Hop til indhold

Præstelus...

Tine1
 Share

Recommended Posts

Kender I de der små plante-velcro-kugler, der med deres 2-3 mm i diameter tror at de skal overtage verdensherredømmet ved at klistrer sig fast til alt..!!!

Hvis I kender dem - kunne I så ikke liiiiige have mindet mig om dem, INDEN jeg valgte at købe en langhåret hund...!?!?!:damn::stupid:

Har lige brugt over en time på at befri stakkels Otto for bare nogen af dem... Arrgghh..!!

Han syntes heldigvis selv, at de var så pisse irriterende, at han valgte at ligge (næsten) helt stille, mens jeg børstede, pillede og hev... Kun mod betaling at en hånd i munden...:rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Troede de hed burrer???:confused:

Her er det kun kattene der har dem overalt:damn:

Planten hedder burrer... Frøene hedder præstelus.. Har jeg lige læst mig til:mrgreen:

Synes de burde hedde noget meget værre end det:mrgreen:

Min søster lovede at fjerne planten såsnart vi var kørt... Hun var bange for, at vi ellers aldrig ville komme og besøge hende mere...:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for linket, for nu har jeg da fundet ud af hvor de stammer fra. Elvis får masser af dem på sig, når vi går tur, men en dag vi havde gået i haven og arbejdet (eller det var vist kun mig, der arbejdede :blink:) havde vi begge masser af dem på, så jeg havde regnet med, at den plante de kom fra skulle døøøøø, så han i det mindste kunne undgå dem i haven.

Desværre viser dit link, at det er noget forbistret ukrudt, som vi har en del af, så jeg kan nok ikke få helt bugt med det :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

De plejer at være nemmere at fjerne hvis de får lov at sidde og tørre lidt...

Grunden til at de hedder præstelus, er at landsbygboerne i tidernes morgen med vilje såede disse planter langs den sti som præsten skulle gå på vej fra præstegården til kirken. Med den lange præstekjortel var de også irriterende for ham, og det var sådan set også meningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tihi... Kender dem godt og de er et helvede...

Min mormors lhasa Chelsie har fået kælenavnet mormors præstelus..:blink: eller som min mormor siger "min lille præstelus"

Der bliver også brugt mange timer på dem.:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mangler stadig at fjerne 2 af dem, der sidder i hver sin øjenkrog... Hans ene øje er faktisk lidt snasket... Men han bliver skide sur, når jeg piller..og de er bare filtret helt ind i håret... :hmm:
Dem har vi masser af..Brug karden til rede ham med så er de væk på 2 min.. ved øjnene kan du bruge en lille skægkam..
Link til indlæg
Del på andre sites

Mangler stadig at fjerne 2 af dem, der sidder i hver sin øjenkrog... Hans ene øje er faktisk lidt snasket... Men han bliver skide sur, når jeg piller..og de er bare filtret helt ind i håret... :hmm:

Måske du samtidig kan aflede ham med et lækkert tyggeben eller lignende, så han er mere rolig og du kan få ro til at fjerne de sidste :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke en karte endnu... Opdrætter ville købe en til mig på en udstilling, sagde hun. Så har kun en børste, men den hjalp nu også... Men begynder at overveje at købe en selv... Synes hans pels er ved at være ret lang..
Køb en selv..dem har de i alle hundeudstyrsbutikker til en 50er..

Jeg læste også lige i en anden tråd at du har problemer med pelsen - den filtrer.. Så er det fordi du gør noget forkert..har opdrætter ikke vist dig hvordan du skal børste ham :confused:

En 12 uger løve filtrer ikke.. De fleste af mine hvalpe er fra Europas mest hårfagre linjer...og man får først problemer med pelsen når hvalpen er omkring 8-14 måneder - alt efter linje-

Indtil da behøver du stort set ikke børste hvalpen..jeg ANBEFALER at folk gør det hver dag, fordi man lige når man har fået hvalpen er motivert til de gode vaner... og børstning er en god vane...

Link til indlæg
Del på andre sites

Køb en selv..dem har de i alle hundeudstyrsbutikker til en 50er..

Jeg læste også lige i en anden tråd at du har problemer med pelsen - den filtrer.. Så er det fordi du gør noget forkert..har opdrætter ikke vist dig hvordan du skal børste ham :confused:

En 12 uger løve filtrer ikke.. De fleste af mine hvalpe er fra Europas mest hårfagre linjer...og man får først problemer med pelsen når hvalpen er omkring 8-14 måneder - alt efter linje-

Indtil da behøver du stort set ikke børste hvalpen..jeg ANBEFALER at folk gør det hver dag, fordi man lige når man har fået hvalpen er motivert til de gode vaner... og børstning er en god vane...

Pelsen har det godt igen. Det hjalp meget, at han kom i bad... Tror måske, at det var fordi han ikke havde fået balsam i..??

Jeg er blevet vist, hvordan jeg kæmmer (men gør det nok forkert) og synes faktisk også, at han er blevet ret god til det... Det er kun numsen og halen han brokker sig lidt over:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Pelsen har det godt igen. Det hjalp meget, at han kom i bad... Tror måske, at det var fordi han ikke havde fået balsam i..??

Jeg er blevet vist, hvordan jeg kæmmer (men gør det nok forkert) og synes faktisk også, at han er blevet ret god til det... Det er kun numsen og halen han brokker sig lidt over:)

Du skal nok regne med at han skal bades mindst en gang om ugen..jeg bruger aldrig balsam..jeg bruger enten sæbespåner- især i efterår og vinterhalvåret.. resten af tiden bruger jeg en supergod shampo..og kun balsam op til udstillingerne..til gengæld er jeg begyndt at bruge en udredningsspray HVER ENESTE GANG jeg børster i en hund.. og alle mine bliver børstet hver eneste dag - og får sat nye eleastikker i :mrgreen: husk elastikkerne skal klippes ud, ikke hives
Link til indlæg
Del på andre sites

Har købt en balsamspray... Den må jeg så bruge hver gang... Passer mig også meget godt at springe balsammen over.. Indtil videre har vi kun sprunget 1 dag over, ellers kæmmer vi også hver dag...

Fedt du lige kommer med lidt råd...:5up: Selvom Hannah har fortalt mange ting, hænger det altså bedre fast, når man står og mangler præcist den info..:):)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har købt en balsamspray... Den må jeg så bruge hver gang... Passer mig også meget godt at springe balsammen over.. Indtil videre har vi kun sprunget 1 dag over, ellers kæmmer vi også hver dag...

Fedt du lige kommer med lidt råd...:5up: Selvom Hannah har fortalt mange ting, hænger det altså bedre fast, når man står og mangler præcist den info..:):)

Hannah fortæller nok heller ikke det samme som mig :mrgreen: hun er ikke udstillingsfreak :slem: men vil man vinde, så må man hænge i med pelsplejen..og en velplejet pels filtrer ikke..så de råd kan man også bruge selvom man ikke vil udstille

Du burde tage over og besøge hande :mrgreen: davinci har været hjemme i 14 dage og fået ordnet pels..nu ligner han ikke længere et tæppe, men en udstillingshund.. jeg fjernede lige 5 liter dobbelpels eller uld fra ham..

har hun fortalt og vist dig hvordan du fjerner dobbeltpelsen:hmm: ellers får du et seriøst problem når han bliver ældre..ca omkring juletid :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hannah fortæller nok heller ikke det samme som mig :mrgreen: hun er ikke udstillingsfreak :slem: men vil man vinde, så må man hænge i med pelsplejen..og en velplejet pels filtrer ikke..så de råd kan man også bruge selvom man ikke vil udstille

Du burde tage over og besøge hande :mrgreen: davinci har været hjemme i 14 dage og fået ordnet pels..nu ligner han ikke længere et tæppe, men en udstillingshund.. jeg fjernede lige 5 liter dobbelpels eller uld fra ham..

har hun fortalt og vist dig hvordan du fjerner dobbeltpelsen:hmm: ellers får du et seriøst problem når han bliver ældre..ca omkring juletid :mrgreen:

:shock: Dobbeltpels..!?!?

Ej den tror jeg ikke, at jeg har hørt om (eller også har jeg endnu engang ikke hørt efter)..

Skal man bruge kam til det..???

Måske skulle jeg tage et smut forbi Nordjylland inden jul:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

:shock: Dobbeltpels..!?!?

Ej den tror jeg ikke, at jeg har hørt om (eller også har jeg endnu engang ikke hørt efter)..

Skal man bruge kam til det..???

Måske skulle jeg tage et smut forbi Nordjylland inden jul:lol:

Så har du noget at glæde dig til :engel: dobbeltpels, som jo er en slags uld er forfærdelig..jo mere pels din hun har..jo mere uld :damn:

du skal være velkommen på et lille lær-pelspleje-ophold :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har du noget at glæde dig til :engel: dobbeltpels, som jo er en slags uld er forfærdelig..jo mere pels din hun har..jo mere uld :damn:

du skal være velkommen på et lille lær-pelspleje-ophold :slem:

Herlig Info... Når man købte den hvalp med allermest pels... Hahaha:???:

Link til indlæg
Del på andre sites