Hop til indhold

Hund er ikke renlig mere :S


guanomo
 Share

Recommended Posts

Nå nu har vi haft vores lille terrorist af en hund i knap 4 uger :)

 

MEN nu er han begyndt at tisse og lave indenfor i dagtimerne når vi er væk på job. Og det er ikke bare et uheld, det er flere.

 

Jeg tænker, størrelsen af måltider morgen og aften? skal de reguleres ? 2/3 om morgen måske?

deles op over 3 måltider?

 

Om morgen er han ude i haven 1 times tid inden vi kører på job, jeg leger med ham i 15 cirka om morgen når morgen smøges skal ordnes.

 

Måske sover han for meget om aften før vi går i seng? han falder gerne i søvn ved 8 tiden når vi har været ude og gå tur med ham og han sover indtil vi lufter ham en sidste gang inden "puttetid"

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luxdog

Begyndt? er det efter i evt. er begyndt på arbejde igen, eller har han kunne holde sig før, når han var alene en hel dag?

 

Jeg anbefaler altid at lave en dagbog, skriv stort og småt ned, måltider og luftetider. Man plejer hurtigt at se en sammenhæng, og så kan man ændre fodringstiderne efter det;-)

 

Når det er sagt, så er hunden sjældent 100% renlig før den er 1 år gammel:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Han har kunne holde sig før ja, de første 3 dage han var alene hjemme, der har jo været en del fridage på det sidste.

 

Vi kunne sådan set også sagtens acceptere et uheld eller 2, men når man kommer hjem og der er tisset 3 forskellige steder og han har skidt 2-3 steder undrer mig sig jo..

 

Vi vil prøve en dagbog.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero
Han har kunne holde sig før ja, de første 3 dage han var alene hjemme, der har jo været en del fridage på det sidste.

 

Vi kunne sådan set også sagtens acceptere et uheld eller 2, men når man kommer hjem og der er tisset 3 forskellige steder og han har skidt 2-3 steder undrer mig sig jo..

 

Vi vil prøve en dagbog.

 

Siden det er flere uheld kunne det tyde på, at han var ked af at være alene hjemme?

Måske han drikker mere end han ellers gør, fordi han er lidt rastløs når i er væk?

 

Bare en tanke :-) Det kan også sagtens være han bare har glemt renligheden lidt når han får lov til at gå for sig selv...

Link til indlæg
Del på andre sites

Der sker altså et eller andet når man begynder alene-hjemmetræning. Min var rigtig god til at gå på en bakke i starten, hun "ramte" næsten hver gang, men siden vi begyndte at alene-hjemme træne, har hun stort set ikke ramt...

Jeg hælder også lidt til den teori at han måske ikke er så begejstret for at være alene, hvordan har I trænet ham op til det? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo han er lidt rastløs, vi har måtte gemme alt væk han kan få fat i, ellers bider han det i stykker nemlig, han har ødelagt en del af knægtens legetøj efterhånden.

 

Han har tyggeben, en aktiverings bold med mad i ect.

 

Han er forresten knap 8 måneder.

 

Vi overvejer også (når der er penge) at sætte et hegn op i haven og lave ham et rum i et baghus med seng og vand han kan gå ind i når vi er væk, så han kan komme ud og få luft ect.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der sker altså et eller andet når man begynder alene-hjemmetræning. Min var rigtig god til at gå på en bakke i starten, hun "ramte" næsten hver gang, men siden vi begyndte at alene-hjemme træne, har hun stort set ikke ramt...

Jeg hælder også lidt til den teori at han måske ikke er så begejstret for at være alene, hvordan har I trænet ham op til det? :-D

 

Vi har ikke trænet ham op, vi fik ham for 3 uger siden cirka og han er snart 8 måneder som sagt.

 

Vi fik at vide han var renlig, men kan være vi skal i gang med noget træning eller hvordan?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at han er for længe alene..?

 

Han ER ikke så gammel endnu, så selv om han var renlig da I fik ham, så kan det sagtens være, at I har ladet ham være alene hjemme for lang tid, så han har været NØDT til at lette sig. Hvis man skal, så skal man jo... :neutral:

 

Og når han først har tisset indenfor et par gange, så bliver det jo en helt naturlig vane for ham. Så nu er han ikke renlig mere.

 

Jeg håber, at I har mulighed for at tage ferie rigtig snart. Så I kan begynde helt forfra med renlighedstræningen.

Det kræver tid. Og opmærksomhed. --For han skal kunne komme ud så snart han har brug for det.

 

Og når I så starter en hverdag med arbejde igen, så er det altså vigtigt, at I indretter jer, så han ikke er alene længere end at han kan holde sig. Han er jo slet ikke voksen endnu, så han kan bestemt ikke holde sig en hel arbejdsdag.

Mens I er hjemme, så hold øje med hvor lang tid der går imellem at han vil ud og tisse. -Længere skal han jo altså ikke være alene.

 

Heldigvis er det som regel sådan, at en hund helst ikke vil tisse/pølse indendørs hvis den kan komme ud... Så han skal nok hurtigt få det (gen)lært.. Men det er synd for ham, at han har været nødt til at gøre sig ren indenfor...

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har ikke trænet ham op, vi fik ham for 3 uger siden cirka og han er snart 8 måneder som sagt.

 

Vi fik at vide han var renlig, men kan være vi skal i gang med noget træning eller hvordan?

 

I skal træne renlighed igen som Birgitta også skriver. Men tror der blev spurgt til om I har trænet ham TIL AT VÆRE ALENE HJEMME? Det er meget vigtigt at gøre meget ud af alene hjemme træningen, ellers bliver den meget let bange, frustreret, rastløs, æder alt, trøstetygger i Jeres tøj og saaaavner Jer osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har ikke trænet ham op, vi fik ham for 3 uger siden cirka og han er snart 8 måneder som sagt.

 

Vi fik at vide han var renlig, men kan være vi skal i gang med noget træning eller hvordan?

 

Når en hund skifter hjem er det vigtigt man starter forfra på både alene-hjemme træning, og til dels også renlighedstræningen...

 

Jeg tror han er alene for lang tid i forhold til hvor meget han er klar til på nuværende tidspunkt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Nå nu har vi haft vores lille terrorist af en hund i knap 4 uger :)

 

MEN nu er han begyndt at tisse og lave indenfor i dagtimerne når vi er væk på job. Og det er ikke bare et uheld, det er flere.

 

Jeg tænker, størrelsen af måltider morgen og aften? skal de reguleres ? 2/3 om morgen måske?

deles op over 3 måltider?

 

Om morgen er han ude i haven 1 times tid inden vi kører på job, jeg leger med ham i 15 cirka om morgen når morgen smøges skal ordnes.

 

Måske sover han for meget om aften før vi går i seng? han falder gerne i søvn ved 8 tiden når vi har været ude og gå tur med ham og han sover indtil vi lufter ham en sidste gang inden "puttetid"

 

Det fremhævede: Er dette hans morgenaktivitet? Hvis det er så er det dels ikke nok, dels kan jeg forestille mig at det er ruske/kasteleg du leger med ham, mens du ryger?

Mere engageret samvær kan jeg ikke lige forestille mig kan klares sideløbende med at du skal passe din rygning :-)

 

man har vel sine fordomme :-D:blink:

 

Nå, det lyder som om din hund har et separationsproblem.

 

Hvordan ser hans dag ud efter I er kommet hjem om eftermiddagen?

 

Du skriver "lidt rastløs" hvordan ytrer det sig?

 

Jeg vil foreslå, at hvis det ikke allerede er sådan, så bliver der fremover gået tur om morgenen mindst ½ time med aktiviteter, som gasser ham af.

Hjemme igen fodersøg til at falde ned på og blive mentalt træt og tilfreds. Fodersøget skal vare minimum 25 minutter uden afbrydelser, så han bliver træt.

Herefter ind og være i ro ½ times tid før han forlades.

 

Så bør der ikke være overskudsenergi tilbage i ham og dermed en større chance for at han har det bedre med at blive forladt.

 

Du kan optage ham på video/båndoptager så du efterfølgende kan se hvordan han har det med at være alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo han er lidt rastløs, vi har måtte gemme alt væk han kan få fat i, ellers bider han det i stykker nemlig, han har ødelagt en del af knægtens legetøj efterhånden.

 

Han har tyggeben, en aktiverings bold med mad i ect.

 

Han er forresten knap 8 måneder.

 

Vi overvejer også (når der er penge) at sætte et hegn op i haven og lave ham et rum i et baghus med seng og vand han kan gå ind i når vi er væk, så han kan komme ud og få luft ect.

Måske i skal aktivere ham på en anden måde om morgenen. Gå tur med ham og så lade ham få fodersøg i haven når i kommer tilbage. Så er han mental træt når i tager afsted.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det er rigtigt. Vask af i rodalon, det tager lugten :)

 

 

Så er det da godt at vi ligger inde med det, til når aslan kommer hjem på søndag (er ved at springe i luften af glæde, spænding osv) . Har også været ude at købe eddike, da jeg hørte at dette blandet godt op med vand skulle kunne tage lugten.

Men så ligger jeg jo inde med begge dele, i tilfælde af at det ene ikke virker :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er det da godt at vi ligger inde med det, til når aslan kommer hjem på søndag (er ved at springe i luften af glæde, spænding osv) . Har også været ude at købe eddike, da jeg hørte at dette blandet godt op med vand skulle kunne tage lugten.

Men så ligger jeg jo inde med begge dele, i tilfælde af at det ene ikke virker :blink:

 

Jeg prøvede også med eddike og vand da Oscar var lille, men jeg synes ikke det virkede ordentligt. Det gjorde rodalon til gengæld :)

 

Kan godt forstå du glæder dig! Husk nu, man kan ikke lægge for mange billeder herind :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan godt forstå du glæder dig! Husk nu, man kan ikke lægge for mange billeder herind :blink:

 

Hehe, bare rolig, der skal nok komme billeder, men jeg vil da gerne samle nogle billeder der er værd at vise inden jeg poster, lige nu har han jo mest sovet og pruttet når han har været på besøg, så ikke meget at prale af en sovende hund. :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Jeg er sikker på at det er alene-træningen i skal arbejde med og ikke renlighedstræningen. HVIS han er ked af at være alene kan han sagtens have en masse "uheld" selvom han mens i er hos ham er 100% renlig. Hans mange uheld er blot et udtryk for, at han har det elendigt mens i er væk - det samme angående hans destruktive adfærd.

 

Irene kommer med nogle gode idéer til en ny morgenrutine inden i forlader ham... Og hvis du er heldig er det kun det der skal til (hvis hans alene-problemer skyldes understimulering - altså at han bare ikke er træt nok til at lægge sig og slappe af imens i er væk)!

 

Kunne han være alene hos dem han boede hos før jer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi læst tråden og taget info til os :)

 

Vi har (eller konen har) besluttes os for at jeg står op kl 5 hver morgen så vi kan nå at gå en tur med ham og få brugt noget af hans energi.

 

Ang. hvor han gør det, ja så er det faktisk koncentreret omkring den samme kvadratmeter cirka.

Vil stærkt overveje rodalon med vand.

 

Når vi kommer hjem er han MEGET glad for at se os så der får vi snakket godt med ham (efter rengøring af gulv, uff)

 

Han søger også opmærksom hed om aften, han ligger sig altid foran sofaen hvor vi sidder så vi kan nå ham med armen og nusse ham imens han ligger og sover lidt og prutter lidt.

 

Vi har også overvejet at skulle "hyre" min mor til at komme hver dag ved 11-12 tiden og give ham lidt opmærksomhed i forbindelse med træning i at være alene hjemme?

Vi har nemlig ikke mulighed for ferie, min kæreste studere 50 km væk og jeg er ansat på en skole, så ferie i skoletiden er ikke velset.

 

Ang. med hvor længe der går imellem han vil ud, det efterspørger han aldrig, da han stortset kommer ud hvergang jeg skal at ryge (rygerfrit hjem) så han har tit mulighed for at tisse osv. det kunne måske også gøre han ikke er så dygtig mere til at holde sig? han er jo vant til at komme ud næsten hver time når vi er hjemme.

 

Lige en lille side bemærkning, vi har rent fort knox derhjemme fordi naboer han flere børn, hunde og katte han vil lege med.

Så vi satte et trådhegn op på 140 cm. Så bider han vores hækgrene af ved roden, så kan man jo nemmere kigge ind :shock:

Nå men jeg går i gang med at sætte trådhegn op på vores side af hækken også, så den kan gror til og imens finder han ud af at man kan kravle under det andet :evil: , nå så må jeg jo grave vores lidt ned i jorden så. Men da jeg river grene sammen med river bliver han HELT bastyrisk og sprinter rundt i haven og pludselig afviger han fra "ruten" og springer dæleme over det hegn på 140 !! laver sku rocker hegn på 2,5 meter :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er sikker på at det er alene-træningen i skal arbejde med og ikke renlighedstræningen. HVIS han er ked af at være alene kan han sagtens have en masse "uheld" selvom han mens i er hos ham er 100% renlig. Hans mange uheld er blot et udtryk for, at han har det elendigt mens i er væk - det samme angående hans destruktive adfærd.

 

Irene kommer med nogle gode idéer til en ny morgenrutine inden i forlader ham... Og hvis du er heldig er det kun det der skal til (hvis hans alene-problemer skyldes understimulering - altså at han bare ikke er træt nok til at lægge sig og slappe af imens i er væk)!

 

Kunne han være alene hos dem han boede hos før jer?

 

Der hvor han var før var der 3 andre hunde, 2 katte, ællinger i stuen, leguaner, fisk og andre dyr ...de havde ham til han blev solgt (er det ottende uge?) og fik ham igen for 1½ måned siden hvor vi så købte ham 14 dage efter.

 

Han har været solgt en gang før til en ung tøs som ikke kunne have mere pga. nyt job, han skulle have været renlig der...men...

 

Så det er da nok os der ikke har tænkt os godt nok om i indkørings perioden i hans nye hjem, vores fejl (sådan er nybegynder vel :oops: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså...... Det lyder, som om I har nok om ørerne...... :???:

Hvor mange timer er han alene om dagen?

 

I kan gøre rent fra nu og til nytår, og det hjælper intet, hvis han reelt er alene flere timer end han er i stand til at holde sig.

 

Varigheden vairer meget fordi min kæreste studere jo, hun kører 6.45-7.15 og er tidligst hjemme kl 14.

 

Jeg kører 7.30, aflevere knægten og så på job og har fri 15.30..

 

Så det er lange perioder, også derfor jeg overvejer min mor som en gradering ...

Link til indlæg
Del på andre sites

....så han SKAL holde sig i mindst 7 timer hver dag.... -Nogle dage måske mere..

 

Det vil en voksen hund sagtens kunne. Men måske er han ikke helt gammel nok? Hunde er forskellige. Ligesom menneskebørn..

 

Hvis han ikke KAN holde sig i 7-8 timer endnu, så ville det helt sikkert hjælpe, hvis nogen kunne komme og lufte ham midt på dagen.

Hvis din mor kunne gå en lille tur med ham hver dag indtil skoleferien, så kunne problemet måske være løst. For i skoleferien har du nok selv mulighed for enten at tage ham med eller komme hjem til ham midt på dagen..

-Og efter ferien er han måske mere moden til at holde sig i de mange timer.

Så skal I bare huske at optrappe "alenehjemme-tiden" stille og roligt i løbet af den sidste tid af skoleferien.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Hvis han er vant til at komme ud at tisse en gang hver time, kan det være lidt af årsagen - og så har han dog efter sigende kunnet holde sig tidligere...

 

Jeg ville ikke tage ham ud hver time, det skaber en forventning til aktivitet hver time og kan modarbejde målet: En rolig hund i flere timer :-)

 

Det lyder dejligt at du tager dig tid til at gå med ham om morgenen. God tur :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det hænger også sammen med han skal være, han holder sig fint om natten jo. Men vi vil ændre lidt på vaner, specielt det med han kommer med ud når jeg ryger, kan godt se nu at skaber noget forvirring, det har faktisk også resulteret i at han ikke er til at drive ud og tisse om aften efter sin gå tur ved 7-8 tiden.

 

Vi har delt maden op til 2/3 om morgen( lige før vi kører) og så 1/3 del omkring 17 tiden.

 

Vi ser lige hvordan det går her torsdag/fredag med ham og vores morgen tur inden jeg aftaler noget fast med min mor, hun har fybermologi (staveplade tak!) så derfor er hun ikke altid lige fyldt med kræfter og ville ikke kunne gå tur med ham, men nok lufte ham i ham og give ham lidt selskab.

 

Det lyder dejligt at du tager dig tid til at gå med ham om morgenen. God tur

Host, min kæreste har bestemt det skulle være mig, ved et demokratisk valg :idea:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...