Hop til indhold

At hente hvalpen til sovetid


Hewlett
 Share

Recommended Posts

Nu må jeg altså lige høre alle jer der har/har haft og kan huske hvordan det er at have hvalp :slem:

 

Når nu hvalpen simpelthen er så træt, at den er kommet over stadiet hvor den selv lægger sig til at sove og pludselig finder alting i rummet vældigt interessant - hvad gør I ???

 

I starten kunne vi nøjedes med at lægge os ned til hende, men nu hvor hvalpebisserne er begyndt at klø, synes hun det er skægt at ligge og bide os i ørene (hvilket vi selvfølgelig ikke finder helt ligeså sjovt)

 

Men idag har jeg fundet en anden måde at få hende gearet lidt ned på:

 

Vi løfter hende op, lægger hende hen på hendes lammeskind, og venter - uden at sige et ord. Der går gerne 2 sekunder, så er hun på den igen med ballade - så går vi hen til hende, tager hende op igen og hen på lammeskindet. Det gentager vi gerne en 3-5 gange før hun til sidst giver op overfor trætheden og ligesom accepterer at nu er det altså sovetid.

 

Men hører da gerne om der er nogle der har nogle andre tricks ??:vuf:

 

I selvsamme øjeblik jeg skriver dette - rejser hun sig fra sin søvn og lægger sig over i den sportstaske hun var igang med at massekrere før det lykkedes mig at få hende til at sove - for at sove videre i den!

Stædige hund! :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bruger tvangsnusning i ulvetimen. Princippet er det samme som det du fortæller om, men lidt mere målrettet.

 

Når hunden bliver overtræt og dermed overgearet tager jeg stille og roligt fat i den, uden "vold og magt" eller ord. Sætter mig ned med benene ud til siden og knæene bøjet, sådan at der dannes en lille hule til hvalpen. Sætter hvalpen ind til mig med ryggen til mig, hvor den sidder mens jeg nusser den på brystet.

 

Det tager som regel noget længere tid end par sekunder. Med den sidste lærte vi hurtigt hvornår vi kunne slippe hende. Slap vi hende for tidligt, ville hun genoptage sin færd rundt i lejligheden. Men når hun havde gabt anden gang, kunne vi lade hende gå og hun ville gå direkte hen og lægge sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

I selvsamme øjeblik jeg skriver dette - rejser hun sig fra sin søvn og lægger sig over i den sportstaske hun var igang med at massekrere før det lykkedes mig at få hende til at sove - for at sove videre i den!

Stædige hund! :stupid:

 

Måske mig der misforstår meningen bag ordene, men der er nu ikke noget stædigt i den adfærd. Hun syntes bare den ser ud til at være god at sove i. Den kunne hun ligeså vel have valgt, hvis det var noget andet hun havde været ved at skille ad tidligere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes allerede du gør det på en god måde - anviser det sted hvor der skal soves :5up:

 

Jeg har så brugt bur til mine - når der skulle soves blev den lille lagt i sit bur med masser af tæpper og hyggeting. Så behøvede jeg ikke bekymre mig over om han nu blev liggende - men kunne foretage mig andre ting velvidende at min hvalp ikke kunne lave ulykker eller komme til skade:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske mig der misforstår meningen bag ordene, men der er nu ikke noget stædigt i den adfærd. Hun syntes bare den ser ud til at være god at sove i. Den kunne hun ligeså vel have valgt, hvis det var noget andet hun havde været ved at skille ad tidligere.

 

Ja det kan da også godt være mig der formulerer mig forkert - jeg fandt det bare komisk, for tror altså ikk den er særlig god at ligge i/på... Men den ER nu altså utrolig spændende med alle de ting der ligger i :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes allerede du gør det på en god måde - anviser det sted hvor der skal soves :5up:

 

Jeg har så brugt bur til mine - når der skulle soves blev den lille lagt i sit bur med masser af tæpper og hyggeting. Så behøvede jeg ikke bekymre mig over om han nu blev liggende - men kunne foretage mig andre ting velvidende at min hvalp ikke kunne lave ulykker eller komme til skade:-)

 

Det er selvfølgelig også smart ... Gav han så lyd fra sig når det var tid til en tissetår ??:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bruger tvangsnusning i ulvetimen. Princippet er det samme som det du fortæller om, men lidt mere målrettet.

 

Når hunden bliver overtræt og dermed overgearet tager jeg stille og roligt fat i den, uden "vold og magt" eller ord. Sætter mig ned med benene ud til siden og knæene bøjet, sådan at der dannes en lille hule til hvalpen. Sætter hvalpen ind til mig med ryggen til mig, hvor den sidder mens jeg nusser den på brystet.

 

Det tager som regel noget længere tid end par sekunder. Med den sidste lærte vi hurtigt hvornår vi kunne slippe hende. Slap vi hende for tidligt, ville hun genoptage sin færd rundt i lejligheden. Men når hun havde gabt anden gang, kunne vi lade hende gå og hun ville gå direkte hen og lægge sig.

 

Ja, det kunne vi også gøre med Nike - men Ninja bliver ekstremt opsat på at der så bare skal bides hænder i stedet for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gjorde Ayoe også i starten. Og kæmpede hårdt for at komme fri. Men blev holdt i en blød skruestik.

 

Man kan så let misforstå, så derfor jeg lige spurgte. Tasker er også et stort hit herhjemme. Hvor hundene immervæk er 2, 3 og 10 år gamle nu. Men kan nogle gange stadig finde dem i en af de blå Ikea poser, hvis chancen byder sig. Men allerhelst i sofa eller seng, naturligvis.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er selvfølgelig også smart ... Gav han så lyd fra sig når det var tid til en tissetår ??:confused:

 

Ja - det er jo det som er det smarte ved buret - for man kan kontrollere renligheden og få hvalpen ud når den siger til. Han sov også i bur om natten i starten så vi kunne komme ud før der skete "ulykker"

Link til indlæg
Del på andre sites

Er ikke som sådan modstander af bur, og mener det er en god læring generelt, fordi det er lettere at have hundene med rundt omkring. Men tænker blot, om det egentlig ikke er hyggeligere at pleje relationer ved at nusse hunden til ro, i stedet for at "ekskludere" den?

Link til indlæg
Del på andre sites

Er ikke som sådan modstander af bur, og mener det er en god læring generelt, fordi det er lettere at have hundene med rundt omkring. Men tænker blot, om det egentlig ikke er hyggeligere at pleje relationer ved at nusse hunden til ro, i stedet for at "ekskludere" den?

 

Ja - mit indlæg kan måske misforståes - sådan at jeg bare smider hunden ind i buret færdig slut :-)

Men sådan er det altså ikke her hos os. De første mange uger hvor mine hvalpe er helt små så sidder en af os med ham i armene til han falder helt til ro. Når roen er faldet på bliver han lagt i sit bur for at sove.

 

Jeg har en teori om at jo mere jeg sidder med mine hunde - jo mere binder de sig til mig. Så når min hvalp automatisk kommer til mig for at komme op - sidder jeg med ham til han er rolig. Senere når hvalpen er blevet ældre begynder der at gå længere tid i mellem at ville op og sidde fordi han bliver mere selvstændig og det er jo helt normal.

I dag sover min hvalp ikke længere i bur med mindre han selv vælger at gå derind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja - mit indlæg kan måske misforståes - sådan at jeg bare smider hunden ind i buret færdig slut :-)

Men sådan er det altså ikke her hos os. De første mange uger hvor mine hvalpe er helt små så sidder en af os med ham i armene til han falder helt til ro. Når roen er faldet på bliver han lagt i sit bur for at sove.

 

Jeg har en teori om at jo mere jeg sidder med mine hunde - jo mere binder de sig til mig. Så når min hvalp automatisk kommer til mig for at komme op - sidder jeg med ham til han er rolig. Senere når hvalpen er blevet ældre begynder der at gå længere tid i mellem at ville op og sidde fordi han bliver mere selvstændig og det er jo helt normal.

I dag sover min hvalp ikke længere i bur med mindre han selv vælger at gå derind.

 

Tak for opklarende forklaring :blink:.

 

Meget lig mine tanker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Jeg kan huske at det var værst når vi var ude, jeg have gæster eller der på andre måder var ekstra action på. Jeg lagde Nura ind i sit kanvasbur, lynede det og stillede det i en rolig krog. Til hendes store protester i starten - men hun kunne simpelthen ikke finde ud af at falde til ro uden det når vi var ude.

 

Senere satte jeg hende ind i hendes bur i bilen på lammeskindstæppet.. Idag søger hun selv til bilen og stiller sig med forbenene på kofangeren for at komme ind og sove når hun er træt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Bruger tvangsnusning i ulvetimen. Princippet er det samme som det du fortæller om, men lidt mere målrettet.

 

Når hunden bliver overtræt og dermed overgearet tager jeg stille og roligt fat i den, uden "vold og magt" eller ord. Sætter mig ned med benene ud til siden og knæene bøjet, sådan at der dannes en lille hule til hvalpen. Sætter hvalpen ind til mig med ryggen til mig, hvor den sidder mens jeg nusser den på brystet.

 

Det tager som regel noget længere tid end par sekunder. Med den sidste lærte vi hurtigt hvornår vi kunne slippe hende. Slap vi hende for tidligt, ville hun genoptage sin færd rundt i lejligheden. Men når hun havde gabt anden gang, kunne vi lade hende gå og hun ville gå direkte hen og lægge sig.

 

Ja, det kunne vi også gøre med Nike - men Ninja bliver ekstremt opsat på at der så bare skal bides hænder i stedet for.

 

Vi gjorde som MK101 beskriver, og ja hun blev også meget fokuseret på bideleg... så det var op på skødet og blive "holdt fast" og så en tyggepind i kæften, som jeg holdt i den anden ende (ekstra bonus, at hun samtidig lærte, at det var helt ok, at jeg havde fat i det "lækre" mens hun spiste af det)...

 

Hun endte med at elske det, og den dag idag, 2 år gammel, skal hun gerne ligge på skødet med en tyggepind jeg holder i, hvis hun har været lidt for meget oppe at køre... fx efter vild leg... så kommer hun selv med en tyggepind og hopper op :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Vi gjorde som MK101 beskriver, og ja hun blev også meget fokuseret på bideleg... så det var op på skødet og blive "holdt fast" og så en tyggepind i kæften, som jeg holdt i den anden ende (ekstra bonus, at hun samtidig lærte, at det var helt ok, at jeg havde fat i det "lækre" mens hun spiste af det)...

 

Hun endte med at elske det, og den dag idag, 2 år gammel, skal hun gerne ligge på skødet med en tyggepind jeg holder i, hvis hun har været lidt for meget oppe at køre... fx efter vild leg... så kommer hun selv med en tyggepind og hopper op :mrgreen:

 

Årh - det har jeg også gjort så mange gange.. De der oksehudsting feder ikke og koster næsten ingenting..

 

Jeg brugte det som næsten eneste kur mod det der tåbelige hvalpeflip...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi gjorde som MK101 beskriver, og ja hun blev også meget fokuseret på bideleg... så det var op på skødet og blive "holdt fast" og så en tyggepind i kæften, som jeg holdt i den anden ende (ekstra bonus, at hun samtidig lærte, at det var helt ok, at jeg havde fat i det "lækre" mens hun spiste af det)...

 

Hun endte med at elske det, og den dag idag, 2 år gammel, skal hun gerne ligge på skødet med en tyggepind jeg holder i, hvis hun har været lidt for meget oppe at køre... fx efter vild leg... så kommer hun selv med en tyggepind og hopper op :mrgreen:

 

 

Hmm ... kunne godt være man skulle give det en chance mere :hmm:

Og ja, det er som du siger ekstra bonus at hvalpen lærer at man altså ikke "tager" maden bare fordi man rører ved det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej :)

 

Min hvalp er 10 uger og han bider i mig som en gal!! Ikke vildt hårdt, men dog alligevel! Må han få de der oksehudsstænger der hver dag?

 

Er lidt i tvivl om hvor meget af den slags han må få?

 

Han er ret glad for dem, men de holder ikke længe, 10-15 min, så er den spist. Er det ikke lige hurtigt nok? (Han er en golden retriever på 10,5 kg!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej :)

 

Min hvalp er 10 uger og han bider i mig som en gal!! Ikke vildt hårdt, men dog alligevel! Må han få de der oksehudsstænger der hver dag?

 

Er lidt i tvivl om hvor meget af den slags han må få?

 

Han er ret glad for dem, men de holder ikke længe, 10-15 min, så er den spist. Er det ikke lige hurtigt nok? (Han er en golden retriever på 10,5 kg!)

 

Vi har gjort det til rutine at Ninja får en dental stick om dagen (Pedigree sælger dem bl.a.). De renser tænderne og virker tilsyndeladende utrolig gode mod de ømme hvalpebisser - men dem fra pedigree lugter godt nok lidt spøjst, så en gang imellem bliver det dem fra Best Friend (føres også i de fleste supermarkeder). De lugter mere neutralt.

 

Men hun æder dem også på en 10-15 min .. og allerførst skal de leges med:banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej :)

 

Min hvalp er 10 uger og han bider i mig som en gal!! Ikke vildt hårdt, men dog alligevel! Må han få de der oksehudsstænger der hver dag?

 

Er lidt i tvivl om hvor meget af den slags han må få?

 

Han er ret glad for dem, men de holder ikke længe, 10-15 min, så er den spist. Er det ikke lige hurtigt nok? (Han er en golden retriever på 10,5 kg!)

 

Det er nu ikke så hurtigt igen. I den periode burde hunden gerne have nået at falde ned. Har en gammel tøs på 10, der kan fortære sådan en tynd rullet oksehuds tyggeting på under to minutter. Og hun er kun dobbelt størrelse (springer på 22 kg.).

Link til indlæg
Del på andre sites

Må indrømme jeg ikke er den store fan af dentastix. Har stadig ikke forstået hvordan noget blødt kan rense tænderne? Holder mig til ben og de hårdt sammenpressede oksehuds bideting, som er hårde og kan få lidt gang i tandkød tænder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Hvis jeg var dig ville jeg holde mig til dem af oksekød. Jeg mener dentastix feder mere - og så er de møgdyre!

 

Oksehudsrullerne ville jeg slet ikke være nervøs for at give i flæng, altså både 2 og 3 i løbet af en dag... De varer også længere tid fordi dentastix er bløde..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...