Gæst awina Skrevet August 16, 2010 Rapporter Share Skrevet August 16, 2010 Min han hunds veninde, som bor to huse fra os er i løbetid og helvede er opstået. Nemo (min han hund) er mildest talt ulidelig. Han starter kl. 5:30 om morgenen med at hyle og pive. Han fortsætter HELE dagen, efter tur, efter leg, alt distraherer ham kun mens det står på. Lukker man ham ud i hans gård eller i haven, stikker han af. Vores udbrudssikre gård, var så aligevel ikke udbrudssikker Han er aldrig stukket af før og nu er han væk hvis man kigger væk i 2 sek. Intet holder ham tilbage andet end at holde ham inden døre hvor han så løber konstant fra den ene dør til den anden og hyler. Nu er han en meget aktiv hund og man kan altså ikke sådan lige gå ham træt, intet virker. Heller ikke mental stimulans, så han skulle blive lidt træt i hovedet. Hjææælp--- hvor længe varer det? Hvor tit? (ja beklager men har altid haft hanhunde) Jeg ville jo helst ikke kastrere ham, er der andet man kan gøre? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Estrid Besvaret August 16, 2010 Rapporter Share Besvaret August 16, 2010 ialt 2½-3 uger. men den første 1-1½ uge er det ikke altid hanhunden kører i helt så højt et gear som når tæven er højløbsk. så du skal nok regne med at din hanhund er lidt hjerneskudt i en uges tid....mindst. den bedste slankekur for en hanhund ......den tid på året hvor man kan få lov til kun at leve af lækkerier...alt andet har man ikke tid til at spise. jeg har flere gange oplevet at adfærden med at være forelsket så man hopper, danser og piver kan slukke fra den ene time til den anden....når hanhundens hormoner opfatter at nu er det forbi.....men hvis de har været adskildt skal tøsen lige have et slik for at analysere om det nu er rigtigt at det er forbi.. tag din hanhund med et sted langt væk fra løbske tæver og han vil opføre sig næsten normalt.....men den løbske adfærd vil vende tilbage når i nærmer jer jeres hjem Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret August 16, 2010 Rapporter Share Besvaret August 16, 2010 Det varer 1 - 3 uger alt efter hvor følsom din hanhund er overfor tævens cyklus. Meget erfarne hanhunde reagerer som regel kun i den uges tid hvor tæven er højløbsk - dvs. parringsvillig - men unge hanhunde hyler sommetider i alle 3 uger. Jeg har levet med det i 13 år - man vænner sig til det Men skulle jeg begynde forfra nu, ville jeg kastrere min hanhund, for jeg synes det er synd. Nogle påstår at de kan træne deres hunde til at ignorere løbske tæver. Det har jeg aldrig forsøgt, så der kan jeg desværre ikke hjælpe. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Estrid Besvaret August 16, 2010 Rapporter Share Besvaret August 16, 2010 glemte hvor tit. nogle racer har 6 mdr. imellem, andre 7, 8,9 og enkelte racer bliver kun løbsk 1 gang om året. det er meget normalt at tæver der bor tæt ... i samme hus, naboer o.l. synkronisere deres løbetid så de kommer næsten samtidig....det kan dog også betyde at en starter og når hun er færdig så starter den næste....så man har flere mdr. med løbetid Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret August 16, 2010 Rapporter Share Besvaret August 16, 2010 Uhh jeg føler med dig Min hund gik også bansai i foråret, det tog vist 2 uger.. Han var kun en stor hvalp og vi travede ture på 3 og 4 timer med ham, så snart vi kom hjem, var han klar til kamp igen. Vi tog ham ud og øvede "løb med en vogn" (vi har en slædehund) og hvad vi sådan ellers kunne finde på som burde være vildt trættende.. Det som virkede bedst for os, var at tage væk fra vores område, i en park og lade ham lege og lege og lege med en anden hund, indtil han var helt mørbanket nærmest. Bagefter trænede jeg en smule med ham og så trak jeg ham gennem gågaden fyldt med mennesker, i en cykel. Hjemme lukkede vi vinduerne, tændte duftlys indenfor, satte Simon & Garfunkel på, vaskede gulve i citrusduftende sæbe OG købte duftende blomster Tilsidst stank der så meget indenfor af alt andet end tæver, så faldt hunden i søvn.. Vil sige, første gang var også totalt vild her, og der blev også snakket om kastrering. Men pludselig gik det over, og han har mødt en del løbske tæver efterfølgende, hvor der har været et minimum af "problemer" bagefter. Han kan godt synge nogle klagesange engang imellem, men det er intet i forhold til i foråret, og det kan både jeg og hunden sagtens leve med. Forresten blev vi også anbefalet noget homoøpatisk medicin, homo exil hedder det, tror det virkede lidt første dag, men derefter ikke rigtigt. Men måske var det lidt for sent i processen at han fik det, for han var jo ligesom nået helt beyond ja.. alt. Er indtil videre glad for at han ikke blev kastreret, han var vist kun omkring 1/2 år der i foråret, så det var slet ikke en mulighed i mine øjne, og so far har jeg været glad for det, spændende om jeg ændrer mening engang til efteråret Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hestkjær Besvaret August 16, 2010 Rapporter Share Besvaret August 16, 2010 Hjemme lukkede vi vinduerne, tændte duftlys indenfor, satte Simon & Garfunkel på, vaskede gulve i citrusduftende sæbe OG købte duftende blomster Tilsidst stank der så meget indenfor af alt andet end tæver, så faldt hunden i søvn.. Hahahahahaha - sikke et arbejde:5up::5up::5up: - og sikke en "duft"blanding. Håber I selv kunne holde ud at være indendøre også Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Trinus Besvaret August 16, 2010 Rapporter Share Besvaret August 16, 2010 Jeps, kender det. Vores yngste han har hyltr KONSTANT siden lørdag eftermiddag - og vi er da lige ved at miste forstanden. Han hyler og hyler, har ikke spist siden lørdag morgen, og så hopper han på vores anden han for at få afløb for det. Og det gider Luffe bare slet ikke have, så bølgerne går højt her i huset i disse dage. Sjovt nok er det kun vores yngste han på 1 år og 3 mdr. der reagerer på den løbske tæve, den ældste, Luffe på 3 år, er fløjtende ligeglad - kan lige komme med et lille klynk hvis vi går forbi hvot tæven bor. Overvejer også kastration af den lille i disse dage - synes det er så synd for ham. Og så frustrerende for os andre. Heldigvis fortalte tævens ejer idag, at hun snart er ovre løbetiden - så vi glæder os... Venlig hilsen Trinus Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst awina Besvaret August 16, 2010 Rapporter Share Besvaret August 16, 2010 Uudeholdeligt..... han er lidt over et år og det er første gang. Han sover nu...endelig...men så har han også været HYPER lige siden jeg kom hjem fra arbejde. Håber det snart er overstået. men men...nu har han jo fundet ud af han kan kommeud af have hvis han virkelig vil, så nu ved jeg ikke om jeg stoler på han bliver inde, selvom hun ikke er i løbetid længere. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret August 16, 2010 Rapporter Share Besvaret August 16, 2010 Du kan selv gøre en del, blandt andet bede hunden holde mund, så han forstår du mener det. Det lyder måske værre end det er, men hvis hanhunden er bare nogenlunde lydhør og velopdragen, vil det virke i mange tilfælde. Hvis man derimod kaster armene op mod himlen og tror man intet kan gøre, så hjælper man ikke sin hund ved det. Det er som alt andet der påvirker hunden "negativt", jo mere den får lov og tid til at fordybe sig i det, des mere kører den op. Vil hunden ikke afledes med godbidder eller belønnes med disse er det fordi den er kørt op i forhøjet stressniveau og det kan du faktisk godt gøre noget ved f.eks. sætte sele og line på og "gå tur" med hunden i haven eller inde. Forlange at den følger med og være stædig med det. Frem og tilbage, frem og tilbage i hurtigt tempo. På et tidspunkt vil han blive nødt til at forholde sig til dig og da begynder han at køre ned igen. Hvis hunden ikke er vant til at "høre efter" er det mere end almindelig svært at få den til det når den er hormonramt. Jeg har aldrig gidet hylekoncert pga løbske tæver. Dels er det enerverende at høre på dels bliver jeg selv stresset over at min hanhund har det skidt. Derfor tager jeg kampen mod hormonerne op og indtil nu har jeg vundet og min hanhund kan slappe af det meste af tiden. Til gengæld lader jeg ham snuse sig mæt ved tissepletter som kvittering for kontakt og nærvær, når vi er ude og han registrerer løbske tæver i området. På denne måde får vi begge noget ud af det. Du kan læse en artikel om træningen af ovennævnte på side 8 i dette blad DcH Bladet nr. 2 - 2010 hvis du er interesseret Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst awina Besvaret August 16, 2010 Rapporter Share Besvaret August 16, 2010 Jeg kan sagtens få hans omærksomhed, træne, gå tur osv uden problemer. Jeg har hans fulde opmærksomhed som jeg plejer. Det kan je gbare ikke gøre 24/7, lige så snart jeg stopper begynder han igen. Når han løber frem og tilbage kan jeg også godt stoppe ham ved at bede han sitte, men lige så snart jeg drejer hovedet fra ham er han igang igen. Så det er vel positivt, i det mindste Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret August 16, 2010 Rapporter Share Besvaret August 16, 2010 Du kan selv gøre en del, blandt andet bede hunden holde mund, så han forstår du mener det.Det lyder måske værre end det er, men hvis hanhunden er bare nogenlunde lydhør og velopdragen, vil det virke i mange tilfælde. Hvis man derimod kaster armene op mod himlen og tror man intet kan gøre, så hjælper man ikke sin hund ved det. Præcis. Er også hvad vi har gjort ved Dumle. Simpelthen sagt "Hold!" og "Læg dig!" (er så kommandoer der betyder "stop din stressen op", som også er blevet brugt når han har gået i cirkler inden vi skulle ud af døren og "slap af", som også er blevet brugt når han har skullet sidde og vente med os steder). Det er som alt andet der påvirker hunden "negativt", jo mere den får lov og tid til at fordybe sig i det, des mere kører den op.Er helt klart også vores erfaring. Både med tævehunde og karten rundt i cirkler inden vi skal ud af døren. Vil hunden ikke afledes med godbidder eller belønnes med disse er det fordi den er kørt op i forhøjet stressniveau og det kan du faktisk godt gøre noget ved f.eks. sætte sele og line på og "gå tur" med hunden i haven eller inde. Forlange at den følger med og være stædig med det. Frem og tilbage, frem og tilbage i hurtigt tempo. På et tidspunkt vil han blive nødt til at forholde sig til dig og da begynder han at køre ned igen. Hvis hunden ikke er vant til at "høre efter" er det mere end almindelig svært at få den til det når den er hormonramt. Jeg har aldrig gidet hylekoncert pga løbske tæver. Dels er det enerverende at høre på dels bliver jeg selv stresset over at min hanhund har det skidt. Derfor tager jeg kampen mod hormonerne op og indtil nu har jeg vundet og min hanhund kan slappe af det meste af tiden. Til gengæld lader jeg ham snuse sig mæt ved tissepletter som kvittering for kontakt og nærvær, når vi er ude og han registrerer løbske tæver i området. På denne måde får vi begge noget ud af det. Du kan læse en artikel om træningen af ovennævnte på side 8 i dette blad DcH Bladet nr. 2 - 2010 hvis du er interesseret og det har vi også brugt på Dumle siden vi læste artiklen. Det har nu resulteret i at han kigger på os hver gang der er noget han gerne vil hen til istedet for at stresse helt vildt op. Alt i alt har træningen resulteret i at Dumle i dag kan bo sammen med en tæve i løbetid og jeg er utrolig positiv overrasket over hvor flot han tager det. Bare han kan se hvor hun er kan han også forholde sig i ro og det er virkelig store fremskridt i forhold til da han var unghund og kunne sidde i vinduet og pive over løbske tævehunde. Så kan bestemt kun anbefale det :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst awina Besvaret August 16, 2010 Rapporter Share Besvaret August 16, 2010 ok, så det vil sige jeg skal stoppe ham, ligesom når han løber efter sin egen hale? Jeg havde jo egentlig tænkt at det da også var synd for den stakkels dreng og forsøgt at ignorere det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst awina Besvaret August 18, 2010 Rapporter Share Besvaret August 18, 2010 åårrhh for helvede. Nu er der gået over en uge.... han har nu tudet som en ulv siden midnat, tog ham enda med i seng hvorefter han sætter sig og stirrer ind i mit hovede og piver. Så jeg er stået op og tog ham lidt ud, satte mig her og så går han fandme hen og sover:roll: Jeg har så fundet ud af at han ikke har nø at have et hul i hegnet, han sætter ganske enkelt af og hopper over det er vildt. Han er den mest fantastiske hund jeg har haft, SÅ dejlig er han, men hvad nu. Nu ved han jo han kan, så nu kan jeg vel aldrig holde ham inde. Hegnet er træhegn og kan ikke lige forhøjes, og vil det overhovedet hjælpe på det at kastrere ham? Jeg kan ikke holde det ud, jeg får jo slet ingen søvn. Han skal ikke avles på, han er et kryds. Han har altid været ret tynd, så at han måske tager på ved en kastrationer ingen ulempe. Bør jeg få ham kastreret? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret August 18, 2010 Rapporter Share Besvaret August 18, 2010 Kan ikke sige, om du skal kastrere ham. Vi har ikke kastreret vores, der har været noget løbetid i nærheden her de sidste par uger, og det er minimalt hvad der har været af klagesange i forhold til første gang, han spiser også med stor appetit, i foråret sultestrejkede han i 3 og 4 dage af gangen. Selv godbidder og lignende. Vi skældte altså også meget ud i de par uger han var helt vild her, vi havde også snor på ham indendørs og tvang ham til at være der hvor han plejer at sove. Men det virkede ikke særlig godt, som skrevet virkede det at tage væk og køre ham træt med hundeleg. Har du prøvet det? Ellers kan det stadig være, at homo exil vil virke på din vaps. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst awina Besvaret August 18, 2010 Rapporter Share Besvaret August 18, 2010 At køre ham træt virker slet ikke, lige så snart han er hjemme igen, fortsætter han showet. Han har det jo ikke godt, han er normalt den sjoveste hund, nu har han ikke leget eller løbet sine sindsyge runder i haven med sit viskestykke i over en uge. Det er en hel anden hund. Går jeg ud i haven med ham, hvor han elsker at lege, stiller han sig på 3 ben og med næsen i vejret og rør sig ikke ud af flækket. Aj hvor jeg syntes det er synd....både for ham og mig Jeg er ved at få fat i noget homo exil Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst awina Besvaret August 23, 2010 Rapporter Share Besvaret August 23, 2010 Hmmm..hvad nu!! Nå jeg fik hentet det der homo exil, men da var han begyndt at sove om natten og det fortsatte han med. Indtil i går var han dog ekstrem belastende om aftnenen. Dog stoppede han også med at stikke af. men men...i dag....han SOVER og han har sover siden kl. 20....er det eftervirkninger, eller er der noget galt? Han spiser stadig ikker rigtig mad, hvilket er skidt når man har en meget slank hund. Vejer ham i weekenden, men jeg tror desværre han har tabt det halve kilo han har været 100 år om at tage på Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret August 24, 2010 Rapporter Share Besvaret August 24, 2010 Hmmm..hvad nu!! Nå jeg fik hentet det der homo exil, men da var han begyndt at sove om natten og det fortsatte han med. Indtil i går var han dog ekstrem belastende om aftnenen. Dog stoppede han også med at stikke af. men men...i dag....han SOVER og han har sover siden kl. 20....er det eftervirkninger, eller er der noget galt? Han spiser stadig ikker rigtig mad, hvilket er skidt når man har en meget slank hund. Vejer ham i weekenden, men jeg tror desværre han har tabt det halve kilo han har været 100 år om at tage på Det er da nok fordi homo exil'en virker Det er meget hårdt at være så meget på overfor løbetider, Motor tog også nogle vilde afslapningsdage bagefter. Han tabte sig også, også selvom han jo skulle gro og tage på, men han tog hurtigt på igen bagefter. Giv ham noget godt fedtet hvalpemad og hvad han sådan ellers synes er ekstra lækkert, både til at få startet sulten igen, men også så han lige kan få lidt energi til kroppen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts