Hop til indhold

Han vil ikke spise

Gæst Bailey8240
 Share

Recommended Posts

Gæst Bailey8240

Hey...

Den 26/4 oprettede vi en tråd om at vores lille hvalp ikke ville spise. Dengang blev konklusionen at det var varmen og skiftning af tænder der var skylden.

Han spiser stadig ikke som han burde (han spiser meget lidt).

Vi fodre ham om morgen og til aften.

Fodret står i ca 15 min hvorefter det bliver fjernet.

Vi fodre med Royal Canin Junior.

Når vi smider fodret på gulvet i køkkenet spiser han nogenlunde, men når det er i skålen vil han ikke.

Efter en samtale i en dyreforretning, blev vi anbefalet at skifte til Pronature:klap:.

Ekspedienten påstod at Royal Canin bruger et tilsætningsstof som hedder BHA (så vidt det huskes), som skulle være skidt for hunde:hmm:.

Vi sørger derfor lidt hjælp:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min erfaring med dårlige spisere er, at de ofte ikke gider bare have tingene serveret. De vil gerne arbejde lidt for det.

Der findes masser af anordninger der kan anvendes til formålet. Men den hurtige metode er at strø det ud på gulvet - hvilet dog for nogle hunde kan blive lidt for overvældende hvis man starter ud med en fuld portion. Foder i tom og renset sodavandsflaske kan også bruges, ligesom man kan lave flere typer af foderautomater. Syntes der var en tråd herinde, hvor der er forslag til hjemmelavede "hjernespil".

Link til indlæg
Del på andre sites

Da vi fik vores hund ville hun heller ikke rigtig spise, og vi brugte også netop Royal canin junior..

Vi skiftede så mærke til noget der hedder KINGSMORE, som vi fik anbefalet af andre der havde samme problem som os, og det hjalp. Nu spiser hun som hun skal. Der er tranebær i produktet, som åbenbart skulle smage godt for hunden..

håber det lykkes for jer, at få ham til at spise af skålen :-D

hilsen Lotte

Link til indlæg
Del på andre sites

Hey...

Den 26/4 oprettede vi en tråd om at vores lille hvalp ikke ville spise. Dengang blev konklusionen at det var varmen og skiftning af tænder der var skylden.

Han spiser stadig ikke som han burde (han spiser meget lidt).

Vi fodre ham om morgen og til aften.

Fodret står i ca 15 min hvorefter det bliver fjernet.

Vi fodre med Royal Canin Junior.

Når vi smider fodret på gulvet i køkkenet spiser han nogenlunde, men når det er i skålen vil han ikke.

Efter en samtale i en dyreforretning, blev vi anbefalet at skifte til Pronature:klap:.

Ekspedienten påstod at Royal Canin bruger et tilsætningsstof som hedder BHA (så vidt det huskes), som skulle være skidt for hunde:hmm:.

Vi sørger derfor lidt hjælp:hmm:

BHA (E nr. 320) er et tilsætningsstof som også anvendes i menneskeføde er mistænkt for at være allergi fremkaldende og kræft fremkaldende.

Både BHA, BHT og Etoxyquin(E324 bliver brugt i hundefoder. Det sidst nævnte bruges bla.a. til at sprøjte frugt med så frugten fremstår pænere og bliver mere holdbar.

Mange foderproducenter kommer disse tilsætnings stoffer i deres foder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også et småtspisende hund, som til dags dato aldrig har villet spise ud af en skål... hun er 2 år gammel.

Et fuldt fodersøg (altså en hel portion) er også for meget for hende... så her ryger maden med på morgen og aftenturen, og hun bliver fodret via træning på turene og mini-fodersøg (10-15 piller i hvert søg)....

Er der for meget mad, så opgiver hun simpelthen på forhånd... :vedikke: hun kan tydeligvis ikke overskue det...

Det samme gør sig gældende hvis hun får "noget lækkert"... en lille klat leverpostej smurt ud over en plastikbøtte... ja tak, slikke, slikke, slikke...

en halv bakke leverpostej serveret? nej tak... det skal jeg ikke have mor...

Jeg kan ikke forklare dig psykologien bag, nogle vil uden tvivl mene at jeg har "lederskabsproblemer" :roll: Men dem om det...

Vi har valgt at arbejde os ud af det og glæde os over, at vi har en hund der elsker at arbejde for føden...

Kig på din hund: ser den sund og rask ud? trives den? er pelsen glansfuld? øjnene klare? vil den lege? løbe? gå ture? har den regelmæssig formet afføring?

Hvis alt dette er i orden, så får han nok den næring han skal have...

Link til indlæg
Del på andre sites

• 3 weeks later...
Gæst Bountystar

Jeg kan se, at det er en lille Cavalier, du har, og vi har haft samme problem. Da lille Bounty blev revaccineret, da han var 12 uger, ville han bare ikke spise mere - kun lidt hvis man spredte det ud over gulv eller græs og slet intet fra skålen. Vi prøvede at håndfodre og så hjalp det. Vi prøvede også at blande med dåsemad, indtil han pludselig en nat i sidste weekend fik diarre og så røg vi til dyrlægen næste dag.

Vi fodrede med Royal Canin Junior og gør det stadig (har ikke hørt, at der skulle være skadelige ting i), for nu spiser han igen efter super tip fra vores dygtige og meget erfarne dyrlæge:

Hun mente, at han bare havde fået nok (dvs. generelt en smule for meget at spise tidligere, da han også vejede en lille smule mere, end han skulle, men ikke meget - og han har altid været meget glad for mad og godbidder). Han skal simpelthen bare have lov til at spise når han selv har lyst, så hun bad os droppe alt det med at lade maden stå i 15-20 min. og så tage det væk.

Om morgenen måler vi derfor dagens portion af og giver ham to tredjedele i skålen, så der er det, han burde have morgen og middag. Om aftenen får han resten oveni - og der har han som regel spist det andet. Spiser han ikke, så er det fordi han ikke har brug for det, og så hælder vi det ud om aftenen.

Og det virker - imorges spiste han faktisk en morgenmadsportion, inden jeg gik på arbejde - og resten havde han spist, da jeg kom hjem fra arbejde. Vi behøver ikke smagsforstærker eller noget, men blandede i starten en smule A/D fra Hill's i som smagsforstærker - det behøver vi ikke mere efter nu 3 dage.

Jeg ved ikke, om det virker for din hvalp, men det har været et mirakel for os - selv om det bare at lade maden stå strider mod alt, hvad der står i hundebøgerne, og hvad man hører. Men vores hvalp er fuldt ud i stand til selv at regulere, hvor meget han spiser, og han får ikke for meget.

Og dyrlægen nævnte, at Cavalierer altså generelt kan være en smule besværlige og kræsne, hvad mad angår, og at det ikke skader at lade dem bestemme selv.

Held og lykke med det.

Link til indlæg
Del på andre sites