Hop til indhold

Hundehalsbånd, nej tak !!

Gæst Sigurd
 Share

Recommended Posts

• Svar 106
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det glæder mig, at du konkluderer, at begge metoder virker ens.

Nej, det konkluderer jeg ikke! :-D

Jeg konkluderer, at de begge kan fjerne en adfærd. Men derudover, så påvirker metoder MEGET mere end det.

Tag et eksempel. Du har en hanhund, der bliver anspændt, når den møder andre handhunde.

Rykken i snoren KAN få den til at stoppe adfærden og blive passiv. Men smerten, som hunden føler, kan du risikerer, at overføres til den anden hanhund, så din hund kun bliver MERE aggressiv. Derudover, hvis træningen skulle lykkes, så reagerer din hund ud fra frygt for konsekvensen.

Hvis du bruger godbidder, kan du risikere at forstærke den forkerte (aggressive) adfærd. Men tilgengæld forbinder din hund INTET negativt med hanhunden. Hvis træningen lykkes, reagerer din hund ud fra behag, for den forbinder den anden hanhund med hygge, mad og ros.

Begge metoder kan virke, hvis brugt rigtigt - men konsekvenserne for hunden er vidt forskellige.

Njah, der er vist noget med at det ene er bilen og det andet er nøglen til bilen (Ninjamor har forsøgt at lære mig det). :oops::lol:

Tror instinktet må være nøglen til bilen? Instinktet for selvopholdelsesdriften til at køre, hvis du forstår :genert:

Hmm, holder nu stadig fast på, at selvopholdelsesdriften er et instinkt :genert:

Men må jeg gætte på at den cirkulære rangorden trådte i kraft når cheferne ikke var på arbejde?. Altså at man lyttede til den der havde mest erfaring/ de bedste evner til at løse opgaverne/ problemerne og at det blev en fælles opgave at få tingene til at køre (istedet for en chef der står og uddeligerer). Sådan er det ihvertfald på mit arbejde, hvor vi også har et fantastisk samarbejde, lige på vores niveau (der kan man jo godt få skabt cirkulære rangordener).

Ikke 100%, der var stadig førsteassistenterne. Det var dem, der blev spurgt til råds og bestemte, hvis der var tvivl/uorden.

Men bonusen var, at de sjældent var ubehagelige!

Men ellers, ja, så kørte vi glat derudaf for en stor del. Vi vidste, hvad der skulle gøres og derfor var det sjældent nødvendigt for dem, at bryde ind og minde os om noget.

Der hvor det så kan gå galt er når medarbejderne bliver overladt til sig selv, uden at have fået forståelse for, hvad der sker (konsekvensen) hvis de undlader at udføre visse opgaver (f.eks. det der skete i Kbh`s Kommunes hjemmepleje).

Kan jeg godt forestille mig!

Det kommer vel også an på hvor meget man har i forvejen. Har man rigelig med penge, har man bedre overskud til at vente til det betaler sig bedst.

Ja, men nu var det indlæringspsykologisk. Det fæstner sig bedre som en positiv oplevelse, hvis man bliver forstærket i øjeblikket og ikke laaaang tid efter.

Enig, vi kan bare bedre forstå at man sommetider skal gennemgå noget ubehageligt for at få noget godt ud af det.

Ja, eller man kan ændre systemet, og inddrage medarbejderne mere, så de kan komme til at se det store billede og øge forståelsen for hvad de er en del af. Så kunne cheferne også få nyttige oplysninger fra dem der står med tingene i hånden, så man slap for at der blev besluttet ting i "godaw mand økseskaft" kategorien.

Vi snakker altså at få forståelse for hundetræning på den her DVD :mrgreen: tror næppe hunden nogensinde ser den store geniale idé i ting som indkald, udover godbidden og rosen og mor. Ville ellers være fedt at kunne forklare dem, at hvis du bare kommer, når jeg kalder, Fido, så kan du være fri hele tiden :klap: Hvis de da bare kunne forst ådet :rolleyes:

Men ellers, jep, mennesker kan klart have fordele at, at få en dybere forståelse!

Nå ja, endnu en af mine kæpheste. :oops: Min egen chef er vist også ved at være træt af at høre om det.

:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke se problemet i at putte et halsbånd på sin hund... udover at I nu har gjort mig paranoid omkring risikoen for kvælning. :shock:

Mine hunde har altid halsbånd på. De får dem kun af en sjælden gang ind imellem; deres pels bliver ikke ødelagt og halsbåndet generer dem ikke. Der er selvfølgelig hundetegn på (med adresse og mobilnummer - jeg kan ikke se, hvad folk skal bruge mit navn til).

Halsbåndene sidder ret løse; de kan sagtens trække hovedet ud af det, hvis de vil. I min have er der ingenting de kan sidde fast i, og ellers er de altid under opsyn.

Det er da ikke for at straffe ejerne, at man skal have halsbånd + tegn på. Det er for at man kan finde frem til hundens ejer; og ja, selvfølgelig kan de scannes mv., men jeg foretrækker nu også at få min hund hjem NU fremfor at den skal ind forbi en scanner. Både for hundens og min egen sjældefreds skyld.

Kan godt være jeg er gammeldags (selvom jeg kun har haft hund i 2½ år), men i min verden hører hund + halsbånd sammen. Når jeg går ture har mine hunde dog sele på, men halsbåndet er der stadig.

Forøvrigt har Sascha et stofhalsbånd, og Nellie har et i læder - som sagt, deres pels bliver ikke generet af dem, men nu har de jo heller ikke den helt vilde hårpragt. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Jeg kan ikke se problemet i at putte et halsbånd på sin hund... udover at I nu har gjort mig paranoid omkring risikoen for kvælning. :shock:

Mine hunde har altid halsbånd på. De får dem kun af en sjælden gang ind imellem; deres pels bliver ikke ødelagt og halsbåndet generer dem ikke. Der er selvfølgelig hundetegn på (med adresse og mobilnummer - jeg kan ikke se, hvad folk skal bruge mit navn til).

Halsbåndene sidder ret løse; de kan sagtens trække hovedet ud af det, hvis de vil. I min have er der ingenting de kan sidde fast i, og ellers er de altid under opsyn.

Det er da ikke for at straffe ejerne, at man skal have halsbånd + tegn på. Det er for at man kan finde frem til hundens ejer; og ja, selvfølgelig kan de scannes mv., men jeg foretrækker nu også at få min hund hjem NU fremfor at den skal ind forbi en scanner. Både for hundens og min egen sjældefreds skyld.

Kan godt være jeg er gammeldags (selvom jeg kun har haft hund i 2½ år), men i min verden hører hund + halsbånd sammen. Når jeg går ture har mine hunde dog sele på, men halsbåndet er der stadig.

Forøvrigt har Sascha et stofhalsbånd, og Nellie har et i læder - som sagt, deres pels bliver ikke generet af dem, men nu har de jo heller ikke den helt vilde hårpragt. :blink:

Jeg giver dig ret i at det lille hundetegn er et genialt lille stykke metal, der kan vise oplysninger om hvor ejeren af hunden, umidelbart kan findes!:5up:

Så var der nogle kloge mennesker, i hundeverdenen der fik en genial ide, nemlig at mærke hundene på en måde så de kunne reddes selv om de mistede halsbånd og skilt, men så blev det pludselig svært, meget svært, for så skulle samfundets kloge hoveder pludselig til at stole på deres opfindelse DHR og det skrevne (registrerede) og så gik det hele op i hat og briller, for her gik de belæste hen og sagde det kan da ikke nytte, den slags er ingen nytte til......:shock:

Så jeg må nøjes med at tro på Julemanden, det er måske lidt barnliigt, men skidt pyt, når de kloge vil det sådan!:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså nu er I flere som skriver at I tager halsbåndet af når hunden er løs, men er det ikke når de er løse at risikoen for at de løber væk er der :genert: jeg mener jamen så er det da totalt ligegyldigt med navn på hvis det bliver taget af når hunden er løs :hmm:

Jo egentlig må det jo være en forudsætning at hunden skal være løs for at kunne løbe væk, men nu er hunde jo også meget forskellige. Vores kunne måske finde på at løbe hen og hilse, men ellers går han ikke frivilligt over 50 m væk fra os, så her ville hundetegnet nok være mest relvant, hvis han var alene hjemme, og kunne komme i haven, og videre gennem hækken.

Chicco er altid iført hundetegn på gåtur, dog kun med 2 mobilnumre påført.

Det gør jo ikke rigtig den store forskel, hvis ens hund alligevel har halsbånd/sele på.

Link til indlæg
Del på andre sites