Hop til indhold

Er træning 3 gange om ugen for meget


Dorte
 Share

Recommended Posts

Liva og mig går til træning i DCH på deres C-hold om onsdagen. Dette er vores primære træning og målet er "ikke at gøre os til grin" til konkurrencer næste år.

 

Derudover går vi til klikkertræning hos Forsiden Odefey Dyreadfrdscenter om torsdagen. Det er superhyggeligt og jeg kan mærke en stor forbedring i vores samarbejde. Jeg bruger det som supplement til DCH-træningen og forsøger at indarbejde klikkeren i så mange DCH-øvelser som muligt.

 

Jeg er dog også blevet lidt hooked på at gå til Rally - bare sådan for sjov. I DCH ligger rally-træningen om søndagen, så det vil ikke som sådan konflikte med de to andre træninger.

 

Men jeg er lidt bange for, at det måske vil blive for meget (for os begge to) at holde styr på.

 

Har I erfaringer med at træne noget "for alvor" og så noget andet ved siden af "for sjov" ???

 

Kan man det og stadig blive rigtig god til det man træner for alvor - eller bliver det sådan at man er lidt god til det hele, men ikke rigtig dygtig til noget - (håber det giver mening).

Link til indlæg
Del på andre sites

Anders Hallgren har skrevet en bog som indeholde netop dette emne, jeg kan ikke lige huske hvad det var for en (tror det var "drifkraft og motivation"), men jeg kan huske at undersøgelser viste, at hunde der trænede mere end to gange om ugen havde en forøget tendens til stress og dermed lettere udviklede sig til at være problemhunde. Trænging to gange om ugen var det optimale.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Det håber jeg sørme ikke :blink:

 

Min røvertøs går pt. til agility to gange om ugen og hyrdning en gang om ugen. Derudover hjemmetræner jeg et par gange om ugen LP og/eller øvelserne til Canis klikker uddannelsen.

 

Jeg tror det er vigtigt at du holder øje både med dig selv, men ikke mindst din hund: Synes I begge det stadig er sjovt og bliver i ved med at synes det.

 

Jeg fik overtrænet min hanhund, da jeg trænede både LP, rally, lidt tricks og hyrdning. Han gad simpelthen slet ikke træne til sidst, men efter en pause og stærk reduceret træning har han fået gejsten tilbage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Jeg synes som Aussie for ever at det er vigtigt at både hund og ejer synes det er sjovt at træne... Så hvis din hund har fået nok, eller du selv er kørt surt i det, gælder det om at stoppe op og se på det hele :-)

 

Så længe I kan få plads til al træningen, ser jeg ingen grund til at holde igen. Jeg ved ikke om I kan blive gode til det hele, for der vil nok altid være noget man satser mere på end andet, altså forstået på den måde at ens energi bliver lagt i f.eks. lydighed hvis det er det man synes er super sjovt at dyrke...

Det gælder nok om at sætte sig realistske mål, så man hele tiden har noget at arbejde hen imod... Ellers kan det måske godt blive sådan noget med at man er halv god til det hele uden at være super skarp... Gav det overhovedet mening? Hehe!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg træner mandag og torsdag og som oftest også i weekenden - eller også løber jeg konkurrencer der, som oftest hele dagen både lørdag og søndag...

 

Karla nyder at komme ud og arbejde og ser ikke ud til at "tage skade" ;-) af det...

 

det eneste jeg kunne se ville konflikte er som en af de andre nævner: rally og lydighed...

 

Nu aner jeg ikke noget om jeres rally-instruktør - men vores insisterer på at vi taler ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, når man taler om "træning", så gælder det vel ikke hjemmelydighed og den slags? Jeg har som regel 2-3 seancer om dagen med vores hund (ganske korte, 3-5 minutter per gang for at bevare det sjove i træningen). De fleste jeg har snakket med fra Schæferhundeklubben træner dagligt - det gjorde opdrætteren vi købte Dolus fra også, så hvad er det for en slags træning hunden ikke kan tåle?

 

Som jeg husker hvad Anders Hallgreens skrev, så omhandlede de 2-3 gange om ugen byttedriftsfremmende træning - altså træning der kunne stresse hunden, f.eks. bidearbejde eller apportering. Lydighed og spor er vel en helt anden sag?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, når man taler om "træning", så gælder det vel ikke hjemmelydighed og den slags? Jeg har som regel 2-3 seancer om dagen med vores hund (ganske korte, 3-5 minutter per gang for at bevare det sjove i træningen). De fleste jeg har snakket med fra Schæferhundeklubben træner dagligt - det gjorde opdrætteren vi købte Dolus fra også, så hvad er det for en slags træning hunden ikke kan tåle?

 

Som jeg husker hvad Anders Hallgreens skrev, så omhandlede de 2-3 gange om ugen byttedriftsfremmende træning - altså træning der kunne stresse hunden, f.eks. bidearbejde eller apportering. Lydighed og spor er vel en helt anden sag?

 

Nej, jeg snakker om træning på hold 3 gange om ugen.

 

Dertil kommer jo hjemmetræningen, "lektier" for de forskellige hold m.v.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det håber jeg sørme ikke :blink:

 

Min røvertøs går pt. til agility to gange om ugen og hyrdning en gang om ugen. Derudover hjemmetræner jeg et par gange om ugen LP og/eller øvelserne til Canis klikker uddannelsen.

 

Jeg tror det er vigtigt at du holder øje både med dig selv, men ikke mindst din hund: Synes I begge det stadig er sjovt og bliver i ved med at synes det.

 

Jeg fik overtrænet min hanhund, da jeg trænede både LP, rally, lidt tricks og hyrdning. Han gad simpelthen slet ikke træne til sidst, men efter en pause og stærk reduceret træning har han fået gejsten tilbage.

 

Jeg træner også 3 gange om ugen, uden problemer :-D

 

Der hvor jeg måske kan se en bette konflikt er mellem C-holdet og Rally i forbindelse med præcision og tale-mængden :genert:

 

Liva er meget træningsivrig - hvis jeg sørger for at variere træningen. Samme øvelse skal ikke køres mere end 2-3 gange i træk før damen mister koncentrationen.

 

Selvfølgelig skal det være sjovt (både den alvorlige træning og for-sjov træningen).

 

Jeg synes som Aussie for ever at det er vigtigt at både hund og ejer synes det er sjovt at træne... Så hvis din hund har fået nok, eller du selv er kørt surt i det, gælder det om at stoppe op og se på det hele :-)

 

Så længe I kan få plads til al træningen, ser jeg ingen grund til at holde igen. Jeg ved ikke om I kan blive gode til det hele, for der vil nok altid være noget man satser mere på end andet, altså forstået på den måde at ens energi bliver lagt i f.eks. lydighed hvis det er det man synes er super sjovt at dyrke...

Det gælder nok om at sætte sig realistske mål, så man hele tiden har noget at arbejde hen imod... Ellers kan det måske godt blive sådan noget med at man er halv god til det hele uden at være super skarp... Gav det overhovedet mening? Hehe!!!

 

P.t. har jeg kun mål for DCH-træningen. Klikkertræningen bliver "kun" brugt som supplement.

 

Tre gange om ugen kan være OK, men personligt ville jeg ikke gå til træning to dage i træk.

 

Det gjorde vi også sidste "sæson" - Odefey kører i sæsonen af 7 gange. Vi kan ikke selve vælge dag hos Odefey - eller hold for den sags skyld. Vi melder os til og hun indplacerer hos os på niveau og hold. 2 uger for start får vi en mail, hvor der står hvilket hold man er kommet på og hvilken dag vi skal træne. I denne omgang er det så torsdag (dagen efter DCH). Næste omgang kan det blive en helt anden dag.

 

Jeg træner mandag og torsdag og som oftest også i weekenden - eller også løber jeg konkurrencer der, som oftest hele dagen både lørdag og søndag...

 

Karla nyder at komme ud og arbejde og ser ikke ud til at "tage skade" ;-) af det...

 

det eneste jeg kunne se ville konflikte er som en af de andre nævner: rally og lydighed...

 

Nu aner jeg ikke noget om jeres rally-instruktør - men vores insisterer på at vi taler ;-)

 

Det er skægt I nævner det der med at tale. Jeg får faktisk at vide, at mine DCH-trænere, at jeg skal være mere livlig og tale mere, når jeg går lineføring (til træning - ikke til konkurrence).

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er skægt I nævner det der med at tale. Jeg får faktisk at vide, at mine DCH-trænere, at jeg skal være mere livlig og tale mere, når jeg går lineføring (til træning - ikke til konkurrence).

 

Det virker da som noget lidt underligt noget at lære :vedikke: Så til træning går du og snakker og er livlig og hunden er helt på og går flot.......Så bliver det konkurrence, du er tavs som graven og ikke særlig spændene i dit kropssrog og wupti, hunden går og hænger og er uinteresseret :vedikke:

Eller det er der i hvert fald stor risiko for :???: Den fatter jog godt nok ikke lige må jeg indrømme...

 

Anyway, nej jeg syntes ikke at 3 gange om ugen er for meget :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Det må komme an på den individuelle hund.

 

Hvis holdningen til træningen er den samme fra træningsgang til træningsgang, kan jeg ikke se noget problem i det.

Mange som træner til konkurrence træner dagligt, jeg selv gjorde det også i sin tid, uden hundene tager skade.

 

Der der skal tages hånd om er de andre aktivitete man tilbyder sin hund, så det ikke bliver for meget.

Hvis hun får tilgodeset sine behov også synes jeg bare du skal prøve og se hvordan det går :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...