Hop til indhold

Fremadsendelse


JeanetteH
 Share

Recommended Posts

Jeg har i dag prøvet at lave lidt fremadsendelse.. Dvs i går gjorde jeg det heroppe i lejligheden, så kun et par meter:mrgreen:

 

I dag tog jeg spand og skinketern med på gåtur.. Og efter en kort gåtur gik vi på plænen.. Jeg ved ikke om jeg har gjort det korrekt, men dette er hvad jeg kan huske fra vores tid i Dch..

 

Jeg satte Luna af, gik ca 50 skridt fremad, satte spanden og lagde et par skinketern på. Gik tilbage til Luna og sendte hende fremad. Hun tonsede derud.. Jeg måtte dog kalde nogle gange før hun kom retur (man skulle jo liiige tjekke, at der ikke var faldet lidt flere skinketern af...) og så kom hun ellers tonsende retur..

 

Det gjorde hun 7 gange:shock: Jooo farten faldt da lidt på vej tilbage til mig gang for gang.. Men manner hun har fart på ud:mrgreen: Måske jeg skulle finde en anden slags guffer, når hun kommer retur, som er bedre end skinketern.. Jeg har bare ikke en ide om, en slags guffer er bedre end andre..

 

Nu er det så jeg vil høre, om jeg skal øge længden og så evt få sat gang i fløjten, så jeg kan kalde hende retur med den? Og hvis jeg skal øge længden, hvor meget skal jeg øge den med?

 

Jeg kan ikke rigtig tage video.. Ja så får I hende jo bare at se fra bagenden, da jeg så selv står og holder kameraet:lol:

 

Men fremadsendelse kunne jo også være en måde at få givet hende en bedre kondition, eller er jeg for optimistisk der?:engel:

 

Men altså hvad ville I gøre? Og vil I alligevel have et klip? Selvom det er tullen på vej ud.. og vel oss på vej tilbage:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 76
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Vi er også begyndt at træne fremadsendelse - dog med to spande, hvor hun skal ud til den første, ind på midten til mig og i ro (eller noget der ligner ro) og så ud til den anden.

 

Måske var to spande en idé til at få hende hurtigere ind, hvis hun ved at hun skal ud igen.

 

Men hvor er det besværligt at træne fremadsendelse selv. I klubben kan man få et par af de andre til at stå og lægge godbidder på, så jeg bare kan stå og sende hende ud, få hende ind, ud igen osv.

 

Hjemme er det ud, hjem, ud, hjem - BLIV - Dorte trasker ud og lægger nyt godbidder og så starter vi forfra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er også begyndt at træne fremadsendelse - dog med to spande, hvor hun skal ud til den første, ind på midten til mig og i ro (eller noget der ligner ro) og så ud til den anden.

 

Måske var to spande en idé til at få hende hurtigere ind, hvis hun ved at hun skal ud igen.

 

Men hvor er det besværligt at træne fremadsendelse selv. I klubben kan man få et par af de andre til at stå og lægge godbidder på, så jeg bare kan stå og sende hende ud, få hende ind, ud igen osv.

 

Hjemme er det ud, hjem, ud, hjem - BLIV - Dorte trasker ud og lægger nyt godbidder og så starter vi forfra.

 

Åh ja, det var en ide.. Tak for det:-D

 

Og ja det er møgbesværligt.. Her er det som dig, bortset fra det er Jeanette, der trasker ud:lol::lol:

 

Du er næsten nødt til at se det.. du tror det er løgn, at hun har så meget fart på:mrgreen:

 

Og hov et ekstra spørgsmål... Hvor længe må jeg blive ved? Altså skal jeg stoppe, når hun sætter farten ned på vej hjem til mig? Eller kan jeg "presse" hende lidt ekstra?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg træner det med target, dvs jeg starter med target, klikker når hunden når target de første gange, øger afstanden langsomt når jeg er oppe på 5-10 m. så begynder jeg at klikke før hunden når target dvs jeg klikker medens hunden er i høj fart.

når jeg klikker vender hunden og kommer retur i stor fart for at få belønning.

For mig er fordelen at der ikke er belønning ude, men belønning for at løbe ud:klap:

Dvs jeg belønner mine hunde for at løbe ikke for at nå en spand.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg træner det med target, dvs jeg starter med target, klikker når hunden når target de første gange, øger afstanden langsomt når jeg er oppe på 5-10 m. så begynder jeg at klikke før hunden når target dvs jeg klikker medens hunden er i høj fart.

når jeg klikker vender hunden og kommer retur i stor fart for at få belønning.

For mig er fordelen at der ikke er belønning ude, men belønning for at løbe ud:klap:

Dvs jeg belønner mine hunde for at løbe ikke for at nå en spand.

 

Jeg havde også klikkeren med.. Og brugte den heroppe i går, da vi legede.. Men vil hun kunne høre klikkeren på afstand?

 

Men ja, jeg kan godt se fidusen:-D Nu er Luna bare meget svær at få til at løbe væk fra mig, det var derfor jeg tænkte ideen med guffer derude:oops::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lab'Buddy

Hvorfor bruger I godbider ude på spanden?

 

Jeg har lært følgende alle tre steder jeg har gået til træning:

Bruger altid det samme træ herhjemme. Jeg går med hunden fri ved fod - sætter den af - går ét, to skridt foran - hunden ser jeg ligger dummyen (jeg kaster ikke. Jeg ligger den ned på jorden) - går fri ved fod tilbage - istarten 25-30m.

 

Gentager det 2-3-4 gange og så er det slut med den øvelse for den dag. Næste dag er den på 35m.

 

Nu kan vi stå 200m væk.

 

Næste skridt er så at koble søgefløjt på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor bruger I godbider ude på spanden?

 

Jeg har lært følgende alle tre steder jeg har gået til træning:

Bruger altid det samme træ herhjemme. Jeg går med hunden fri ved fod - sætter den af - går ét' date=' to skridt foran - hunden ser jeg ligger dummyen (jeg kaster ikke. Jeg ligger den ned på jorden) - går fri ved fod tilbage - istarten 25-30m.

 

Gentager det 2-3-4 gange og så er det slut med den øvelse for den dag. Næste dag er den på 35m.

 

Nu kan vi stå 200m væk.

 

Næste skridt er så at koble søgefløjt på.[/quote']

 

Fordi min hund ikke har læst bogen om labradoren ordentlig.. Hun gider ikke hente dummies og pinde... Jo 1-2 gange... 3. gang kan jeg hente det selv, hvis jeg ikke kan holde fast på det:???::roll::lol::lol:

 

Derfor bestikker jeg og bruger guffer;-)

 

 

Må lige tilføje.. Luna er meget doven og en brilliant skuespiller og er derfor sluppet afsted med meget mere end hun skulle, fordi jeg er et pylrehoved:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lab'Buddy

Så må du læse bogen op for hende :lol:;-)

 

Men har du prøvet at sætte hende af, og kaste 4 pinde/bolde/dummyer og hente selv, for så at sende hende ud af den 5?

Jeg brugte godbider i starten og det blev min hund langsom af. Efter jeg er stoppet med godbider er der kommet langt mere fart ind, og det hænger langt mere fast øvelserne jeg laver med ham.

 

En af dem jeg træner sammen med startede og med en hund som ikke rigtig god at apportere og det skete i et langsomt tempo. Men da der blev koblet lyd på, så var det en helt anden hund - nemlig en hund med fart på.

 

Der må være noget der tænder hende :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så må du læse bogen op for hende :lol:;-)

 

Hehe ja det må jeg:lol::lol:

 

Men har du prøvet at sætte hende af' date=' og kaste 4 pinde/bolde/dummyer og hente selv, for så at sende hende ud af den 5?[/quote']

 

Nej, det har jeg ikke.. Kaster du en, henter den, kaster nr 2 og henter den? Eller kaster du alle 4 og henter dem en efter en? Og hun er så sat af imens?

 

Jeg brugte godbider i starten og det blev min hund langsom af. Efter jeg er stoppet med godbider er der kommet langt mere fart ind, og det hænger langt mere fast øvelserne jeg laver med ham.

 

Ja, der får Luna pt mere fart på:-D

 

En af dem jeg træner sammen med startede og med en hund som ikke rigtig god at apportere og det skete i et langsomt tempo. Men da der blev koblet lyd på, så var det en helt anden hund - nemlig en hund med fart på.

 

Hvordan lyd? Hun kan godt apportere, hun gider bare ikke:???:

 

Der må være noget der tænder hende :-)

 

Jep, mad;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lab'Buddy

Svaret er sat ind..

Hehe ja det må jeg:lol::lol:

Det kunne være et sjovt syn. Godnat læsning for hende. :blink:

 

 

Nej, det har jeg ikke.. Kaster du en, henter den, kaster nr 2 og henter den? Eller kaster du alle 4 og henter dem en efter en? Og hun er så sat af imens?

Ja. Jeg kaster nummer ét, som jeg selv går ud at henter. Går tilbage. Kaster nummer to, som jeg selv går ud og henter osv.

 

 

Hvordan lyd? Hun kan godt apportere, hun gider bare ikke:???:

Til træningen var det en signalpistol, eller jagtgevær. Lyden fra dette tændte helt vildt op under hunden. Så lysten steg 80% nok, meget mere glæde og lyst at se på hunden - både ud og hjem.

Du kan også når du kaster dummyen, så behøver du ikke stå ved siden af hunden. Gå 20-30m væk fra hunden, råb, klap i hænderne og smid dummyen. Send hende lige i det sekund dummyen rammer jorden, der er dummyen nemlig mest spænende. Så kan du altid øge tiden.

 

Du kan også bruge en bold. Stil dig 2m bag hunden, og kast den alt hvad du kan hen af jorden, så bolden triller væk fra hunden - send hunden imens bolden stadig triller. Hvis hun så ikke kommer lige hjem, så løb den anden vej. Jeg havde mest succes med helt at gemme mig, og sige lidt "pip" engang imellem, så hunden havde en chance for at finde mig ved hjælp af lyden, eller snuse sig frem til mig.

 

Du kan forsøge at have to dummyer, og lade hende knaldapportere. Så snart hun kommer tilbage, såsnart hun aflvere til hånden så kaster du den anden dummy. Men husk gentag aldrig øvelsen for mange gange. Jeg gør det altid max. 5-6 gange.

 

Men hvis det er lysten til at dummyen i munden og holde fast på dummyen der mangler lidt. Så øv med at lade hende apportere fra din hånd, ros hende imens dummyen er i munden, og lad hende aflevere til hånd, og ros hende. Øg tiden hun er har tingen i munden. Så stiger lysten til at tage tingen i munden. Så efterfølgende lad hende tage dummyen op fra jorden, og samme rutine. Lad hende tage alt muligt i munden, det er kun fantasien der sætter grænsen. Her er det alt for blomster, dåser, poser, nøgler, fjernbetjeningen osv. Synes det giver lidt mere spontan apportering. Samt så finder hunden ud af du ikke tager byttet. Når hun har noget i munden så lad hende aflvere det, og du giver hende tingen tilbage igen, og du tager den igen ca. 3-4-5 gange.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeanette hvis du har en godt indøvet target, dvs hunden ved at target = klik og mad, så vil det virke, hemligheden er jo at hunden ikke bliver belønnet hvis ikke den løber ud, den bliver heller ikke belønnet hvis den bliver derude, den kan ikke belønne sig selv for fx at lunte ud i stedet for at løbe, eller at snuse omkring før den når spanden.

Den får kun sin belønning hvis den løber frem i høj fart til du klikker og løber raskt tilbage, du får tilbageløbet foræret her, for der er ingen belønning før Luna er tilbage, og ja et klik kan de høre meget langt ude, for klik betyder mad :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

jamen det er da nemt så, ingen mad på spanden, men mad for at komme hjem.. jo hurtigere ud jo hurtigere hjem = mad.

 

Mmm ja.. Men jeg skal jo stadig sende hende ud. Og hun løber ikke mere end en meters penge, hvis der ikke er en bonus..

 

Det her er et sjældent billede af Luna med dummy.. Hun har enkelte dage, hvor hun godt vil.. De er meget sjældne og jeg kan ikke tolke hvornår/hvorfor de kommer:

 

0407_2621.jpg

 

Og det er så det normale "returnér til mig med genstand" tempo, Luna lægger for dagen.. På en GOD dag..

 

Det her pivdyr kan også tænde hende.. Nogle dage.. og igen er det kun 1-2-3-4 gange.. så gider hun ikke det mere..

 

_R5F3600.jpg

 

Her er der lidt fart på.. Men igen.. sjældent

 

_R5F3628.jpg

 

De sidste 2 billeder er taget af René og jeg står ude til siden..

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er jo bare at hun ikke gider rende efter de ting:-)

 

Jeg kan ikke lave knaldapporteringer med hende.. for hun lader bare være med at hente nogen overhovedet.. En trillende bold.. nope.. Måske en enkelt gang en speciel dag..

 

Hvis jeg ikke havde mødt Luna, ville jeg have tænkt "pjat med dig - hun er jo en lab".

 

Men nu har jeg mødt Luna og fået bekræftet, at damen løber (dvs. lunter) ikke efter hvad som helst :-D

 

Selv da jeg lavede lidt vandapport med Liva, tullede Luna bare rundt og var på ingen måde interesseret i Liva eller hendes apport.

 

Stor modsætning til Liva, som jeg (på et andet tidspunkt) havde store problemer med at holde fra at rende et par hundrede meter længere ned ad stranden til den mand, der lavede vandapport med sine 2 labber.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeanette hvis du har en godt indøvet target, dvs hunden ved at target = klik og mad, så vil det virke, hemligheden er jo at hunden ikke bliver belønnet hvis ikke den løber ud, den bliver heller ikke belønnet hvis den bliver derude, den kan ikke belønne sig selv for fx at lunte ud i stedet for at løbe, eller at snuse omkring før den når spanden.

Den får kun sin belønning hvis den løber frem i høj fart til du klikker og løber raskt tilbage, du får tilbageløbet foræret her, for der er ingen belønning før Luna er tilbage, og ja et klik kan de høre meget langt ude, for klik betyder mad :-D

 

Mmm okay.. Jeg har vel egentlig påbegyndt det ude hos Vibber.. En gummigrydelap som hun skulle sætte poten på. Så for lige at være sikker på at jeg forstår dig korrekt:

 

Jeg kan så rykke grydelappen længere og længere væk.. Men hvordan jeg får hende op i fart ud til grydelappen, det tror jeg bliver svært.. men det kommer måske helt af sig selv, når hun fatter target=klik=guf???

 

Men pt er vi jo på det stadie, hvor hun skal have guffen såsnart jeg har klikket.. Det vil jo blive lidt svært, hvis hun står ude på target og jeg så står f.eks 5 meter væk? Så der skal hun så komme retur for at få guffen? Så det er 2xløb. Mmm det må da komme an på en prøve:-D

 

Sorry, jeg er fatsvag:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg ikke havde mødt Luna, ville jeg have tænkt "pjat med dig - hun er jo en lab".

 

Men nu har jeg mødt Luna og fået bekræftet, at damen løber (dvs. lunter) ikke efter hvad som helst :-D

 

Selv da jeg lavede lidt vandapport med Liva, tullede Luna bare rundt og var på ingen måde interesseret i Liva eller hendes apport.

 

Stor modsætning til Liva, som jeg (på et andet tidspunkt) havde store problemer med at holde fra at rende et par hundrede meter længere ned ad stranden til den mand, der lavede vandapport med sine 2 labber.

 

Tak:-D Det er nemlig svært at få folk til at tro på det:-D

 

Nej det er jo nemlig det.. Hun er ganske enkelt ikke interesseret.. Og hvordan vi lige får vækket interessen aner jeg simpelthen ikke.. Hun var også små 2 år om at lære at apportere til træning..

 

Hehehe ja Liva havde da gerne hjulpet de andre:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du starter jo target trnnigen helt tæt ved dig, så hun ved allerede at belønnigen kommer fra dig. Så når der komer afstand på kommer hun automatisk tilbage til dig.

 

Ja det er da rigtigt:oops: :stupid::lol:

 

Jeg må i gang.. Grydelappen er måske bare lidt svær at se i græsset, men jeg kan jo så lægge den på en spand:-D Og så kan jeg vel lave det om til at dutte med næsen i stedet for?? Vi er ikke nået så langt, så det burde jeg stadig kunne nå at ændre.. Ellers skal jeg lære hende at spanden er "target" for ikke at forvirre hende?

 

Ih jeg synes det er svært.. Mangler nogen at træne med, der kan vise mig tingene:oops::???:

Link til indlæg
Del på andre sites

jamen det er da nemt så, ingen mad på spanden, men mad for at komme hjem.. jo hurtigere ud jo hurtigere hjem = mad.

 

 

Det er nu ikke helt rigtigt. For meget hurtigt vil hunden begynde at forvente afslutning ved fører og vil derfor være mere modvillig til at løbe ud. Den vil formodentlig begynde at vende om lidt før spanden eller sænke tempo.

Jeg skifter hele tiden imellem indkald og belønning og belønning ved target og belønning bagover hundens hovede. På den måde får jeg en hund, der aldrig ved hvor og hvornår belønningen falder og derfor arbejder optimalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er da rigtigt:oops: :stupid::lol:

 

Jeg må i gang.. Grydelappen er måske bare lidt svær at se i græsset, men jeg kan jo så lægge den på en spand:-D Og så kan jeg vel lave det om til at dutte med næsen i stedet for?? Vi er ikke nået så langt, så det burde jeg stadig kunne nå at ændre.. Ellers skal jeg lære hende at spanden er "target" for ikke at forvirre hende?

 

Ih jeg synes det er svært.. Mangler nogen at træne med, der kan vise mig tingene:oops::???:

 

 

Target er et helt fantastisk redskab. Jeg bruger det også til fremsending.. og en million andre øvelser:blink:

 

Har du ikke en musemåtte? Den kan du sagtens bruge. Og så start inde i stuen. Det er klart min opfattelse at hundene meget hurtigt generaliserer i denne øvelse. Så når hun har lært targetøvelsen, så betyder det ikke så meget om det er et fladt target (som eks. musemåtte) eller et hævet target (som spand). Farve og form betyder heller ikke så meget.

 

Den helt store fordel her, er at hunden rent faktisk skal tænke sig om for at løse opgaven. Med godbid på spanden er der mere tendens til at hunden kører på autopilot eller "gps-mode" og ikke rigtigt forstår hvilken adfærd de rent faktisk får belønning for.

 

Behøver jeg at nævne at jeg er stor targetfan??:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altså også en doven hund, tro det eller ej om en hyrdehund, men hun kan være ret svær at begejstre, medmindre hun leger med andre hunde, eller jeg hopper rundt sammen med hende.

 

I forbindelse med at vi starter til AG her i august, har jeg også trænet fremadsending.

 

Først gjorde jeg som dig, fik Gracie til at sidde og lagde en godbid på et låg et godt stykke fra hende, og når jeg sagde fremad og svingede lidt med armen, luntede hun hen og tog godbidden, og fik et klik samtiddigt. Så luntede hun tilbage til mig og fik også klik og godbid.

I et forsøg på at tænde hende lidt, satte jeg et spring op på vejen. Samme lunten hen over springet, og et blik der fortalte mig, at hvis jeg synes det var sjovt, skulle hun da nok gøre det.

 

Så jeg ændrede taktik og begyndte at træne med target i form af en musrmåtte. I to dage fattede hun nada og en pind, selvom jeg skubbede rundt med musemåtten og klikkede hver gang hun tilfældigt trådte på den med en forpote.

På 3.dagen gik der et lys op for hende, og hun fattede endelig at en pote på musemåtten betød klik og godbid. Jeg lagde efterhånden måtten længere og længere væk fra mig, og Gracie satte tempo på, fordi hun vidste hun skulle markere måtten for at få et klik, og derefter hen til mig for at få godbidden, og så skulle hun jo skynde sig ud og trampe på måtten igen.

Nu går det stærkt, og det er tydeligt vi begge synes det er sjovt nu.:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...