Hop til indhold

Gider I fortsat lave hvalpe med DKK tavle ?


Gæst Sigurd
 Share

Recommended Posts

Gæst MorTilKatja
DKK har indført krav om gennemførelse af opdrætter uddannelse før man kan få et kennelmærke.

Ikke at det er et problem for mig, jeg har gennemført opdrætterkurset, diverse overbygningskurser og er tilmeldt efterårets nye opfølningskursus.

Men selvom jeg synes det er fint, at uddanne opdrættere er jeg bange for at endnu en stramning i DKK vil få flere til at melde sig ud, og så bare avle uden stamtavle.

Mange købere er heller ikke villige til at betale det det koster, at producere en kontrolleret hvalp med stamtavle og sundhedsattest.

Selv er jeg "lidt i syv sind"

Gider jeg fortsætte med at producere gode stambogsførte hvalpe, hvis de i fremtiden vil blive svære at sælge ??

Var det ikke bedre, at producere hvalpe uden stambog, stadig sunde, det vil jeg nemlig ikke gå på kompromis med, men hvalpe som kunne sælges billigere og stadig dække udgifterne.

Er der andre der har gjort sig tanker om dette emne ??

 

Jeg forstå ikke den med at du tror det ville blive sværer at sælge, du er jo ikek tvunget til at sætte prisen op..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 142
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg tror Sigurd ville få et fattigere liv, hvis han sparede bare lidt på sit store arbejde med at yde det ypperste som opdrætter, :5up: tænk på dem der dumper alt hvad man tror er rigtigt, og ændre retning over night, det er usundt og ikke noget jeg vil anbefale nogen prøver, heller ikke Sigurd, det gir ar på sjælen!

 

Tak, du har nok ret, og heldigvis er min alder også så fremskreden at jeg nok ikke laver så mange kuld mere.

Men alligevel bekymrer det mig, at der stadig bliver flere og flere købere, som ikke føler nogen form for ansvar eller forpligtelse for udviklingen inden for hundeavl.

Det er som de køber ½ pund fars i det billigste supermarked uden at have følelser eller interesse for svineavl eller landbrug i øvrigt.

Selvfølgelig er der stadig ansvarsbeviste købere ( dem har jeg selv megen glæde af) men flere og flere vælger hvalp efter pris og mange har desværre fået den opfattelse at en enlig tæve, som ligger med sine hvalpe i et køkken er det bedste køb.

Denne fejl opfattelse af kvalitet samt ønsket om en lav pris er desværre en væsentlig årsag til, at så mange købere får problemer med adfærd eller sygdomme.

Derfor ville jeg ønske at DKK, kom lidt mere "ned på jorden" og brugte mange flere af vores penge på oplysning - og debat om, hvordan sælgere og købere i fællesskab udvikler de bedste og sundeste hunde i fremtiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstå ikke den med at du tror det ville blive sværer at sælge, du er jo ikek tvunget til at sætte prisen op..

nemlig, prisen bestemmer man selv, jeg har nu altid haft den holdnig at en hobby koster penge, hunde er min hobby, det koster mig penge at lave et kuld, jeg er faktisk ligeglad, det er ikke for penge jeg gør det:-D

Det kuld jeg havde sidste år kostede enda rigtig meget, men det kan ikke være anderledes hvis man kun sælger 3 hvalpe og rejser udenlands for at få parret.;-)

men det var sjovt og det blev nogle dejlige hvalpe som fik de helt rigtige hjem:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

nemlig, prisen bestemmer man selv, jeg har nu altid haft den holdnig at en hobby koster penge, hunde er min hobby, det koster mig penge at lave et kuld, jeg er faktisk ligeglad, det er ikke for penge jeg gør det:-D

Det kuld jeg havde sidste år kostede enda rigtig meget, men det kan ikke være anderledes hvis man kun sælger 3 hvalpe og rejser udenlands for at få parret.;-)

men det var sjovt og det blev nogle dejlige hvalpe som fik de helt rigtige hjem:5up:

 

Dejligt at høre, men når det koster så mange penge har man jo ikke råd til fortsat at lave hvalpe.

Et seriøst avlsarbejde kan ikke gøres ved at lave et enkelt eller to kuld, det kræver årtiers arbejde med mange generationer. Så når nogen kan få gode hvalpe ved at lave et enkelt kuld, skyldes det som oftest at andre opdrættere har brugt både megen tid og mange penge på at udvikle avlsdyrene.

Så derfor er det måske ikke altid pengriskhed der er årsagen til at prisen på stambogsførte hunde er høj, det skyldes måske også ønsket om at skaffe penge til at kunne fortsætte avlsarbejdet uden at skulle finde sponsorer eller anden form for økonomisk tilskud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men alligevel bekymrer det mig, at der stadig bliver flere og flere købere, som ikke føler nogen form for ansvar eller forpligtelse for udviklingen inden for hundeavl.

Det er som de køber ½ pund fars i det billigste supermarked uden at have følelser eller interesse for svineavl eller landbrug i øvrigt.

 

Som inkarneret hanhunde-køber er jeg stik modsat, dybt bekymret over fremkomsten af opdrættere, der avler og regner på om det kan betale sig, at ofre dyrlægebehandling af brugte avlsdyr eller om de bare skal aflives - jeg ser flere og flere af den slags.

 

Undrer mig meget over din bekymring, da netop du har skrevet, at du hos dyrlægen vil ofre det beløb en ny hund koster :hmm: men det misforstod jeg så nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som inkarneret hanhunde-køber er jeg stik modsat, dybt bekymret over fremkomsten af opdrættere, der avler og regner på om det kan betale sig, at ofre dyrlægebehandling af brugte avlsdyr eller om de bare skal aflives - jeg ser flere og flere af den slags.

 

Undrer mig meget over din bekymring, da netop du har skrevet, at du hos dyrlægen vil ofre det beløb en ny hund koster :hmm: men det misforstod jeg så nok.

 

Nej, det misforstod du ikke, desværre. Men som opdrætter må man hele tiden prioritere og regne på det, hvis man fortsat skal have råd til at producere de bedste hvalpe.

Personlligt afliver jeg ikke brugte avlsdyr, med mindre de bliver så syge at dyrlægeregningen vil overstige prisen på en anden hund ( min tommelfingerregel) Jeg vælger også behandling fra, hvis den ikke er helbredende med kun livsforlængende.

Når jeg vælger at beholde min gamle avlsdyr er det fordi gamle hunde er MEGET vigtige i arbejdet med hvalpe. Der findes intet bedre end en gammel hund der kan lære hvalpene hundesprog,

Hvalpe der vokser op uden omgang med både gamle og unge hunde bliver socialt handicappede,

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det misforstod du ikke, desværre. Men som opdrætter må man hele tiden prioritere og regne på det, hvis man fortsat skal have råd til at producere de bedste hvalpe.

Personlligt afliver jeg ikke brugte avlsdyr, med mindre de bliver så syge at dyrlægeregningen vil overstige prisen på en anden hund ( min tommelfingerregel) Jeg vælger også behandling fra, hvis den ikke er helbredende med kun livsforlængende.

Når jeg vælger at beholde min gamle avlsdyr er det fordi gamle hunde er MEGET vigtige i arbejdet med hvalpe. Der findes intet bedre end en gammel hund der kan lære hvalpene hundesprog,

Hvalpe der vokser op uden omgang med både gamle og unge hunde bliver socialt handicappede,

 

Vil det sige at så længe hunden har en avlsmæssigværdi for dig (ung som gammel) så vil du offer noget på den, men hvis den ikke har dette så ryger den ud ???

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil det sige at så længe hunden har en avlsmæssigværdi for dig (ung som gammel) så vil du offer noget på den, men hvis den ikke har dette så ryger den ud ???

 

Som jeg læser dit spørgsmål, synes du nok det er meget forkert, men ja sådan er det vist.

En alvorlig syg hund vil aldrig kunne bruges til avl, heller ikke selvom den gøres rask. Her taler jeg selvfølgelig ikke om en knækket negl eller lidt betændelse i et øje.

Men ofre mere end f.eks. kr. 10.000 på en hund ville jeg aldrig gøre.

Mine midler er, som de flestes, begrænsede og derfor må jeg prioritere.

Heldigvis er mine hunde normalt aldrig syge, faktisk har jeg kun stået i situationen en gang, da jeg fik aflivet en 9 årig hund med livmoderbetændelse.

Så det er vel blot et spørgsmål om at holde sine hunde sunde og raske.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det misforstod du ikke, desværre. Men som opdrætter må man hele tiden prioritere og regne på det, hvis man fortsat skal have råd til at producere de bedste hvalpe.

Personlligt afliver jeg ikke brugte avlsdyr, med mindre de bliver så syge at dyrlægeregningen vil overstige prisen på en anden hund ( min tommelfingerregel) Jeg vælger også behandling fra, hvis den ikke er helbredende med kun livsforlængende.

Når jeg vælger at beholde min gamle avlsdyr er det fordi gamle hunde er MEGET vigtige i arbejdet med hvalpe. Der findes intet bedre end en gammel hund der kan lære hvalpene hundesprog,

Hvalpe der vokser op uden omgang med både gamle og unge hunde bliver socialt handicappede,

Jeg forstår godt, at du ikke vil behandle en hund, hvis behandlingen kun er livsforlængende. Hvis det ender med, at hunden vil dø af den sygdom, den har fået, vil jeg også foretrække at sige farvel til hunden, mens den stadig er frisk og forholdsvis rask.

 

Men jeg forstår ikke, at man kun kan se hundene som avlsdyr. Det virker lidt for koldt og kynisk på mig, at man prioriterer ufødte kuld højere end ens gamle, trofaste hund, som så må dø, fordi den ikke længere vil have en funktion ift. avl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår godt, at du ikke vil behandle en hund, hvis behandlingen kun er livsforlængende. Hvis det ender med, at hunden vil dø af den sygdom, den har fået, vil jeg også foretrække at sige farvel til hunden, mens den stadig er frisk og forholdsvis rask.

 

Men jeg forstår ikke, at man kun kan se hundene som avlsdyr. Det virker lidt for koldt og kynisk på mig, at man prioriterer ufødte kuld højere end ens gamle, trofaste hund, som så må dø, fordi den ikke længere vil have en funktion ift. avl.

 

Det lyder kynisk, men en opdrætter kan jo ikke have et have af ubrugelige hunde gående. Jeg tror, du skal tænke mere landbrug end kæledyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder kynisk, men en opdrætter kan jo ikke have et have af ubrugelige hunde gående. Jeg tror, du skal tænke mere landbrug end kæledyr.
Men i min verden er hundene kæledyr, før de er avlsdyr. For mig ville det være vigtigst, at de kunne fungere som familiehunde, før de kunne fungere som avlsdyr. Redigeret af Therese
stavefejl
Link til indlæg
Del på andre sites

Men i min verden er hundene kæledyr, før de er avlsdyr. For mig ville det være vigtigst, at de kunne fungere som familiehunde, før de kunne fungere som avlsdyr.

 

Og det er nok derfor du ikke skal have kennel. Det vil være for besværligt, for dyrt, for dit, for dat. Jeg tror heller ikke, at jeg kunne udfolde det, der skulle til for at have en kennel, men jeg tror på, at man nødvendigvis må være lidt mere hård i filten end, hvad jeg nok ville kunne lægge for dagen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men i min verden er hundene kæledyr, før de er avlsdyr. For mig ville det være vigtigst, at de kunne fungere som familiehunde, før de kunne fungere som avlsdyr.

 

Jeg er glad for at du skriver " i din verden" for vi lever jo nok i forskellige verdener. Men i stedet for at blive vred og forarget over, at andre har et andet syn på hunde end du har, var det så ikke bedre at glæde sig over, at der findes steder, hvor dét at du og andre kan købe gode og sunde hvalpe har 1. prioritet.

Så kan det da godt være, at jeg ind imellem har en gammel og/eller meget syg hund, som må aflives tidligere end den ville være blevet, hvis den havde levet som ene hund, men det ved den jo ikke selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og det er nok derfor du ikke skal have kennel. Det vil være for besværligt, for dyrt, for dit, for dat. Jeg tror heller ikke, at jeg kunne udfolde det, der skulle til for at have en kennel, men jeg tror på, at man nødvendigvis må være lidt mere hård i filten end, hvad jeg nok ville kunne lægge for dagen :-)
Når man tager et dyr med hjem, må man være indforstået med, at den kan blive syg. Jeg synes det er mærkeligt at man kan sætte en pris på det.

 

Og nej, jeg har ingen planer om at starte et opdræt, men hvis jeg skulle, ville jeg ikke kunne sætte en pris på dens behandling. Selvom jeg ville kunne købe en ny hund for det samme beløb som behandlingen koster, ville det aldrig blive den samme hund og jeg ville da altid gøre hvad jeg kunne for at helbrede den hund jeg havde frem for at prioritere opdrættet højere. Der skal nok blive lavet gode hvalpe, selvom det ikke lige ville være mig, der solgte dem.

 

Men jeg har da fuld forståelse for, at man ikke bruger alle sine penge på det.

 

Jeg er glad for at du skriver " i din verden" for vi lever jo nok i forskellige verdener. Men i stedet for at blive vred og forarget over, at andre har et andet syn på hunde end du har, var det så ikke bedre at glæde sig over, at der findes steder, hvor dét at du og andre kan købe gode og sunde hvalpe har 1. prioritet.

Så kan det da godt være, at jeg ind imellem har en gammel og/eller meget syg hund, som må aflives tidligere end den ville være blevet, hvis den havde levet som ene hund, men det ved den jo ikke selv.

Hvorfor i alverden tror du, at jeg er sur og forarget - jeg synes da mit indlæg er skrevet i et sobert og pænt sprog :confused:

 

Og så er jeg ret overbevist om, at det godt kan lade sig gøre at købe en hund et sted, hvor sundheden prioriteres højt selvom der ikke sættes en pris på hundes behandlinger.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg læser dit spørgsmål, synes du nok det er meget forkert, men ja sådan er det vist.

En alvorlig syg hund vil aldrig kunne bruges til avl, heller ikke selvom den gøres rask. Her taler jeg selvfølgelig ikke om en knækket negl eller lidt betændelse i et øje.

Men ofre mere end f.eks. kr. 10.000 på en hund ville jeg aldrig gøre.

Mine midler er, som de flestes, begrænsede og derfor må jeg prioritere.

Heldigvis er mine hunde normalt aldrig syge, faktisk har jeg kun stået i situationen en gang, da jeg fik aflivet en 9 årig hund med livmoderbetændelse.

Så det er vel blot et spørgsmål om at holde sine hunde sunde og raske.

 

På mig gør det ondt at tænke på at en tæve på 9 år er blevet aflivet blot pga en livmoderbetændelse. En trofast tæve som har bragt dig en del kuld og derved en god indtjening. Fortjener hun ikke en god alderdom med eller uden livmoder ?

Jeg avler oldenborg heste og når mine hopper tages ud af avlen så går de på pension herhjemme. Med godt foder, smed som de plejer, hyggeture i skoven og dagelig strige og massageture. De kommer stadig til svømning for at vedblive at have en god alderdom med rørighed og et sundt legme. Hvilket giver dem en alderdom uden sygdom og lidelser... dette er min pligt som hesteejer og avler... at takke mine dyr for det de gennem tiden har bragt mig af glæde og indtægt.

 

Så nej jeg kan ikke se det fra det kolde synspunkt, har man ikke råd og overskud til de dyr der har været trofaste gennem tiden så bør man slet ikke starte op med sådan noget. Dette gjorde jeg mig klar inden jeg overhovedet lagde de første føl i mine hopper.

Jeg sætter min besætning ned efterhånden som de dør af alderdom og i de tider hvor pengene måske har været små.. ja der er der bare ikke blevet avlet føl.

 

Men igen.... sådan er min og mine dyrs verden !

Link til indlæg
Del på andre sites

På mig gør det ondt at tænke på at en tæve på 9 år er blevet aflivet blot pga en livmoderbetændelse. En trofast tæve som har bragt dig en del kuld og derved en god indtjening. Fortjener hun ikke en god alderdom med eller uden livmoder ?

Jeg avler oldenborg heste og når mine hopper tages ud af avlen så går de på pension herhjemme. Med godt foder, smed som de plejer, hyggeture i skoven og dagelig strige og massageture. De kommer stadig til svømning for at vedblive at have en god alderdom med rørighed og et sundt legme. Hvilket giver dem en alderdom uden sygdom og lidelser... dette er min pligt som hesteejer og avler... at takke mine dyr for det de gennem tiden har bragt mig af glæde og indtægt.

 

Så nej jeg kan ikke se det fra det kolde synspunkt, har man ikke råd og overskud til de dyr der har været trofaste gennem tiden så bør man slet ikke starte op med sådan noget. Dette gjorde jeg mig klar inden jeg overhovedet lagde de første føl i mine hopper.

Jeg sætter min besætning ned efterhånden som de dør af alderdom og i de tider hvor pengene måske har været små.. ja der er der bare ikke blevet avlet føl.

 

Men igen.... sådan er min og mine dyrs verden !

 

Jeg synes dit indlæg er ganske interessant, for hvor er det dog "sjovt" så forskelligt man kan se på sine dyr. Dog vil jeg lige sige at jeg absolut intet begreb har om heste, så tilbage til hundene.

 

Når jeg vælger en hvalp ud, som jeg vil beholde er det ikke fordi jeg skal "ofre mig" for denne ene hund, og derfor vil jeg aldrig komme til at "skylde" den noget.

Så længe den indgår i min kennel som hvalp, unghund, avlshund og pensionist hund, skal den selvfølgelig både fysisk og psykisk have det absolut bedste, hvilket giver mig og hunden fælles interesser, men den dag hvor vores fælles interesse ophører, og det kan f.eks. være en meget stor dyrlægeregning, ja så må det være min ret, at aflive hunden, ligesom det også var mig, der var der sørgede for, at den blev født.

 

Så jeg synes ikke vi skal gå og føle hverken skyld eller taknemmelighed til vore hunde, det vi skal føle er ansvar og respekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes dit indlæg er ganske interessant, for hvor er det dog "sjovt" så forskelligt man kan se på sine dyr. Dog vil jeg lige sige at jeg absolut intet begreb har om heste, så tilbage til hundene.

 

Når jeg vælger en hvalp ud, som jeg vil beholde er det ikke fordi jeg skal "ofre mig" for denne ene hund, og derfor vil jeg aldrig komme til at "skylde" den noget.

Så længe den indgår i min kennel som hvalp, unghund, avlshund og pensionist hund, skal den selvfølgelig både fysisk og psykisk have det absolut bedste, hvilket giver mig og hunden fælles interesser, men den dag hvor vores fælles interesse ophører, og det kan f.eks. være en meget stor dyrlægeregning, ja så må det være min ret, at aflive hunden, ligesom det også var mig, der var der sørgede for, at den blev født.

 

Så jeg synes ikke vi skal gå og føle hverken skyld eller taknemmelighed til vore hunde, det vi skal føle er ansvar og respekt.

 

Når jeg vælger et føl ud, som jeg vil beholde så ofre jeg mig bestemt heller ikke for det føl, men jeg skylder den noget hvis den bliver syg og kommer til at koste mig penge. For jeg har valgt den, den har ikke valgt at blive avlet/født, den er her pga mig og min lyst til at avle heste. Ergo... jeg har påtaget mig at hjælpe den gennem livet på en god måde og bliver den syg så er det min pligt som ejer og opdrætter at hjælpe den gennem... kan den blive rask og fungere uden méen så ser jeg det som min pligt at sørger for det. Er der tale om et hoppeføl som måske ikke fremover kan avle, så skal den helbredes og leve fremover som ridehest og ikke avlsdyr.

Er der tale om en sygdom som vil fjerne hesten fra et godt liv, evige doseringer af medicin og måske daglige smerter, så er der kun aflivning tilbage.

 

Dog syntes jeg at der er meget naturligt at føle taknemlighed overfor vores dyr. Jeg er da taknemlig hver dag for de gode stunder, glæder og oplevelser mine hunde, katte, heste osv giver mig. Jeg er faktisk også taknemlig når de måske har været syge og bagefter får mig til at se at det var alt bøvlet værd at rede dem.... det er stort at være taknemlig for de små ting i livet... det har mine dyr lært mig. TAK til dem.

 

Men jeg ser ikke ned på dig eller din indstilling, jeg er ret sikker på at mange opdrætter ser på det som du gør, uanset om de avler hunde, katte, heste eller grise. Jeg kan blot ikke gøre sådan da jeg ser det på en ganske anden måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...