ud, synes jeg.

 

En ting mere: Mange hvalpeejere oplever at hvalpen synes selen er "farlig" og dermed skabes enspændt situation, når hvalpen skal have selen på.

 

Pas på ikke at skabe "en situation", men tag hvalpen op på skødet og giv den stille og roligt selen på. Giv gerne mange guffer undervejs og gør det til en slags leg.

 

Selvom det måske lyder underligt, så vil jeg gerne have dig til at øve dig i pålægning af selen på en tøjhund eller andet, så du ikke fjumrer med det første gang hvalpen skal have den på.

 

Nogle gange skal der så utrolig lidt til før man har skabt et problem :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Du får en lille babyhund, som vil synes at mange vting er ret interesante og skal undersøges nærmere - en sommerfugl, en bi, ert blad som flyver hen over jorden osv osv. Disse objekter vil den lille hvalp kaste sig frem efter for at fange/undersøge.

Gør den det i halsbånd er det del subehageligt for den (men det stopper den ikke) dels er der risiko for at forykke nakkehvirvler når det kun er en eller to hvirvler som skal tage belastningen.

Alene ubehaget fra et (tyndt) halsbånd kan få en hvalp til at trække, trække for at komme væk fra ubehaget.

 

Hvis du spørger en hundekiropraktor vil vedkommende anbefale en sele.

Og det vil jeg også :-)

 

Wolfsong selen ser god ud, synes jeg.

 

En ting mere: Mange hvalpeejere oplever at hvalpen synes selen er "farlig" og dermed skabes enspændt situation, når hvalpen skal have selen på.

 

Pas på ikke at skabe "en situation", men tag hvalpen op på skødet og giv den stille og roligt selen på. Giv gerne mange guffer undervejs og gør det til en slags leg.

 

Selvom det måske lyder underligt, så vil jeg gerne have dig til at øve dig i pålægning af selen på en tøjhund eller andet, så du ikke fjumrer med det første gang hvalpen skal have den på.

 

Nogle gange skal der så utrolig lidt til før man har skabt et problem :-D

 

uh et rigtig godt råd med tøjhunden! Jeg har selv lige fået en sele ind ad døren (vi skal jo have tingene klar inden vores pus kommer, så vi er gået igang med at finde tingene), og jeg tænker lidt, at det ser meget specielt ud. Er da faktisk ikke helt sikker på hvor der skal ben ind osv :oops: Men det kommer sikkert hvis man putter den på en bamse. Så kan man nok også se, hvis den er helt gal :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvornår skal du have hvalpen? ellers er det en rigtig god idé at give opdrætter selen (hvis h?n ikke selv bruger seler, så der følger en med). Din hvalp er tryg ved sin opdrætter og synes alt hvad h?n finder på er dødsjovt. Jeg vænner vores hvalpe til selen allerede når de er 5 uger.. De får den på inde i stuen og så går de lidt rundt med den på. De første par minutter kan de godt sætte sig og klø sig lidt, men derefter glemmer de den. Vi bruger den hver dag, også selvom de i starten ikke kommer ud at gå i snor..

Link til indlæg
Del på andre sites

Seler helt klart til hvalpe og så bare et halsbånd på til reserve. Det er ikke så smart med en sele hvis den tumler med andre hunde. Det lyder som en god løsning du har fået, det med at bytte seler efterhånden dom hunden vokser. Men eller kan jeg anbefale Limex selen i nylon, den er foret på bryst og ryg/bug. Nem at sætte på og let at gøre ren efter en tur i muddret. Jeg har lige købt en til Bella hos www.apporten.dk der er 10 % her i maj. Jeg bruger min til både alm. ture og spor og kan godt lide det med at når den bliver beskidt skyller jeg den bare op i rent vand.

God fornøjelse med din nye hund og tillykke. :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst scheindel

jeg foretrækker sele. altid. primært af den grund som Ninjamor giver, men også fordi at det er nemmere at holde styr på snoren. det kommer ikke rundt om benen lige så nemnt når det sidder i en sele.

 

jeg har også en wolfsong til min ene hund. jeg synes den er god, og den har holdt ret lang tid nu uden at gå i stykker eller se slidt ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Fjunte
sikke en smart ordning fra dyrehospitalet i horsens, det er jeg da superglad for at vide :)

 

skal man bare henvende sig dernede, eller skal man "skrives op" eller lignende?

Jeg er ret sikker på, at man bare skal henvende sig. Det har jeg i hvert fald tænkt mig at gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Fjunte

Tak for alle jeres svar. Jeg kan næsten fornemme (et vink med en vognstang ;-)) at vi skal have en sele til Harry. Og så lyder det også til at en Wolfsong ikke er et helt tosset sted at starte. Nu skal vi hente Harry i morgen, så jeg smutter nok omkring dyrehospitalet på lørdag og får fat i en sele - skal jo være helt sikker på, at han kan passe den.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

En ting mere: Mange hvalpeejere oplever at hvalpen synes selen er "farlig" og dermed skabes enspændt situation, når hvalpen skal have selen på.

 

Pas på ikke at skabe "en situation", men tag hvalpen op på skødet og giv den stille og roligt selen på. Giv gerne mange guffer undervejs og gør det til en slags leg.

 

Selvom det måske lyder underligt, så vil jeg gerne have dig til at øve dig i pålægning af selen på en tøjhund eller andet, så du ikke fjumrer med det første gang hvalpen skal have den på.

 

Nogle gange skal der så utrolig lidt til før man har skabt et problem :-D

 

 

JA, god idé at træne med selen - Loke hader selen den dag i dag fordi jeg er en knokkel til at sætte den på, eller, var... :roll:

 

- Men altså, han får den på og så er det glemt, men han stikker godt nok lige halen mellem benene - vi er i bedrings-process dog! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvornår skal du have hvalpen? ellers er det en rigtig god idé at give opdrætter selen (hvis h?n ikke selv bruger seler, så der følger en med). Din hvalp er tryg ved sin opdrætter og synes alt hvad h?n finder på er dødsjovt. Jeg vænner vores hvalpe til selen allerede når de er 5 uger.. De får den på inde i stuen og så går de lidt rundt med den på. De første par minutter kan de godt sætte sig og klø sig lidt, men derefter glemmer de den. Vi bruger den hver dag, også selvom de i starten ikke kommer ud at gå i snor..

 

Du er jo også bare en fantastisk opdrætter!!!!

Hvornår var det du begyndte at avle pinschere??:blink:

 

Jeg kan huske da vi hentede Lua, hun havde allerede opbygget et anstreng forhold til det halsbånd hun havde fået på af opdrætter:evil:

 

Jeg havde øvet mig i at give selen på min venindes hund:rolleyes: Da jeg hentede Lua havde jeg en sele med hun fik på med det samme. Jeg tog hende også på skødet og mens hun slikkede flødeskum (vi fik serveret kage af opdrætter) af kaspers fingre gav jeg hende selen på. Der har ikke været noget med selen. Men hun går hvis hun ser et halsbånd blive taget frem:roll: Mærkeligt når begge dele skal over hovedet:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...