Hop til indhold

Ingen konkurrencer til os

Lonny
 Share

Recommended Posts

Jeg vidste jo egentlig godt at det ville komme, men derfor bliver jeg sgu alligevel lidt trist til mode :cry:

Udmelding fra DKK:

Den nye hundelov åbner ikke mulighed for dispensationer, hverken fra kravet om snor og mundkurv eller fra andre krav. De forbudte racer vil derfor ikke fremover kunne deltage i udstillinger, prøver eller konkurrencer, som stiller krav om, at hunden færdes uden mundkurv og snor.

DKK vil på førstkommende bestyrelsesmøde tage stilling til, om der evt. kan indføres særregler for deltagelse i rally prøver og sporprøver, således at disse prøver kan aflægges i snor og med mundkurv for de forbudte raceres vedkommende.

Jeg går jo på det er Canis seminar hvor vi træner op til alle grundfærdighederne til DKK's lydighedskonkurrencer, men jeg må ærligt talt indrømme at jeg ikke har fået trænet særligt meget, jeg har ligesom mistet motivationen....

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan jeg sgu godt forstå :ae:

Har du snakket med Nina mht. træningen?

Hun oplyste jo at grunden er offentlig ejet :???:

Hun har oplyst at den fungerer som privat så længe hun har lejet den, og at der ikke er offtentlig adgang imens hun betaler for området, så vi får lov at træne som vi plejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vidste jo egentlig godt at det ville komme, men derfor bliver jeg sgu alligevel lidt trist til mode :cry:

Udmelding fra DKK:

Jeg går jo på det er Canis seminar hvor vi træner op til alle grundfærdighederne til DKK's lydighedskonkurrencer, men jeg må ærligt talt indrømme at jeg ikke har fået trænet særligt meget, jeg har ligesom mistet motivationen....

Jeg blev virkelig ked af at læse mailen!! Havde håbet på og forventet at DKK fandt en løsning!

Link til indlæg
Del på andre sites

Den nye hundelov åbner ikke mulighed for dispensationer, hverken fra kravet om snor og mundkurv eller fra andre krav.

Det er jo direkte forkert! Hvis der ikke er almindelig færdsel på den plads hvor konkurrencen foregår - dvs. hvis man f.eks. skal betale entré for at komme ind - så må alle gå uden mundkurv og snor.

Kan ikke tolke det anderledes end at det er fordi de ikke vil give jer mulighed for at konkurrere :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Tænker lige lidt højt her:

Jeg påregner - hvis jeg består min Canis uddannelse - at starte træningsplads op engang om et års tid.

Denne skal selvfølgelig lejes, da jeg desværre ikke har held til at vinde i lotto og dermed ikke har råd til at købe hytte med 10 tønder land til.

Jeg har kig på en stor - meget grundig indhegnet - frabriksgrund i Fr.værk, men politihundeforeningen holder til der allerede og jeg ved ikke om de vil dele med andre :???:

Hvis denne er privat ejet og DKK kan godkende grunden til prøve aflæggelse, så byrde der åbnes mulighed for prøver for listehunde - uden snor og mundkurv.

DKK siger jo at de følger hundeloven - og hundeloven angiver på offentlig grund ... eller er det mig som er forkert på den :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænker lige lidt højt her:

Jeg påregner - hvis jeg består min Canis uddannelse - at starte træningsplads op engang om et års tid.

Denne skal selvfølgelig lejes, da jeg desværre ikke har held til at vinde i lotto og dermed ikke har råd til at købe hytte med 10 tønder land til.

Jeg har kig på en stor - meget grundig indhegnet - frabriksgrund i Fr.værk, men politihundeforeningen holder til der allerede og jeg ved ikke om de vil dele med andre :???:

Hvis denne er privat ejet og DKK kan godkende grunden til prøve aflæggelse, så byrde der åbnes mulighed for prøver for listehunde - uden snor og mundkurv.

DKK siger jo at de følger hundeloven - og hundeloven angiver på offentlig grund ... eller er det mig som er forkert på den :confused:

"Hvis træningen foregår på offentligt areal eller på areal, som lånes af andre (hunde)klubber, eller hvortil der er offentlig adgang, skal hundene iflg. hundeloven bære mundkurv og føres i en max. 2 meter lang line.

Hvis træningen foregår på privat, indhegnet grund – f.eks. på instruktørens landejendom – så gælder lovkravene om snor/mundkurv ikke. Så er den ”forbudte” hund så at sige inviteret hjem i privaten. Af hensyn til de øvrige kursister vil DKK dog også her kræve, at hunde over 8 måneder skal bære mundkurv. Men de må gerne gå uden snor som led i træningen."

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Ja, men dette gælder træning hvor flere hunde er "på" samtidig.

Ved prøveaflæggelse er der kun en hund "på" adgangen, dog med undtagelse af LP's fælles sit og dæk - hvor mundkurv, godt kan "forlanges på af hensyn til de andre hunde".

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo direkte forkert! Hvis der ikke er almindelig færdsel på den plads hvor konkurrencen foregår - dvs. hvis man f.eks. skal betale entré for at komme ind - så må alle gå uden mundkurv og snor.

Kan ikke tolke det anderledes end at det er fordi de ikke vil give jer mulighed for at konkurrere :evil:

Det er desværre også sådan jeg tolker det, jeg ved at rigspolitiet er blevet spurgt, og de havde ingen problemer med at der blev udstillet uden mundkurv, men det har DKK så desværre...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Til DKK's forsvar så har de ikke økonomisk råde rum nok til selv at eje så store anlæg disse arrengementer kræver. De er derfor nøden til at leje sig ind offentlige steder eller steder med offentlig adgang - dvs. steder hvor hundenloven SKAL overholdes.

Rally derimod er flere gange afholdt mindre offiecielle(private steder (been there, done that) og det er nok derfor at de overveje om reglerne måske kan bøjes lidt her.

Hvis DKK som den store orginisation det er, udlægger af de ikke har tænkt sig af følge dansk lovgivning - uanset hvor tåbelig vi og de synes den er - hvor er vi så hænde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det altså trist!:megaked:

Det er et godt eksempel på at loven rammer de forkerte.

Jeg møder stadig Brian.typer og lignende udskud med med kamphundetyper uden mundkurv. Det er jo hovedsageligt dem der ikke kan kontrollere hundene fordi de ikke forstår at træne dem. De er ligeglade med at de ikke kan udstille og gå til prøve.

Det går jo ud over jer der gerne vil træne og gå til prøve. Der er ikke noget at sige til du mister motivationen og du er nok langt fra den eneste muskelhundeejer der har det sådan.

Der burde jo netop sættes fokus på træning og korrekt håndtering og opdragelse af disse hunde, og der er lydighedsprøver da geniale.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det altså trist!:megaked:

Det er et godt eksempel på at loven rammer de forkerte.

Jeg møder stadig Brian.typer og lignende udskud med med kamphundetyper uden mundkurv. Det er jo hovedsageligt dem der ikke kan kontrollere hundene fordi de ikke forstår at træne dem. De er ligeglade med at de ikke kan udstille og gå til prøve.

Det går jo ud over jer der gerne vil træne og gå til prøve. Der er ikke noget at sige til du mister motivationen og du er nok langt fra den eneste muskelhundeejer der har det sådan.

Der burde jo netop sættes fokus på træning og korrekt håndtering og opdragelse af disse hunde, og der er lydighedsprøver da geniale.

Ja, det er jo det der virker så uforståeligt, men gør næsten alt for at forhindre at folk kan komme til at gå til træning eller konkurrence med disse hunde, og det var da ellers netop det flere af dem godt kunne trænge til :cry:

Luna startede til konkurrence lydighed på hvalpehold da hun var 8,5 uge gammel, og det har hele tiden været vores mål at gå til konkurrence. Desværre blev hun så syg i et halvt år, og vi er derfor først rigtig gået i gang igen i år, og nu træner vi som nævnt ret seriøst hos Canis, og har været rigtig glade for det. Men jeg formår altså ikke længere at fremfinde glæden ved det, hvorfor skal jeg træne fremadsendelse, apport og lignende ting jeg overhovedet aldrig får brug for til noget som helst :cry:

Jeg kan tydeligt se at min motivation er faldet til nul efter loven trådte i kraft, jeg kan slet ikke motiverer mig til at komme igang, og det er på en måde åndsvagt, for jeg har betalt en mindre formue for det hold, og jeg kan da stadig tage en masse lærdom med mig, men jeg kan bare slet ikke finde motivationen længere :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

man må vel finde motiovationen i at hunden får en pokkers masse ud af det, selvom du ikke kan gå til konkurrence?:5up:

Jeg skal bestemt ikke gå til konkurrence med min hund, men hun skal da stadig trænes dybt seriøst, for at hunden bliver stimuleret og trænet - det ku jo være man fik en gladere hund ud af det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

man må vel finde motiovationen i at hunden får en pokkers masse ud af det, selvom du ikke kan gå til konkurrence?:5up:

Jeg skal bestemt ikke gå til konkurrence med min hund, men hun skal da stadig trænes dybt seriøst, for at hunden bliver stimuleret og trænet - det ku jo være man fik en gladere hund ud af det :-)

Selvfølgelig skal hun stadig trænes, men så kan jeg altså finde på både sjovere og mere brugbare ting end fremadsendelse eller apport.

Vi går på nuværende tidspunkt på et-for-sjov klikkertræningskursus og på unghundehold, og det bliver vi da ved med, jeg har bare svært ved at motiverer mig selv til at træne de grundfærdigheder som hele dette Canis kursus baserer sig på, det skal jo være 110% perfekt og kræver rent faktisk ret meget af en som træner, og vi har intet at bruge det til...

Selve formålet med træningen hos Canis er jo netop konkurrence lydighed, og her har jeg altså tabt motivationen. Og hvis du syntes det er sjovt at træne op til konkurrence lydighed uden nogensinde at skulle til konkurrence, så viser det bare at mennesker er forskellige :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, hvor er det altså surt :cry:

Jeg troede at DKK var "vores mand" :vedikke:

De burde gå forrest i kampen om at motivere kamphunde ejere til at gå til træning og dermed også fremme lysten til at gå videre til konkurrencer.

Ja, men det får jeg ikke følelsen af at de forsøger på. Kamphunde må gå på deres hold indtil de bliver 8 måneder, herefter kan træneren beslutte om de skal have mundkurv på fremover, eller om træneren slet ikke længere ønsker hunden på deres hold. Forhåbentlig er der steder hvor hunden får lov at forsætte, men de steder hvor træningen stopper når hunden er 8 måneder, det er nok ikke steder hvor folk overhovedet har lyst til at starte til træning, da de jo vil føle sig yderst uvelkomne...

Link til indlæg
Del på andre sites