Hop til indhold

korn

Aslan
 Share

Recommended Posts

Hunde er fra naturens side kødspisere. Derudover spiser de deres byttedyrs maveindhold som består af græsser, bær, rødder mv.

Grunden til at foderproducenter tilsætter korn af forskellig art i foderet er for at holde prisen nede.

Hunde har ikke brug for korn overhovedet da det er overflødige fyldstoffer som de ikke kan bruge til noget og det meste går igennem og kommer ud i den anden ende.

Dette er min egen konklusion: Jeg mener at meget af det allergi og dårlig mave vores hunde sloges med i dag skyldes disse kornprodukter. Jeg tænker på at det kan ligge i generne - hvis f.eks. tipoldeforældrene til ens hund er blevet fodret med kornholdigt foder - så tror jeg på at de via dem bliver lagret i generne. Det kan måske springe generationer over - men så rammer det måske min hund og den bliver allergisk over for et eller andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Jeg tænker på at det kan ligge i generne - hvis f.eks. tipoldeforældrene til ens hund er blevet fodret med kornholdigt foder - så tror jeg på at de via dem bliver lagret i generne. Det kan måske springe generationer over - men så rammer det måske min hund og den bliver allergisk over for et eller andet.

Alt det du har skrevet lyder helt rigtigt - lige bortset fra den her ene ting.

Jeg tror sagtens allergi kan fremprovokeres af foderet - men det foder en hund får "lagres" ikke i generne og føres videre. Ens gener laves ved fødslen og ændres ikke gennem livet... :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde er fra naturens side kødspisere. Derudover spiser de deres byttedyrs maveindhold som består af græsser, bær, rødder mv.

Grunden til at foderproducenter tilsætter korn af forskellig art i foderet er for at holde prisen nede.

Hunde har ikke brug for korn overhovedet da det er overflødige fyldstoffer som de ikke kan bruge til noget og det meste går igennem og kommer ud i den anden ende.

Dette er min egen konklusion: Jeg mener at meget af det allergi og dårlig mave vores hunde sloges med i dag skyldes disse kornprodukter. Jeg tænker på at det kan ligge i generne - hvis f.eks. tipoldeforældrene til ens hund er blevet fodret med kornholdigt foder - så tror jeg på at de via dem bliver lagret i generne. Det kan måske springe generationer over - men så rammer det måske min hund og den bliver allergisk over for et eller andet.

Njah, tror nu ikke, at hunde får mutationer af kornet - mutationer er, så vidt jeg har lært, noget tilfældigt, som der ikke er hverken nogen eller noget, der holder styr på. Og størstedelen er til det værre.

Men kornet er bare ikke godt og er et allergen, så vidt jeg har hørt fra fodereksperterne herinde (mangler endnu at se et bevis derpå, selvom jeg tror dem - må prøve at finde noget).

Nogle hunde er så bare mere "sårbare" ift. allergi og der er korn en dum ting - og det er sårbarheden/tendensen/kald det hvad du vil, der er arvelig og kan dukke op pludseligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Alt det du har skrevet lyder helt rigtigt - lige bortset fra den her ene ting.

Jeg tror sagtens allergi kan fremprovokeres af foderet - men det foder en hund får "lagres" ikke i generne og føres videre. Ens gener laves ved fødslen og ændres ikke gennem livet... :blink:

Jeg skriver jo netop at det er min konklusion - ikke at det er sådan :-)

I midlertid ved man jo at allergi hos mennesker er arveligt - så hvorfor skulle det ikke være sådan hos hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Njah, tror nu ikke, at hunde får mutationer af kornet - mutationer er, så vidt jeg har lært, noget tilfældigt, som der ikke er hverken nogen eller noget, der holder styr på. Og størstedelen er til det værre.

Men kornet er bare ikke godt og er et allergen, så vidt jeg har hørt fra fodereksperterne herinde (mangler endnu at se et bevis derpå, selvom jeg tror dem - må prøve at finde noget).

Nogle hunde er så bare mere "sårbare" ift. allergi og der er korn en dum ting - og det er sårbarheden/tendensen/kald det hvad du vil, der er arvelig og kan dukke op pludseligt.

Nu er der så ingen af mine nuværende hunde som har allergi i nogen retning.

Men min første hund - dalmatiner - var multiallergisk. Han fik foretaget 50 forskellige prøver og han reagerede i de 45 af tilfældende. Det var hovedsaligt korn, men også ris han reagerede på. Jeg ved desuden at en af hans søskende også havde det sådan - så her tænker jeg igen - om forældredyrernes gener har spillet et rolle :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

I midlertid ved man jo at allergi hos mennesker er arveligt - så hvorfor skulle det ikke være sådan hos hunde?

Jo jo, naturligvis kan allergi være arveligt hos hunde lige så vel som hos mennesker, det er jeg ikke i tvivl om. Men at allergien skulle opstå hos vores hunde, fordi deres tipoldeforældre, i sin tid har spist korn, dén tror jeg ikke på ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det bliver Vinnie ked af at høre - med alt det franskbrød hun spiser (og hun ville ikke spise andet hvis hun fik lov) :lol:

Jeg har i øvrigt altid brugt foder med korn som første ingrediens, og bliver ved med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er der så ingen af mine nuværende hunde som har allergi i nogen retning.

Men min første hund - dalmatiner - var multiallergisk. Han fik foretaget 50 forskellige prøver og han reagerede i de 45 af tilfældende. Det var hovedsaligt korn, men også ris han reagerede på. Jeg ved desuden at en af hans søskende også havde det sådan - så her tænker jeg igen - om forældredyrernes gener har spillet et rolle :confused:

Det siger jeg jo også, at forældredyrenes gener gør - altså, spiller en rolle ;-)

Men som Aussiepower siger, så gør det, at en hund spiste korn og derfor fik allergi ikke, at noget af dens afkom får allergi. Det er ene og alene hundens DNA, der bestemmer i hvor høj grad den er disponeret for at få allergi :-D Og generne i dette DNA er jo så det arvelige. Så det er sådan set lige gyldigt for tipoldebarnet om tipoldefar fik korn eller ej. Det har ingen indflydelse. Det er de gener, som tipoldefar har ført videre.

Kornet ændrer ikke på DNA'et.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det siger jeg jo også, at forældredyrenes gener gør - altså, spiller en rolle ;-)

Men som Aussiepower siger, så gør det, at en hund spiste korn og derfor fik allergi ikke, at noget af dens afkom får allergi. Det er ene og alene hundens DNA, der bestemmer i hvor høj grad den er disponeret for at få allergi :-D Og generne i dette DNA er jo så det arvelige. Så det er sådan set lige gyldigt for tipoldebarnet om tipoldefar fik korn eller ej. Det har ingen indflydelse. Det er de gener, som tipoldefar har ført videre.

Kornet ændrer ikke på DNA'et.

Okay - vi er enige - det er vel egentlig også det jeg mener - men har fået formuleret mig helt forkert :confused::oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Lagermider findes kun i foder der indeholder korn - Og lagermider er en af de hyppige grunde til at man oplever allergiske reaktioner.

Og da det oftest ikke er det bedste korn, der bliver anvendt i human føde, og det kasserede bliver derfor anvendt som foder til dyr i stedet. Derfor vil koncentrationen af lagermider logisk nok, være langt højere i hundefoder en menneske føde og tilfældende af allergi oftere forekommende hos hunde end mennesker.

For min skyld må folk fodre med hvad de vil, så længe hunde fungere på det.

Men nogle af os, er desværre nød til at fodre med bestemte ting, da vores hunde rent genetisk er disponeret for visse typer af allergi.

Soya og oksekød er i vores tilfælde lige så slemt som korn/lagermider :evil:

Pisse irriterende, men der er ikke så fandens meget at gøre ved det og alternativerne er så mange og så billige at jeg ikke orker behandlinger i stedet for bare at holde mig til foder der er fri for de ting Bamse reagere på. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Det kunne være fedt, om der blev forsket noget mere i allergi ved dyr.

Vi har avlet islandske heste i nogle år og har bla avlet på 2 hopper, der har allergi mod mitter (et insekt).

Hoppe A, havde da vi købte hende allerede lavet 11 føl, hvoraf ingen af de føl har udviklet allergi - vi lavede 3 føl på hende og der er heller ikke nogen af disse føl, der har udviklet allergi - 14 føl ialt uden allergi, 0 med allergi.

Hoppe B, havde da vi købte hende lavet 3 føl og ingen af disse føl har udviklet allergi - vi har lavet 6 føl på hende og heller ingen af disse har udviklet allergi. 9 føl ialt uden allergi, 0 med allergi.

Hoppe C har ikke allergi og vi har lavet 3 føl på hende... et af disse føl har udviklet allergi - faderen har ikke allergi, moderen har ikke allergi...:vedikke:

Arvegangen mht allergi hos dyr er desværre ikke kortlagt og det er stadig umuligt at se 'den røde linje' igennem det.

Indenfor heste har miljøet umiddelbart utrolig meget at sige og jeg mener selv, at det samme gør sig gældende ved hunde, men den mening står for egen regning.

Foderet, stress, påvirkning af evt forurening (være sig alt fra gåtur på sprøjtede arealer, brug af parfume i omgivelserne, legetøj med giftstoffer osv)... der er mange faktorer jeg tror der spiller ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det bliver Vinnie ked af at høre - med alt det franskbrød hun spiser (og hun ville ikke spise andet hvis hun fik lov) :lol:

Jeg har i øvrigt altid brugt foder med korn som første ingrediens, og bliver ved med det.

Er det et valg udfra økonomi, eller overbesvisning om at det er det bedste foder? Jeg køber heller ikke de helt rene/kornfri produkter, og det er alene et økonomisk spørgsmål. Vi har ikke råd, og da vores hunde ikke lider af allergi, ser jeg det slet ikke som et problem at fodre med de mindre "hellige" mærker.

Lige nu spiser mine dette: Untitled Document fordi det var på BOGOF tilbud (buy one get one free) og jeg køber i forvejen foder billigt gennem mit arbejde (køber til den pris de køber til). Det virker som et fint foder, og er også lidt dyrere end hvad jeg normalt går efter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lagermider findes kun i foder der indeholder korn - Og lagermider er en af de hyppige grunde til at man oplever allergiske reaktioner.

Og da det oftest ikke er det bedste korn, der bliver anvendt i human føde, og det kasserede bliver derfor anvendt som foder til dyr i stedet. Derfor vil koncentrationen af lagermider logisk nok, være langt højere i hundefoder en menneske føde og tilfældende af allergi oftere forekommende hos hunde end mennesker.

For min skyld må folk fodre med hvad de vil, så længe hunde fungere på det.

:5up:.

Jeg undgår også korn i foderet (Acana) og i diverse godbidder/tyggestænger.

Jeg har en Westie som står som nr. 1 på listen over allergihunde så jeg vil gerne gøre mit til at undgå ting som kan fremkalde allergi (så vidt det er muligt) :-D.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst gitte1976

Her i huset kommer der aldrig hundefoder med korn og ris i inden for dørene mere.

Min hund har allergi overfor lagermider, husstøvmider og katte. Jeg er sikker på, at han er blevet syg af lagermiderne, som har været i hans foder.

Heldigvis findes der snart mange producenter af foder uden en masse affald i.

Lige p.t. fodrer jeg med Gourmix fra Vetcur, hvilket har været hans redning fra dyrlægen og deres allergifoder. Og jeg har planer om at prøve at fodre med Acana Wild Prarie, for at se om han kan tåle det.

Mvh. Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Her i huset kommer der aldrig hundefoder med korn og ris i inden for dørene mere.

Min hund har allergi overfor lagermider, husstøvmider og katte. Jeg er sikker på, at han er blevet syg af lagermiderne, som har været i hans foder.

Heldigvis findes der snart mange producenter af foder uden en masse affald i.

Lige p.t. fodrer jeg med Gourmix fra Vetcur, hvilket har været hans redning fra dyrlægen og deres allergifoder. Og jeg har planer om at prøve at fodre med Acana Wild Prarie, for at se om han kan tåle det.

Mvh. Gitte

Gourmix indeholder da også korn - alt efter deres varianter, så er der majs i (og soyabønner) og ellers biprodukter :vedikke:

Men dejligt at foderet fungerer for din hund :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det et valg udfra økonomi, eller overbesvisning om at det er det bedste foder? Jeg køber heller ikke de helt rene/kornfri produkter, og det er alene et økonomisk spørgsmål. Vi har ikke råd, og da vores hunde ikke lider af allergi, ser jeg det slet ikke som et problem at fodre med de mindre "hellige" mærker.

Jeg har det nok lidt ligesom dig. Jeg ser ingen grund til at købe det dyreste, hvis hundene trives på noget lidt billigere.

For det første tror jeg ikke på at der altid er sammenhæng mellem pris og kvalitet. Og for det andet har jeg aldrig haft en hund, der havde allergi eller på anden måde ikke kunne tåle sit foder. Der har været ganske små forskelle, som f.eks. at afføreingen blev lidt mere lind på den ene type end på den anden, men aldrig noget der direkte har påvirket hundens helbred og trivsel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst gitte1976
Gourmix indeholder da også korn - alt efter deres varianter, så er der majs i (og soyabønner) og ellers biprodukter :vedikke:

Men dejligt at foderet fungerer for din hund :-)

Det er HELE økologiske majs og HELE økologiske soyabønner, der er brugt i Gourmix. Og majs er en græsart og ikke korn. Læs evt. mere om det her: Foder bloggen

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er forskel på allergi og ikke-allergisk følsomhed. Allergi er en antigen-antostof-reaktion i organismen, hvorimod overfølsomhed karraktiseres af at organismen på trods af samme symptomer, ikke danner modstoffer i den overfølsommes blod.

Det første er arveligt, det andet er ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Det er HELE økologiske majs og HELE økologiske soyabønner, der er brugt i Gourmix. Og majs er en græsart og ikke korn. Læs evt. mere om det her: Foder bloggen

Skulle det at majs og soya er hele, generelt gøre det bedre for allergihunde?!

Jeg ved godt hvad majs er og ligeledes soyabønner - jeg har haft hund, der fik voldsom allergiudbrud af bla disse 2 ting, bla af den grund ville jeg aldrig anbefale et sådant foder til andre allergihunde, specielt ikke når der er så mange gode fodermærker og fodermuligheder tilgængeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst gitte1976
Skulle det at majs og soya er hele, generelt gøre det bedre for allergihunde?!

Jeg ved godt hvad majs er og ligeledes soyabønner - jeg har haft hund, der fik voldsom allergiudbrud af bla disse 2 ting, bla af den grund ville jeg aldrig anbefale et sådant foder til andre allergihunde, specielt ikke når der er så mange gode fodermærker og fodermuligheder tilgængeligt.

Jeg var selv meget skeptisk overfor fodret i starten netop p.g.a. majs og soya. Men i januar måned skiftede jeg RC Hypoallergenic og vaccinationsprogram ud med Gourmix + tilskud af Divet og Imvet. Og siden da er det kun gået fremad.

Gennem hele forløbet har jeg haft en Veterinær Ernærings Terapeut med på sidelinien. 95% af alle de allergihunde, som kommer i hendes butik er blevet rettet op med netop Gourmix samt tilskud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jeg var selv meget skeptisk overfor fodret i starten netop p.g.a. majs og soya. Men i januar måned skiftede jeg RC Hypoallergenic og vaccinationsprogram ud med Gourmix + tilskud af Divet og Imvet. Og siden da er det kun gået fremad.

Gennem hele forløbet har jeg haft en Veterinær Ernærings Terapeut med på sidelinien. 95% af alle de allergihunde, som kommer i hendes butik er blevet rettet op med netop Gourmix samt tilskud.

Vildt med det tal - det er langt højere end barfcenterne og dyrlægerne kan prale med... har butiksindehaver ført statistik over det/lavet en undersøgelse der ligger til rådighed på nettet, så man kan læse den?

Vidste jeg ikke i forvejen, at det ikke kan være områdebestemt mht arten af allergi, så kunne du godt have bildt mig det ind udfra den beskrivelse med succes på foderet.... jeg kender kun 7 allergihunde IRL og ingen af dem kan tåle majs i nogen som helst form :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites