Hop til indhold

Fremadsendelse


JeanetteH
 Share

Recommended Posts

Det er det:-D Det der er pointen i det hele er at hun bevæger sig. Men en fremadsendelse er jo altid rar at kunne. (Vi har nu lært det lidt da vi trænede i DcH)

 

Vi træner ikke nogle steder, det er bare rent hygge...:-D

 

Jamen så der det sådan du gør det:klap:jeg træner også rent hygge med min lab, skal dog snar til Rally med ham for det nemlig meget hyggeligt:banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 76
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jamen så der det sådan du gør det:klap:jeg træner også rent hygge med min lab, skal dog snar til Rally med ham for det nemlig meget hyggeligt:banan:

Ja Rally er sjovt. Men der er ingen penge til træning og sådan.. Så det vi gør, må vi gøre herhjemme:-D Og suge til mig, når vi er ude på besøg;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja Rally er sjovt. Men der er ingen penge til træning og sådan.. Så det vi gør, må vi gøre herhjemme:-D Og suge til mig, når vi er ude på besøg;-)

 

Så er det godt at der er dette forum hvor man kan spørge og hvor der er mange der kan byde ind med gode ideer:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig i at du ikke skal gå forhurtigt frem, men få targetadfærden til at fungerer 100% tæt på dig. Dog er jeg ikke enig i at hun skal arbejde for at få sin guf, som hun jo allerede har arbejdet for at få. Det siger jeg af den simple grund at i indlæringsteorien siger man:

Hvor hurtigt indlæringen sker, varierer med graden af hvorvidt en adfærd er efterfulgt af en forstærker. Hvilket med andre ord betyder, at jo kortere tidsinterval der er mellem adfærd og forstærkning, desto hurtigere vil indlæringen finde sted.

Derfor sørg for at hun får sine guffer hurtigt efter hun har sat sin pote eller snude på target.:-D

 

 

grunden til at jeg anbefaler at Luna skal arbejde for sin guf, er at hun har brug for "at blive sat op", havde det været en hund som var glad for at lege ville jeg have anbefalet en leg som belønning, men Luna gider ikke at lege, hun har brug for noget mere intensitet og iver, det kan hun få hvis hun kommer lidt højere i stress, og det kan hun komme ved at belønningen bliver en leg- eller kamp om man vil

At det tager lidt længere tid at belønne gør efter min mening intet når bare klikket dvs signalet til belønning falder rigtigt, nemlig lige hvor Luna er højst oppe i fart.

Det er også derfor jeg syntes hun skal komme hjem efter godbidden-legen, hun skal nemlig holdes oppe i fart ikke dæmpes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hun er altså lettere fatsvag:oops::mrgreen:

 

Vi har lige prøvet.. hvor target var ca 3 fødder fra mig.. Hun får klik og kommer hen og får guffer.. Og igen satte hun sig efter 3-4 forsøg.. Jeg gik så hen mod target og altså mod hende (target lå lige bag hende), så hun måtte rejse sig..

 

Så der skal virkelig arbejdes på, at hun fatter det her:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lab'Buddy
Madglæden har vi så til fulde her (heldigvis:oops:):lol:

 

Hun er stolt og glad når hun bærer ting hjem. Halen er vist sårn lige ud for ryggen og så hovedet højt. Snakker folk til hende, logrer hun og er rigtig glad for opmærksomheden:-D Hun kommer også nogle gange hen til mig (her oppe i lejligheden) med en genstand i munden og sidder bare og kigger på mig. Jeg aner ikke lige, hvad det er hun vil.. Apporten har vi så ikke gjort så meget ved, da vi ikke rigtig har trænet i hverdagen siden vi stoppede til træning i 2006. Jeg ville rigtig gerne have fat i sådan en dummy, som hun bærer på det første billede, jeg har lagt ind i denne tråd.. Men kan ikke lige finde dem til en fair pris.. Måske jeg kan få dem i Vejen til udstilling:hmm:

Så tyder det ikke på at hun føler sig utilpas, det er jo godt.

Når hun kommer til dig med noget i munden spontant, er rigtig godt - ros hende. Så er det fordi hun ved du ikke stjæler hendes "bytte". Prøv når hun kommer til dig med noget: Sæt dig ned på gulvet, og kast tingen igennem lejligheden. Uden at sætte hende af, og uden brug af kommando skal hun hente tingen. Hvis hun dog tøver lidt med at løber ud efter den, fordi hun tror der kommer en kommando e.lign så peg ud mod tingen og sig jajajajaja, eller hvad du lige kan finde på med lys stemme.

 

Men nu er hun min første hund, og jeg har helt klart begået nogle fejl.. Vi har aldrig rigtig leget sammen, hende og jeg.. Det er vi så småt begyndt at lære.. Men det er svært, synes jeg.. For hun er jo ikke sikker på, hvad jeg har gang i.. og bakker væk.. Men vi får da en omgang indimellem:-D

Man kan ikke lege for meget. Når det nu sker jeg ser fjernsyn, eller skal se en film, så sætter jeg mig stort set altid på gulvet hvor jeg kan sidde med hunden. Ellers ligger jeg bare generelt meget nede på gulvet og "bølfer" med hunden. Det synes jeg selv er sjovt, og synes også det er vigtigt iforhold til bånd imellem hunden og jeg. Så synes bestemt at det er en god idé du er begyndt og lege med Luna.

 

 

Jeg er lidt forvirret her, for handler det om at få hunden til at apporterer eller handler det om fremadsending f.eks. til felt??

Jeg har lagt vægt på at selve apporteringsøvelsen, og ikke så meget fremadsendningen. Da jeg mener at en fremadsendning er vanskeligere end en apportering. En apportering har hunden alt muligt for at makkere (forudsat det ikke er på en flad plæne - så er det svært at makkere) samt at følge dummyen i luften. En fremadsendning har hunden ikke ikke mulighed for at følge dummyen i luften, eller makkere ved lyd at dummyen ramte jorden. I starten får hunden dog af vide hvor dummyen er (læs: hunden ser dummyen bliver lagt på jorden), men det er stadig svære for hunden at huske det var dér dummyen lå, end ved en kastet apportering. Min erfaring viser at der er ikke er samme iver i hunden ved en fremadsendning som ved en apportering. Derfor synes jeg at det var passende for Luna at lære at apportere først, og få denne øvelse på rygraden.

Man ser også på diverse træningshold at apportering bliver trænet før fremadsendelse. Fremadsendelse er også en del af dirigering.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lab'Buddy

Du kan også sende hende ud efter sin mad. Så får du fremad løbet indøvet, hvilket er den vigtigste del i en fremadsendning - at hunden ved den skal forsætte i den linje den har fået vist indtil den finder noget. Så kan du altid kalde på hende, når hun har fundet det hun skulle og skal tilbage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så tyder det ikke på at hun føler sig utilpas' date=' det er jo godt.

Når hun kommer til dig med noget i munden spontant, er rigtig godt - ros hende. Så er det fordi hun ved du ikke stjæler hendes "bytte". Prøv når hun kommer til dig med noget: Sæt dig ned på gulvet, og kast tingen igennem lejligheden. Uden at sætte hende af, og uden brug af kommando skal hun hente tingen. Hvis hun dog tøver lidt med at løber ud efter den, fordi hun tror der kommer en kommando e.lign så peg ud mod tingen og sig jajajajaja, eller hvad du lige kan finde på med lys stemme. [/quote']

Det prøver jeg også.. Ofte sidder hun så bare og ser bebrejdende på mig.. Men når hun så render efter den og kommer tilbage bliver hun rost til skyerne:-D

 

Man kan ikke lege for meget. Når det nu sker jeg ser fjernsyn, eller skal se en film, så sætter jeg mig stort set altid på gulvet hvor jeg kan sidde med hunden. Ellers ligger jeg bare generelt meget nede på gulvet og "bølfer" med hunden. Det synes jeg selv er sjovt, og synes også det er vigtigt iforhold til bånd imellem hunden og jeg. Så synes bestemt at det er en god idé du er begyndt og lege med Luna.

Ja, det skal vi helt klart også gøre meget mere:-D

 

 

Jeg har lagt vægt på at selve apporteringsøvelsen, og ikke så meget fremadsendningen. Da jeg mener at en fremadsendning er vanskeligere end en apportering. En apportering har hunden alt muligt for at makkere (forudsat det ikke er på en flad plæne - så er det svært at makkere) samt at følge dummyen i luften. En fremadsendning har hunden ikke ikke mulighed for at følge dummyen i luften, eller makkere ved lyd at dummyen ramte jorden. I starten får hunden dog af vide hvor dummyen er (læs: hunden ser dummyen bliver lagt på jorden), men det er stadig svære for hunden at huske det var dér dummyen lå, end ved en kastet apportering. Min erfaring viser at der er ikke er samme iver i hunden ved en fremadsendning som ved en apportering. Derfor synes jeg at det var passende for Luna at lære at apportere først, og få denne øvelse på rygraden.

Man ser også på diverse træningshold at apportering bliver trænet før fremadsendelse. Fremadsendelse er også en del af dirigering.

 

Ja, dirigering synes jeg også er meget spændende. Og det ville være fedt at kunne:-D Hmm vi burde virkelig starte til noget træning og få noget hjælp i den virkelige verden:hmm:.. Men jeg er nødt til at vente til jeg får et job

 

Men jeg kan vel også godt træne apportering sideløbende.. Det er jo ikke samme genstande vi bruger og pt foregår fremadsendelse jo oppe i lejligheden ved at lære target, hvor apportering vil være udenfor..

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan også sende hende ud efter sin mad. Så får du fremad løbet indøvet' date=' hvilket er den vigtigste del i en fremadsendning - at hunden ved den skal forsætte i den linje den har fået vist indtil den finder noget. Så kan du altid kalde på hende, når hun har fundet det hun skulle og skal tilbage.[/quote']

 

Det kunne jeg rent faktisk godt.. Hun er råfodret, så kan jo bare tage det med ud i en pose og så servere det i den.. God ide:-D

 

Eller også kan jeg lave søg ud af det.. Det ville hun da elske.. Ovre i overboens kolonihave bliver hun sat af inde i huset og så går jeg ud og kaster en håndfuld guffer i græsset (uden hun kan se det:mrgreen:) og så får hun lov til at komme ud og søge:-D hun ELSKER det

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lab'Buddy
[/color]

Det prøver jeg også.. Ofte sidder hun så bare og ser bebrejdende på mig.. Men når hun så render efter den og kommer tilbage bliver hun rost til skyerne:-D

 

Ja, det skal vi helt klart også gøre meget mere:-D

 

 

 

 

Ja, dirigering synes jeg også er meget spændende. Og det ville være fedt at kunne:-D Hmm vi burde virkelig starte til noget træning og få noget hjælp i den virkelige verden:hmm:.. Men jeg er nødt til at vente til jeg får et job

 

Men jeg kan vel også godt træne apportering sideløbende.. Det er jo ikke samme genstande vi bruger og pt foregår fremadsendelse jo oppe i lejligheden ved at lære target, hvor apportering vil være udenfor..

 

Når I nu er oppe i lejligheden, og hun fanger det der med at hente tingen lige med det samme, altså en knaldapportering, så begynd at sætte hende og koble kommando på. Indtil da ville jeg ikke give hente en kommando til at hende dummyen. Prøv evt. at lade hende jagte tingen, altså du holder den i hånden og køre den foran næsen på Luna så hun jagter den, og så smider den.

 

Forresten.. En dummy menes jeg at man kan købe til 20-30 kr til diverse udstillinger eller skuer. Prøv evt. en med skind, da de fleste hunde er mere vild en skinddummy end en alm. kanvas dummy.

Hvis jeg ligger to dummyer lige ved siden af hinanden, tager han skind dummyen først. Hvilket er lidt ærgerligt, da jeg ønsker 100% spontan apportering - men det kan man også øve.

 

De fleste jagtforeninger har hundetræning, og mener at de fleste af disse steder starter hold op her august-september. Jagtforeninger plejer ikke at være så dyre. Jeg har gået til hundetræning med min siden 15 ugers alderen, og synes det giver mere end hvis man "bare" hjemmetræner.

 

 

Diagering er heller ikke så svært at lære hunden i det små - men igen, det kræver at apporteringen sidder på rygraden.

 

Du kan sagtens træne fremadsendning, diagering, samt apportering i samme periode. Men alle tingene har apportér-delen i sig. Så jeg ville sørge for at den del sidder lige i skabet (eller meget tæt på), før jeg ville begynde på de andre dele. Jeg træner heller ikke samme ting mere end 2-3-4-5 gange, så slutter træningen - selvfølgelig på en positiv måde.

 

Men ligemeget hvilket ting du vil øve, og hvornår kan det være en god idé med at skema over f.eks hvilket ord du vil bruge som kommando, samt sørge for at øvelserne ikke bliver blandet ind i hinanden.

Jeg bruger hundens navn samt apport til.... apport ;-)

"Back" til fremadsendning, med godt tryk på. Jeg sætter mig også på hug ved siden af hunden, og strækker armen langs siden af hunden, så den går i en helt lige linje - jeg sender først når jeg kan se at hunden har "fanget" linjen.

Samt til diagering bruger jeg hundens navn + apport, med armen helt strækt til den side jeg vil have den skal gå til.

 

Ingen af de øvelser jeg laver minder så meget om hinanden, eller jo.. De indeholder en apporterings-del. Men de har en vidt forskellige udførelse. Ved ikke lige om det giver mening :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lab'Buddy
Det kunne jeg rent faktisk godt.. Hun er råfodret, så kan jo bare tage det med ud i en pose og så servere det i den.. God ide:-D

 

Eller også kan jeg lave søg ud af det.. Det ville hun da elske.. Ovre i overboens kolonihave bliver hun sat af inde i huset og så går jeg ud og kaster en håndfuld guffer i græsset (uden hun kan se det:mrgreen:) og så får hun lov til at komme ud og søge:-D hun ELSKER det

Her bliver bliver der også kun fodret som fodersøg, dog ikke hvis der er sne, men ellers så i alt andet vejr. Synes det er en rigtig god måde at fodre på :-)

 

Du skal så bare være opmærksom på at hun ikke begynder at søge, hvis du har lagt et lille ben på plænen ved siden af en spand (husk altid at have noget ved siden af tingen). Da det er meningen hun skal i en lige linje ud til benet, og ikke løbe fra side til side til hun får fært. Når det er med en fremadsending for øje.

 

Tilføjelse: Jeg kan anbefale bogen "FT Spaniels & Retrievere" skrevet af Neils Egelund-Faddersbøl og Ole Geert Dam. Den er der rigtig mange som bruger som en ABC.

Redigeret af Lab'Buddy
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige gjort noget, som jeg ikke ved er rigtigt:oops:

 

Den ene dumme vi har er egentlig bare et stykke rundstok (mener jeg de hedder)

 

Den tog jeg med ind i stuen, satte mig på gulvet med den i hånden, satte minut-uret på 5 minutter og så fik hun klik-godbid for at dutte til dummy. Efter et par gange gik vi frem til at åbne munden omkring dummy - klik-godbid. Så blev det tag dummy klik-godbid. Tag og hold dummy (først fra min hånd og derefter fra forskellige placeringer på gulvet og hen og sidde foran mig med dummy i munden) klik-godbid

 

Og så var de 5 minutter slut:-D Jeg ville bare godt lave noget andet end lige target-træning:-D Men var det fuldstændig forkert gjort?

 

RETTELSE I DETTE NEDERSTE AFSNIT!

 

Jeg har nogle kanvas-dummyer. De vejer ca 400 (424 iflg vægten), som vi lige har leget lidt med.. Altså det synes hun sgi er sjovt:-D Jeg stoppede efter et par leg-kast.. Er det en okay vægt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Her bliver bliver der også kun fodret som fodersøg' date=' dog ikke hvis der er sne, men ellers så i alt andet vejr. Synes det er en rigtig god måde at fodre på :-)

 

Du skal så bare være opmærksom på at hun ikke begynder at søge, hvis du har lagt et lille ben på plænen ved siden af en spand (husk altid at have noget ved siden af tingen). Da det er meningen hun skal i en lige linje ud til benet, og ikke løbe fra side til side til hun får fært. Når det er med en fremadsending for øje.

 

Tilføjelse: Jeg kan anbefale bogen "FT Spaniels & Retrievere" skrevet af Neils Egelund-Faddersbøl og Ole Geert Dam. Den er der rigtig mange som bruger som en ABC.[/quote']

 

Den vil jeg da lige notere mig:-D Tak:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lab'Buddy
Jeg har lige gjort noget, som jeg ikke ved er rigtigt:oops:

 

Den ene dumme vi har er egentlig bare et stykke rundstok (mener jeg de hedder)

 

Den tog jeg med ind i stuen, satte mig på gulvet med den i hånden, satte minut-uret på 5 minutter og så fik hun klik-godbid for at dutte til dummy. Efter et par gange gik vi frem til at åbne munden omkring dummy - klik-godbid. Så blev det tag dummy klik-godbid. Tag og hold dummy (først fra min hånd og derefter fra forskellige placeringer på gulvet og hen og sidde foran mig med dummy i munden) klik-godbid

 

Og så var de 5 minutter slut:-D Jeg ville bare godt lave noget andet end lige target-træning:-D Men var det fuldstændig forkert gjort?

 

Jeg har nogle kanvas-dummyer, men de er alt for tunge (vejer vist 1 kg), jeg var så naiv at jeg købte dem i sin tid.. Men vi skal have fat i den, Karina har, der vejer 300 gram.. Der er nemlig et smart bånd i foroven, som jeg kan holde i, når jeg skal kaste.. jeg har ikke ligefrem en kastearm:oops:

Har ikke styr på klikker-verdenen, men for mig lyder det alligevel rigtigt nok :5up:

Godt du sætter siden, for når det går godt vil man altid lige prøve en ekstra gang. Men det er ikke altid det bedste at gøre.

 

Din dummy i rundstok er der noget omkring? F.eks et gulvtæppe e. lign? Det kan godt være irriterende for hunden at tage fat om noget rigtig hårdt, samt kan det give hårdmundhed.

 

Nu er jeg heller ikke sy-ekspert, men kan det ikke lade sig gøre at lave en kraftig syning i de dummyer? Så tage en snor, og sy begge ender fast i toppen (på hver sin side), så du har noget du kan holde i. For du har ret, det er rigtig godt med en snor at holde i når man kaster.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lab'Buddy
RETTELSE I DETTE NEDERSTE AFSNIT!

 

Jeg har nogle kanvas-dummyer. De vejer ca 400 (424 iflg vægten), som vi lige har leget lidt med.. Altså det synes hun sgi er sjovt:-D Jeg stoppede efter et par leg-kast.. Er det en okay vægt?

Lyder super godt :5up:

Jeg har først lige fået 400gr dummyer, ellers gik jeg fra 150gr til 500gr uden nogle problemer. Bruger også en dummy delt i 3, som vejer 3kg i ny og næ. Så ang. vægten ingen problemer.

 

Tilføjelse:

Jeg har været med på jagt hvor der var en debutant hund med, hunden var 1 1/2 år. Men i iver apporterede den et stk råvildt 20m tilbage til føren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv evt. at lade hende jagte tingen' date=' altså du holder den i hånden og køre den foran næsen på Luna så hun jagter den, og så smider den.[/quote']

 

Det har vi lige prøvet og jeg kan læse, at jeg huskede det korrekt:-D

 

De fleste jagtforeninger har hundetræning, og mener at de fleste af disse steder starter hold op her august-september. Jagtforeninger plejer ikke at være så dyre. Jeg har gået til hundetræning med min siden 15 ugers alderen, og synes det giver mere end hvis man "bare" hjemmetræner.

 

Du har helt ret. Men jeg er arbejdsløs og har ikke særlig mange penge. Plus at den nærmeste retrieverklub-træning er i Herfølge og ligger udenfor lands lov og ret og kræver bil, hvad jeg kan låne, men ikke altid..

 

Men ligemeget hvilket ting du vil øve, og hvornår kan det være en god idé med at skema over f.eks hvilket ord du vil bruge som kommando, samt sørge for at øvelserne ikke bliver blandet ind i hinanden.

Jeg bruger hundens navn samt apport til.... apport ;-)

"Back" til fremadsendning, med godt tryk på. Jeg sætter mig også på hug ved siden af hunden, og strækker armen langs siden af hunden, så den går i en helt lige linje - jeg sender først når jeg kan se at hunden har "fanget" linjen.

Samt til diagering bruger jeg hundens navn + apport, med armen helt strækt til den side jeg vil have den skal gå til.

 

Ved ikke lige om det giver mening :hmm:

 

Det var en god ide og gav fin mening:-D Tak

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke styr på klikker-verdenen' date=' men for mig lyder det alligevel rigtigt nok :5up:

Godt du sætter siden, for når det går godt vil man altid lige prøve en ekstra gang. Men det er ikke altid det bedste at gøre.

 

Din dummy i rundstok er der noget omkring? F.eks et gulvtæppe e. lign? Det kan godt være irriterende for hunden at tage fat om noget rigtig hårdt, samt kan det give hårdmundhed.

 

Nu er jeg heller ikke sy-ekspert, men kan det ikke lade sig gøre at lave en kraftig syning i de dummyer? Så tage en snor, og sy begge ender fast i toppen (på hver sin side), så du har noget du kan holde i. For du har ret, det er rigtig godt med en snor at holde i når man kaster.[/quote']

 

Der er snor i de der kanvas-nogen.. Og nej, ingen stof omkring rundstokken. Her er et billede.. Og som bonus er der en lille lab-pote med:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lab'Buddy

Jeg ville nok vælge at ligge noget rundt om rundstokken. Tag et gammelt håndklæde som alligevel bare skal smides ud, skaf en hammer, og 3-4 søm. Så skal du bare rulle rundstokken ind i håndklæden, og sømme samlingen fast. Du kan med fordel lige måle hvor lang rundstokken er, og klippe håndklædet efter det - det giver lidt mindre bøvl, end at vente med at fjerne det til bagefter :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok vælge at ligge noget rundt om rundstokken. Tag et gammelt håndklæde som alligevel bare skal smides ud' date=' skaf en hammer, og 3-4 søm. Så skal du bare rulle rundstokken ind i håndklæden, og sømme samlingen fast. Du kan med fordel lige måle hvor lang rundstokken er, og klippe håndklædet efter det - det giver lidt mindre bøvl, end at vente med at fjerne det til bagefter :D[/quote']

 

God ide:-D Gamle håndklæder har vi masser af:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige gjort noget, som jeg ikke ved er rigtigt:oops:

 

Den ene dumme vi har er egentlig bare et stykke rundstok (mener jeg de hedder)

 

Den tog jeg med ind i stuen, satte mig på gulvet med den i hånden, satte minut-uret på 5 minutter og så fik hun klik-godbid for at dutte til dummy. Efter et par gange gik vi frem til at åbne munden omkring dummy - klik-godbid. Så blev det tag dummy klik-godbid. Tag og hold dummy (først fra min hånd og derefter fra forskellige placeringer på gulvet og hen og sidde foran mig med dummy i munden) klik-godbid

 

Og så var de 5 minutter slut:-D Jeg ville bare godt lave noget andet end lige target-træning:-D Men var det fuldstændig forkert gjort?

 

Det var helt rigtigt det du har gjort. Det er nemlig det man kalder baglænskædning og den bedste måde at lære sin hund apport på. For at hun skal holde lidt længere på dummy, så skal du tilbageholde klikket lidt længere og lidt længere. Hun vil sikkert begynde at spytte den ud før du siger tak, men hun vil også hurtigt finde ud af, at hun ikke får nogen godbid for det og så vil hun vælge at holde den lidt længere.

 

Noget andet er, at det jo er to vidt forskellige øveler altså apport og fremadsending, så det er altså 2 øvelser du har gang i, men fint nok.

 

God træning :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var helt rigtigt det du har gjort. Det er nemlig det man kalder baglænskædning og den bedste måde at lære sin hund apport på. For at hun skal holde lidt længere på dummy, så skal du tilbageholde klikket lidt længere og lidt længere. Hun vil sikkert begynde at spytte den ud før du siger tak, men hun vil også hurtigt finde ud af, at hun ikke får nogen godbid for det og så vil hun vælge at holde den lidt længere.

 

Noget andet er, at det jo er to vidt forskellige øveler altså apport og fremadsending, så det er altså 2 øvelser du har gang i, men fint nok.

 

God træning :lol:

 

Jo tak, jeg er begyndt at vente med klikket:-D Men hun ved godt hun skal holde fast, den kommando har hun nemlig lært:-D Ellers kan man ikke få lov til at bære ting hjem fra Netto;-)

 

Jep jeg ved godt det er 2 forskellige øvelser, men det tænker jeg, ikke skader.

 

Vi har også sat "sidde i cykeltrailer" øvelse i gang:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...
Jeg bruger to forskellige former for fremsending - den ene er LP-fremsending, dvs. fremsending til et felt med 4 kegler og bånd omkring. Her bruger jeg target eller lærer simpelthen hunden at feltet = target.

 

"Fri" fremsending - dvs. fremad uden noget egentligt mål, træner jeg ved altid at sende hunden til den naturlige ende af et areal. Det kan være en hæk eller en ændring i terrænet. Starter tæt på og bruger et stykke legetøj (eller et target) som hunden ser, jeg lægger ud. Senere sender jeg bare hunden til "grænsen" og kaster så belønningen ud. Når hunden er sikker på at løbe til grænsen, øger jeg afstanden indtil den kan løbe ca. 50 meter ud i lige linie. Stopkommando (i mit tilfælde = dæk) træner jeg sideløbende på kortere afstand.

 

Hiver lige en gammel tråd op igen, så må jeg se om der kommer svar ;)

hvordan ligger du dæk på? Træner dæk så det sidder på ryggraden, og så starter med øvelsen - men hvor hunden "bare" skal løbe nogle meter og så begynder med dæk kommandoen der, for så igen at øge længden hunden skal løbe?

 

Jeg træner fremadsendelse med target og det går rigtig godt - men er blevet anbefalet at shape hunden til af sig selv at dække på target med det samme, altså samle begge dele af øvelsen med det samme. Men er bange for det så kan give endnu større problemer når target skal fjernes og der skal dæk på øvelsen på kommando?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hiver lige en gammel tråd op igen, så må jeg se om der kommer svar ;)

hvordan ligger du dæk på? Træner dæk så det sidder på ryggraden, og så starter med øvelsen - men hvor hunden "bare" skal løbe nogle meter og så begynder med dæk kommandoen der, for så igen at øge længden hunden skal løbe?

 

Jeg træner fremadsendelse med target og det går rigtig godt - men er blevet anbefalet at shape hunden til af sig selv at dække på target med det samme, altså samle begge dele af øvelsen med det samme. Men er bange for det så kan give endnu større problemer når target skal fjernes og der skal dæk på øvelsen på kommando?

Jeg træner IPO og her har vi en fremadsendelse som minder en del om jeres. Jeg har klikkertrænet min med target og jeg er helt ening med dig i at det ikke er smart at hunden dækker uden kommendo på target - du gør target til signal for at lægge sig hvilket gør det endnu vanskeligere at fade target ud.

Jeg baglænskæder dæk og løbe til target (ingen klik for at ramme target men i stedet kommer dæk-kommandoen). Så lægger target længere og længere væk og begynder at sige dæk længe før han når target. Til sidst behøver du ikke target mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...