Hop til indhold

Gider I fortsat lave hvalpe med DKK tavle ?


Gæst Sigurd
 Share

Recommended Posts

DKK har indført krav om gennemførelse af opdrætter uddannelse før man kan få et kennelmærke.

Ikke at det er et problem for mig, jeg har gennemført opdrætterkurset, diverse overbygningskurser og er tilmeldt efterårets nye opfølningskursus.

Men selvom jeg synes det er fint, at uddanne opdrættere er jeg bange for at endnu en stramning i DKK vil få flere til at melde sig ud, og så bare avle uden stamtavle.

Mange købere er heller ikke villige til at betale det det koster, at producere en kontrolleret hvalp med stamtavle og sundhedsattest.

Selv er jeg "lidt i syv sind"

Gider jeg fortsætte med at producere gode stambogsførte hvalpe, hvis de i fremtiden vil blive svære at sælge ??

Var det ikke bedre, at producere hvalpe uden stambog, stadig sunde, det vil jeg nemlig ikke gå på kompromis med, men hvalpe som kunne sælges billigere og stadig dække udgifterne.

Er der andre der har gjort sig tanker om dette emne ??

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 142
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

DKK har indført krav om gennemførelse af opdrætter uddannelse før man kan få et kennelmærke.

Ikke at det er et problem for mig, jeg har gennemført opdrætterkurset, diverse overbygningskurser og er tilmeldt efterårets nye opfølningskursus.

Men selvom jeg synes det er fint, at uddanne opdrættere er jeg bange for at endnu en stramning i DKK vil få flere til at melde sig ud, og så bare avle uden stamtavle.

Mange købere er heller ikke villige til at betale det det koster, at producere en kontrolleret hvalp med stamtavle og sundhedsattest.

Selv er jeg "lidt i syv sind"

Gider jeg fortsætte med at producere gode stambogsførte hvalpe, hvis de i fremtiden vil blive svære at sælge ??

Var det ikke bedre, at producere hvalpe uden stambog, stadig sunde, det vil jeg nemlig ikke gå på kompromis med, men hvalpe som kunne sælges billigere og stadig dække udgifterne.

Er der andre der har gjort sig tanker om dette emne ??

 

Man kan vel stadig lave hvalpe i DKKregi uden at have kennelmærke...?

 

Jeg håber og tror at de seriøse opdrættere fortsat vil tage sig tiden og bruge ressourcerne på at lave sunde hvalpe. Ja, man kan da sagtens lave hvalpe uden stambog som ikke er sunde - køber har bare ingen forudsætninger for at vide om hvalpene virkelig er sunde eller om sælger binder dem noget på ærmet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg skulle avle, skulle det kun være med DKK-tavle.

Synes det er helt fint med stramninger. Faktisk ser jeg gerne endnu flere avlskrav, i hvert fald hos cavalier.

 

Flere krav er efter min mening kun med til at højne værdien af stamtavlen, og gøre det til et endnu valg end eks. DRU.

 

Jeg tror ikke på det med at lade det være op til den enkelte opdrætters samvittighed. Hundeweb kan der ikke snydes med, så alene det er nok til at jeg kun går ind for avl med stamtavle - vel og mærke fra DKK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg skulle avle, skulle det kun være med DKK-tavle.

Synes det er helt fint med stramninger. Faktisk ser jeg gerne endnu flere avlskrav, i hvert fald hos cavalier.

 

Flere krav er efter min mening kun med til at højne værdien af stamtavlen, og gøre det til et endnu valg end eks. DRU.

 

Jeg tror ikke på det med at lade det være op til den enkelte opdrætters samvittighed. Hundeweb kan der ikke snydes med, så alene det er nok til at jeg kun går ind for avl med stamtavle - vel og mærke fra DKK.

 

Jamen jeg er slet ikke uenig med dig, MEN det bliver bare dyrere og dyrere at producere stambogsførte hvalpe samtidig med at mange købere forventer at kunne købe en hvalp billigere og billigere.

Selvom man ikke skal avle for penges skyld, så er der altså en grænse for, hvor mange kroner man kan "binde i halen" på hver hvalp.

Så jeg er alvorligt bange for at DKK stambogsførte hvalpe vil blive mere og mere sjældne. Ikke kun på grund af stramninger men også på grund ar markedets generelle udvikling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg er slet ikke uenig med dig, MEN det bliver bare dyrere og dyrere at producere stambogsførte hvalpe samtidig med at mange købere forventer at kunne købe en hvalp billigere og billigere.

Selvom man ikke skal avle for penges skyld, så er der altså en grænse for, hvor mange kroner man kan "binde i halen" på hver hvalp.

Så jeg er alvorligt bange for at DKK stambogsførte hvalpe vil blive mere og mere sjældne. Ikke kun på grund af stramninger men også på grund ar markedets generelle udvikling.

 

Det økonomiske aspekt skal man naturligvis tage højde for. Jeg har eksempelvis ikke råd til avle :genert:

Visse racer koster mere at avlsgodkende end andre, forestiller jeg mig. Er der plads nok i budgettet til det, uden at man behøver sætte prisen op? Jeg ved mange opdrættere siger at de ikke tjener penge på at avle, men eks. ved et kuld golden på 9 og en pris på 8000 kr. får opdrætteren immervæk 72000 kr. ind. Kunne godt tænke mig at se et budget for et kuld hvalpe, er virkelig nysgerrig :engel:

 

Jeg synes faktisk jeg møder flere og flere der køber dyre tavlehunde, selvom hunden "bare" skal bruges til klap og kæl. Men det kan være jeg bare har været heldig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen Sigurd

Hvis jeg meldte mig ud af DKK, så fik jeg ikke anledning til at bruge de bedste hanhunde på mine tæver.Læs her, med super udstillingkarierre, gode sunde arbejdsevner, diverse dyre DNA test for arvelige sygdomme, veldokumenteret HA+ HD status og index, osv.

Og hvis min sidste hanhvalp som færdigudviklet bliver god, vil jeg af etiske grunde ikke lade ham parre ikke veldokumenterede tæver.

Men du har ret, det er i forvejen ikke specielt rentabelt , især med små kuld.

Har selv har underskud de 2 sidste gange og har ingen planer om nye kuld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det økonomiske aspekt skal man naturligvis tage højde for. Jeg har eksempelvis ikke råd til avle :genert:

Visse racer koster mere at avlsgodkende end andre, forestiller jeg mig. Er der plads nok i budgettet til det, uden at man behøver sætte prisen op? Jeg ved mange opdrættere siger at de ikke tjener penge på at avle, men eks. ved et kuld golden på 9 og en pris på 8000 kr. får opdrætteren immervæk 72000 kr. ind. Kunne godt tænke mig at se et budget for et kuld hvalpe, er virkelig nysgerrig :engel:

 

Jeg synes faktisk jeg møder flere og flere der køber dyre tavlehunde, selvom hunden "bare" skal bruges til klap og kæl. Men det kan være jeg bare har været heldig.

 

Hvis man regner en timepris ud, og hvalpene bliver stimuleret hver for sig dagligt i 6 - 7 uger, så er der nok ikke meget at tjene.

Men det er der heller ikke hvis man regner timeprisen på sine hjemmedyrkede grøntsager ud.

 

Jeg er for en stramning. Synes det er for vattet at undlade stramning fordi "nogen" så muligvis vil undlade at opdrætte under DKK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved mange opdrættere siger at de ikke tjener penge på at avle, men eks. ved et kuld golden på 9 og en pris på 8000 kr. får opdrætteren immervæk 72000 kr. ind. Kunne godt tænke mig at se et budget for et kuld hvalpe, er virkelig nysgerrig :engel:

 

Man skal nok se det i en helhed..

 

Min opdrætter har lige haft 2 kuld hvalpe. Begge tæver blev parret med udlandske hunde.

Den ene tæve fik 3 hvalpe med kejsersnit, den anden 2 hvalpe. Også med kejsersnit.

 

Vil slet ikke prøve at forestille mig et underskud, de 2 kuld har givet..

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal nok se det i en helhed..

 

Min opdrætter har lige haft 2 kuld hvalpe. Begge tæver blev parret med udlandske hunde.

Den ene tæve fik 3 hvalpe med kejsersnit, den anden 2 hvalpe. Også med kejsersnit.

 

Vil slet ikke prøve at forestille mig et underskud, de 2 kuld har givet..

 

Jeg kender også til flere chihuahua-opdrættere med underskud i kassen pga det samme: Udenlandsk parring og kejsersnit. Og så får de små hunde små kuld, så der er bestemt ingen guldgrube der.

 

Helt fint med obligatorisk opdrætteruddannelse, det er jo en slags kvalitetsstempel, som kunne få endnu flere købere til at vælge DKK, så jeg tror det er en god investering DKK har valgt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man regner en timepris ud, og hvalpene bliver stimuleret hver for sig dagligt i 6 - 7 uger, så er der nok ikke meget at tjene.

Men det er der heller ikke hvis man regner timeprisen på sine hjemmedyrkede grøntsager ud.

 

Jeg er for en stramning. Synes det er for vattet at undlade stramning fordi "nogen" så muligvis vil undlade at opdrætte under DKK.

 

Timeprisen går jeg ikke så meget op i, det er forhåbentlig en hobby.

Desværre går mange opdrættere ikke så meget op i at stimulere hvalpene, hverken hver for sig eller sammen :cry:

 

Men jeg påstår heller ikke at hvalpe giver overskud, jeg undrer mig oprigtigt over hvordan det kan give underskud. Medmindre det er eks. bulldogs, som sjældent føder selv og er små kuld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal nok se det i en helhed..

 

Min opdrætter har lige haft 2 kuld hvalpe. Begge tæver blev parret med udlandske hunde.

Den ene tæve fik 3 hvalpe med kejsersnit, den anden 2 hvalpe. Også med kejsersnit.

 

Vil slet ikke prøve at forestille mig et underskud, de 2 kuld har givet..

 

Det var ikke min mening at give indtryk af, at jeg tror alle kuld giver overskud. Det tror jeg bestemt ikke! Men hvis man ser på et gennemsnitskuld inden for de store racer, burde det da gøre det? Jeg spørger fordi jeg virkelig ikke ved det. Jeg har f.eks. ingen anelse om hvad det koster at fodre sådan et kuld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det økonomiske aspekt skal man naturligvis tage højde for. Jeg har eksempelvis ikke råd til avle :genert:

Visse racer koster mere at avlsgodkende end andre, forestiller jeg mig. Er der plads nok i budgettet til det, uden at man behøver sætte prisen op? Jeg ved mange opdrættere siger at de ikke tjener penge på at avle, men eks. ved et kuld golden på 9 og en pris på 8000 kr. får opdrætteren immervæk 72000 kr. ind. Kunne godt tænke mig at se et budget for et kuld hvalpe, er virkelig nysgerrig :engel:

 

Jeg synes faktisk jeg møder flere og flere der køber dyre tavlehunde, selvom hunden "bare" skal bruges til klap og kæl. Men det kan være jeg bare har været heldig.

 

Åh nej :damn: 72.000 kr hvis du tror det er mange penge for en opdrætter, så kender du ikke meget til hundeopdræt.

For det første kan man ikke gøre regnskabet op for et kuld hvalpe, uden at medregne de udgifter man har haft inden tæven blev avlsgodkendt. Tævehunde fødes jo ikke kønsmodne og avlsgodkendte og de kan heller ikke "hænges på en knage" indtil de igen skal have hvalpe eller når de er færdige med at få hvalpe.

Desuden kræver et seriøst opdræt, at man har flere hunde. Et hvalpekuld "tilhører" kun moderen de første uger i kassen, når hvalpene kommer ud af kassen 3-4 uger gamle, er hvalpene hele flokkens, og har behov for "den lærdom" både unge og gamle hunde kan give dem.

Så at se så isoleret på det, som du gør ved at sige 8 x 9000 = viser kun, at du ikke selv har prøvet at lave hvalpe. :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes, det er fint med en stramning. Dog synes jeg godt man kunne lave to opdrætterkurser - et erhverv og et hobby (hvis man kunne det...). At man skal have opdrætterkursus, for at få kennelmærke er jeg helt enig i.

 

Hvis jeg skal opdrætte, vil det blive i DKK-regi. Det siger jeg, da jeg ved at DKK/FCI har det største avlsmateriale indenfor min race. Desuden vil jeg gerne udstille både i ind og udland, og til det mener jeg absolut at DKK tavlen er det smarteste.

 

/Mette

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke set problemet :genert:

 

Kan man ikke afsætte 2 dage på "skolebænken", hvor man bliver undervist i særledes relevante emner, så som genetik, pleje af drægtig tæve, fødsel, hvalpenes første uger, papirarbejde i forbindelse med registrering af hvalpene i DKK og Hunderegistret - så kan der i min mening sættes alvorlige spørgsmålstegn ved vedkommendes seriøsitet som opdrætter - og så er det kun fint, at vedkommende ikke kan opnå DKK kennelmærke.

 

Ja, i kroner og ører koster det et kursusgebyr til DKK samt 2 feriedage - men det er småpenge i det lange løb.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det økonomiske aspekt skal man naturligvis tage højde for. Jeg har eksempelvis ikke råd til avle :genert:

Visse racer koster mere at avlsgodkende end andre, forestiller jeg mig. Er der plads nok i budgettet til det, uden at man behøver sætte prisen op? Jeg ved mange opdrættere siger at de ikke tjener penge på at avle, men eks. ved et kuld golden på 9 og en pris på 8000 kr. får opdrætteren immervæk 72000 kr. ind. Kunne godt tænke mig at se et budget for et kuld hvalpe, er virkelig nysgerrig :engel:

 

Jeg synes faktisk jeg møder flere og flere der køber dyre tavlehunde, selvom hunden "bare" skal bruges til klap og kæl. Men det kan være jeg bare har været heldig.

 

Jeg mener, der en opdrætter herinde, som har lagt et regnskab ud.... (eller var det måske på HG?) Nogen som kan hjælpe med link?

 

/Mette

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes, det er fint med en stramning. Dog synes jeg godt man kunne lave to opdrætterkurser - et erhverv og et hobby (hvis man kunne det...). At man skal have opdrætterkursus, for at få kennelmærke er jeg helt enig i.

 

Hvis jeg skal opdrætte, vil det blive i DKK-regi. Det siger jeg, da jeg ved at DKK/FCI har det største avlsmateriale indenfor min race. Desuden vil jeg gerne udstille både i ind og udland, og til det mener jeg absolut at DKK tavlen er det smarteste.

 

/Mette

 

Jamen vi er da sikkert mange der gerne vil lave de bedste hvalpe. Men hvad nytter det, når markedet oversvømmes at "ægte hunde" uden stamtavle til langt under den pris det koster at lave en god stamtavle hvalp.

Mange købere gider ikke betale det det koster at producere en hvalp med tavle og at stå med et halvt kuld usolgte hvalpe på f.eks. 12 uger tror jeg ikke nogen ønsker sig.

Så jeg har kun to forslag :

Enten må DKK stoppe deres stramninger eller også må vi have indført en godkendelsesordning for alle der opdrætter hvalpe.

 

Desuden så jeg meget gerne køberne komme "lidt på banen" for fortsætter udviklingen som det ser ud nu, vil det om ganske få år blive meget svært og meget dyrt at købe sig en DKK stambogsført hvalp, uanset race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke set problemet :genert:

 

Kan man ikke afsætte 2 dage på "skolebænken", hvor man bliver undervist i særledes relevante emner, så som genetik, pleje af drægtig tæve, fødsel, hvalpenes første uger, papirarbejde i forbindelse med registrering af hvalpene i DKK og Hunderegistret - så kan der i min mening sættes alvorlige spørgsmålstegn ved vedkommendes seriøsitet som opdrætter - og så er det kun fint, at vedkommende ikke kan opnå DKK kennelmærke.

 

Ja, i kroner og ører koster det et kursusgebyr til DKK samt 2 feriedage - men det er småpenge i det lange løb.

 

Jeg har absolut intet imod at modtage undervisning og ej heller at betale for det. Det har jeg forøvrigt også gjort også mere end krævet.

Men det er der åbenbart mange andre opdrætttere der har, hvilket bevirker at markedet fyldes med meget billige hvalpe, Hvad nytter så al min gode viden, hvis jeg ikke kan sælge mine hvalpe til en pris der bare nærmer sig produktionsprisen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Timeprisen går jeg ikke så meget op i, det er forhåbentlig en hobby.

Desværre går mange opdrættere ikke så meget op i at stimulere hvalpene, hverken hver for sig eller sammen :cry:

 

Men jeg påstår heller ikke at hvalpe giver overskud, jeg undrer mig oprigtigt over hvordan det kan give underskud. Medmindre det er eks. bulldogs, som sjældent føder selv og er små kuld.

 

Jeg er enig med dig.

 

Jeg har haft to kuld hvalpe og økonomisk var der + på kontoen, da sidste hvalp var ude af døren :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jamen vi er da sikkert mange der gerne vil lave de bedste hvalpe. Men hvad nytter det, når markedet oversvømmes at "ægte hunde" uden stamtavle til langt under den pris det koster at lave en god stamtavle hvalp.

Mange købere gider ikke betale det det koster at producere en hvalp med tavle og at stå med et halvt kuld usolgte hvalpe på f.eks. 12 uger tror jeg ikke nogen ønsker sig.

Så jeg har kun to forslag :

Enten må DKK stoppe deres stramninger eller også må vi have indført en godkendelsesordning for alle der opdrætter hvalpe.

 

Desuden så jeg meget gerne køberne komme "lidt på banen" for fortsætter udviklingen som det ser ud nu, vil det om ganske få år blive meget svært og meget dyrt at købe sig en DKK stambogsført hvalp, uanset race.

 

Det er sådan indenfor flere brancher, ikke at det er optimalt, men sådan er det bare. Det er køber, som for en stor del skaber udbuddet.

 

Nogle hundeejere vil også gerne spare penge på f.eks. hundetræning og adfærdsbehandling. "Billigt er godt", det er den lod vi har når vi er kvalitetsbevidste og vil have betaling som matcher bare nogenlunde med det vi sælger.

 

Stram i stedet for at slække!

Link til indlæg
Del på andre sites

Timeprisen går jeg ikke så meget op i, det er forhåbentlig en hobby.

Desværre går mange opdrættere ikke så meget op i at stimulere hvalpene, hverken hver for sig eller sammen :cry:

 

Men jeg påstår heller ikke at hvalpe giver overskud, jeg undrer mig oprigtigt over hvordan det kan give underskud. Medmindre det er eks. bulldogs, som sjældent føder selv og er små kuld.

 

 

Her er mit regnskab:

 

Parringen kostede 10.000 - tæven fik tre hvalpe.

Efter 4 uger måtte jeg aflive den ene hvalp og solgte de to tilbageværende til 12.000 pr. stk.

 

Det giver 14.000 i indkomst når parringen er trukket fra.

Dyrlægeomkostninger til aflivet hvalp: 500

Vaccination og chipning af 2 hvalpe: 1500

Stambogsføring: 800

Hvalpepakke inklusiv hvalpetræning og DKK medlemsskab: 3000

Foder af tæve og hvalpe frem til 8 uger (inkl. mælkeerstatning): 2000

 

Det giver et overskud på 6.200

 

 

Heri er ikke indregnet sundhedsundersøgelser af tæven og kørsel til parring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er mit regnskab:

 

Parringen kostede 10.000 - tæven fik tre hvalpe.

Efter 4 uger måtte jeg aflive den ene hvalp og solgte de to tilbageværende til 12.000 pr. stk.

 

Det giver 14.000 i indkomst når parringen er trukket fra.

Dyrlægeomkostninger til aflivet hvalp: 500

Vaccination og chipning af 2 hvalpe: 1500

Stambogsføring: 800

Hvalpepakke inklusiv hvalpetræning og DKK medlemsskab: 3000

Foder af tæve og hvalpe frem til 8 uger (inkl. mælkeerstatning): 2000

 

Det giver et overskud på 6.200

 

 

Heri er ikke indregnet sundhedsundersøgelser af tæven og kørsel til parring.

 

Tusind tak for det, spændende læsning :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh nej :damn: 72.000 kr hvis du tror det er mange penge for en opdrætter, så kender du ikke meget til hundeopdræt.

For det første kan man ikke gøre regnskabet op for et kuld hvalpe, uden at medregne de udgifter man har haft inden tæven blev avlsgodkendt. Tævehunde fødes jo ikke kønsmodne og avlsgodkendte og de kan heller ikke "hænges på en knage" indtil de igen skal have hvalpe eller når de er færdige med at få hvalpe.

Desuden kræver et seriøst opdræt, at man har flere hunde. Et hvalpekuld "tilhører" kun moderen de første uger i kassen, når hvalpene kommer ud af kassen 3-4 uger gamle, er hvalpene hele flokkens, og har behov for "den lærdom" både unge og gamle hunde kan give dem.

Så at se så isoleret på det, som du gør ved at sige 8 x 9000 = viser kun, at du ikke selv har prøvet at lave hvalpe. :roll:

 

Tag det bare helt roligt, så dum er jeg altså heller ikke ;-)

 

Jeg tror ikke du læser mine indlæg helt korrekt, for jeg postulerer på intet tidspunkt at man bliver rig af at avle eller at det altid giver overskud.

Jeg skelner ikke mellem "seriøse" og "ikke-seriøse" opdrættere, for der er selvfølgelig en enorm forskel på hvad disse har af udgifter. Tager man til USA for at parre, koster det jo helt sindsygt.

Jeg ser absolut ikke så sort og hvidt på det, som du tilsyneladende tror, jeg har trods alt lidt forstand :-D

 

Men hvis nu jeg skulle have et kuld hvalpe, og skulle lave et budget, ville jeg da ikke medregne hvor mange træningstimer til x antal kr. det har taget før jeg kunne tage en brugsprøve. Er vi ude i den slags marginaler, kan jeg godt se at det aldrig nogensinde vil kunne give overskud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har absolut intet imod at modtage undervisning og ej heller at betale for det. Det har jeg forøvrigt også gjort også mere end krævet.

Men det er der åbenbart mange andre opdrættere der har, hvilket bevirker at markedet fyldes med meget billige hvalpe, Hvad nytter så al min gode viden, hvis jeg ikke kan sælge mine hvalpe til en pris der bare nærmer sig produktionsprisen.

 

Sådan er det jo indenfor alle brancher, mærkevarer kan ikke konkurrerer på prisen med "producentens eget mærke".

 

Nogle køber udelukkende på pris eller ser ingen kvalitet i en tavle - så de vælger at købe "producentens eget mærke" - det har de altid gjort, det vil de altid gøre, og de har aldrig været interessante for opdrættere med kennelmærke.

 

Nogle ser mere på "kvalitet" - det er disse, der er interessante for opdrættere med kennelmærke.

 

Bliver det "besværlig gjort eller dyrt" at få kennelmærke, vil udbuddet af hvalpe fra opdrættere med kennelmærke begrænses, det vil såfremt efterspørgslen er tilstede presse prisen op.

 

Pt. er der finanskrise, det får nogle i målgruppen for tavlehunde til at gå på "kompromis" med kvaliteten og vælge uden tavle - det skal opdrættere "indstille" deres "produktion" efter, og da der er forsinkelse på pga. "produktionstid", har der i en periode været et overudbud.

 

Dette overudbud får måske nogle opdrættere til at indstille eller begrænse "produktionen" for ikke at brænde inde med x antal hvalpe, mens andre opdrættere måske bliver mere selektive i deres "produktion", og går mere målrettet efter kvalitet, for der vil altid være et marked til kvalitet.

 

Som opdrætter må man tilpasse sig markedet - nogle holder "produktet" status Q vil dumpe prisen, andre vil holde prisen men "forædle" "produktet" gennem udvalg af avlsdyr, hvalpepakker, garantier etc.

 

Jeg kan ikke tage klynkende opdrættere alvorligt, opdræt er - eller burde være - en livsstil/hobby ikke et erhverv.

Redigeret af a9
  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Jeg tror såmænd ikke at der bliver færre købere til de dyre tavlehunde. For rigtig mange af os der sværger til DKK hunde er sundheden og anerne så vigtige at prisen kommer i 6. række... Om Nura havde kostet 6, 10 eller 15 tusinde havde jeg stadig købt hende... Ikke fordi jeg vælter i penge, men simpelthen fordi det er en engangsudgift og er en god investering i forhold til langtidssundhed, prægning og support...

 

Jeg synes det er helt fint det strammer for at få et kennelmærke. Ville også være for sundhedrestriktionerne blev strammet på mange racer...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...