Gæst Lydde Skrevet August 12, 2010 Rapporter Share Skrevet August 12, 2010 Hej Jeg fik en hvalp for en måneds tid siden og har en dreng på et år. Det går fint men hvalpen render efter min søn og slikker ham i ansigtet og min dreng kan slet ikke lide det. Han skriger og slår hunden i ansigtet. Hver gang siger jeg nej til hunden og tager den lidt væk men det virker ikke så længe ad gangen. Er der andet jeg kan gøre for at lære hvalpen at slappe lidt af med hensyn til barnet? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mutti-dyreglad Besvaret August 13, 2010 Rapporter Share Besvaret August 13, 2010 Jeg ville nok starte med at lære barnet noget om omgang med hunde. Hunden vil bare være venlig og venligheden belønnes så ved at den bliver slået. Hvad tror du hunden lærer af det? Dernæst gør du det rigtige ved at lære hunden noget også. Tag nogen godbidder, og lær hunden at når den sitter stille foran barnet, så er det dejligt. Hopper den op, tager du den roligt ned og siger Fy, men på en pæn måde. Ingen hunde har nogensinde lært noget godt af at få skældud eller slag. Og så belønner du igen, når den sitter pænt i nogen sekunder. Så lærer den forskellen på kort tid. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret August 13, 2010 Rapporter Share Besvaret August 13, 2010 Jeg skal gerne indrømme at jeg har langt mere forstand på hvalpe end på børn men jeg synes det lyder som om du (ubevidst) lærer din søn en skidt måde at omgås hvalpen på og hvalpen lærer den skal være bange for din søn... Hvalpe er voldsomme i deres leg, og de slikker og de bider også. Jeg kan godt forstå det kan være skræmmende for en 1årig, men hvalpen ved altså ikke at den gør noget forkert... Jeg ville evt holde dem adskilt med et babygitter eller lade hvalpen snakke med din søn mens du sidder med ham på skødet så du kan forklare ham at den ikke gør noget. Og stoppe din søn hvis han slår hvalpen! Nu ved jeg ikke om du går til træning med hvalpen (kunne virkelig godt bruge et navn så jeg ikke hele tiden skriver hvalpen ), men hvis han får lært hvad nej betyder så kan du måske afværge en del sammenstød mellem hund og barn. Jeg håber da at de får et godt forhold til hinanden for hunde og børn kan have det skønneste forhold men det kunne altså godt blive ødelagt på forhånd hvis hvalpen lærer at din søn skal man holde sig væk fra for hvis man vil lege med ham så bliver man først slået og så får man skæld ud Er din søn generelt nervøs omkring hvalpen? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lydde Besvaret August 13, 2010 Rapporter Share Besvaret August 13, 2010 Hvalpen hedder Ida Jeg stopper selvfölgelig også min dreng når han slår hunden og siger at det må man ikke og fortæller ham hvodan man skal ae hunden men det har ikke virket endnu. Det virker ikke som om han er bange for Ida men synes bare det er irriterende når hun slikker ham, napper eller hopper op ad ham. Det er måske bare noget der tager tid. Jeg fortsætter med at irettesætte dem begge to og belönne dem når de opförer sig pænt Ellers hvis der er nogen der har andre bud, vil jeg med glæde höre dem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret August 13, 2010 Rapporter Share Besvaret August 13, 2010 lidt generel læsestof Kennel Sundew men du har valgt at få hvalp på et forkert tidspunkt synes jeg det må du selvfølgelig ikke tage ilde op, men jeres barn er så lille at det hellere ikke forstår hvordan man er over for dyr. Det er ligesom at have 2 børn på 1 år eller 2 hvalpe evt. have dem adskilt i perioder så barnet kan lege i fred og hunden ikke tror dens navn er nej har i indlært nej og betydningen af det? og tilbyde hunden et ben eller andet at hygge med i nærheden af barnet, så de lære at være tæt uden der skal ske alt muligt. Når dit barn leger på gulvet, så leg med, så du kan "styre" hvad hvalpen laver imens. Det måtte vi da vi fik vores hund, vores hund var 7 måneder dengang og vores søn 2½ år, vores søn kunne ikke lege i fred af samme årsag som du nævner og reagerede på samme måde som din søn. Så vi trænede meget at de kunne være uden tæt det var vildt. Vores hund lå med en politistav, tæt op af en af os imens knægten legede. Vores søn fik lov til at give ham mad osv. det hjalp på at de kunne lave rolige ting sammen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lydde Besvaret August 13, 2010 Rapporter Share Besvaret August 13, 2010 Ja jeg har så småt indset at jeg nok burde have ventet med hvalpen men jeg troede faktisk de ville få en masse glæde af hinanden. Jeg var vel lidt naiv og det er måske noget der först sker senere hen. Men jeg vil ihvertfald göre mit bedste for at de bliver gode venner og altid være hos dem når de to er sammen så jeg kan gribe ind når det bliver nödvendigt. Tak for jeres svar Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret August 13, 2010 Rapporter Share Besvaret August 13, 2010 Ja det bliver hårdt arbejde, men det lyder til at du har den rigtige indstilling til det :5up: jeg blev en anelse bekymret over dit første indlæg da det lød som om du bare syntes Ida skulle ændre sig, men der manglede vist bare en uddybning Held og lykke med det og forhåbentlig får de en masse glæde ud af hinanden når din søn er lidt ældre EDIT: og så er jeg altså ikke total børnefjendsk så vil da også gerne vide din søns navn Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Camilla Sjelhøj Besvaret August 13, 2010 Rapporter Share Besvaret August 13, 2010 hvad er det for en hvalp? og er din søn vandt til dyr? altså jeg har amalie på 15 mdr. og vi har en dansk/svensk gårdhund på 4 år. og de to elsker hinanden, men hunden var der også før amalie kom til. og amalie er også vandt til mange slags hunde da mange i familien og venner har hunde... så hun er vendet til fra starten at man er rolig når man er sammen med hunden. men det er helt sikkert noget både hvalp og barn skal lære og så som de andre siger, vær sammen med dem mens de har kontakt, så hverken barn eller hund får gjort noget somikke var meningen. held og lykke med både hvalp og barn Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret August 13, 2010 Rapporter Share Besvaret August 13, 2010 Et barn på et år er ikke pzykisk moden til at indlære omgang med en hvalp, og en så lille hvalp kan ikke indlæres fornuftig omgang med et så lille barn. Hvalpen er vel født med søskende og vil behandle et så lille barn som den gjorde med sine søskende, også mht til evt bide i hinandenadfærd. Begge har behov for at blive beskyttet fra overgreb fra den anden, så det er desværre din fremtid, at sørge for at begge kan udvikles i harmoni og tryghed med og i familien. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst jepsen Besvaret August 14, 2010 Rapporter Share Besvaret August 14, 2010 Vores hund slikker også på børn. Vi har fået af vide, at det er et tegn på underkastelse. Som når hunde slikker hinanden i mundvigene. Man kan godt lære et barn på 1 år at "ae ae" hunden, ligesom du kan lære en hvalp at sidde foran barnet. Træning og godbidder Jeg syntes, det er er forkert, at adskille barn og hund. Så er der ingen af dem, der lærer hvordan man opfører sig overfor hinanden. Hold i stedet opsyn med begges adfærd når de er sammen og beløn god opførsel fra begges side af. Klap og kys.... Der er ingen forskel Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret August 14, 2010 Rapporter Share Besvaret August 14, 2010 Vores hund slikker også på børn. Vi har fået af vide, at det er et tegn på underkastelse. Som når hunde slikker hinanden i mundvigene. Man kan godt lære et barn på 1 år at "ae ae" hunden, ligesom du kan lære en hvalp at sidde foran barnet. Træning og godbidder Jeg syntes, det er er forkert, at adskille barn og hund. Så er der ingen af dem, der lærer hvordan man opfører sig overfor hinanden. Hold i stedet opsyn med begges adfærd når de er sammen og beløn god opførsel fra begges side af. Klap og kys.... Der er ingen forskel Jeg skal lige sige at mit forslag om adskillelse var fordi det i hendes første indlæg lød som om hun ikke gjorde noget særligt for at beskytte hvalpen eller holde opsyn med situationen før det var gået galt... Men det har hun jo korrigeret :5up: og så mener jeg også det bedste er at de lærer at være i samme rum Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret August 14, 2010 Rapporter Share Besvaret August 14, 2010 Jeg har haft nok 40 hvalpe i huset og min frygt går på, at hvalpen i leg bider den lille i hovedet f.eks. Hvalpe i 3-4-5 mdr´s alder er svære at gearer ned, når de leger jagtleg, slåes for sjov, eller prøve at stjæle noget fra hinanden. Hvalpe har svært ved at gearer ned og stopper ofte først , når en ældre hund blander sig og siger stop dette vilde leg, eller fis ud i haven med jer. Det er jo et led i udviklingen at lære at styre sig . Mener absolut ikke de 2 må være alene sammen uden opsyn overhovedet i få sekunder. Ingen af dem kan overskue deres handlinger og begge er naturligt spontane. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Maustique Besvaret August 14, 2010 Rapporter Share Besvaret August 14, 2010 Det der kommer til at blive dit problem er at du har to babyer i huset samtidigt, ingen af dem taler hinandens sprog og de kan begge skade hinanden uden at du kan forklare dem at de skal lade være. Små børn skal lære at man skal ae en hund, at hunde slikker og at man absolut aldrig må slå dem. Det kræver en rolig (voksen) hund. Hvalpen skal lære at børn er søde og venlige, at man kan lege med dem og at man skal være lidt forsigtig med dem. Det kræver børn der er vant til hunde. Det vil tage dig noget tid at lære dit barn at omgås dyr, og din hvalp er på vej ind i en periode hvor den bare ER voldsom, bidende og hoppende. Det er meget vigtigt at din hvalp ikke lærer at børn slår og man får skæld ud hver gang man kommer i nærheden - for så får de to aldrig af hinanden. Derfor skal samvær mellem de to være når de begge er rolige, og der skal gøres meget ud af at gøre den positiv. Resten af tiden tror jeg du bliver nødt til at holde dem adskilt. Børn og hunde (der har lært at tage hensyn til hinanden) kan have MEGET stor glæde af hinanden God arbejdslyst. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lydde Besvaret August 15, 2010 Rapporter Share Besvaret August 15, 2010 Tak for alle jeres svar Og min søn hedder Emil Det går faktisk fremad allerede. Jeg lægger mærke til når de omgås hinanden roligt og roser dem. Emil prøver at lege lidt med Ida ind imellem (tager hendes legetøj og kaster det) og synes nu det er sjovt at række en finger hen til hende som hun lige smager på. Han har ikke slået ud efter hende i et stykke tid så det går fremad. Det er da hårdt arbejde at have de to men helt sikkert det hele værd! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst milder batmusen Besvaret August 15, 2010 Rapporter Share Besvaret August 15, 2010 har nu svært ved og tro at en hund skulle få en dårlig oplevelse med børn fordi en et årig fægter med sine arme for og få hunden væk,det er da helt normalt det gø vi andre da også hvis den hele tiden slikkede en i hovedet. jeg ville tage hunden væk og sige nej luk evt hunden i et bur hvis den ikke stopper eller bag et hvalpe/børnegitter Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts